Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tekikö lääkäri (gyne) virheen?

N21
11.11.2021 |

Minulla on endometrioosiin sopivia oireita. On ollut jo viimeiset 3 vuotta ja tämän kuluneen vuoden aikana kipu on pahentunut. Olen vähintään viikon kuukaudessa kovissa kivuissa ja pahimmillaan joudun vain makaamaan sängyssä sikiöasennossa itkien. Kivut alkavat tavallisesti viikkoa ennen menkkoja ja kestävät pari-kolme ensimmäistä vuotopäivää. Muita oireita ovat ulostamisen ja yhdynnän aikana tuntuvat vihlaisevat kivut, turvotus sekä kiusalliset ripuli ja ilmavaivat. Kävin gynekologilla (3kk jonotuksen jälkeen) muutama viikko sitten, kysyi onko kipuja, kuinka usein. Vastasin. Sitten ultrasi kohdun ja munasarjat, ei mitään kuulemma näkynyt. Palpoiden tunnusteli vatsaani ja painelikin sitten niin kovaa että alavatsani oli kipeä seuraavan vuorokauden ajan. Tämän jälkeen gynekologi alkoi tuputtamaan minulle hormonaalista ehkäisyä johon en tietenkään suostunut sillä haluamme miehen kanssa raskautua mahd. pian eikä aikaisemmat kokemukseni mm. e-pillereistä ole hyviä. Olemme yrittäneet puoli vuotta, lapsettomuushoitojen raja on vuosi. Lääkäri määräsi vain kipulääkkeitä hirveät kasat, ei antanut jatkohoito-ohjeita, ei antanut uutta aikaa eikä ollut kiinnostunut lähettämään minua tarkempiin tutkimuksiin. Endometrioosihan ei välttämättä näy pelkän ultrauksen avulla. Minusta on hyvin erikoista että lähdetään samantien määräämään hormoneja tietämättä mistä minun (ja monen muun) oireet johtuvat. Oloni on tälläkin hetkellä kipeä ja surullinen. Mitä jos mulla onkin endometrioosi ja vielä vaikea sellainen? Pelkään niin kovasti kipua ja sitä etten voi tulla raskaaksi. Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia?

Kommentit (88)

Vierailija
1/88 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä varmaan käymään yksityisellä gynellä :/ julkisen hoidon taso on nyt korona aikaan laskenut aika paljon....

Vierailija
2/88 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hänen olisi pitänyt sun mielestä tehdä? Endo tutkitaan ultralla ja vasta, jos tarve, tehdään tähystysleikkaus. Sulla se ei näy (vielä ainakaan) ultrassakaan, leikkuriinko sä olisit halunnut?

Endo hoidetaan hormoneilla (ja joskus sillä leikkauksella) ja kipulääkkeillä. Millä sä luulit?

Mitä sit, jos gyne olisi sanonut, että sulla on nyt tosi paha tilanne täällä? Mitä se olisi muuttanut?

Jos taas halusit diagnoosin päästäksesi nopeammin lapsettomuushoitoihin, niin olisit sanonut sen ihan ääneen.

Niin, että mikä virhe?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/88 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä selvittämään tilannetta raskautumisen näkökulmasta. Kerro, että yrität raskautta. Ei ole tehty laparoskopiaa? Ehkäisypillereillä voidaan yrittää ehkäistä endometrioosin pahenemista.Onko lääkitystä, joka kutistaisi endometrioosipesäkkeitä ja siten auttaisi sinua tulemaan raskaaksi? Tosiaan kannattaa yrittää saada lapsi lääkärin tiedon tukemana. Tuttu sai kolme lasta pienillä ikäeroilla ennen kuin endo paheni ja toinen tuttu sai yhden,  kolmas päätyi kohdunpoistoon lapsettomana, kun ei enää kestänyt endoaan.

Vierailija
4/88 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksessa luki että olet vasta 21v, niin lääkärillä saattoi olla ennakkoluuloja ja ajatella että olet vielä liian nuori lasten tekoon ja siksi ei oikein ymmärtänyt että yrität lasta :/

Vierailija
5/88 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa mennä varmaan käymään yksityisellä gynellä :/ julkisen hoidon taso on nyt korona aikaan laskenut aika paljon....

Ap ei puhunut mitään julkisesta 🤣

Vierailija
6/88 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai yksityiselle yleensä tarvitse 3kk odottaa? Yleensä sinne pääsee aina nopeasti

Vierailija
7/88 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä hänen olisi pitänyt sun mielestä tehdä? Endo tutkitaan ultralla ja vasta, jos tarve, tehdään tähystysleikkaus. Sulla se ei näy (vielä ainakaan) ultrassakaan, leikkuriinko sä olisit halunnut?

