Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tekikö lääkäri (gyne) virheen?

N21
11.11.2021 |

Minulla on endometrioosiin sopivia oireita. On ollut jo viimeiset 3 vuotta ja tämän kuluneen vuoden aikana kipu on pahentunut. Olen vähintään viikon kuukaudessa kovissa kivuissa ja pahimmillaan joudun vain makaamaan sängyssä sikiöasennossa itkien. Kivut alkavat tavallisesti viikkoa ennen menkkoja ja kestävät pari-kolme ensimmäistä vuotopäivää. Muita oireita ovat ulostamisen ja yhdynnän aikana tuntuvat vihlaisevat kivut, turvotus sekä kiusalliset ripuli ja ilmavaivat. Kävin gynekologilla (3kk jonotuksen jälkeen) muutama viikko sitten, kysyi onko kipuja, kuinka usein. Vastasin. Sitten ultrasi kohdun ja munasarjat, ei mitään kuulemma näkynyt. Palpoiden tunnusteli vatsaani ja painelikin sitten niin kovaa että alavatsani oli kipeä seuraavan vuorokauden ajan. Tämän jälkeen gynekologi alkoi tuputtamaan minulle hormonaalista ehkäisyä johon en tietenkään suostunut sillä haluamme miehen kanssa raskautua mahd. pian eikä aikaisemmat kokemukseni mm. e-pillereistä ole hyviä. Olemme yrittäneet puoli vuotta, lapsettomuushoitojen raja on vuosi. Lääkäri määräsi vain kipulääkkeitä hirveät kasat, ei antanut jatkohoito-ohjeita, ei antanut uutta aikaa eikä ollut kiinnostunut lähettämään minua tarkempiin tutkimuksiin. Endometrioosihan ei välttämättä näy pelkän ultrauksen avulla. Minusta on hyvin erikoista että lähdetään samantien määräämään hormoneja tietämättä mistä minun (ja monen muun) oireet johtuvat. Oloni on tälläkin hetkellä kipeä ja surullinen. Mitä jos mulla onkin endometrioosi ja vielä vaikea sellainen? Pelkään niin kovasti kipua ja sitä etten voi tulla raskaaksi. Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia?

Kommentit (88)

Vierailija
21/88 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäisypillerit ovat endometrioosin asianmukainen hoito. Mutta jos lapsitoiveita niin toki kannattaa nyt yrittää sitå lasta ja sitten jos ei tarppää yrittää päästä jatkohoitoon/tutkimuksiin. Sillä aikaa napsit kipulääkkeitä koska muuta hoitoa ei ole, ei kaikkia heti leikata, leikkauksen apukin voi olla lyhytaikainen. Ei tuossa mitään virhettä ole tapahtunut.

Vierailija
22/88 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos harkitset yksityistä puolta valitse kotimainen lääkäri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/88 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä hänen olisi pitänyt sun mielestä tehdä? Endo tutkitaan ultralla ja vasta, jos tarve, tehdään tähystysleikkaus. Sulla se ei näy (vielä ainakaan) ultrassakaan, leikkuriinko sä olisit halunnut?

Endo hoidetaan hormoneilla (ja joskus sillä leikkauksella) ja kipulääkkeillä. Millä sä luulit?

Mitä sit, jos gyne olisi sanonut, että sulla on nyt tosi paha tilanne täällä? Mitä se olisi muuttanut?

Jos taas halusit diagnoosin päästäksesi nopeammin lapsettomuushoitoihin, niin olisit sanonut sen ihan ääneen.

Niin, että mikä virhe?

Ehkäpä gyne ei ole selittänyt hoitovaihtoehtoja tarpeeksi selkeästi ap:lle. Ei ole tarpeellista olla noin töksäyttelevä!

Vierailija
24/88 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten kipuja usein vähätellään tai ei uskota.

En tunne endometrioosia hyvin, mutta voisiko kyseessä olla esim. vulvodynia tai joku suolistollinen ongelma? Alkava IBS esim. Varsinkin naisen kehossa kaikki voi vaikuttaa kaikkeen ja välillä on vaikea eritellä mikä tuntemus on mistäkin lähtöisin.

Joka tapauksessa, uudestaan vaan hakemaan apua kipuoireisiin, otat vaikka puolison tai äitisi mukaan vaatimaan kunnon tutkimuksia. Jospa se toisen todistajan läsnäolo saisi vähän vipinää lääkärien liikkeisiin...

Vierailija
25/88 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eka kipulääkkeet jos haluat raskautua. Sait apua, vaikka kieltäydyit jostakin annetusta avusta. Voit mennä ultraan milloin haluat. Rahaa on varmasti, jos äitiys kiinnostaa.

