Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kylläpä kirpaisee, kun vakituinen paikka meni taas jollekin muulle :(

Vierailija
11.11.2021 |

Pidän itseäni hyvänä ja ahkerana työntekijänä, ja olen saanut aina kehuja myös työnjohdolta ja kollegoilta. Koskaan vaan en ole saanut vakkaripaikkaa, vaikka niitä vuosien varrella on ollut tarjolla. Tällä viikolla yksi määräaikaisista sai vakkaripaikan, minä en, vaikka työhistoriani on tuossakin talossa pitempi. Kivaa.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä oikeasti ihmettelen, että millähän perusteella niitä paikkoja oikein jaetaan..

Vierailija
2/27 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä muita, joiden ohi palkataan aina joku toinen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus se on niin, että hyvistä sijaisista ei haluta luopua - joustavat enemmän ja pitävät lomia vähemmän, tulevat silloin kun muut ovat lomalla eivätkä vaadi lomaa aina sesonkiaikana jne. 

Kerran seurasin sivusta, kuinka monesta sisällä olijasta palkattiin vaihtoehto huonoimmasta päästä. Tämä oli vain kovaäänisin. Itse en sitä paikkaa hakenut, mulla oli jo muuta tiedossa. 

Vierailija
4/27 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep...kunnes aloin uhkaamaan että nyt riittää ja jos haluatte minut pitää niin vakinaistatte. Sain vakkarisopparin. Samoin muutama muukin firmassa. Usein määräaikaisuuksissa ei ole järkeä ja pitää itse nostaa meteli saadakseen edistystä.

Vierailija
5/27 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko sanonut että haluat sen ja jos et saa niin lähdet? Sano nyt suoraan miksi heidän pitäisi sut palkata? Oot ilmeisesti jo pitkään roikkunut määräaikaisena niin luultavasti tulet olemaankin vaikket saisi vakipaikkaa niin miksei voisi palkata jotain muuta

Vierailija
6/27 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin olla väärässä, koska omaa kokemusta ei asiasta ole päästyäni aikanaan työelämään vakipaikalle. Olen kuitenkin seurannut vuokratyöpaikkojen osalta vakinaistanista yritykseen, missä työskentelen.

- Teen hyvää suoritetta yritykselle, mutta et tuota lisäarvoa.

- Otat aika määräaikaisen vastaan, olen jo sitoutunut yritykseen ja siten ei ole pelkoa menettänisestäsi - ilmoita, että harkitset muualta työtehtäviä, jos saat vakituisen työn niin irtisanoudut. Jos oikeasti olet arvoa tuottava työntekijä, sinulle järjestetään vakituinen paikka.

- Olet introvertti, joka käy töissä, teet työtehtäväsi, mutta muut yrityksessä eivät tunne sinua ja osaa siten pitää sinua yhtenä heistä. Olen huomannut olevani itse paremmin osana työyhteisöä ja saanut palkankorotuksen, kun olin opetellut enemmän sosiaalisia taitoja, alkanut keskustelemaan enemmän työyhteisöni kanssa ja opastamaan myös muita työtehtävissään. Minut ja osaamiseni on tunnustettu myös muualla.

- Lähinnä se, että olet ok työntekijä, mutta olet korvattavissa helposti sekä ei ole pelkoa lähdöstäsi niin paikkasi saa joku, jolla on joko olemassa olevia kontakteja työsuhteista päättäviin tai hänellä on jokin lisäarvo työyhteisössä, eli suurinosa ottaa esille palkattavan henkilön nimen, että se "Maija" tietää/neuvoo/osaa tämän. Jos teet vain suurta määrää suosittava työtä hiljaa niin sinua vaan kiitellään kovasta työpanoksesta (Näin kävi itselleni kauan).

Vaikka suomalainen yleinen asenne työhön on suorittava ja sinällään passiivinen tapana filosofisessa mielessä suorittaa annettua tehtävää ilman sen kyseenalaistamista, et tee aktiivista ja luovaa sekä lisäarvoa tuottavaa työtä niin olet korvattavissa viimeistään jollakin älyrobotilla. Kuulostaa julmalta, pahoittelen, mutta suorittava työ korvataan ja tulevaisuuden tehtävät sen jälkeen tarvitsee ominaisuuksia, joita toistuvaa suoritetta tekevällä ihmisellä ei ole.

