Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 47 ja haluan lääkäriksi!

Vierailija
10.11.2021 |

Olen nyt päättänyt. Haluan vielä kurkottaa nuoruuden unelma-ammattiin, johon aikoinaan en päässyt. No hakukertoja oli vain yksi ja lähelle pääsin, mutta sitten luovutin ja luin sauraanhoitajaksi. Nyt olen noin 20 vuotta tehnyt sh:n uraa, mutta haluaisin lääkäriksi. Sitä olen halunnut kaiken aikaa, mutta vaikea vastata miksen ole aiemmin lähtenyt sitä uudestaan kokeilemaan. Työuraa vielä noin 20 vuotta jäljellä ja en tosiaan haluaisi viettää sitä sairaanhoitajana.
Varmasti kritiikkiä tulee tähän, että liian vanha jne mutta ehtisin vielä ihan kivan pituisen uran tehdä yleislääkärinä.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä vaan! Kannustan!

Vierailija
2/20 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä pohja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herra 47?

Vierailija
4/20 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna mennä vaan! Sh ja työkokemus pohjalla helpottaa varmasti lukuja. Tosin oppi menee päähän vanhempana hitaammin ja voi olla työlästä. Mutta ei mahdotonta.

Vierailija
5/20 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juna meni jo

Vierailija
6/20 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatetaan! Pääsykokeisiin lukeminen ja opinnot ovat raskaat, mutta käytännön työssä sairaanhoitajan kokemuksesta on varmasti paljon apua. Ymmärrät varmasti potilasta paremmin kuin vastavalmistuneet kolmekymppiset.

Vierailija
7/20 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko opintoihin parhaassakin tapauksessa menee aikaa?

Vierailija
8/20 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juna meni jo

Tuossa iässä onkin varaa taksiin.

Vierailija
9/20 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauanko opintoihin parhaassakin tapauksessa menee aikaa?

Vaihtelee. Vuodesta kolmeentoista.

Vierailija
10/20 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet itse siihen valmis, niin mikä sinua estää.

Itse olen samanikäinen enkä tuohon enää lähtisi.

Samanlaiset ajatukset oli 30-vuotiaana ja aloitin jopa lääkiksen pääsykokeisiin lukemisen mutta sitten tuli muita suunnitelmia

Vierailija
11/20 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ehkä joo, mutta pitäisi sitten olla varmaa, että pääsee kertaheitolla sisään. Itse tein aikoinaan sen virheen 1990-luvulla, että pyrin Helsinkiin lääkikseen ja jäin jotain 0,2 pisteen päähän. Kaikkiin muihin Suomen lääkiksiin olisin päässyt heittämällä, pääsykoehan oli sama. Nykyään tämä systeemi on kai jo suhteutettu ei-kaupunkikohtaisesti.

Vierailija
12/20 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti, millä osastoilla olet ollut?  Jostain akuuttipuolelta helpompi vaihtaa uraa? Itseäkin harmitti, miksen nuorempana jatkanut....no, tuli perhe, vielä nuorimman lapsen syntymää edeltäneenä päivänä kävin avoimen yo:n tentissä, mutta siihen se jatko-opiskelu sitten jäi...

Työkokemus auttaa paljon käytännön tilanteissa, kun perusasiat on jo hallussa.

Kaikkea hyvää ja tsemppiä Sinulle!

Vierailija
13/20 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna mennä, sulla on yksi oma ainutkertainen elämä. Voisi sitä paljon huonompaankin ihminen aikansa käyttää!

Vierailija
14/20 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä vaihtoehdoksi jää opiskelu Virossa. Se on lopputuloksen kannalta ihan yhtä hyvä vaihtoehto. Sh pohjalta ei vaan pelkkä kova halu riitä suomen korkeakouluihin sillä opiskelupaikkoja on vähän ja alimmillakin pisteillä sisäänpäässeitten taso on todella korkealla. Joutuisit opiskelemaan useamman vuoden pelkästään pääsykokeisiin.

Älä hukkaa unelmiasi. Valmistuttuasi ehtisit tekemään virassa lääkärin töitä lähemmäs 20 vuotta, ja yksityisellä vielä jäähdytellä sen päälle parin vuoden ajan.

Vierailija
15/20 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minä olen 49 kuten nikkinimikin kertoo ja vastaan vaikka et minulta kysynytkään: ei kannata enää.

