Olen adoptiolapsi, haluatko kysyä jotain?
Olen Suomessa syntynyt, täällä adoptioon vuonna 1985 annettu nyt aikuinen nainen. Kysy pois!
Kommentit (47)
Tunnetko bioäitiäsi? Miten adoptio on käytännössä vaikuttanut elämääsi (esim. jos lääkärissä on kysytty että onko perinnöllisiä sairauksia niin onko biovanhemmat antanut tietoja niistä?). Jos sulla on lapsia niin miten adoptio on vaikuttanut suhteeseen lapsiisi?
Pystyisitkö itse koskaan antamaan lasta adoptioon ja tiedätkö miksi sut on annettu adoptoitavaksi?
Olen tavannut heitä, mutta en varsinaisesti heitä tunne.
Olen kuullut tuosta ohjelmasta myös, mutta en ole varma haluanko sitä katsoa.
Ap.
Minä vuonna olet syntynyt? Onko sulla biologisia sisaruksia?
Aiotko katsoa sitä Nelosen uutta "Adoptoidut"-sarjaa kun se alkaa? Siinä on ekassa jaksossa Suomesta adoptoitu 3-kymppinen nainen.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 12:48"]
Tunnetko bioäitiäsi? Miten adoptio on käytännössä vaikuttanut elämääsi (esim. jos lääkärissä on kysytty että onko perinnöllisiä sairauksia niin onko biovanhemmat antanut tietoja niistä?). Jos sulla on lapsia niin miten adoptio on vaikuttanut suhteeseen lapsiisi?
Pystyisitkö itse koskaan antamaan lasta adoptioon ja tiedätkö miksi sut on annettu adoptoitavaksi?
[/quote]
Vastasinkin tuohon että olen tavanut heidät, myös äidin totta kai. Lääkärissä tilanne tulee tosiaan eniten esille, ja on aina vähän kurja vastata, etten tiedä (ja joskus vielä kurjempaa on lääkärin olankohautus asialle, vaikka mitä siihen edes voisi sanoa?). Joskus myös vähän pelottaa, kun ei tiedä. Muita vaikeita tilanteita on oikeastaan vain silloin, kun joku ei tiedä taustaani ja sitä pitää selittää ja kun näkee, että se on sille toiselle enmmän kiusallista kuin minulle. Joskus myös nuorempana jotkut vanhemmat suhtautuivat asiaan ikävästi.
Minulla on lapsia itselläni, enkä voisi koskaan heistä luopua. Toisaalta en tiedä, millaista olisi olla ns. moniongelmainen ja olla kykenemätön huolehtimaan lapsistaan. Sitten asian ehkä näkisi toisin? Tai olisin pakko nähdä. Minä en ole aivan varma, mikä johti adoptiopäätökseen. Minä olen sisaruksistani ainoa, joka adoptioon annettiin.
Ap.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 12:50"]
Minä vuonna olet syntynyt? Onko sulla biologisia sisaruksia?
[/quote]
Olen syntynyt 80-luvulla, ja on biologisia sisaruksia. Meitä on monta, mutta en kerro tarkempaa määrää jos sopii? :)
Ap.
Onko sun adoptiovanhemmat rikkaita? (no ei kait niitä adoptiolapsia köyhille anneta?)
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 13:02"]
Onko sun adoptiovanhemmat rikkaita? (no ei kait niitä adoptiolapsia köyhille anneta?)
[/quote]
Ei. He ovat tyyliin lähihoitaja-sähkömies. Ap.
Milloin sait tietää adoptiosta? Ootko aina tienny vai päättikö vanhemmat jossain vaiheessa, että oot kypsä kuulemaan?
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 13:05"]
Milloin sait tietää adoptiosta? Ootko aina tienny vai päättikö vanhemmat jossain vaiheessa, että oot kypsä kuulemaan?
[/quote]
Olen tiennyt sen aina, ja se on vähän harmillisestikin ollut vähän väliä tapetilla. En tiedä miksi. Ap.
Miksi et katso Adoptoidut-ohjelmaa? Eikö kiinnosta, vai ajatteletko, että siitä voisi herätä hankalia tunteita vai mikä on syy?
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 13:10"]
Miksi et katso Adoptoidut-ohjelmaa? Eikö kiinnosta, vai ajatteletko, että siitä voisi herätä hankalia tunteita vai mikä on syy?
[/quote]
Minulla on käynyt vähän huono tuuri tässä aiheessa, siksi joskus ihan kateudesta suututtaa katsoa ns. onnellisia adoptiotarinoita. Niistä tulee olo, että en jaksa kun tuntuu ettei toista samanlaista tapausta näytä olevan. Minulla siis adoptiovanhemmat eronneet, toinen alkoholisoitunut ja syrjäytynyt, toinen uusissa naimisissa. Biologiset vanhemmat eivät ole innokaita tapaamaan. Joillain on aivan toisin: molemmat vanhemmat läsnä elämässä. Suojelen ehkä itseäni olemalla katsomatta tuota ohjelmaa. Kyllä joku ystävistäni minulle sitten kertoo, että katsopa tuo, saatat saada vertaistukea :)
Ap.
