Kotihoidontuen puolitus isälle & äidille - puolesta/vastaan? Perustele!
On muuten todella hyvä kysely vauva-lehdellä: http://www.vauva.fi/artikkeli/kilpailut_ja_kyselyt/miten_jaatte_kotihoidontuen
Muistakaas kaikki käydä vastaamassa!
En malta odottaa yhteenvetoa.
Omasta mielestäni kotihoidontuen pakkojako isän ja äidin kesken olisi todella väärin ja loukkaa perheiden valinnanvapautta!
Ja mitä "tasa-arvo"-perusteluihin tulee, minulle tasa-arvo on sitä, että nainen saa myös haluta jäädä kotiin. Tai mies. Kumpi tahansa! Perheen oma päätös sen pitäisi olla. Miksi joku perheen ulkopuolinen voisi määritellä, mikä juuri meidän perheen lapsen - ja vanhempien - kohdalla on parasta, kuka saa tai kenen pitää hoitaa lasta ja kuinkakin paljon.
Nyt perheet saavat jo itse valita miten perhevapaansa käyttävät. Niin sen pitäisi olla jatkossakin. Esimerkiksi meillä minä äitinä haluan jäädä kotiin, vaikka eläke olisikin sitten joskus pienempi. Ja isä haluaa olla töissä. Miksi pitäisi pakottaa isä kotiin ja pakottaa äiti töihin silloin kun lapsi on vielä pieni. Kun kumpikin tekee sitä, mistä pitää, perhe voi kokonaisuudessaan paremmin.
Törmäsin ihan mielettömän hyvään blogiin jossa selvennetään, missä mennään tämän uudistuksen kohdalla. Suosittelen lämpimästi lukemaan.
http://www.heikkivestman.fi/blogi/stoppi-lastenhoitopasmaroinnille-kotihoidontuen-jakaminen-on-perheen-asia
Kommentit (37)
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 18:16"]
Mä en nyt käsitä tätä perustelua, että ei ole valtion asia päättää. Valtion luoma Se on tämä nykyinenkin systeemi, jolla tuetaan naisten ja miesten epätasa-arvoa. Moni perustelee vapaiden jakamattomuutta sillä, että miehen palkka on niin paljon isompi, ettei ole varaa jäädä kotiin. Tästä olisi tarkoitus päästä eroon. Siihen kun naiset eivät enää ole työelämän paarialuokka voidaan aidosti puhua valinnanvapaudesta.
[/quote]
Ei kotihoidontuki ole mikään vapaa. Se on korvaus siitä että ei vie lasta kunnalliseen päivähoitoon ja näin yhteiskunta säästää rahaa.
Miten teidän imbesillien kanssa keskustelee, kun ette tajua edes mistä puhutaan ja minkälainen järjestelmä on nyt.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 18:13"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 18:07"][quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 18:06"] [quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 18:03"]Mammat haluavat vain maata himassa vuosikausia ja kiillotella martyyrinkruunuaan. [/quote] ehkäpä nämä mammat nauttivat siitä eri tavalla kuin isukit, jotka pakolla käskettäisiin kotiin. [/quote] Miksi ottaa mies joka ei viihdy kotona lasten kanssa? [/quote] miksei saisi itse olla kotona, jos sielä viihtyy ja se on parempi perheelle?
[/quote]
Saahan siellä kotona yhä olla vaikka koko loppuikänsä, mutta siitä ei enää makseta pelkästään naiselle. Onneksi.
Ehdottomasti puolesta.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 18:10"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 18:06"][quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 18:04"] Vastaan. Ei ole valtion asia päättää tällaisia asioita, se on kunkin perheen oma asia, miten vapaat vietetään. Miksi isompi palkkaisen vanhemman pitäisi jäädä pakosta kotiin? [/quote] Tietenkin se päättää, joka viulut maksaa. Voit toki edelleen lomailla omaan laskuusi niin paljon kuin haluat. -10 [/quote] ja meillä työmuurahaisilla ei muka ole mitään oikeutta enää päättää omasta elämästä, vaikka töitä täällä koko ajan tehdään ja veroja maksetaan. Älä viitsi. En ole kuule maannut, kun lapsia ei vielä ole, mutta tasan aion "maata" sitten kun niitä tulee.
[/quote]
Saat toki muodostaa oman mielipiteesi siitä, millainen vanhempainvapaajärjestelmän tulisi olla. On kuitenkin suhtkoht huvittavaa kiistää tässä kohtaa valtion oikeutus päättää tästä järjestelmästä. Totta kai lainsäädäntöelin päättää siitä, minkälainen lainsäädäntö Suomessa on! Valtion lainsäädäntövallan legitimiteettiä ei kukaan kyseenalaistanut silloin, kun lainsäädäntö sattui hyödyttämään omaa asiaa. -10
Samaa mieltä! Ja onko se nyt niin kamalaa jos joku haluaa olla oman eläkkeensä kustannuksella kotona jos koko perheelle tilanne on ok. Ei kaikki isät eikä kaikki äiditkään ole pikkulapsi-ihmisiä. Naurettavaa pakottaa ketään kotiin, jos lastenhoito järjestyy muutoin perheen kesken ja kaikki ovat valintoihinsa tyytyväisiä.
Idioottimaisinta uudistuksessa on se että jos ennen on hoito järjestetty isovanhempien avulla, tai jos äiti on tehnyt aamuvuora ja isä iltaa ja lasta on pidetty kotona ts on saatu kotihoidontukea vaikka molemmat vanhemmat olleet töissä, niin jatkossa sitä ei ilmeisesti saa ellei toinen ole olemalla kotona. Siis ihan pöllöä. Vaikka tällöin molemmat hoitaisi lasta ja kaupunki säästää kun ei napero kökötä päiväkodissa.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 18:11"]
En ole tähän päivään mennessä vielä nähnyt yhtävää järkevää selitystä että mitä tuolla puolittamisella nyt tarkoitetaan.
Kotihoidontuen saaminenhan ei nyt edelletytä että kumpikaan vanhemmista olisi pois töistä.
Edellyttääkö kotihoidon tuen saaminen jatkossa sitä että pitää jäädä pois töistä?
[/quote]
Ei edellytä jatkossakaan vaan jatkuu ihan entisellään siinä suhteessa.
Toi on taas jonkun ääliön näkemys ideaalimaailmasta. Oikea maailma ei kuitenkaan ole tuollainen.
Jos yhdellä vanhemmista ei ole työpaikkaa, mihin palata, niin pitäisikö siis hänen kirjautua työkkäriin ja toisen vanhemman lopettaa työt, jotta saadaan lapsi hoidettua kotona? Sitten ei olisi kumpikaan töissä...
Tässä taas ajatellaan ihmisen puolesta. Eikö noille ole tullut mieleen, että perhe itse tietää paremmin, mikä on heille hyvä järjestely? Jos vaikka toinen vanhemmista on parempi lastenhoitaja/pärjää paremmin kotona? Sitten väkisin sössitään perheen asiat, josta ei seuraa kuin ongelmia. Kenen paras se sitten muka on? Eikös tästä pidemmällä tähtäimellä kärsi kaikki?
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 18:12"]
Ja jos molemmat vanhemmat ovat töissä, eli tienaavat normaalisti, miksi siitä pitäisi maksaa perheelle, että isovanhempi tms hoitaa? En ymmärrä.
[/quote]
Kotihoidontuki on hieman harhaanjohtavasti nimetty korvaus siitä, että lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa, joka on yhteiskunnalle kalliimpi kuin kyseinen tuki. Sinun logiikallasi vanhempien tulisi maksaa myös päivähoidon kustannukset kokonaan (nykyäänhän näin ei ole). Se tarkoittaisi, että hyvin harvalla perheellä olisi varaa siihen, että molemmat vanhemmat käyvät töissä ainakaan, jos perheessä olisi useampi alle kouluikäinen lapsi. Kuinka tasa-arvoista se olisi?
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 18:30"]
En ole tähän päivään mennessä vielä nähnyt yhtävää järkevää selitystä että mitä tuolla puolittamisella nyt tarkoitetaan.
Kotihoidontuen saaminenhan ei nyt edelletytä että kumpikaan vanhemmista olisi pois töistä.
Edellyttääkö kotihoidon tuen saaminen jatkossa sitä että pitää jäädä pois töistä?
[/quote]
[/quote]
Ei jatku entisellään, vaan uudistuksen jälkeen jomman kumman vanhemmista on oltava kotona hoitamassa lasta. Nythän kotihoidon tuen ainoa edellytys on se, ettei lapsi ole kunnallisessa päivähoidossa.
Ihan kaavioversiona vielä: http://www.stm.fi/kotihoidontuki
Eniten risoo juurikin se pakottaminen valtion puolelta jatkossa, jos uudistus pusketaan läpi.
Siis se on tällä hetkellä ihan puolisonvalintakysymys(!!!) että miten puolisot keskenään päättävät lapsensa hoitaa kun tällä hetkellä perhevapaat saa jakaa miten haluaa. Ja noista asioista varmaan kannattaa keskustella ennen perheen perustamista, köhköh.
Pakottaminen ei ole tasa-arvoa!
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 19:04"]
Ihan kaavioversiona vielä: http://www.stm.fi/kotihoidontuki
Eniten risoo juurikin se pakottaminen valtion puolelta jatkossa, jos uudistus pusketaan läpi.
Siis se on tällä hetkellä ihan puolisonvalintakysymys(!!!) että miten puolisot keskenään päättävät lapsensa hoitaa kun tällä hetkellä perhevapaat saa jakaa miten haluaa. Ja noista asioista varmaan kannattaa keskustella ennen perheen perustamista, köhköh.
[/quote]
Tarkennus: Niin siis poislukien lyhyt äitiys- ja isyysvapaa, niin muuten saa olla kumpi tahansa kotona.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 19:04"]Ihan kaavioversiona vielä: http://www.stm.fi/kotihoidontuki
[/quote] juuri näin!
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 17:58"]
Ei toimi yrittäjäperheessä tuo puolitus. Mies ei voi pitää lomia.
[/quote]
tai nainen...
mutta juuri näin. On helppo ymmärtää muutoksen perustelut, mutta käytännössä ihmisillä on monenlaisia elämäntilanteita.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 18:52"][quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 18:30"]
[/quote]
[/quote]
Ei jatku entisellään, vaan uudistuksen jälkeen jomman kumman vanhemmista on oltava kotona hoitamassa lasta. Nythän kotihoidon tuen ainoa edellytys on se, ettei lapsi ole kunnallisessa päivähoidossa.
[/quote]
Tämä harmittaa minua suuresti. Mies ei jaksa kokopäiväisesti hoitaa lapsia ja minäkin kaipaan vaihtelua. Olen tehnyt osa-aika työtä samalla, kun saan kotihoidontuen. Mies tekee kokopäivätyötä ha hoitaa sen 5-15h/vko lapsia minun ollessa töissä.
Meille tulee tulonmenetystä sen lisäksi, ettei kummankaan pää kestä täysin jatkuvaa kodinhoitoa, lasten hoitoa ja kuskaamista. Kaipaamme myös muunlaista haastetta pysyäksemme tyytyväisinä ja hyväntuulisina. Viimeistään minun hoitovapaa jakson jälkeen laittaisimme lapset hoitoon jos muutos tulee.
Itse olen tuota uudistusta vastaan juuri siksi että se eriarvostuttaa perheitä. Esim meillä minä olen osaikasessa työsuhteessa koska vanha työnantaja pisti pillit pussiin ja täyspäivästä työtä ei ole tarjolla juuti nyt ja mies on neljä päivää/viikko töissä. Lapsi ei ole kunnalisessa hoidossa mutta jos olisi joku 50/50 jako ja päähoitaja ei voi käydä töissä niin aika nopeasti olisimme päiväkodin ovella ja lapsi noin 20h/viikko hoidossa.
Nyt minun/miehen sekä harvoin äitini/siskoni avulla lapsi ei tarvitse olla alle 2 vuotiaana päiväkodissa.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 18:39"]Toi on taas jonkun ääliön näkemys ideaalimaailmasta. Oikea maailma ei kuitenkaan ole tuollainen.
Jos yhdellä vanhemmista ei ole työpaikkaa, mihin palata, niin pitäisikö siis hänen kirjautua työkkäriin ja toisen vanhemman lopettaa työt, jotta saadaan lapsi hoidettua kotona? Sitten ei olisi kumpikaan töissä...
Tässä taas ajatellaan ihmisen puolesta. Eikö noille ole tullut mieleen, että perhe itse tietää paremmin, mikä on heille hyvä järjestely? Jos vaikka toinen vanhemmista on parempi lastenhoitaja/pärjää paremmin kotona? Sitten väkisin sössitään perheen asiat, josta ei seuraa kuin ongelmia. Kenen paras se sitten muka on? Eikös tästä pidemmällä tähtäimellä kärsi kaikki?
[/quote]
Tuo on juuri iso ongelma, entä jos äiti tai isä on työtön? Väkisin sitten työttömäksi (työttömyystuki kallimpaa kuin kotihoidontuki), lapset pk:hon, ei mitään järkeä. Tai yrittäjäperheet sitten? Kannatan sitä, että jokainen perhe saa itse päättää. Jos äiti haluaa olla kolme vuotta kotona js isä töissä, miksi se pitäisi estää. Toki voisi olla mahdollisuus HALUTESSAAN jakaa ajan, mutta ei kannata pakottaa.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 18:12"]
Minusta hyvä asia, on kummallinen ajattelu, että vain äiti on hyvä hoitamaan lasta. Miksi muka? Niin, rahan vuoksi...
Ja jos molemmat vanhemmat ovat töissä, eli tienaavat normaalisti, miksi siitä pitäisi maksaa perheelle, että isovanhempi tms hoitaa? En ymmärrä.
Ja uskon, että pitkällä tähtäimellä tämä todellakin edistää tasa-arvoa.
[/quote]
Suomalaiset todella tykkää määräyksistä ja kielloista. Ei voi muuta todeta.
Minä kannatan sitä että saa päättää itse ja toimia kuten perheen kannalta on parasta.