Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paras tekniikka pitää koti siistinä on tämä

Vierailija
27.01.2015 |

älä tee suursiivousta kerralla. Tee se huone kerrallaan.

Esim. mä kuurasin äsken kylppärin. Tuli superpuhdasta! En edes ajatellut, että jatkaisin tuosta johonkin toiseen tilaan. Seuraavana vuorossa on keittiö. Ja teen sen sitten kun huvittaa. Järjestelen jatkuvasti ja imuroin, mutta tehosiivoan huoneet n. 1-2 kk välein. Pölyjä pyyhin kanssa silleen randomisti.

Pariin juttuun toivoisin vinkkejä:

Isoin ongelma nro 1 itsellä on SÄLÄ: papereita, lasten epämääräisiä leluja, lehtiä, muka tärkeitä koristeita. Kun noihin keksisi vielä jotain!

Ongelma nro 2 on VAATTEET: hitto noita kasoja on kokoajan. Kun ei ole kodinhoitohuonetta ne kuivaa esim. olkkarissa. Tympeää. Ja kun ne jää niin helposti pyykkikoriin viikattuna. En vaan saa kaappiin asti.

Oliskos teillä jotain hyviä vinkkejä näihin mun ongelmakohtiin? Mielipiteitä mun suursiivoustrkniikasta? Miten te siivoilette? Tää on niin maailman mielenkiintoisin aihe!

Ps. Miehen siivosin pois yks kerta, kun oli makuuhuoneen tehosiivouksen vuoro.

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 00:20"]Onko jollain vinkkejä lelukaaoksen taltuttamiseen? Me asutaan kaksikerroksisessa talossa ja lapset tuo jatkuvasti leluja alakertaan olohuoneeseen. En mitenkään ehdi keräämään kaikkia ympäri leviteltyjä leluja vaikka alakerrassakin on lelukori. Jokapuolella on leluja ja revittyjä papereita ympäri ämpäri. Lapset on vielä niin pieniä etteivät oikein osaa siivota itse jälkiään.
[/quote]
Meillä on portaiden kaiteella roikkumassa lelupussi, jonne nakkelen päivän mukaa yläkerran leluja. Illalla vien pussin ylös ja tyhjentelen paikoilleen. Aamulla taas pussi kaiteelle

Vierailija
42/46 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 01:20"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 01:02"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 00:59"]Ja pyykkijuttuun, itse viikkaan kunkin vaatteet narulta omiin pinoihinsa ja sit kun ehdin niin helppo ja nopea kiikuttaa omiin kaappeihin/laatikoihin. [/quote] Lisään vielä että olen ihan neuroottinen välillä pyykkien järjestelyssä, laitan ne narullekin tietyssä järjestyksessä (sukat, alusvaatteet, mies, minä, lapsi A, lapsi B, jne) omiin "osioihin", jopa lakanat jne. Ärsyttää vietävästi jos mies joskus (pari kertaa vuodessa) ne laittaa kun ne on ihan hujan hajan miten sattuu siinä narulla :D

[/quote]

Tämä on varmastikin suurin syy siihen, miksi moni mies ei suhteessa pyykkää. Joka suhteessa sama juttu, aina on väärin ripustettu. Ja joka suhteessa eri syystä. Lajitellaan vaatetyypeittäin, henkilöittäin, väreittäin, ostopäivämäärän, kuun vaiheen tai horoskoopin mukaan. Ei kiinnosta pyykkien ripustaminen niin paljon, että jaksaisi tuollaisia detaljeja miettiä, pääasia että ovat sileitä ja kuivia. 

T:Mies

[/quote]

Tyhmäähän se on tehdä itselleen liikaa vaivaa. Kun pyykit ripustaa, on hyvin helppo ripustaa ne lajeittain. Se ei vie yhtään enempää aikaa katsoa mihin kohtaan sen vaatteen käsistään laittaa kun se siinä jo on, verrattuna siihen että ripustaisi vaan sikin sokin.

Sen sijaan se säästää poisottovaiheessa huomattavasti aikaa ja vaivaa, kun esim. sukat on pareittain vierekkäin ja ne voi napsia suoraan pareiksi, ja kunkin paidat on vierekkäin (ei tartte arvuutella että onko tuo perällä oleva sininen vaatekappale oma t-paita vai miehen paita vai jokin muu) jne. Meillä on pyykkitilassa niin vähän pöytätilaa, ettei sinne voi montaa kasaa pyykkejä purkaessa tehdä, vaan vien ne viereiseen kaappiin sitä mukaa kun tietyn tyyppiset vaatteet narulta loppuu.

Arjen helpottamista, jota jotkut ei vaan ymmärrä ja sitten ihmettelevät kun asiat on niin vaikeita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 11:54"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 00:20"]Onko jollain vinkkejä lelukaaoksen taltuttamiseen? Me asutaan kaksikerroksisessa talossa ja lapset tuo jatkuvasti leluja alakertaan olohuoneeseen. En mitenkään ehdi keräämään kaikkia ympäri leviteltyjä leluja vaikka alakerrassakin on lelukori. Jokapuolella on leluja ja revittyjä papereita ympäri ämpäri. Lapset on vielä niin pieniä etteivät oikein osaa siivota itse jälkiään. [/quote] Meillä on portaiden kaiteella roikkumassa lelupussi, jonne nakkelen päivän mukaa yläkerran leluja. Illalla vien pussin ylös ja tyhjentelen paikoilleen. Aamulla taas pussi kaiteelle

[/quote]

Kuulostaa hyvältä muuten, mutta miten estät etteivät lapset levittele päivän mittaan jo keräämiäsi leluja uudestaan ympäriinsä? Mulla myös lelukori, johon kerään, mutta siitä ne vasta intoutuvatkin. Heti kun silmä välttää, on lelukori tyhjennelty ympäri kämppää pelkästä sotkemisen ilosta.

Vierailija
44/46 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 12:00"][quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 11:54"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 00:20"]Onko jollain vinkkejä lelukaaoksen taltuttamiseen? Me asutaan kaksikerroksisessa talossa ja lapset tuo jatkuvasti leluja alakertaan olohuoneeseen. En mitenkään ehdi keräämään kaikkia ympäri leviteltyjä leluja vaikka alakerrassakin on lelukori. Jokapuolella on leluja ja revittyjä papereita ympäri ämpäri. Lapset on vielä niin pieniä etteivät oikein osaa siivota itse jälkiään. [/quote] Meillä on portaiden kaiteella roikkumassa lelupussi, jonne nakkelen päivän mukaa yläkerran leluja. Illalla vien pussin ylös ja tyhjentelen paikoilleen. Aamulla taas pussi kaiteelle

[/quote]

Kuulostaa hyvältä muuten, mutta miten estät etteivät lapset levittele päivän mittaan jo keräämiäsi leluja uudestaan ympäriinsä? Mulla myös lelukori, johon kerään, mutta siitä ne vasta intoutuvatkin. Heti kun silmä välttää, on lelukori tyhjennelty ympäri kämppää pelkästä sotkemisen ilosta.
[/quote]
Kyllä he saavat ottaa pussista leluja uudelleen. :) yritän opettaa laittamaan sinne takaisin, välillä laittavatkin. Sen olen opettanut että koko pussia ei tyhjennetä vaan otetaan vain se mikä tarvitaan. Usko pois, meni hetki että oppivat :D

Vierailija
45/46 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 12:05"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 12:00"][quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 11:54"] [quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 00:20"]Onko jollain vinkkejä lelukaaoksen taltuttamiseen? Me asutaan kaksikerroksisessa talossa ja lapset tuo jatkuvasti leluja alakertaan olohuoneeseen. En mitenkään ehdi keräämään kaikkia ympäri leviteltyjä leluja vaikka alakerrassakin on lelukori. Jokapuolella on leluja ja revittyjä papereita ympäri ämpäri. Lapset on vielä niin pieniä etteivät oikein osaa siivota itse jälkiään. [/quote] Meillä on portaiden kaiteella roikkumassa lelupussi, jonne nakkelen päivän mukaa yläkerran leluja. Illalla vien pussin ylös ja tyhjentelen paikoilleen. Aamulla taas pussi kaiteelle [/quote] Kuulostaa hyvältä muuten, mutta miten estät etteivät lapset levittele päivän mittaan jo keräämiäsi leluja uudestaan ympäriinsä? Mulla myös lelukori, johon kerään, mutta siitä ne vasta intoutuvatkin. Heti kun silmä välttää, on lelukori tyhjennelty ympäri kämppää pelkästä sotkemisen ilosta. [/quote] Kyllä he saavat ottaa pussista leluja uudelleen. :) yritän opettaa laittamaan sinne takaisin, välillä laittavatkin. Sen olen opettanut että koko pussia ei tyhjennetä vaan otetaan vain se mikä tarvitaan. Usko pois, meni hetki että oppivat :D

[/quote]

Joo, uskon kyllä että aikaa meni, kun meille juuri aika tuttu tilanne ja koulutus vielä kesken. :D

Vierailija
46/46 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä