Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten kukaan työsskäyvä ehtii käydä kirjastossa?

Vierailija
27.01.2015 |

Lainasin lomalla kirjan ja nyt ongelmaksi on muodostunut se, etten koskaan ehdi käydä palauttamassa sitä. Kirjasto on arkisin auki viiteen saakka ja on täysin päinvastaisessa suunnassa kuin työpaikkani. On oikeastaan keskellä ei mitään paikassa jonne pitää erikseen lähteä käymään (ei esim. keskustassa)

Arkisin olen töissä yleensä viiteen. Lauantaisin kirjasto on auki yhteen ja sunnuntaina ei ole auki ollenkaan.

Miten ylipäätään kukaan ehtii käymään virastoissa tai muissa valtion rakennuksissa, kun nuo aukioloajat on tuollaiset?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuo on ihan yksinkertaista, vuorotyö kun on. Teen joka viikko sekaisin aamua ja iltaan, sinne ehtii aina joko aamulla tai iltapäivällä. Mutta meillä kyllä kirjastossa on palautusluukku ovesta, siitä voi ne kirjat pudottaa jos ei aukioloaikana pääse palauttamaan.

Vierailija
22/38 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalissa päivätyössä olevat joutuvat ottamaan vapaapäivän, jos pitää hoitaa virastossa asioita. Ei mitään uutta. Kirjastossa on yleensä palautusluukku kirjoille, mutta ei kaikissa. Onhan tuo ap:n mainitsema kirjasto edes lauantaina auki, meillä ei ole, mutta on jopa kahtena iltana viikossa kahdeksaan asti auki. Asiakkaiden valitettua aukioloajoista, ennen ei ollut noin myöhään avoinna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 14:46"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 14:43"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 14:38"]

Suomen lainsäädännössähän oli (on ehkä edelleen?), että työntekijällä on oikeus ottaa (kerran kuussa) palkaton vapaapäivä asioiden hoitamiseksi. Eli virastoissa ehtii asioimaan ottamalla palkatonta. Siinä ratkaisu ongelmaan!

[/quote]

Kerros lisää tästä.

[/quote]

Höpö höpö. Kai jos tuollainen laki olisi niin siitä tietäisi varmasti jokainen.

[/quote]

Minä en ainakaan tuollaisesta laista ole mitään kuullut.

Vierailija
24/38 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa antaa palautetta. Meillä on lähikirjasto kolmena päivänä auki pidempään (klo 19 saakka), ei pitäisi olla mitenkään mahdoton järjestely.

Vierailija
25/38 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 15:23"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 14:46"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 14:43"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 14:38"]

Suomen lainsäädännössähän oli (on ehkä edelleen?), että työntekijällä on oikeus ottaa (kerran kuussa) palkaton vapaapäivä asioiden hoitamiseksi. Eli virastoissa ehtii asioimaan ottamalla palkatonta. Siinä ratkaisu ongelmaan!

[/quote]

Kerros lisää tästä.

[/quote]

Höpö höpö. Kai jos tuollainen laki olisi niin siitä tietäisi varmasti jokainen.

[/quote]

Minä en ainakaan tuollaisesta laista ole mitään kuullut.

[/quote]

Ette kai, kun kyseessä on PALKATON vapaa. Palkallisestihan ihmisten pitäisi päästä asioitaan hoitamaan.

Vierailija
26/38 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi alunperin olet lainannut kirjan sieltä? Ei kai tullut yllätyksenä se, että se kirja pitää myös palauttaa.

Vierailija
27/38 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko mitään ideaa siinä, että tekisi itse kirjaston väelle ehdotuksen, että pitäisivät vähintään kahtena iltana pitempään auki.

Minun kokemukseni mukaan - ja sitä on paljon eri kirjastoista eri puolilla Suomea - niissä halutaan palvella asiakkaita mahdollisimman hyvin, ja saada paljon lainoja. Todella kummallinen paikka, jos ei ole koskaan pitempään auki kuin viiteen iltapäivällä.

Palautusluukku niissä kuitenkin yleensä aina on. Niistä ei vaan ole paljon hyötyä niille, jotka asioivat kirjastossa mieluummin iltaisin, kun ehtinyt syödä ja levätä vähän työ- tai koulupäivän jälkeen. Ja sellaisia asiakkaita näyttää olevan kaikissa kirjastoissa paljon.

Vierailija
28/38 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 15:29"]

Kannattaa antaa palautetta. Meillä on lähikirjasto kolmena päivänä auki pidempään (klo 19 saakka), ei pitäisi olla mitenkään mahdoton järjestely.

[/quote]

Näin, kirjasto on meitä varten emmekä me kirjastoa. Siksi kannattaa pyytää järkevämpiä aukioloaikoja. Olemmehan me kaikki veronmaksajat tavallaan julkisten palvelujen tuottajien työnantajia.

Pienen kunnan kirjasto tuskin on vain sen yhden kunnan alueella toimiva. On olemassa yleensä laajempia, useamman kunnan yhteisiä kirjastoja. Niissä kirjan voi aina palauttaa toiseen toimipaikkaan. Tosin itsekin olen hankkinut 3 eri yhteistyökirjaston kortit, kun satuin asumaan sellaisessa paikassa, että asioin 4 kunnan kirjastoissa, ja niistä vain kaksi kuului samaan.

Aloittaja voi ottaa kirjastokortin sen työpaikkakuntansa kirjastoon. Niitä kun saa ihan määrättömästi vaikka ihan jokaiseen Suomen kirjastoon. Harmi kun en ole hoksannut keräillä niitä kortteja, joita mulla on vuosien varrella ollut.

Vierailija
29/38 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin kirjasto on kahtena tai kolmena päivänä viikossa auki 13-19, ellei tuona aikana ehdi käydä kirjastossa, niin johan on kumma. Lainat voi uusia netin kautta, jos on hankkinut pin-koodin. Sunnuntaisin voi palauttaa lainoja luukun kautta. Eli sanoisin, että itse tehty ongelma sinulla.

Vierailija
30/38 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 16:20"]

Meillä ainakin kirjasto on kahtena tai kolmena päivänä viikossa auki 13-19, ellei tuona aikana ehdi käydä kirjastossa, niin johan on kumma. Lainat voi uusia netin kautta, jos on hankkinut pin-koodin. Sunnuntaisin voi palauttaa lainoja luukun kautta. Eli sanoisin, että itse tehty ongelma sinulla.

[/quote]

Ei se ole ite tehty, vaan AP ei ole vain tullut ajatelleeksi näitä ratkaisuja. Nyt täältä on tullut paljon rakentavia ehdotuksia.

- Tarkista, onko palautusluukku, ja käytä sitä, jos on

- Ehdota ilta-aukioloa joksikin päiväksi, varmasti muutkin asiakkaat toivoisivat tällaista palvelun parantamista

- Siirry käyttämään työssäkäyntikuntasi kirjastopalveluita

Vierailija
31/38 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon kirjastoa käyttävän ja pitkää päivää töissä tekevän vinkit:

- hanki nettitunnukset kirjastosi nettipalveluun: siellä voit pidentää kirjojen laina-aikaa

- varaa teokset ja nouda ne lauantaisin

- palauta luukkuun

- hanki monen kirjaston kortti, itse olen usein viikon työmatkalla paikassa x, jonka kirjaston kortin olen hankkinut myös

- lähetä palautetta ja pyydä että aukioloajoissa huomioitaisiin edes yhtenä iltana myös kaltaisesi asiakkaat

Vierailija
32/38 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole ketään tuttua tai sukulaista, joka voisi palauttaa?

Vierailija
33/38 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 16:39"]Eikö ole ketään tuttua tai sukulaista, joka voisi palauttaa?
[/quote]

Ei tietenkään. On tyypillistä näille aloituksille että mikään ei käy.

Vierailija
34/38 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kaupungin kirjaston palautusluukku on auki silloin kun kirjastokin on auki. Kirjaston ollessa kiinni on luukkukin suljettu.

Vierailija
35/38 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 16:48"]

Meidän kaupungin kirjaston palautusluukku on auki silloin kun kirjastokin on auki. Kirjaston ollessa kiinni on luukkukin suljettu.

[/quote]

Ei pidä paikkaansa. Se on aina toisin päin, eli suljettu silloin,kun kirjasto on auki ja kiinni silloin, kun kirjasto on auki.

Vierailija
36/38 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 16:06"]

Olisko mitään ideaa siinä, että tekisi itse kirjaston väelle ehdotuksen, että pitäisivät vähintään kahtena iltana pitempään auki.

Minun kokemukseni mukaan - ja sitä on paljon eri kirjastoista eri puolilla Suomea - niissä halutaan palvella asiakkaita mahdollisimman hyvin, ja saada paljon lainoja. Todella kummallinen paikka, jos ei ole koskaan pitempään auki kuin viiteen iltapäivällä.

Palautusluukku niissä kuitenkin yleensä aina on. Niistä ei vaan ole paljon hyötyä niille, jotka asioivat kirjastossa mieluummin iltaisin, kun ehtinyt syödä ja levätä vähän työ- tai koulupäivän jälkeen. Ja sellaisia asiakkaita näyttää olevan kaikissa kirjastoissa paljon.

[/quote]

Aukioloajat ovat ne mistä säästöjä kaivetaan kirjastojen kohdalla ensimmäisenä. Nykyisellä työntekijämäärällä kirjastoa ei varmaankaan olisi mahdollista pitää auki iltaisin pidempään.

Paras tapa vaikuttaa olisi varmasti laittaa palautetta suoraan kirjastoa ylemmälle taholle esim. kulttuurilautakuntaan tms. Tai kirjoittaa vaikka yleisönosastokirjoitus paikallislehteen.

Vierailija
37/38 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No eihän tuossa ole mitään järkeä :D

Vierailija
38/38 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 17:33"]

[/quote]

Ei pidä paikkaansa. Se on aina toisin päin, eli suljettu silloin,kun kirjasto on auki ja kiinni silloin, kun kirjasto on auki.

[/quote]

Jep, luultavasti olet käsittänyt väärinpäin. Juuri sehän tuon palautusluukun idea on, että kirjoja voi palauttaa silloinkin kun kirjasto ei ole auki :D