Tee itsestäsi tulevaisuuden työntekijä, ole muutospositiivinen, kehitä omia ominaisuuksia - myös niitä heikkoja, ja ole kiinnostunut yrityksesi tulevaisuuteen liittyvistä haasteista, kuten digitalisaatioista, kehitystyöstä jne. Sitten tuotat lisäarvoa yritykselle, jota heillä ei ole vara menettää ja sinulle jotain, millä voit jopa kilpailla alallasi ja kannattaa jopa lähteä.

Useimmat suomalaiset työntekijät on muutosvastarintaisia perustelematta asiaa muutoin, kun näin on aina ennenkin tehty. He vaan tekevät heille annetut tehtävät passiivisesti suorittaen. Käyvät vain töissä ja vaativat lisää palkkaa antamatta yritykselle lisäarvoa. Joo, se onnistuu välillä, mutta jos haluat erottua joukosta niin tarjoa jotain, mitä muilla ei ole.

Vierailija
7/27 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus se on niin, että hyvistä sijaisista ei haluta luopua - joustavat enemmän ja pitävät lomia vähemmän, tulevat silloin kun muut ovat lomalla eivätkä vaadi lomaa aina sesonkiaikana jne. 

Kerran seurasin sivusta, kuinka monesta sisällä olijasta palkattiin vaihtoehto huonoimmasta päästä. Tämä oli vain kovaäänisin. Itse en sitä paikkaa hakenut, mulla oli jo muuta tiedossa. 

Näinpä näin. Minä olin kerran työyhteisössä, jossa oli yksi koko elämänsä siellä ollut 50+ työntekijä, joka osasi huutaa ihan helvetin kovaan ääneen. Niinpä siellä tanssittiin täysin hänen pillinsä mukaan, vaikka siihen ei ollut mitään syytä. Eihän tuollainen työntekijä voi sieltä lähteä, hän ei työllistyisi ikinä uusiksi.

Esimies uskoi kaiken, mitä tuo valehteli muista työntekijöistä, mutta jos tuo huutaja teki jonkun virheen ja siitä sanottiin esimiehelle, hän ei käsitellyt asiaa työntekijän kanssa ollenkaan. Tämä hullu huutaja sitten ihmetteli ja huusi kovaan ääneen miten esimies sai niin huonot arviot henkilöstötutkimuksessa.

Mistähän olisi mahtanut johtua. Ehkäpä tästä huutajasta itsestään?!

Siitä johtuu myös tiimin todella suuri vaihtuvuus.

Vierailija
8/27 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen päättänyt, että kun nuorin lapsi täyttää 18-vuotta niin menen lääkäriin ja sanon, että olen niin masentunut, että en jaksa nousta sängystä ylös. Vielä muutaman vuoden työnatajilla on mahdollisuus palkata, muussa tapauksessa tulee loppuelämän loma.

Vierailija
9/27 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Mulla lähtee vuoden alusta käyntiin 10. vuosi pätkätöissä kaupungilla. Olen ollut kaikki nämä 9 vuotta yhtäjaksoisesti töissä. En viitsi enää edes yrittää. Seuraava hakemus lähtee muuhun paikkaan. Kaikki muut ovat saaneet vakituisen paikan nopeasti, joten pidän lähes varmana, etten tule saamaan vakituista työtä tältä työnantajalta. Suosittelen sinuakin katsomaan töitä muualtakin. Joku toinen esimies arvostaa sinua ja ammattitaitoasi enemmän kuin nykyinen.

Vierailija
10/27 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen päättänyt, että kun nuorin lapsi täyttää 18-vuotta niin menen lääkäriin ja sanon, että olen niin masentunut, että en jaksa nousta sängystä ylös. Vielä muutaman vuoden työnatajilla on mahdollisuus palkata, muussa tapauksessa tulee loppuelämän loma.

Kukaan ei jaksa olla loputtomasti pompoteltavana, ei ole enää työmotivaatiota.

Vierailija
11/27 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma ja työnjohdon arvio ammattitaidosta, osaamisesta, työyhteisökyvyistä, kehittymisestä yms., eroavat toisistaan.

Enää ei riitä se pelkkä ahkera työnteko ja työn mekaaninen suorittaminen työpaikalla hyvin.

Nyt katsotaan myös muita avuja ja ansioita, joista on hyöytyä työyhteisölle ja asiakkaille.

Menneisiin vuosiin verrattun, työhönotto kriteerit ovat muuttuneet ja tiukentuneet tosi paljon.

