Paras tekniikka pitää koti siistinä on tämä
älä tee suursiivousta kerralla. Tee se huone kerrallaan.
Esim. mä kuurasin äsken kylppärin. Tuli superpuhdasta! En edes ajatellut, että jatkaisin tuosta johonkin toiseen tilaan. Seuraavana vuorossa on keittiö. Ja teen sen sitten kun huvittaa. Järjestelen jatkuvasti ja imuroin, mutta tehosiivoan huoneet n. 1-2 kk välein. Pölyjä pyyhin kanssa silleen randomisti.
Pariin juttuun toivoisin vinkkejä:
Isoin ongelma nro 1 itsellä on SÄLÄ: papereita, lasten epämääräisiä leluja, lehtiä, muka tärkeitä koristeita. Kun noihin keksisi vielä jotain!
Ongelma nro 2 on VAATTEET: hitto noita kasoja on kokoajan. Kun ei ole kodinhoitohuonetta ne kuivaa esim. olkkarissa. Tympeää. Ja kun ne jää niin helposti pyykkikoriin viikattuna. En vaan saa kaappiin asti.
Oliskos teillä jotain hyviä vinkkejä näihin mun ongelmakohtiin? Mielipiteitä mun suursiivoustrkniikasta? Miten te siivoilette? Tää on niin maailman mielenkiintoisin aihe!
Ps. Miehen siivosin pois yks kerta, kun oli makuuhuoneen tehosiivouksen vuoro.
Kommentit (46)
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 00:20"]Onko jollain vinkkejä lelukaaoksen taltuttamiseen? Me asutaan kaksikerroksisessa talossa ja lapset tuo jatkuvasti leluja alakertaan olohuoneeseen. En mitenkään ehdi keräämään kaikkia ympäri leviteltyjä leluja vaikka alakerrassakin on lelukori. Jokapuolella on leluja ja revittyjä papereita ympäri ämpäri. Lapset on vielä niin pieniä etteivät oikein osaa siivota itse jälkiään.
[/quote]
Ihan suosiolla lelut olkkariin ja ne niiden säilytyspaikatkin, lapset haluaa leikkiä siellä missä muukin perhe on ja jos ette jaksa kökkiä lastenhuoneessa jatkuvasti niin suosittelen tätä. Mulla on vaan pieni kaksio ja makkari on lapsen huoneena, mutta en jaksa joka päivä raahata leluja toiseen huoneeseen joten nakkaan ne illalla sellasen ison säilytysrahin sisälle :)
Aha. Minua ei ole viimeiseen 30 vuoteen huvittanut siivota. Enkä ole siivonnut. Mitä metodia tekniikkaa suosittelet minulle?
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 00:20"]
Onko jollain vinkkejä lelukaaoksen taltuttamiseen? Me asutaan kaksikerroksisessa talossa ja lapset tuo jatkuvasti leluja alakertaan olohuoneeseen. En mitenkään ehdi keräämään kaikkia ympäri leviteltyjä leluja vaikka alakerrassakin on lelukori. Jokapuolella on leluja ja revittyjä papereita ympäri ämpäri. Lapset on vielä niin pieniä etteivät oikein osaa siivota itse jälkiään.
[/quote]
Musta jätesäkki ja lelut varastoon siinä
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 00:18"]Meillä paras keino kodin siistinä pitämiseen on ollut se, ettemme ole hankkineet lapsia emmekä eläimiä. Yllättäen koti ei tule sekaiseksi, jos siellä ei sotke.
[/quote]
Ei toimi, meidän koti on siistimpi nyt kun on kaksi (alle2v) lasta ja koira, kuin mitä se oli ennen. Tosiaan tuo mies on sellainen isoin sotkija kyllä, en vaan raaskis heittää pois kun pirskule menin vielä rakastumaan siihen. :/
Anna lehti ja paperikasojen kerääntyä max 3 päivää ja sitten aina käyt läpi heität pois ja viet omaan paikkaan kansioon tms. Kun pyykit tulee koneesta lajittele ne käyttäjän mulaan jo kun ripustat. Kun kuivat, viikkaat ensin yhden käyttäjän vaatteet pinoon ja viet kaappiin sitten seuraava älä viikkaa niitä mihinkään koriin. Näin ite teen :)
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 00:20"]Onko jollain vinkkejä lelukaaoksen taltuttamiseen? Me asutaan kaksikerroksisessa talossa ja lapset tuo jatkuvasti leluja alakertaan olohuoneeseen. En mitenkään ehdi keräämään kaikkia ympäri leviteltyjä leluja vaikka alakerrassakin on lelukori. Jokapuolella on leluja ja revittyjä papereita ympäri ämpäri. Lapset on vielä niin pieniä etteivät oikein osaa siivota itse jälkiään.
[/quote]
Meillä on iso lelulaatikko lasten huoneessa ja pari pikkulaatikkoa olkkarissa. Lapset on nyt 9kk ja 1v11kk. Kyllä yli 1v:n saa jo auttamaan lelujen keräämisessä laatikkoon illalla kun homma pysyy tarpeeksi yksinkertaisena ja tuntuu leikiltä :) Mutta aina en ehdi niin joten kun lapset on nukkumassa (tai menossa nukkumaan pian) kerään kulkeutuneen lelut vaan nopeesti niihin olkkarin laatikoihin. Siitä on tullut sellainen iltarutiini, menee ehkä minuutti. Ja silloin tällöin käyn tyhjäämässä ne lastenhuoneen isoon lelulaatikkoon. Sit jos kertyy liikaa leluja olohuoneeseen niin kaaos on ihan järkyttävä. Osan leluista voi myös laittaa vaikka laatikossa piiloon ja vaihtaa välillä esillä olevia, pysyy se lelujen määrä kurissa :) Me myös sisaruksien kanssa vaihdellaan etenkin isoja leluja (kärryjä ja muita).
Ja pyykkijuttuun, itse viikkaan kunkin vaatteet narulta omiin pinoihinsa ja sit kun ehdin niin helppo ja nopea kiikuttaa omiin kaappeihin/laatikoihin. Kuivausrumpuun on kyllä helppo heittää vaatteet koneesta (tosin kaikki vaatteet ei kestä sitä) mutta sieltä ne sit otetaan sellaisena myttynä koriin ja siinä ne seisoo maailman loppuun kun en jaksa viikata, ja menee aivan ryppyisiksi. En suosittele! Me käytetään kuivausrumpua vain äärimmäisessä hädässä.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 00:59"]Ja pyykkijuttuun, itse viikkaan kunkin vaatteet narulta omiin pinoihinsa ja sit kun ehdin niin helppo ja nopea kiikuttaa omiin kaappeihin/laatikoihin. Kuivausrumpuun on kyllä helppo heittää vaatteet koneesta (tosin kaikki vaatteet ei kestä sitä) mutta sieltä ne sit otetaan sellaisena myttynä koriin ja siinä ne seisoo maailman loppuun kun en jaksa viikata, ja menee aivan ryppyisiksi. En suosittele! Me käytetään kuivausrumpua vain äärimmäisessä hädässä.
[/quote]
Lisään vielä että olen ihan neuroottinen välillä pyykkien järjestelyssä, laitan ne narullekin tietyssä järjestyksessä (sukat, alusvaatteet, mies, minä, lapsi A, lapsi B, jne) omiin "osioihin", jopa lakanat jne. Ärsyttää vietävästi jos mies joskus (pari kertaa vuodessa) ne laittaa kun ne on ihan hujan hajan miten sattuu siinä narulla :D
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 01:02"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 00:59"]Ja pyykkijuttuun, itse viikkaan kunkin vaatteet narulta omiin pinoihinsa ja sit kun ehdin niin helppo ja nopea kiikuttaa omiin kaappeihin/laatikoihin. Kuivausrumpuun on kyllä helppo heittää vaatteet koneesta (tosin kaikki vaatteet ei kestä sitä) mutta sieltä ne sit otetaan sellaisena myttynä koriin ja siinä ne seisoo maailman loppuun kun en jaksa viikata, ja menee aivan ryppyisiksi. En suosittele! Me käytetään kuivausrumpua vain äärimmäisessä hädässä. [/quote] Lisään vielä että olen ihan neuroottinen välillä pyykkien järjestelyssä, laitan ne narullekin tietyssä järjestyksessä (sukat, alusvaatteet, mies, minä, lapsi A, lapsi B, jne) omiin "osioihin", jopa lakanat jne. Ärsyttää vietävästi jos mies joskus (pari kertaa vuodessa) ne laittaa kun ne on ihan hujan hajan miten sattuu siinä narulla :D
[/quote]
Tämä on varmastikin suurin syy siihen, miksi moni mies ei suhteessa pyykkää. Joka suhteessa sama juttu, aina on väärin ripustettu. Ja joka suhteessa eri syystä. Lajitellaan vaatetyypeittäin, henkilöittäin, väreittäin, ostopäivämäärän, kuun vaiheen tai horoskoopin mukaan. Ei kiinnosta pyykkien ripustaminen niin paljon, että jaksaisi tuollaisia detaljeja miettiä, pääasia että ovat sileitä ja kuivia.
T:Mies
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 01:20"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 01:02"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 00:59"]Ja pyykkijuttuun, itse viikkaan kunkin vaatteet narulta omiin pinoihinsa ja sit kun ehdin niin helppo ja nopea kiikuttaa omiin kaappeihin/laatikoihin. Kuivausrumpuun on kyllä helppo heittää vaatteet koneesta (tosin kaikki vaatteet ei kestä sitä) mutta sieltä ne sit otetaan sellaisena myttynä koriin ja siinä ne seisoo maailman loppuun kun en jaksa viikata, ja menee aivan ryppyisiksi. En suosittele! Me käytetään kuivausrumpua vain äärimmäisessä hädässä. [/quote] Lisään vielä että olen ihan neuroottinen välillä pyykkien järjestelyssä, laitan ne narullekin tietyssä järjestyksessä (sukat, alusvaatteet, mies, minä, lapsi A, lapsi B, jne) omiin "osioihin", jopa lakanat jne. Ärsyttää vietävästi jos mies joskus (pari kertaa vuodessa) ne laittaa kun ne on ihan hujan hajan miten sattuu siinä narulla :D
[/quote]
Tämä on varmastikin suurin syy siihen, miksi moni mies ei suhteessa pyykkää. Joka suhteessa sama juttu, aina on väärin ripustettu. Ja joka suhteessa eri syystä. Lajitellaan vaatetyypeittäin, henkilöittäin, väreittäin, ostopäivämäärän, kuun vaiheen tai horoskoopin mukaan. Ei kiinnosta pyykkien ripustaminen niin paljon, että jaksaisi tuollaisia detaljeja miettiä, pääasia että ovat sileitä ja kuivia.
T:Mies
[/quote]
Tuohon voisi vielä lisätä sen, että "ei kulta, ei siinä pyykkitelineessä ole vikaa, jos se kaatuu kun kaikki painavat vaatteet laitetaan toisella sivulle, vaan kyllä siinä on ihan omasta epäkäytännöllisyydestäsi kyse, ei niitä kaikki farkkuja ole mikään pakko laittaa vierekkäin." "... totta kai voidaan lähteä heti ensi viikonloppuna etsimään paremmin suunniteltua pyykkitelinettä ... "
Olen itse kova siivoamaan eikä talossa ole kyllä ainoatakaan epämääräistä missään mutta tykkäänkin siivota ja mulla on aikaa kun vasta eka lapsi mahassa tulossa ja talossa on vain yksi sotkeva mies plus minä. Mutta hoidan 100% työt yksin koska teen kaiken omalla tavalla. Tässä ois muutama vinkki:
- kerää jatkuvasti pieniä tavaroita sieltä täältä yleissiisteyden ylläpitämiseksi
- tiskaa (tai laita koneeseen) astiat heti syömisen jälkeen äläkä jätä seuraavaan ruoka-aikaan mitään
- imuroi usein mutta älä määrää itsellesi tiettyjä siivouspäiviä koska sinä päivänä sitä on kummasti sitten menoa
- siivoa joka päivä vähän, jää vähemmän siivottavaa kerralla
- jos tunnet että sinulla on paljon energiaa, siivoa enemmän
- jos olo tuntuu esim työpäivän jälkeen väsyneemmältä, pidä taukoja ja siivoa vähemmän tai hitaammin
- tee siivoamisesta mukavempaa hyvillä pesuaineilla
- asennoidu hommiin niin että kun näet hyvän ja puhtaan lopputuloksen, tekee mielesi pitääkin se sellaisena
Siinä oli nyt muutama pikku vinkki! Itse olen joskus nuorena ollut vähän sotkuinen mutta iän myötä puhtaus ja siisteys on kyllä tärkeitä ja siivoukseen tulee käytettyä joskus turhankin paljon aikaa! Mutta se lopputulos; on kyllä kaiken vaivan arvoista!
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 11:09"]Olen itse kova siivoamaan eikä talossa ole kyllä ainoatakaan epämääräistä missään mutta tykkäänkin siivota ja mulla on aikaa kun vasta eka lapsi mahassa tulossa ja talossa on vain yksi sotkeva mies plus minä. Mutta hoidan 100% työt yksin koska teen kaiken omalla tavalla. Tässä ois muutama vinkki:
- kerää jatkuvasti pieniä tavaroita sieltä täältä yleissiisteyden ylläpitämiseksi
- tiskaa (tai laita koneeseen) astiat heti syömisen jälkeen äläkä jätä seuraavaan ruoka-aikaan mitään
- imuroi usein mutta älä määrää itsellesi tiettyjä siivouspäiviä koska sinä päivänä sitä on kummasti sitten menoa
- siivoa joka päivä vähän, jää vähemmän siivottavaa kerralla
- jos tunnet että sinulla on paljon energiaa, siivoa enemmän
- jos olo tuntuu esim työpäivän jälkeen väsyneemmältä, pidä taukoja ja siivoa vähemmän tai hitaammin
- tee siivoamisesta mukavempaa hyvillä pesuaineilla
- asennoidu hommiin niin että kun näet hyvän ja puhtaan lopputuloksen, tekee mielesi pitääkin se sellaisena
Siinä oli nyt muutama pikku vinkki! Itse olen joskus nuorena ollut vähän sotkuinen mutta iän myötä puhtaus ja siisteys on kyllä tärkeitä ja siivoukseen tulee käytettyä joskus turhankin paljon aikaa! Mutta se lopputulos; on kyllä kaiken vaivan arvoista!
[/quote]
Tästä saa nyt kuvan että oon vanhempikin mutta oon tosiaan 19-vuotias ja tuolla nuoremmalla tarkoitin lähinnä 10-vuotiasta, kuinka silloin olin sotkuinen.
Paras tapa on lopettaa ylimnäärästen tavaroiden ostaminen
Vaatteet materiaalia jotka ei pölyä eikä nukkaa
Ei mattoja
Ei eläimiä
Ei kengät jalassa sisälle.
Ruokailu ruokapöydän ääressä
Helppo keksiä miten pitää koti puhtaana.
Suursiivoa ei tarvita jos ei koskaan edeas sotketa mitään
Siivoan vähän joka päivä. Ei kasaannu ja aina siistiä. Joka päiväinen ylläpitosiivous!!!!
Mahdollisimman askeettinen koti eli niin vähän tavaraa kuin on mahdollista. Ei ole paikkoja, koriste-esineitä eikä rytökasoja keräämässä likaa kotiin. Siivoaminen on helppoa kun ei tarvitse siirrellä turhia tavaroita sitämukaa tieltä pois kun homma etenee.. Nykyisin on aivan liikaa kaikkea, paljon vähemmällä tultaisiin toimeen.
Olen tullut siihen tulokseen, että kun tuon suurimman sotkun eli miehen siivoaisi ulos, niin sen jälkeen paikat pysyisivät puhtaana jo melkein itsestään. Käärin jo hihoja...
Nuo lasten epämääräiset sälät ovat kyllä ongelma: miksi joka paikasta tungetaan lapsille lahjoja? Huonoja mainostusseja, lehtisiä, ukkeleita, hetihajoavia jojoja, hupilaseja, tarroja jne. kindermunakrääsää. Vihaan niitä. Toisaalta niitä ei voi heittää roskiin, koska lapset kyllä muistavat ne ja etsivät vimmalla, jos ovat hävinneet. Mitä niille voi tehdä?
En jaksa lukea kaikki viestejä, joten nämä on voitu jo sanoa:
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 23:31"]
Isoin ongelma nro 1 itsellä on SÄLÄ: papereita, lasten epämääräisiä leluja, lehtiä, muka tärkeitä koristeita. Kun noihin keksisi vielä jotain![/quote]
Vähennä sälän määrää. Laita postilaatikkoon Ei mainoksia -kyltti, ja älä tilaa lehtiä joita et ehdi lukea. Katso posti heti läpi kun se tulee ja heitä turhat tiedotteen tms suoraan kädestä keräyspussiin, ja pistä lukemista odottavat lehdet omaan telineeseensä. Vaihda laskut e-laskuihin.
Jäljelle jäävälle sälälle määrää oma paikkansa jostain kaapista/laatikosta. Sälä jää lojumaan jos sillä ei ole paikkaa. Kun paikka on, niin se laitetaan sinne eikä minnekään muualle.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 23:31"]Ongelma nro 2 on VAATTEET: hitto noita kasoja on kokoajan. Kun ei ole kodinhoitohuonetta ne kuivaa esim. olkkarissa. Tympeää. Ja kun ne jää niin helposti pyykkikoriin viikattuna. En vaan saa kaappiin asti.
[/quote]
Hommaa kuivausrumpu, ja sieltä vaatteet suoraan kaappiin. Sinun pitää vain sisäistää, että ei ole yhtään helpompaa viikata vaatteita ensin pyykkikoriin ja sieltä kaappiin, vaan tehdä se kerralla.
Sälä:meillä on yksi romukoppaan, jonne laitamme sälän ja tyhjennämme sen kerran viikossa. Lapsilla on askartelutarvikkeet kaapissa.kaikki ryhmittäin kannellisissa säilytyslaatikoissa. Kartongin viuhkamaisissa kansiossa, jolloin jokainen väri omassa osiossaan.
Pyykit:telineeltä viikkaus suoraan kaappeihin. Samalla kun laitat koneen pyörimään tiedät että kohta ne pitää laittaa kuivaan.tällöin tyhjennä teline ja viet heti kaappeihin.
Sama tekniikka käytössä :) mulla on puolilikaisille vaatteille oma isohko kori etterivät loju ympäri asuntoa, toimisko sullakin? Ja muillekin tavaroille koreja, lautasia ym. joka nurkalla.