Voiko luuntiheys korjaantua? Eli luu uudestaan tihentyä vai onko asiassa vain alamäkeä..
Eli jos syö kalsiumia ja d vitamiinia niin voiko luut korjaantua, tihentyä, tiivistyä taas vai miten se sanotaan, vai onko se niin että ne pysyy joko normaalina tai tiheys vaan huononee.
Kommentit (12)
Lääkkeet? Minkälaiset? Oikeastiko?
Luuntiheysmittauksen jälkeen voit saada esim. Risedronat nimisen luulääkkeen. Otan sitä kerran viikossa. Uusintamittaus n. 2v kuluttua, näkee vaikutuksen. Juuri kuulin paristakin henkilöstä, joilla lääkitys oli tehonnut tosi hyvin. Lisäksi kannattaa harrastaa liikuntaa. Luut tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Luuntiheysmittauksen jälkeen voit saada esim. Risedronat nimisen luulääkkeen. Otan sitä kerran viikossa. Uusintamittaus n. 2v kuluttua, näkee vaikutuksen. Juuri kuulin paristakin henkilöstä, joilla lääkitys oli tehonnut tosi hyvin. Lisäksi kannattaa harrastaa liikuntaa. Luut tykkää.
Miksei mulle ole annettu tuollaisia lääkkeitä? Mun luuntiheysmittauksessa arvot oli aivan rajamailla ja joku kohta oli jo vissiin sen osteopenian vaiheessa. Käsketään vaan juomaan maitoa.. hyi.
Pitääkö tuota Risedronat lääkettä syödä sitten aina vai kuuriluontoisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei mulle ole annettu tuollaisia lääkkeitä? Mun luuntiheysmittauksessa arvot oli aivan rajamailla ja joku kohta oli jo vissiin sen osteopenian vaiheessa. Käsketään vaan juomaan maitoa.. hyi.
Hoito määrätään tapauskohtaisesti, ei automaattisesti kaikille. Lääkkeeillä on myös sivuvaikutuksia.
Jos ollaan siinä vaiheessa että varsinaista osteoporoosia ei vielä ole, lääkettä tuskin määrätään.
Siinä vaiheessa luustoaan voi hoitaa kunnollisella ruokavaliolla, D-vitamiinilisää voi käyttää, liikunta on hyvin tärkeä osa hoitoa ja ennaltaehkäisyä. Lopettaa tupakointi.
Jos luuntiehyden heikkeneminen johtuu jostain taustalla olevasta airaudesta keliakia esim. on se hoidettava ensin.
Liikunta vaikuttaa tosi paljon. Olen syönyt kortisonia 50 vuotta mutta koskaan ei ole luut napsuneet eikä luuntiheys ole alentunut. En juo maitoa vaan syön ihan reseptillä d-vitamiinills höystettyä kalkkia, kövelen sen 7000 askelta päivässä ja salittelen välillä.
koko luuranko uudistuu elinaikanamme joten maitotuotteita kalaa kannattaa siitä syystä syödä.
Sain tiputuksena luulääkettä ja tiheys korjaantui normaaliksi aika pian.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö tuota Risedronat lääkettä syödä sitten aina vai kuuriluontoisesti?
Risedronatia syödään korkeintaan 5v yhteen putkeen. Riippuen luuntiheyden tsekkauksesta sitä voidaan jatkaa, mutta vasta tauon jälkeen. Itse toivon, että ei tarvitsisi kovin pitkään syödä, koska kaikkiin lääkityksiin varsinkin pitkäaikaisesti liittyy sivuvaikutuksia. Omalla kohdalla osteoporoosin aiheutti pitkä kortisonilääkitys. Vaikka harrastin liikuntaa, söin monipuolisesti ja käytin kalsium+d vitamiinilisää.
D-vitamiinin kanssa kannattaa aina ottaa myös K2-vitamiinia.
Olin 55 vuotias, kun osteoporoosi todettiin. Söin 5 vuotta Alendronaattia, 5 vuotta taukoa, kaikki ok ja sitten kuvauksessa taas osteoporoosia. Nyt saan 2xvuodessa piikin. Viides vuosi menossa ja sitten taas kuvaus keväällä. Toivottavasti on tehonnut. Pituus ei ainakaan ole vähentynyt, mikä on hyvä merkki näin 75 vuotiaalle. Äitini selkänikamat romahtivat silloin 20 vuotta sitten ja sillä perusteella lääkäri teki lähetteen minulle dexa-kuvaukseen. Onneksi. Osteoporoosi on jonkun verran perinnöllistä.
Voi, siihen on lääkkeetkin.