Osallistutko adoptoitujen vertaistapaamisiin? Kannustan katsomaan tv-ohjelman, luulen että oletuksesi täydellisistä adoptiotarinoista on aiheeton.
Kuinka vanhana sut adoptoitiin? Millainen lapsuutesi oli? Oliko sulla adoptioperheessä sisaruksia? Entä pidätkö biosisaruksiin yhteyttä? Koetko, että oli hyvä että sut adoptoitiin?
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 13:23"]
Kuinka vanhana sut adoptoitiin? Millainen lapsuutesi oli? Oliko sulla adoptioperheessä sisaruksia? Entä pidätkö biosisaruksiin yhteyttä? Koetko, että oli hyvä että sut adoptoitiin?
[/quote]
Olin yli vuoden, alle kahden vuoden ikäinen. Olin vauva, kun jouduin lastenkotiin.
Adoptioperheessä ei ole muita lapsia kuin minä.
Pidän satunnaisesti yhteyttä biologisiin sisaruksiin, mutta koen, että se on vähän väkinäistä puolin ja toisin.
En oikeastaan osaa vastata oliko adoptio hyvä vai ei. Onko siihen suoraa vastausta? Enemmän kyllä hyvä asia, jos miettii vaikka pelkkää materiaalista puolta. Toisaalta huono, jos miettii henkistä puolta. Molemmat on tärkeitä asioita kuitenkin. Ap
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 13:22"]
Osallistutko adoptoitujen vertaistapaamisiin? Kannustan katsomaan tv-ohjelman, luulen että oletuksesi täydellisistä adoptiotarinoista on aiheeton.
[/quote]
En osalllistu, ne on hankalan matkan päässä minulle. Ap
Saitko adoptioperheessäsi mielestäsi tarpeeksi rakkautta? Mitä neuvoja antaisit ihmisille, jotka miettivät adoptiovanhemmuutta?
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 13:32"]
Saitko adoptioperheessäsi mielestäsi tarpeeksi rakkautta? Mitä neuvoja antaisit ihmisille, jotka miettivät adoptiovanhemmuutta?
[/quote]
En saanut, enkä myöskään tullut hyväksytyksi sukuun.
Jos joku on niin rohkea että harkitsee adoptiota, niin suosittelen heittämään odotukset romukoppaan ja ottamaan lapsen vastaan sellaisena kuin hän on. Lapsen taustaa ei voi pyyhkiä pois, ja hänessä tulee esiin vieraiden ihmisten piirteet hyvine ja huonoine puolineen. Adoptiolapsen kanssa voi olla rankkaa, siksi vanhemman täytyy minusta olla psyykkisesti terve ja vahva ihminen. Lapsi ei välttämättä kiinny heti, tai tässä voi olla isojakin ongelmia. Ja vaikka ei olisi, ympäristön suhtautuminen voi yllättää vielä tänäkin päivänä. Pitäkää lapsen puolta!
Rikkaus ei ole minun kriteereissäni ykkösenä vaan nimenomaan maanläheinen, lämmin ja tasapainoinen ihminen, adoptoi hän sitten yksin tai puolison kanssa yhdessä. Mieluiten tietysti jonkun kanssa: lapsi on menettänyt molemmat vanhempansa, kumpa jokainen saisi siihen tilalle kaksi uutta.
Ap
Onko "äiti" sinulle kuitenkin (ensisijaisesti tai pelkästään) adoptioäitisi? Ja "isä" adoptioisäsi? He ovat eronneet, mutta oletko kuitenkin yhteydessä molempiin? Oletko tuntenut olevasi jotenkin erilainen adoptiotaustasi takia vai koitko eläväsi samanlaisessa ydinperheessä kuin muutkin (ystävät, koulukaverit)?
Tunnetko oikeat vanhempasi? Yleensä halu tietää juuristaan pullahtaa jossain vaiheessa esiin..Sellainen ohjelma on tulossa kuin Adoptoidut, mielenkiintoista varmaan seurata.
Jos itse olisin vastaavassa tilanteessa haluaisin ehdottomasti tietää "mistä olen kotoisin" ja jos mahdollista myös tavata oikeat vanhempani, kenties olisi sisaruksiakin ja hyvä olisi tietää onko suvussa perinnöllisiä sairauksia. En oikeastaan kestä ajatusta etten tietäisi juuriani niitä ensimmäisiä ja oikeita. Minusta siihen pitää olla oikeus jokaisella lapsella.