Ehkä ei vaan muistanut sanoa että varaa uusi aika jos hyväksymäsi hoitokeino ei käy.

Tuolla asenteella äitiys ei johda kuin huostaanottoon. Sano mitä tarvitset, niin sua palvelevat ihmiset tietävät mitä haluat.

Niitähän riittää useita satoja mutta eivät auta kovin paljoa. Ammattitaitoinen lääkäri varmasti informoi potilastaan jatkon suhteen. Minulle nyt ei vain käynyt niin. Jokainen perheestä haaveileva ei voi heitellä satoja ellei tuhansia euroja yksityisees terveydenhuoltoon. Mulla ei ole rahaa kustantaa kovin laajoja tutkimuksia. Miksi menisin ultraan kun se on minulle jo tehty? Ja miten tuo huostaanotto kommenttisi liittyy nyt yhtään mihinkään? Haluaisitko tulla juttelemaan kanssani vähän tarkemmin noista väitteistäsi? :) Ap.

Eli halusit lapsettomuushoidot sairauteesi vedoten halvemmalla? Jos sä et halua maksaa tarkemmista tutkimuksista, mitä sä itseasiassa sit halusit?

Vierailija
26/88 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hänen olisi pitänyt sun mielestä tehdä? Endo tutkitaan ultralla ja vasta, jos tarve, tehdään tähystysleikkaus. Sulla se ei näy (vielä ainakaan) ultrassakaan, leikkuriinko sä olisit halunnut?

Endo hoidetaan hormoneilla (ja joskus sillä leikkauksella) ja kipulääkkeillä. Millä sä luulit?

Mitä sit, jos gyne olisi sanonut, että sulla on nyt tosi paha tilanne täällä? Mitä se olisi muuttanut?

Jos taas halusit diagnoosin päästäksesi nopeammin lapsettomuushoitoihin, niin olisit sanonut sen ihan ääneen.

Niin, että mikä virhe?

Ehkäpä gyne ei ole selittänyt hoitovaihtoehtoja tarpeeksi selkeästi ap:lle. Ei ole tarpeellista olla noin töksäyttelevä!

Mitä hoitovaihtoehtoja? Tuossahan ne oli. Ja ap epäilee lääkärin virhettä, kuinka tarpeellista se on?

Vierailija
27/88 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa mennä varmaan käymään yksityisellä gynellä :/ julkisen hoidon taso on nyt korona aikaan laskenut aika paljon....

Ap ei puhunut mitään julkisesta 🤣

Hän sanoi, että jonotti 3 kuukautta gynen vastaanotolle.

Yksityiselle puolelle ei todellakaan tarvitse jonottaa kolmea kuukautta, päästäkseen erikoislääkärin vastaanotolle.

Joten tuon voi voi ymmärtää vain siten, että julkisesta puolesta on kyse.

Vierailija
28/88 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oireesi kuulostavat ilmiselvästi endometrioosilta.

Nykyään kai säästetään tai jotakin, takavuosina ainoa ja järkevä hoitokeino lasta haluavalle oli laparoskopia. Itselläni polteltiin monta pesäkettä (joita ei missään kuvissa näkynyt) ja huuhdeltiin munasarjat auki. Tulin raskaaksi todella pian operaation jälkeen.

Kannattaa raskautumistoive nyt painokkaasti esittää sinne terveysasemalle. Odottamalla tilanne vain pahenee.

Peukut pystyyn että saatte perheenlisäystä!

Kiitos paljon Sinulle mukavasta kommentistasi! Ihana kuulla että olet tullut raskaaksi endosta huolimatta. ❤️ Mun on kyllä pakko ottaa ohjat omiin käsiini ja vaatia hoitoa. Ainakin voin sanoa yrittäneeni.

Vierailija
29/88 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalilta lääkärikäynniltä kuulostaa ap:n tilanteessa ja tämänhetkiset julkisen resurssit huomioiden. Toki vähän turhan tyly.

T: endometrioosipotilas vuodesta 1992, kohtu ja munasarjat poistettu 2001

Vierailija
30/88 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eka kipulääkkeet jos haluat raskautua. Sait apua, vaikka kieltäydyit jostakin annetusta avusta. Voit mennä ultraan milloin haluat. Rahaa on varmasti, jos äitiys kiinnostaa.

Ehkä ei vaan muistanut sanoa että varaa uusi aika jos hyväksymäsi hoitokeino ei käy.

Tuolla asenteella äitiys ei johda kuin huostaanottoon. Sano mitä tarvitset, niin sua palvelevat ihmiset tietävät mitä haluat.