Vierailija
12/27 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Mulla lähtee vuoden alusta käyntiin 10. vuosi pätkätöissä kaupungilla. Olen ollut kaikki nämä 9 vuotta yhtäjaksoisesti töissä. En viitsi enää edes yrittää. Seuraava hakemus lähtee muuhun paikkaan. Kaikki muut ovat saaneet vakituisen paikan nopeasti, joten pidän lähes varmana, etten tule saamaan vakituista työtä tältä työnantajalta. Suosittelen sinuakin katsomaan töitä muualtakin. Joku toinen esimies arvostaa sinua ja ammattitaitoasi enemmän kuin nykyinen.

Jep, ei ole kesälomatuuraajaa, kadulta ei voi yhtäkkiä ottaa ketään vaan töihin, sen verran kestää töiden opettelu.

Vierailija
13/27 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma ja työnjohdon arvio ammattitaidosta, osaamisesta, työyhteisökyvyistä, kehittymisestä yms., eroavat toisistaan.

Enää ei riitä se pelkkä ahkera työnteko ja työn mekaaninen suorittaminen työpaikalla hyvin.

Nyt katsotaan myös muita avuja ja ansioita, joista on hyöytyä työyhteisölle ja asiakkaille.

Menneisiin vuosiin verrattun, työhönotto kriteerit ovat muuttuneet ja tiukentuneet tosi paljon.

Juu, meillä on palkkatukityössä suurin osa asiakaspuheluista englannin kielellä.

Vierailija
14/27 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on jännä, sillä menneisiin vuosiin verrattuna myös työnjälki on huonontunut, palvelua saa jos saa ja ihmisistä aistii nopeasti että homma ei yhtään kiinnosta. 

Vierailija
15/27 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ihmeen takia sitten kehuvat, jos en ole riittävän hyvä? En tajua tuota logiikkaa. Olet hirveän hyvä ja kiva, mutta et kelpaa vakkariksi.

Ap

Vierailija
16/27 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, ei ole kesälomatuuraajaa, kadulta ei voi yhtäkkiä ottaa ketään vaan töihin, sen verran kestää töiden opettelu.

Vakituiset tykkää kun kesälomat siirtyy syksyyn, ensin pitää joku opettaa.

Vierailija
17/27 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae se vakkafipaikka muualta. Kun sen saat eroa käka kerro että jäät jos sinut vakinaistetaan. Jos ei niin lähdet ja oikeasti lähdet

Vierailija
18/27 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on jännä, sillä menneisiin vuosiin verrattuna myös työnjälki on huonontunut, palvelua saa jos saa ja ihmisistä aistii nopeasti että homma ei yhtään kiinnosta. 

Ihmisiä on paljon palkkatukityössä asiakaspalvelussa, 6 kuukautta ja uusi työtön tilalle, siksi eivät osaa kaikkiin asiakkaan kysymyksiin vastata.

Vierailija
19/27 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä sijaisia on pirun vaikea löytää. Ei sellaista kannata vakinaistaa, kova homma löytää uusi tilalle.

Vierailija
20/27 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen myös etsimään vakipaikkaa muualta. Olin itse neljän vuoden ajan määräaikaisissa työsuhteissa edellisessä työpaikassa, ja aina kun kysyin vakinaistamisen tai edes pitemmän määräaikaisuuden perään, oli vastauksena aina epämääräinen ”no täytyy katsoa sitten myöhemmin”. Määräaikaisuuden perusteena oli aina joku projektityö tms. lyhyt pätkä, vaikka kyseessä oli tilitoimisto, jossa kaikilla oli omat kuukausittain toistuvat kirjanpidon ja palkanlaskennan asiakkaat, eli työ ei todellakaan ollut mitään projektityötä.

Lopulta meni hermot, ja hain muualle töihin, ja onnistuinkin saamaan vakipaikan toisesta tilitoimistosta. N. viikkoa ennen määräaikaisuuden päättymistä esimies toi eteeni taas uuden määräaikaisen sopimuksen. Ilmoitin että en allekirjoita sitä, sillä lähden viikon päästä muualle töihin. Esimies meni ihan hämilleen, ja alkoi kysellä että ”et kai sinä nyt muualle voi lähtä, kuka hoitaa asiakkaasi jatkossa, sillä eihän me näin lyhyellä varoitusajalla ehditä rekrytoimaan ketään tilallesi”. Niinpä, olisi varmaan kannattanut pitää kiinni osaavasta työvoimasta vakinaistamalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän