Tekikö lääkäri (gyne) virheen?
Minulla on endometrioosiin sopivia oireita. On ollut jo viimeiset 3 vuotta ja tämän kuluneen vuoden aikana kipu on pahentunut. Olen vähintään viikon kuukaudessa kovissa kivuissa ja pahimmillaan joudun vain makaamaan sängyssä sikiöasennossa itkien. Kivut alkavat tavallisesti viikkoa ennen menkkoja ja kestävät pari-kolme ensimmäistä vuotopäivää. Muita oireita ovat ulostamisen ja yhdynnän aikana tuntuvat vihlaisevat kivut, turvotus sekä kiusalliset ripuli ja ilmavaivat. Kävin gynekologilla (3kk jonotuksen jälkeen) muutama viikko sitten, kysyi onko kipuja, kuinka usein. Vastasin. Sitten ultrasi kohdun ja munasarjat, ei mitään kuulemma näkynyt. Palpoiden tunnusteli vatsaani ja painelikin sitten niin kovaa että alavatsani oli kipeä seuraavan vuorokauden ajan. Tämän jälkeen gynekologi alkoi tuputtamaan minulle hormonaalista ehkäisyä johon en tietenkään suostunut sillä haluamme miehen kanssa raskautua mahd. pian eikä aikaisemmat kokemukseni mm. e-pillereistä ole hyviä. Olemme yrittäneet puoli vuotta, lapsettomuushoitojen raja on vuosi. Lääkäri määräsi vain kipulääkkeitä hirveät kasat, ei antanut jatkohoito-ohjeita, ei antanut uutta aikaa eikä ollut kiinnostunut lähettämään minua tarkempiin tutkimuksiin. Endometrioosihan ei välttämättä näy pelkän ultrauksen avulla. Minusta on hyvin erikoista että lähdetään samantien määräämään hormoneja tietämättä mistä minun (ja monen muun) oireet johtuvat. Oloni on tälläkin hetkellä kipeä ja surullinen. Mitä jos mulla onkin endometrioosi ja vielä vaikea sellainen? Pelkään niin kovasti kipua ja sitä etten voi tulla raskaaksi. Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia?
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Mä pidän huolen että pääsen sinne magneettiin. Etupäässä tietysti julkisella puolella. Harmi että kommentit tässä keskustelussa ovat olleet enimmäkseen ikäviä mutta se ei yllätä tällä foorumilla. Tyypillisiä katkeria, kateellisia ja pahansuopia suomalaisia.
Ap
Ei kuulee kukaan ole katkera tai kateellinen sun oletetusta endosta, älä houraile siellä. Sait hoitoa, ei kelvannut, mene yksityislle sitten. Muussa tapauksessa lykkyä vaan sen magneettikuvauksen kanssa julkisella!
Vierailija kirjoitti:
Hormonit monesti määrätään myös sillä ajatuksella että jos on endo niin hedelmällisyys säilyisi paremmin mutta monesti se voi aiheuttaa muita mielenterveysongelmia jos ne ei henkilölle x syystä sovi, tätä ei kyllä tk-väki ollenkaan mieti. Endon diagnoosi putkahtaa keskimäärin 9 vuoden päästä kun oireet on alkaneet, eli yllättävän huonosti se tunnetaan. Toinen on sit tää ibs, se laukee usein stressistä, koko kroppa menee sekaisin ja huomaat suunnittelevasi reittisi sen mukaan missä on vessa, ibs:n kanssa maha ja suolisto herkistyy niin paljon että menkatkin on vaikeat. Ibs:n kanssa suositellaan usein myös hormooneita, mikä on silleen hölmöä jos kyse on stressistä.
Höpsön löpsön taas. Stressin piikkiin voidaan laittaa vaikka mitä, jos vaan haluaa eikä riitä ymmärrys muihin diagnooseihin. Tässä kavereiden juttuja, jotka kaikki joku "täti" selittäisi stressin oireiksi, mutta eivät ole.
Iho oireet: sieni infektio
Hormonaaliset häiriöt: erään lääkityksen aiheuttama
Suolisto ongelmat: lääkkeen sivuvaikutus
Virtsa ongelmat: yhdellä vti ja toisella tutkimuksen alla. Voi olla vaikka mitä ties munuaisista lähtien. Eli kaiken voi toki laittaa stressin piikkiin, tai jonkun vanhenemisen piikkiin, mutta tarkemmin tutkittuna saattaa olla ihan muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa mennä varmaan käymään yksityisellä gynellä :/ julkisen hoidon taso on nyt korona aikaan laskenut aika paljon....
Ap ei puhunut mitään julkisesta 🤣
Ap tässä. Julkisella puolella kävin. :)
En voi ymmärtää, että yksikään nainen ei käy yksityisellä gynellä, joka on naiselle tärkein lääkäri. Odotetaan kuukausitolkulla vaivojen kanssa, kun yksityiselle pääsee parin päivän sisällä ja hoitokin on ihan toisella tasolla. Rahakysymys tämä ei voi olla itsestään huolta pitävälle naiselle.
Ihan yhtä hyvää hoitoa sitä julkiseltakin puolelta voi saada, samat lääkärit niissä on pitkälti. Itse olen parhaisiin lääkäreihin siellä julkisella törmännyt, tosin kaikki eivät heidän persoonistaan pidä. Jostain syystä meidän äitiysneuvolassakin oli noita kokeneita gynejä, siihen aikaan ihmeissäni lueskelin juttuja palstoilta kokemattomista äitiysneuvolalääkäreistä.
Mutta yksityisellä tosiaan pääsee nopeasti. Eikä se hintaerokaan hirveä ole, jos joutuu ensin maksamaan terveyskeskusmaksun lähetteen tekevällä lääkärillä käynnistä ja sitten poliklinikkamaksun gynellä käynnistä. Itse olen päätynyt leikattavaksi molempia reittejä käyden, ensimmäisen pitkästä kestosta johtuen päätin seuraavalla kerralla mennä yksityiselle.
Ap:ta neuvon lukemaan lääkärin kirjaukset omakannasta. Sieltä näkee, mitä se lääkäri on päätellyt tutkimuksistaan.
Mikään ei estä menemästä yksityiselle, jos varaa siihen on.
Kerrot halustasi raskautua niin saat hoitoa. Lähipiirissä ihan tuore tapaus jossa yritti saada hoitoa ja vasta kun nosti raskauden yrityksen pöydälle alkoi kiinnostaa terveydenhuoltoa ja löytyä aikoja.
Itselläni on oireita mutta en ole vaivautunut edes yrittämään tutkimuksiin koska tiedän että ensimmäisenä kirjoittavat hormonaalisen ehkäisyn ja minulla on jo pillerit käytössä ehkäisyn takia joten lopputulos olisi pyöreät nolla minkään asian suhteen ja pelkkää ajan tuhlaamista.
Vierailija kirjoitti:
Endo ei ole syy kiirehtiä lapsettomuustutkimuksia alle vuoden yrityksellä.
Endon hoitoon ehkäisypillerit ja kipuihin kipulääkkeet.
Oireet ovat selkeästi endoa. Ultra on halpa ja tehokas tutkimus.
Haluaisit magneetin, jott saisit varmemmin diagnoosin, vaikka hoidot eivät ole sinulle sopivia (kohdun poisto, pillerit)
Magneetin hyöty on siis sinulle olematon. Siksi sitä ei tule sinulle verorahoilla määrätä. Parisataa on yksityisellä, jos sinua kiinnostaa.
Jos vuoden yrityksen jälkeen et ole raskautunut, niiin siten munakohtimien aukiolo varmastikin tarkistetaan, mutta sen aika ei ole ennen sitä.
Summasimmarum: olet saanut kaiken sen hoidon, mitä julkisella tilanteessasi pitäisikin tehdä. Varmasti lääkäri olisi voinut selittää asiaa paremmin, mutta hoito oli asiallista.
Tämä just.
Lisäksi ei oikeastaan ole olemassa mitään hyvää tapaa yhdistää raskaus ja endo. Tulee mieleen se yksi blogi jonka kirjoittajalla endo levisi ties minne pitkin kroppaa kun ihan väkisin piti tehdä lapsi vaikka oli jo poikkeuksellisen paha endo valmiiksi.
Terveyskeskuslääkäri ei voi kirjoittaa magneettilähetettä. Ja jos kirjoittaa, siitä ei saa kelakorvausta. En tiedä tehdäänkö tämä nyt sitten jonain palvelusetelipalveluna mutta periaatteessa menee näin.
Ap täällä!!! Sain mun kuntayhtymän terv.huollon hoitavan lääkärin kiinni ja hän laittaa mulle magneettiin lähetteen!