Endo hoidetaan hormoneilla (ja joskus sillä leikkauksella) ja kipulääkkeillä. Millä sä luulit?

Mitä sit, jos gyne olisi sanonut, että sulla on nyt tosi paha tilanne täällä? Mitä se olisi muuttanut?

Jos taas halusit diagnoosin päästäksesi nopeammin lapsettomuushoitoihin, niin olisit sanonut sen ihan ääneen.

Niin, että mikä virhe?

Endometrioosi ei tosiaan siellä ultrauksessa välttämättä näy. Toinen vaihtoehto olisi magneettikuvaus. Olen tietoinen siitä että hoito on lähestulkoon aina hormonit. Minua hieman loukkaa tuo ”Mitä sit, jos gyne olisi sanonut, että sulla on nyt tosi paha tilanne täällä? Mitä se olisi muuttanut?”

Totta helvtissä se helpottaisi jos saisi vastauksia siitä mikä tätä kipua aiheuttaa. Tämä epätietoisuus on raastavaa.

Lääkäri ei ollut kiinnostunut lapsihaaveestamme. Käski vain yrittää vielä kun vuosi ei ole täynnä ja jos ei tärppää niin sitten vasta hakeutuisimme lapsettomuushoitoihin.

Ap

Vierailija
8/88 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Endo voi näkyä myös pelkästään magneettikuvassa, jos pesäkkeet ovat tarpeeksi syvällä. Itselläni ei näkynyt ultrassa mitään, ja lääkäri vähätteli asiaa muutenkin, joten menin lopulta omalla rahalla ilman lähetettä magneettikuvaukseen, ja siellähän se laajuus lopulta paljastui.

Vierailija
9/88 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Julkisella puolella kävin. :)

Vierailija
10/88 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Endo on hirveä sairaus, kokemusta on. Ikävä tosiasia on, että siihen ei ole muuta hoitoa kuin hormonit tai tähystysleikkaus. Koska teillä on takana vasta puoli vuotta yrittämistä, älä panikoi. Se kyllä selviää tarvitsetko leikkausta/hoitoja lapsettomuuteen. Jos raskaudut, se on paras hoito endoon.

Vierailija
11/88 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloituksessa luki että olet vasta 21v, niin lääkärillä saattoi olla ennakkoluuloja ja ajatella että olet vielä liian nuori lasten tekoon ja siksi ei oikein ymmärtänyt että yrität lasta :/

Tuota minä itsekin epäilen. Moni voisi ajatella ettei minulla ole kiire, olenhan nuori, mutta olen aina tiennyt että haluan nuorella iällä äidiksi. Nyt se olisi ajankohtaista kun on rakas mies, opinnot suoritettu ja vakaa talous.

Ap

Vierailija
12/88 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tais olla sellainen "tonnin seteli" -lääkäri. Eli ei kiinnosta yhtään.

Vierailija
13/88 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka kipulääkkeet jos haluat raskautua. Sait apua, vaikka kieltäydyit jostakin annetusta avusta. Voit mennä ultraan milloin haluat. Rahaa on varmasti, jos äitiys kiinnostaa.

Ehkä ei vaan muistanut sanoa että varaa uusi aika jos hyväksymäsi hoitokeino ei käy.

Tuolla asenteella äitiys ei johda kuin huostaanottoon. Sano mitä tarvitset, niin sua palvelevat ihmiset tietävät mitä haluat.

Vierailija
14/88 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Endo voi näkyä myös pelkästään magneettikuvassa, jos pesäkkeet ovat tarpeeksi syvällä. Itselläni ei näkynyt ultrassa mitään, ja lääkäri vähätteli asiaa muutenkin, joten menin lopulta omalla rahalla ilman lähetettä magneettikuvaukseen, ja siellähän se laajuus lopulta paljastui.

Juuri tätä mä tarkoitan! Tällaisiakin tapauksia löytyy. Kuinka paljon maksoit magneettikuvauksestasi? Toivon että olet saanut sittemmin apua.

Ap

Vierailija
15/88 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tais olla sellainen "tonnin seteli" -lääkäri. Eli ei kiinnosta yhtään.

Kyllä. Oli vieläpä naistentautien ylilääkäri….