Lekurin opinnot ovat sangen pitkät - en tiedä tarkalleen kuinka pitkät, ehkä liki 10 vuotta - joista Sinä saat toki "alennusta" tai jonkinlaista hyvitystä tai jyvistystä pitkän saiaraanhoitajataustasi ja -kokemuksesi vuoksi, mutta silti: valmistuessasi lääkäriksi olisit kuitenkin hyvän matkaa yli 50-vuotias. Kuka tai mikä instanssi palkkaa sen ikäistä lääkäriä, varsinkaan vasta-alkajaa? Eihän sen ikäisiä oteta enää mihinkään muihinkaan - ei matalapalkkaisempiinkaan - töihin, vaan kaikkiin paikkoihin halutaan joko kantisnuoria tai ns. "uussuomalaisia" (niitä maa muu jia) palkkatasoa polkemaan.

No hope for You.

Tässä iässä kuin Sinä ja minä olemme nyt, elämä on jo loppusuoralla. Mikään ei enää kannata.

Varsinkin siinä iässä kuin Sinä valmistuessasi olisit, Sinun (ja minun tietenkin myös, ja kaikkien) luonnollinen paikka on sen vastaanottopöydän vastapäisellä puolella lääkäriä. Ala vain totutella ajatukseen monivaivaisena kroonikkona elämiseen yhä hiljenevällä vauhdilla ja pois hiipumiseen, ja lopulta noutajan tuloon. Monttu kutsuu: kaikki on turhaa.

Tilaa mieluummin netistä viiniä alle puoleen hintaan Suomen monopolihintatasosta ja ala särpiä sitä joutessasi jotta näinä viime vuosinasi Sinulla on edes jotain ajanvietettä ja nautintoa ---> eläkkeelle ---> hoitolaitokseen POTILAAKSI eikä hoitajaksi ---> monttuun.

Vierailija
16/20 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse sairaanhoitaja, ja eräs vanhempi kollega, viidenkympin paremmalla puolella haki lääkikseen ja pääsi. Tietysti pahat kielet alkoi laulaa miten vei paikan joltain nuoremmalta jne, mutta itse kyllä nostan hattua hänelle!

"Lääkärin perusopinnot 

Opinnot johtavat lääketieteen lisensiaatin tutkintoon, jonka suoritettuasi voit toimia lääkärinä. Opinnot kestävät noin kuusi vuotta (360 opintopistettä)."

Siis perusonpinnot kestävät tuon kuusi vuotta, lisäopinnot sitten siihen päälle, kuten jos lähdet erikoistumaan.

Hae ihmeessä jos tunnet alan omaksesi. Hienoa kuulla että on ihmisiä jotka vielä uskovat itseensä, ovat motivoituneita ja optimistisia. Valmistaudu kuitenkin  siihen että kuraa tulee niskaan ja lujaa.  Läheskään kaikki eivät siedä eteenpäinpyrkiviä ihmisiä.

Vierailija
17/20 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan järkevää että ei jää junnamaan paikoilleen. Opiskeluaikakaan ei ole hukkaan heitettyä aikaa, vaan hyödyllistä ja antoisaa. Sulla on vielä paljon työelämää jäljellä, tietysti lähdet opiskelemaan jos siltä tuntuu.

Vierailija
18/20 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten aiemmin sanottu, valitettavasti juna meni jo.  Jos vaihtelua haluat, katsoisisin sinuna vähän nopeampia väyliä ja vähemmän lukemista vaativia ammatteja. 

Vierailija
19/20 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se mahdollista, mutta erittäin suositulle alalle sisäänpääsy on todella hankalaa, eikä sairaanhoitajan osaamisesta tai työkokemuksesta ole siihen mitään etua. Pääsykoe pohjautuu pelkästään lukion materiaaleihin.

Jos pystyt lukemaan täysipainoisesti noin vuoden verran, on sinulla tietenkin kaikki mahdollisuudet päästä sisään.

Vierailija
20/20 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksihän ne pääsykokeet on, että katsotaan ketkä pääsee opiskelemaan. Jos pääset pääsykokeista läpi, niin sinne vaan!

Ei opiskelussa ole ikärajaa.

Ihminen käytännössä kuolinvuoteella katuu vain asioista joita EI tehnyt, eikä niitä asioita mitä teki ja koki. Yritä ihmeessä lääkäriksi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän