En ymmärrä Star Warsin suosiota
Katsoin tänään Star Wars 'neljännen' (siis ensimmäisenä tehdyn leffan). Hoh hoijaa, olipa tuskaa katsoa leffa loppuun asti. En ymmärrä, mikä ihmisiä kiinnostaa joidenkin galaksien ryhmittymien taisteluissa. En näe mitään pointtia koko jutulle. Ja jos se isä-poika -kuvio on tässä se jutun suola, niin samanlaista draamaa löytyy mistä tahansa saippuasarjasta. Hyvän ja pahan taistelu myös.. ei sitä mielestäni ole tuossa mitenkään omaleimaisesti tai kiinnostavasti käsitelty.
Enkä sano tätä pahalla - ihan mielenkiinnosta haluaisin kuulla mikä siinä Star Warsissa on niin kiinnostavaa.
Kommentit (51)
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 13:49"]
Star Wars on fantasiaa. Se, että se tapahtuu avaruudessa ei tee siitä scifiä. Inhoan fantasiaa.
[/quote]
Öööhhh, no se nimenomaan tekee siitä scifiä. Scifi on fiktiota, jonka miljöö on aikamatkailussa tai avaruudessa ja jonka henkilöhahmoihin kuuluu robotteja, ihmisen kaltaisia koneita tai muita koneita, joita ei nykyteknologian kautta voida tehdä.
Fantasiassa ollaan rinnakkaistodellisuudessa, jossa eletään tavallisimmin ritariaikaa tai ns. fiktiivistä keskiaikaa. Siellä on puhuvia eläimiä, henkiä, keijuja, yksisarvisia, lohikäärmeitä ym. satuolentoja, taikuutta ja yliluonnollisuutta. Ei kuitenkaan robotteja ja koneita.
Tykkään niistä kolmesta vanhimmasta, mutta nämä uudemmat ovat kökköjä.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 07:52"]
Katsoin ne eka kerran 13-vuotiaana, ja kyllähän ne silloin kolahti. Vieläkin joskus katson jos sattuu tulemaan jostain.
Uskon että minua viehätää eniten rikas ja "johdonmukaisesti" toteutettu maailma, että scifiin oli onnistuneesti yhdistetty mytologiaa ja hyvät näyttelijät.
Vähän offtopic mutta onko Mark Hamil tehnyt ollenkaan elokuvarooleja Luken jälkeen? :O
[/quote]
Mark Hamil oli jo kuvausten kestäessä auto-onnettomuudessa, joka osin tuhosi hänen ulkonäkönsä. Joissain kohtauksissa näkyy selvästi miten naama on turvoksissa. Lisäksi rooli leimasi hänet niin pahasti, ettei luonnerooleja sitten tippunut. Samoinhan nyt on käynyt Hayden Christensenille, tekee ihan paskarooleja. No, onneksi hän on vielä nuori.
Sekoitus fantasiaa ja scifiä. Oman aikansa parhaita erikoistehosteita ja ihan ok juoni. Ei sellaisia elokuvia oikeastaan ollut aikaisemmin, oli helppo erottua täysin uutena ja erilaisena.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 02:39"]
Pitäskö sitten jättää tähtien väliset draamat vähemmälle?
Ehkei sci-fi ole sun juttu?
[/quote]
Minä taas kehottaisin aloittajaa tutustumaan sci-fiin vähän monipuolisemmin. Sci-fi ei ole yhtä kuin Star Wars, vaan genrestä löytyy paljon muutakin. Minäkään en Star Warsista pidä, mutta esim. Blade Runner on yksi suosikeistani.
Fanien keskuudessa on noussut pelko, että Disneyn tultua mukaan VII:ssä nähdään sankarit yksisarvisten selässä ja pahikset lohikäärmeiden :D
Katsoin sen 80-luvulla noin 10-vuotiaana kaverini kanssa elokuvissa ja olin jo muutaman vuoden odottanut, että saan sen katos(muistelen, että aikoinaan ikärajakin oli paljon alhaisempi) Se oli silloin upea kokemus.
Ei siloin ollut vastaavia elokuvia ja sellaisia tehosteita... Myös juoni oli mukaansatempaava.
Katsoin kaikki seuraavat osat heti kun ne ilmestyivä, paitsi tämä viimeisenä ilmestynyt ei enää jaksanut kiinnostaa.. Nykyisin on nin paljon elokuvia ja voidaan toteuttaa lähes mitä vain. Olen myös uudelleen katsonut näitä vanhempia elokuvia, mutta eiväthän ne enää ole niin kummoisia.
Aion kyllä oman poikani kanssa katsoa nuo elokuvat, kunhan on sopivan ikäinen... Kuuluu kyllä mielestäni yleissivistykseen.
Mieheni ei tosin myöskään ole koskaan innostunut noista elokuvista, eikä lapsuudessaan ole niitä katsonut, saati sitten fanittanut, kuten minä.
Katsoin myös 80-luvulla, ala-asteikäisenä Star Warsit.
Kolahti se pikkutenavalle silloin.
Varmasti jo pelkästään elokuvissa katsominen säväytti (Star Wars ep 4 oli ensimmäinen elokuvateatterissa näkemäni elokuva).
Olivathan erilaiset hahmot, valomiekat, avaruusalukset ja taistelut myös mukaansatempaavia. Ja ennenkokemattomia.
Sitten leikittiin SW-nukeilla (nykyään niitä kai sanottaisiin figuureiksi) päivät pitkät.
Siinä ylä-asteikään tullessa kiinnostus oli jo loppunut.
Aikuisena huomasi tietysti paperiakin ohuemman tarinan ja heikot henkilöhahmot. Uudemmat Star Warsit (1-3) jaksoin katsoa, mutta huonoja efektileffojahan ne ovat.
No mutta eihän kaikkien tarvitse tykätä kaikesta. Sinä et välitä mutta anna toisten välittää. Ei se ole sinulta pois.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 10:04"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 06:43"]
Mä en koskaan oo ollu kiinnostunu scifistä, ja katoin noita star warsejakin vasta nyt omien lasten kanssa. Enkä edelleenkään niistä niin innostunut. Samoin tyttöni ahmii scifi-kirjoja, kun ite en oo niitäkään juuri lukenut. Pidätkö ap muutoin scifistä?
[/quote]
Mulla ei ole kategorisesti mitään sci-fiä vastaan, mutta nämä star warsit / lotrit / potterit eivät kyllä ole kolahtaneet (toisaalta eivätkö nämä ole enemmänkin fantasiagenreä?).
ap
[/quote]
Star Wars on fantasiaa. Se, että se tapahtuu avaruudessa ei tee siitä scifiä. Inhoan fantasiaa.
Pidän scifi-leffoista muutenkin, mutta Star Warsissa on parasta juuri ne henkilöhahmot kaikessa inhimillisyydessään.