Ap

Vierailija
16/88 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota minä itsekin epäilen. Moni voisi ajatella ettei minulla ole kiire, olenhan nuori, mutta olen aina tiennyt että haluan nuorella iällä äidiksi. Nyt se olisi ajankohtaista kun on rakas mies, opinnot suoritettu ja vakaa talous.

Ap

Mutta, jos sulla on endo, sit on ja usein se aiheuttaa sen, että raskautuminen on vaikeampaa. En ihan saa kiinni, että jos te kerran nyt yritätte, mikä muuttuisi tarkemmilla tutkimuksilla.

Se on totta, että endo ei aina näy ultrassa, mutta se riittää tutkimukseksi siinä vaiheessa, kun hoitoa ei tarvita. Tokihan sä voit pyytää lähetteen magneettikuvaukseen, mutta jälleen, mitä se muuttaisi?

Jos taas epäilet koko endoa (ja oletus siis on, että on jotain vielä vakavampaa), sekin kannattaisi sanoa sille lääkärille. Hän teki sen endotutkimuksen mikä sun tilanteessa ja tulotiedoilla tehdään. Se mahneettilähete tehdään, jos se endon vakavuus täytyy saada tietää.

Vierailija
17/88 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eka kipulääkkeet jos haluat raskautua. Sait apua, vaikka kieltäydyit jostakin annetusta avusta. Voit mennä ultraan milloin haluat. Rahaa on varmasti, jos äitiys kiinnostaa.

Ehkä ei vaan muistanut sanoa että varaa uusi aika jos hyväksymäsi hoitokeino ei käy.

Tuolla asenteella äitiys ei johda kuin huostaanottoon. Sano mitä tarvitset, niin sua palvelevat ihmiset tietävät mitä haluat.

Niitähän riittää useita satoja mutta eivät auta kovin paljoa. Ammattitaitoinen lääkäri varmasti informoi potilastaan jatkon suhteen. Minulle nyt ei vain käynyt niin. Jokainen perheestä haaveileva ei voi heitellä satoja ellei tuhansia euroja yksityisees terveydenhuoltoon. Mulla ei ole rahaa kustantaa kovin laajoja tutkimuksia. Miksi menisin ultraan kun se on minulle jo tehty? Ja miten tuo huostaanotto kommenttisi liittyy nyt yhtään mihinkään? Haluaisitko tulla juttelemaan kanssani vähän tarkemmin noista väitteistäsi? :) Ap.

Vierailija
18/88 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mutta, jos sulla on endo, sit on ja usein se aiheuttaa sen, että raskautuminen on vaikeampaa. En ihan saa kiinni, että jos te kerran nyt yritätte, mikä muuttuisi tarkemmilla tutkimuksilla.

Se on totta, että endo ei aina näy ultrassa, mutta se riittää tutkimukseksi siinä vaiheessa, kun hoitoa ei tarvita. Tokihan sä voit pyytää lähetteen magneettikuvaukseen, mutta jälleen, mitä se muuttaisi?

Jos taas epäilet koko endoa (ja oletus siis on, että on jotain vielä vakavampaa), sekin kannattaisi sanoa sille lääkärille. Hän teki sen endotutkimuksen mikä sun tilanteessa ja tulotiedoilla tehdään. Se mahneettilähete tehdään, jos se endon vakavuus täytyy saada tietää.

Haluan tietää mikä minua vaivaa. Se muuttuisi. Jos saan mahdollisen dg:n julkisella, sekin säästää rahaa ja aikaa mahdollisten lapsettomuushoitojen suhteen. Epäilen endometrioosia, en muuta. En ymmärrä mikä siinä on niin vaikeaa selvittää tilanne kun resurssit kuitenkin on. Varmaan raha tulee sielläkin vastaan.

Vierailija
19/88 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, että mikä virhe?

Kuulostaa mun mielestä oudolta että ei selvitetä mikä ap:lla on vaikka kurjia oireita on 😕 Ei oo oikein lääkitä jos ei tiedetä ees mikä ongelma on

Vierailija
20/88 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireesi kuulostavat ilmiselvästi endometrioosilta.

Nykyään kai säästetään tai jotakin, takavuosina ainoa ja järkevä hoitokeino lasta haluavalle oli laparoskopia. Itselläni polteltiin monta pesäkettä (joita ei missään kuvissa näkynyt) ja huuhdeltiin munasarjat auki. Tulin raskaaksi todella pian operaation jälkeen.

Kannattaa raskautumistoive nyt painokkaasti esittää sinne terveysasemalle. Odottamalla tilanne vain pahenee.

Peukut pystyyn että saatte perheenlisäystä!