Niitähän riittää useita satoja mutta eivät auta kovin paljoa. Ammattitaitoinen lääkäri varmasti informoi potilastaan jatkon suhteen. Minulle nyt ei vain käynyt niin. Jokainen perheestä haaveileva ei voi heitellä satoja ellei tuhansia euroja yksityisees terveydenhuoltoon. Mulla ei ole rahaa kustantaa kovin laajoja tutkimuksia. Miksi menisin ultraan kun se on minulle jo tehty? Ja miten tuo huostaanotto kommenttisi liittyy nyt yhtään mihinkään? Haluaisitko tulla juttelemaan kanssani vähän tarkemmin noista väitteistäsi? :) Ap.

Eli halusit lapsettomuushoidot sairauteesi vedoten halvemmalla? Jos sä et halua maksaa tarkemmista tutkimuksista, mitä sä itseasiassa sit halusit?

Lopeta veetuilu ja anna yhteystietosi niin jutellaan. Voinhan selvittää myös ip-osoitteesi.

Vierailija
31/88 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituksessa luki että olet vasta 21v, niin lääkärillä saattoi olla ennakkoluuloja ja ajatella että olet vielä liian nuori lasten tekoon ja siksi ei oikein ymmärtänyt että yrität lasta :/

Tuota minä itsekin epäilen. Moni voisi ajatella ettei minulla ole kiire, olenhan nuori, mutta olen aina tiennyt että haluan nuorella iällä äidiksi. Nyt se olisi ajankohtaista kun on rakas mies, opinnot suoritettu ja vakaa talous.

Ap

Mutta, jos sulla on endo, sit on ja usein se aiheuttaa sen, että raskautuminen on vaikeampaa. En ihan saa kiinni, että jos te kerran nyt yritätte, mikä muuttuisi tarkemmilla tutkimuksilla.

Se on totta, että endo ei aina näy ultrassa, mutta se riittää tutkimukseksi siinä vaiheessa, kun hoitoa ei tarvita. Tokihan sä voit pyytää lähetteen magneettikuvaukseen, mutta jälleen, mitä se muuttaisi?

Jos taas epäilet koko endoa (ja oletus siis on, että on jotain vielä vakavampaa), sekin kannattaisi sanoa sille lääkärille. Hän teki sen endotutkimuksen mikä sun tilanteessa ja tulotiedoilla tehdään. Se mahneettilähete tehdään, jos se endon vakavuus täytyy saada tietää.

Haluan tietää mikä minua vaivaa. Se muuttuisi. Jos saan mahdollisen dg:n julkisella, sekin säästää rahaa ja aikaa mahdollisten lapsettomuushoitojen suhteen. Epäilen endometrioosia, en muuta. En ymmärrä mikä siinä on niin vaikeaa selvittää tilanne kun resurssit kuitenkin on. Varmaan raha tulee sielläkin vastaan.

Tiedätkö mitä se magneettikuvaus maksaa? Sitä ei todellakaan tehdä vain, koska sä haluat tietää onko sulla endo. Siihen pitää olla pikkasen paremmat syyt. Jos sä et epäile muuta, sä käyt ensotutkimuksessa ja se on ultraus tossa vaiheessa. Hoitosuunnitelmankin sait, ei kelpaa.

Vierailija
32/88 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopeta veetuilu ja anna yhteystietosi niin jutellaan. Voinhan selvittää myös ip-osoitteesi.

Mitähän vi*tuilua tossa oli? Ihan vain kysymyksiä. Ei nimittäin selviä sun aloituksesta, että mitä vaille sä jäit.

Vierailija
33/88 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä sekota gyne gynekologiin. Gyne on hoitaja kun taas gynekologi on lääkäri. Miksi täällä levitellään väärää tietoa ihmisille? Gyne ei voi määrätä hoitoon kun taas gynekologi voi ja hän myös diagnosoi ja määrää lääkkeen. Ei sekoiteta gynea ja gynekologia keskenään. Selvä ero kuin päivällä ja yöllä.

Vierailija
34/88 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on äärimmäisen loukkaavaa että tämä yksi valopää täällä höpöttää minulle huostaanotoista ja rahasta. Jos ei ole mitään kivaa sanottavaa niin ole hiljaa. Varsinkin kun et tunnu tietävän näistä asioista mitään, ainakaan potilaan näkökulmasta.

Rakkaat ihmiset, miettikää mitä kommentoitte. Miettikää miltä teistä tuntuisi elää kivuliaana ja tietämättä mistä se kipu johtuu.

Vierailija
35/88 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisten kipuja usein vähätellään tai ei uskota.

En tunne endometrioosia hyvin, mutta voisiko kyseessä olla esim. vulvodynia tai joku suolistollinen ongelma? Alkava IBS esim. Varsinkin naisen kehossa kaikki voi vaikuttaa kaikkeen ja välillä on vaikea eritellä mikä tuntemus on mistäkin lähtöisin.

Joka tapauksessa, uudestaan vaan hakemaan apua kipuoireisiin, otat vaikka puolison tai äitisi mukaan vaatimaan kunnon tutkimuksia. Jospa se toisen todistajan läsnäolo saisi vähän vipinää lääkärien liikkeisiin...

Eli vaikka on selvät endon oireet, tutkitaan kaikki mahdollinen? Miksi? Mitä apua ap ei nyt muka saanut?

Vierailija
36/88 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituksessa luki että olet vasta 21v, niin lääkärillä saattoi olla ennakkoluuloja ja ajatella että olet vielä liian nuori lasten tekoon ja siksi ei oikein ymmärtänyt että yrität lasta :/

Tuota minä itsekin epäilen. Moni voisi ajatella ettei minulla ole kiire, olenhan nuori, mutta olen aina tiennyt että haluan nuorella iällä äidiksi. Nyt se olisi ajankohtaista kun on rakas mies, opinnot suoritettu ja vakaa talous.

Ap

Mutta, jos sulla on endo, sit on ja usein se aiheuttaa sen, että raskautuminen on vaikeampaa. En ihan saa kiinni, että jos te kerran nyt yritätte, mikä muuttuisi tarkemmilla tutkimuksilla.

Se on totta, että endo ei aina näy ultrassa, mutta se riittää tutkimukseksi siinä vaiheessa, kun hoitoa ei tarvita. Tokihan sä voit pyytää lähetteen magneettikuvaukseen, mutta jälleen, mitä se muuttaisi?

Jos taas epäilet koko endoa (ja oletus siis on, että on jotain vielä vakavampaa), sekin kannattaisi sanoa sille lääkärille. Hän teki sen endotutkimuksen mikä sun tilanteessa ja tulotiedoilla tehdään. Se mahneettilähete tehdään, jos se endon vakavuus täytyy saada tietää.

Haluan tietää mikä minua vaivaa. Se muuttuisi. Jos saan mahdollisen dg:n julkisella, sekin säästää rahaa ja aikaa mahdollisten lapsettomuushoitojen suhteen. Epäilen endometrioosia, en muuta. En ymmärrä mikä siinä on niin vaikeaa selvittää tilanne kun resurssit kuitenkin on. Varmaan raha tulee sielläkin vastaan.

Tiedätkö mitä se magneettikuvaus maksaa? Sitä ei todellakaan tehdä vain, koska sä haluat tietää onko sulla endo. Siihen pitää olla pikkasen paremmat syyt. Jos sä et epäile muuta, sä käyt ensotutkimuksessa ja se on ultraus tossa vaiheessa. Hoitosuunnitelmankin sait, ei kelpaa.

Oletko lukenut ollenkaan aloitustani? Ap

Vierailija
37/88 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gyne eri kuin gynekologi kirjoitti:

Älä sekota gyne gynekologiin. Gyne on hoitaja kun taas gynekologi on lääkäri. Miksi täällä levitellään väärää tietoa ihmisille? Gyne ei voi määrätä hoitoon kun taas gynekologi voi ja hän myös diagnosoi ja määrää lääkkeen. Ei sekoiteta gynea ja gynekologia keskenään. Selvä ero kuin päivällä ja yöllä.

0/5 menehän muualle siitä

Vierailija
38/88 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Magneettikuvaus on niin kallis ettei sinne meinaa päästä vaikka epäilisi kasvainta. Mene omalla rahalla yksityiselle. 

Vierailija
39/88 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Magneettikuvaus on niin kallis ettei sinne meinaa päästä vaikka epäilisi kasvainta. Mene omalla rahalla yksityiselle. 

Näin se on varmaan tehtävä. Olen ollut muutaman kerran magneetissa kun tutkittiin neurologisia asioita jotka nyt ovat ymmärrettäviä syitä kalliille tutkimukselle. Ap

Vierailija
40/88 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on äärimmäisen loukkaavaa että tämä yksi valopää täällä höpöttää minulle huostaanotoista ja rahasta. Jos ei ole mitään kivaa sanottavaa niin ole hiljaa. Varsinkin kun et tunnu tietävän näistä asioista mitään, ainakaan potilaan näkökulmasta.

Rakkaat ihmiset, miettikää mitä kommentoitte. Miettikää miltä teistä tuntuisi elää kivuliaana ja tietämättä mistä se kipu johtuu.

No se nyt olikin asiaton kommentti, liputa pois. Mutta onhan kuvauksesi kysymyksiä herättävä. Tiedät sulla olevan endo, lääkäri sen vahvisti, mutta sit et tiedäkään?