Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puhuuko muiden lapset näin päiväkodista?

Vierailija
26.01.2015 |

Meidän 4v sanoo suoraan että hänestä hoitoviikko on liian pitkä ja vapaa-aikaa liian vähän (kaksi kotipäivää, niin kuin normaalilapsella). On lisäksi tooosi väsynyt kun viikonloppu vihdoin alkaa, se meneekin hoitoviikosta toipumiseen. Sääliksi käy lasta ja todellakaan tämä ei ole lapsen edun mukaista :( Voi kun olisi mahdollista tilannetta helpottaa jotenkin!

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et tee 80% työaikaa kun siihen on oikeus?

Vierailija
2/24 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 16:29"]Miksi et tee 80% työaikaa kun siihen on oikeus?
[/quote]
Eipä ole kun olen opiskelija ja lisäksi nyt kun valmistun työsuhteet on pelkkiä määräaikaisia, siinä voi sitten ihmetellä että riittääkö töitä jos haluaa osa-aikaisen kun 100% työntekijä löytyy satavarmasti. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 16:31"][quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 16:29"]Miksi et tee 80% työaikaa kun siihen on oikeus?
[/quote]
Eipä ole kun olen opiskelija ja lisäksi nyt kun valmistun työsuhteet on pelkkiä määräaikaisia, siinä voi sitten ihmetellä että riittääkö töitä jos haluaa osa-aikaisen kun 100% työntekijä löytyy satavarmasti. Ap
[/quote]

Mitä opiskelet? Kuinka pitkät päivät lapselle tulee? Eikö ole mitään mahiksia suorittaa osaa opinnoista niin että voisit olla enemmän kotona, vaikka sitten opiskeluaikaa pidentämällä?

Vierailija
4/24 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla miestä?

Vierailija
5/24 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 16:34"][quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 16:31"][quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 16:29"]Miksi et tee 80% työaikaa kun siihen on oikeus?
[/quote]
[/quote]

Mitä opiskelet? Kuinka pitkät päivät lapselle tulee? Eikö ole mitään mahiksia suorittaa osaa opinnoista niin että voisit olla enemmän kotona, vaikka sitten opiskeluaikaa pidentämällä?
[/quote]
Pelkkiä harkkoja jäljellä, koska olen venyttänyt näitä mahdollisimman pitkälle jotta lapsi joutuisi mahdollisimman isona tähän rumbaan. Ja nyt se rumba on päällä, ei enää joustoa. Mies tekikin syksyn 4pv viikkoa, samat työt 20% pienemmällä palkalla, joka tietty ainoa tulomme. Tää vaan nyt on tätä..

Vierailija
6/24 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm outoa. Onko lapsellasi kavereita tarhassa? Tai onko tarhan tädeiltä tullut mitään kommentteja?  Ekana mikä tulee mieleen on masennus joka on kyllä aika harvinaista lapsilla, mutta ei mikään mahdottomuus. Mitä lapsesi sitten haluaisi tehdä vapaa-ajallaan?

Vierailija
7/24 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis tuohon puolison osapäivään ei ole enää varaa. Eikä se ole järkevääkään koska puoliso oli kokoaika hirveässä stressissä kun työmäärä ei vähentynyt yhtään. Itse tuskin tulen saamaan töitä jos haluan osa-aikaisen lapseen vedoten.muutama vuos enää! Ap

Vierailija
8/24 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 16:41"]Hmmm outoa. Onko lapsellasi kavereita tarhassa? Tai onko tarhan tädeiltä tullut mitään kommentteja?  Ekana mikä tulee mieleen on masennus joka on kyllä aika harvinaista lapsilla, mutta ei mikään mahdottomuus. Mitä lapsesi sitten haluaisi tehdä vapaa-ajallaan?
[/quote]
Hyvin viihtyy tarhassa ja kavereita on. 35-40h työviikko pienelle nyt on vaan raskas. Haluaisi olla enemmän perheensä kanssa kotona! Ap

Vierailija
9/24 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 16:38"][quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 16:34"][quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 16:31"][quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 16:29"]Miksi et tee 80% työaikaa kun siihen on oikeus?
[/quote]
[/quote]

[/quote]
Pelkkiä harkkoja jäljellä, koska olen venyttänyt näitä mahdollisimman pitkälle jotta lapsi joutuisi mahdollisimman isona tähän rumbaan. Ja nyt se rumba on päällä, ei enää joustoa. Mies tekikin syksyn 4pv viikkoa, samat työt 20% pienemmällä palkalla, joka tietty ainoa tulomme. Tää vaan nyt on tätä..
[/quote]

Onhan se tietty raskasta jos tekee lyhyempää työaikaa mutta joutuu silti tehdä samat hommat pienemmällä palkalla. Kuitenkin itse mieluummin tekisin niin ja kärsisin sitten itse vähän kuin se että lapsi kärsii eikä saa levätä tarpeeksi. Millaisia töitä miehesi tekee, eikö voi vaatia että hommia pitää olla vähemmän jos työaikakin on vähemmän. Olen itse ollut samassa tilanteessa aikoinaan ja tein sitä 80% työaikaa vaikka tuntuikin että pitää samat hommat ehtiä lyhyemmässä ajassa.

Vierailija
10/24 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi meni 5-vuotiaana päiväkotiin ja kyllä hänellä oli vaihe, jolloin hän suri sitä, etten ole enää kotona. Tein lyhyen pätkän töitä ja olin myös viikonloppuisin ylitöissä välillä kun tilaisuus tarjoutui. Hänen hoitopäivänsä olivat 6-tuntisia. 

Pätkätyö loppui ja olen ollut sen jälkeen osa-aikatyössä ja opiskellut ja nyt täysipäiväisesti kotona jo kaksi vuotta työttömänä. Nyt se lapsi jo toivoo, että menisin töihin ja saataisiin enemmän rahaa. 

Vierailija
11/24 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 16:34"]

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 16:31"][quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 16:29"]Miksi et tee 80% työaikaa kun siihen on oikeus? [/quote] Eipä ole kun olen opiskelija ja lisäksi nyt kun valmistun työsuhteet on pelkkiä määräaikaisia, siinä voi sitten ihmetellä että riittääkö töitä jos haluaa osa-aikaisen kun 100% työntekijä löytyy satavarmasti. Ap [/quote] Mitä opiskelet? Kuinka pitkät päivät lapselle tulee? Eikö ole mitään mahiksia suorittaa osaa opinnoista niin että voisit olla enemmän kotona, vaikka sitten opiskeluaikaa pidentämällä?

[/quote]

Nykyisellä opiskeluaikojen lyhentämispolitiikalla lasten takiakaan ei saisi venyttää opiskeluja 2 vuotta kauempaa yliopistoissa...

Vierailija
12/24 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei rahat riitä nyt miehen osa-aikaan. Säästöt meni jo syksyllä sen takia.. Ap

Vierailija
13/24 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ruikuta vaan tee jotakin ongelmalle, sinähän se aikuinen olet, vai? Kysymys on vain puolestatoista vuodesta enne eskaria. 

Vierailija
14/24 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 16:45"]

Mun lapsi meni 5-vuotiaana päiväkotiin ja kyllä hänellä oli vaihe, jolloin hän suri sitä, etten ole enää kotona. Tein lyhyen pätkän töitä ja olin myös viikonloppuisin ylitöissä välillä kun tilaisuus tarjoutui. Hänen hoitopäivänsä olivat 6-tuntisia. 

Pätkätyö loppui ja olen ollut sen jälkeen osa-aikatyössä ja opiskellut ja nyt täysipäiväisesti kotona jo kaksi vuotta työttömänä. Nyt se lapsi jo toivoo, että menisin töihin ja saataisiin enemmän rahaa. 

[/quote]

Onpas fiksu lapsi. Minä en lapsena edes tajunnut raha asioita, mutta minun vanhempani olivatkin vähän laiskempia.

Vierailija
15/24 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 16:48"]Älä ruikuta vaan tee jotakin ongelmalle, sinähän se aikuinen olet, vai? Kysymys on vain puolestatoista vuodesta enne eskaria. 
[/quote]
Totesin vaan että aikuisten tahtinen elämä on lapselle raskasta. Useimmat siinä kuitenkin ovat. Minusta se pitää silti sanoa ääneen, vaikka mitään ei voikaan tehdä. Ap

Vierailija
16/24 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 16:23"]

Meidän 4v sanoo suoraan että hänestä hoitoviikko on liian pitkä ja vapaa-aikaa liian vähän (kaksi kotipäivää, niin kuin normaalilapsella). On lisäksi tooosi väsynyt kun viikonloppu vihdoin alkaa, se meneekin hoitoviikosta toipumiseen. Sääliksi käy lasta ja todellakaan tämä ei ole lapsen edun mukaista :( Voi kun olisi mahdollista tilannetta helpottaa jotenkin!

[/quote]

Puhuvat, jos ovat hoidossa 8-17 viitenä päivänä. Sitten jos ovat esim. 9-15/16, eivät puhu ollenkaan tuollaista. Ennen heillä oli 4-päiväinen hoito ja aina 9-16.30, se oli juuri passeli heidän mielestään. Sopivasti kaikkea ja yksi päivä äidin/isän kanssa. Lapset ovat 3 ja 5.

Vierailija
17/24 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä hoitoaika on nyt 08.30-15.30 5pv viikossa. Eli työajan porrastuksella suht lyhyt päivä. Ap

Vierailija
18/24 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos sitä ajattelee, niin onhan se hoitopäivä lapselle aika stressaava. Melutaso on korkealla koko päivän ja varmasti useammalla lapsella on stressitasot aika huipussaan tarhapäivän jälkeen eli väsymys on melko taattua ja ihan ymmärrettävää (voisi ajatella leikin olevan lapsen työtä). Ei sitä aikuinen edes tule ajatelleeksi kuinka kovilla lapsikin voi olla päiväkotipäivän jälkeen. En tiiä, mikä vois teidän tilanteeseen auttaa, jos ei ole mahdollista vähentää hoitopäiviä tai päivien pituutta. :/ (Lomaviikothan on lapsille myös tärkeitä silloin tällöin voimien keräämiseksi.)

Vierailija
19/24 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa oudolta. Meillä lapsi on ollut 2-vuotiaasta asti 42,5h (-45h) päiväkotiviikkoja (ma-pe klo 6-14.30 (-15), eikä koskaan ole kommentoinut noin. Nyt lapsi on 4v. Viihtyy hyvin päiväkodissa, kun on paljon kavereita ja monenlaisia touhuja. Kyllä kotonakin touhuamme monenlaista ja ulkoillemme, askartelemme jnejne, että ei ole kyse siitäkään etteikö kotona kotona viihtyisi. 

Vierailija
20/24 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, meillä lapset puhuu myös noin. Olen myös opiskelija ja ymmärrän tilanteesi. Opintojen loppuaika on muutenkin hektistä, se kannattaa vaan hoitaa alta pois niin nopeaa kuin pystyy.

Meillä lapsissa on siis iso ero verrattuna opiskeluajan teoriajaksoihin (hoitopäivä yleensä 8-15, ja usein haen lapset jo paljon aiemmin jos pystyn) kuin verrattuna harjoittelujaksoihin (hoitopäivät 6-15.30). Lapset ovat rankempina viikkoina usein itkuisia ja väsyneitä, tappelevat enemmän. Ja vaikka luulisi, että he nukkuvat öisin kuin tukit, he nukkuvat huonommin kuin normaalisti. 

Meillä on mummola suurena apuna, ja voidaan mummon ansiosta pitää hoitopäiviä 15/kk. Lapset hyötyvät kovasti siitä että ovat hoidossa käytännössä vain neljänä päivänä viikossa. Silloin kun tätä mahdollisuutta ei käytetty, oltiin usein koko perhe perjantaisin melko väsähtäneitä, ja lapset ottivat lauantaina usein pitkät päikkärit.