Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Diabetes tai esidiabetes diagnoosin saaneet, miten reagoitte?

Vierailija
10.11.2021 |

Itsellä pukkaa masennusta omasta surkeudesta, ylipaino ja esidiabetes, ja kiukku että loppuelämä on pilalla.

Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tullut mieleen laihduttaa? Sillä laski oma sokeriarvoni.

Tärkein on syömisten muutos. Laihtuminen tulee siinä mukana.

Diabetes ei johdu ylipainosta.

Miksi valehtelet? Kyllä ylipaino on yksi iso riskitekijä ja syy diabetekseen. Toki tarvitaan geneettinen perimäkin.

Tämä sama jankkaaja ilmestyy aina väittämään ettei diabetes liity mitenkään sen yleisimpään syyhyn eli lihavuuteen.

Vierailija
22/33 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen I tyyppi ja tätä suvussa, en saanut hepulia vaan jatkoin elämääni, nyt insuliinin kera. Takana reilu 35v.

Tsemppiä ap! Sä voit parantua laihduttamalla jos oot kakkostyyppi, mä en parane ikiniä, ellei ihme iske ;)

Kakkostyyppi ei parane laihduttamalla. Remissioon sen saa oikealla ruokavaliolla.

Minulla riitti 10kg laihtuminen, tuskin edes tiedät mikä remissio on 😅😅😅

Ok, sovitaan niin. Mitä lääkkeitä käytät? Siihen sokeritautiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tullut mieleen laihduttaa? Sillä laski oma sokeriarvoni.

Tärkein on syömisten muutos. Laihtuminen tulee siinä mukana.

Diabetes ei johdu ylipainosta.

Miksi valehtelet? Kyllä ylipaino on yksi iso riskitekijä ja syy diabetekseen. Toki tarvitaan geneettinen perimäkin.

Tämä sama jankkaaja ilmestyy aina väittämään ettei diabetes liity mitenkään sen yleisimpään syyhyn eli lihavuuteen.

Eihän se lihavuuten liitykään.

Vierailija
24/33 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parikymmentä vuotta sitten kuviteltiin, että 2-tyypin diabetes johtuu ylipainosta ja /tai ruokavaliosta.

Sittemmin on huomattu, että se(kin) johtuu pääsääntöisesti geeneistä, ja jopa noin puolella potilaista ruokavalio (alkoholista luopumista lukuunottamatta) tai laihduttaminen ei auta mitenkään merkittävästi  -  sen sijaan paino lähtee putoamaan insuliinilääkityksen avulla.

Vierailija
25/33 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen I tyyppi ja tätä suvussa, en saanut hepulia vaan jatkoin elämääni, nyt insuliinin kera. Takana reilu 35v.

Tsemppiä ap! Sä voit parantua laihduttamalla jos oot kakkostyyppi, mä en parane ikiniä, ellei ihme iske ;)

Kakkostyyppi ei parane laihduttamalla. Remissioon sen saa oikealla ruokavaliolla.

Minulla riitti 10kg laihtuminen, tuskin edes tiedät mikä remissio on 😅😅😅

Ok, sovitaan niin. Mitä lääkkeitä käytät? Siihen sokeritautiin.

Juurihan sanoin että se hoitui LAIHTUMALLA. Hiilihydraatteja syön reilusti, kas kun ei diabetesta tule normaalipainoisena.

Vierailija
26/33 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota itseäsi niskasta kiinni,ap. Pystyt siihen. Ruokavalioon korjauksia ja liikuntaa, vaikka kävelyä jos ei muuta. 👍

Ap:sta en tiedä, mutta minä ainakin liikun joka päivä. Esidiabetes ollut jo yli 10 vuotta.

Vierailija
27/33 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parikymmentä vuotta sitten kuviteltiin, että 2-tyypin diabetes johtuu ylipainosta ja /tai ruokavaliosta.

Sittemmin on huomattu, että se(kin) johtuu pääsääntöisesti geeneistä, ja jopa noin puolella potilaista ruokavalio (alkoholista luopumista lukuunottamatta) tai laihduttaminen ei auta mitenkään merkittävästi  -  sen sijaan paino lähtee putoamaan insuliinilääkityksen avulla.

Kakkosdiabetes johtuu AINA sopimattomasta ruuasta.  Ei siihen tarvita muuta kuin ruokavalion muutosta.

Useimmat sitä ei tahdo tehdä, ja sitten väittävät lääkkeen olevan ainoa hoito.

Jokainen valitkoon sitten itse.

Vierailija
28/33 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millasilla sokeriarvoilla sait diagnoosin? Minuakin ahdistaisi. Mulla labrassa paastoarvo koholla, mutta pitkäsokeri hyvä, samoin kotona mitatut aamu ym. arvot hyviä.

6,5-7 on ollut.

Vierailija
29/33 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota itseäsi niskasta kiinni,ap. Pystyt siihen. Ruokavalioon korjauksia ja liikuntaa, vaikka kävelyä jos ei muuta. 👍

Liikuntaa, kävelyä, harrastan paljon! Mutta ruokavalio on aivan persiillään. Epäsäännöllistä. Pakkohan se on pystyä en halua pahoja sairauksia. Tällä hetkellä ei mikään maistukasn, olen ihan lamaantunut itseinhosta,

_ap

Vierailija
30/33 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikuntaa, kävelyä, harrastan paljon! Mutta ruokavalio on aivan persiillään. Epäsäännöllistä. Pakkohan se on pystyä en halua pahoja sairauksia. Tällä hetkellä ei mikään maistukasn, olen ihan lamaantunut itseinhosta,

_ap

No, valinnathan teet itse.

Vierailija
31/33 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisilla se on, toisille se tulee, joillekin ei koskaan. Pitkälti perinnöllinen sairaus sanotaan. En tiedä, poistakaa asiattomana..

Uskon edelliseen; meillä molemmin puolen sukua diabetestä (ja ylipainoa). Itselläni paino normaali, mutta sokerit vähän koholla, siksi liikun ja yritän syödä terveellisesti.  Vältän huonoja hiilareita ja rasvoja.

Hyvin harvoin alkoholia, mehuja, limuja ja ns. roskaruokaa: hampurilaisia, ranskalaisia, sipsejä, karkkeja.

Vierailija
32/33 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä otin itseäni niskasta kiinni ja menin lääkäriin mutta lääkäri sanoi ettei omasta niskasta kiinni pitäminen vaikuta millään tavoin sairauteen. 

Vierailija
33/33 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kakkosdiabetes johtuu AINA sopimattomasta ruuasta.  Ei siihen tarvita muuta kuin ruokavalion muutosta.

Nykytiedon mukaan ei johdu. Sun tiedot on vanhat. Hyvä että ne on silti auttaneet sua, mutta nykyään tiedetään paremmin.