Loukkaantuko joku sinuttelusta?
Itse en tiedä ketään joka loukkaantuisi siitä, tiedän kylläkin monia jotka eivät pidä teitittelystä. Minusta koko teitittely voitaisiin lopettaa.
Kommentit (45)
Teitittelyä käytän kun haluan osoittaa, ettemme ole kovin läheisiä, enkä halua tullakaan. Toki se joissakin tilanteissa on myös kohteliasta, mutta siitähän nykyään ei pidetä väliä.
Ettäs kehtaatte. Aina tuntemattomia vanhempia ihmisiä teititellään, etenkin asiakaspalvelutilanteissa ja vastaavissa. Se on kohtaliasta, ei suinkaan kiertoilmaisu ikään liittyen.
Vierailija kirjoitti:
Teitittelyä käytän kun haluan osoittaa, ettemme ole kovin läheisiä, enkä halua tullakaan. Toki se joissakin tilanteissa on myös kohteliasta, mutta siitähän nykyään ei pidetä väliä.
Tätä juuri ajoin takaa. Eli teitittely on sen ilmaisemista, että toista pidetään etäisenä, vanhana ja vastenmielisenä ja myös halutaan pitää hänet etäällä jatkossakin. Tosi ystävällistä ja lämminhenkistä siis tämä teitittely. Kyllä paljon parempaa mieltä luovat iloiset ja reippaat sinuttelijat! Itse en enää teitittele ketään muuta paitsi niitä teitittelen kostoksi takaisin, jotka ensin teitittelevät minua.
Vierailija kirjoitti:
Ettäs kehtaatte. Aina tuntemattomia vanhempia ihmisiä teititellään, etenkin asiakaspalvelutilanteissa ja vastaavissa. Se on kohtaliasta, ei suinkaan kiertoilmaisu ikään liittyen.
Ai miten niin ei liity ikään, kun juuri itsekin sanoit että vanhempia ihmisiä teititellään?
Koko englanninkielisessä maailmassa ei edes ole olemassa koko teitittelyä.
Eihän nykyisesti koulussa edes opeteta teitittelemään näyttää olevan ennemmin mitä ilkeämin puhutellaan annetaan hiljainen hyväksyntä. Jos lapsi teitittelee kutsutaan muumioksi.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin että asiakaspalvelijat teitittelevät minua. Ei iän vuoksi vaan kohteliaisuuden.
Ai pahastuisitko muka oikeasti, jos he sinuttelisivat sinua, ja sitten kun huomauttaisit siitä niin sanoisivat, että ai näytit niin nuorelta että siksi sinuttelin?
Sinuttelu on ok, teitittely vaivaannuttavaa. Jos ihan väkisin on pakko puhutella minua muuten kuin sinuttelemalla, niin voi puhutella maisteri Virtaseksi. Tyyliin "ottaako maisteri Virtanen lisää pullaa".
Vierailija kirjoitti:
Sä olet vähän kummallinen.
No katso itse, mitä se sanoi, jolle vastasin.
Vierailija kirjoitti:
Koko englanninkielisessä maailmassa ei edes ole olemassa koko teitittelyä.
Kohteliaisuus ja sosiaalinen etäisyys ilmaistaan muulla tapaa, esim. käyttämällä 'Sir' tai 'Madam'
Mikä ihmeen idea tämä "sosiaalinen etäisyys" on? En missään muualla ole kuullut, että se olisi teitittelyn tai kohteliaisuuden tarkoitus. Enkä edes ymmärrä millä tavalla se olisi kohteliasta. Ellei nyt sitten suoraan myönnetä, että teitittely on yksi alistamisen ja halventamisen ja veemäisyyden muoto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin että asiakaspalvelijat teitittelevät minua. Ei iän vuoksi vaan kohteliaisuuden.
Ai pahastuisitko muka oikeasti, jos he sinuttelisivat sinua, ja sitten kun huomauttaisit siitä niin sanoisivat, että ai näytit niin nuorelta että siksi sinuttelin?
Arvon alapeukuttajat, riittäisivätkö verbaaliset kykynne myös kysymykseen vastaamiseen? ...
Saksassa ei voisi kuvitellakaan että sinuttelisi tuntemattomia tai asiakaspalvelija asiakasta. Suomessa taas vanhuksista osa on sanonu etteivät tykkää kun teitittelen.
Suomi on muka niin tasa-arvoinen maa, sinuttelukin piti yleistää niin, että nuoret eivät edes osaa teititellä enää. Huonoa käytöstä sinutella vanhempia ja vieraampia ihmisiä virallisissa tilaisuuksissa. Esim. pankissa, lääkärissä tai hautajaisissa. Keski-Euroopan maissa osataan vielä käytöstavat, toisin kuin meillä, missä ei osata sanoa edes anteeksi eikä kiitos. En varsinaisesti loukkaannu, mutta pidän sinuttelijaa tietyissä tilanteissa moukkamaisena.
Olen asunut pitkään ulkomailla, joten olen tottunut teitittelyyn. Suomessa ollessani minua ei sinuttelu haittaa vaikka sitä joskus säpsähdän ;-)
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kyse ei taida olla niinkään teitittelystä vs. sinuttelusta, vaan etunimen käyttämisestä. Suomessa ihmistä puhutellaan etunimellä vain, jos ollaan tosi tuttuja. Sen takia monia kuohuttaa se, kun puhelinmyyjä soittaa ja kehtaa kutsua etunimellä. Mulle kävi näin just viime viikolla.
Näinhän se menee. Minulla ei ole kovin montaa numeroa muistissa, joten saatan ensin olettaa että kyseessä on joku vanha perhetuttu, serkku, opiskelukaveri ym. josta en ole kuullut pariin vuoteen. Sitten kun kyseessä onkin joku puhelinmyyjä niin kyllähän siinä näkee punaista. Huijarit ja lääppijät on niitä jotka pyrkii ns. iholle. Ei herätä todellakaan mitään toverillista ja rentoa meininkiä.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on muka niin tasa-arvoinen maa, sinuttelukin piti yleistää niin, että nuoret eivät edes osaa teititellä enää. Huonoa käytöstä sinutella vanhempia ja vieraampia ihmisiä virallisissa tilaisuuksissa. Esim. pankissa, lääkärissä tai hautajaisissa. Keski-Euroopan maissa osataan vielä käytöstavat, toisin kuin meillä, missä ei osata sanoa edes anteeksi eikä kiitos. En varsinaisesti loukkaannu, mutta pidän sinuttelijaa tietyissä tilanteissa moukkamaisena.
Ehkäpä hän haluaa vain piristää sinua saamalla sinut tuntemaan itsesi nuoreksi.
Spede-showssa kerrottiin, että ylipainoisia voisi teititellä kun heissä on ihmistä useamman edesta ja samalla tämä olisi kohtelias tapa huomauttaa ylipainosta :)
Vierailija kirjoitti:
Spede-showssa kerrottiin, että ylipainoisia voisi teititellä kun heissä on ihmistä useamman edesta ja samalla tämä olisi kohtelias tapa huomauttaa ylipainosta :)
Aivan, eli taas todiste vain siitä, että teitittely on legalisoitu tapa osoittaa toista ihmistä kohtaan halveksuntaa ja vihamielisyyttä.
No et sinäkään nuorempaasi teitittele, jos yksinään on liikenteessä.