Elämäsi ensimmäinen iso ostos?
Minkä ikäisenä? Ostin itse 18-vuotiaana järjestelmäkameran, reilu 400e. Iso ja iso, mutta säästämiseen meni aikaa.
Kommentit (41)
20-vuotiaana koiran 1700 € ja oman asunnon 135 000 €. Koira on näin 6,5 vuoden jälkeen edelleen, asunnon olen myynyt jo vuosia sitten.
vajaan tuhannen euron laukku 18-vuotiaana
Silkkarit heti ku täytin 18 ;) ;*
Kodinkoneet, astianpesukone, jääkaappi-pakastin :)
20- vuotiaana kotoa muuttaessa tuli tuhlattua töistä saamiani rahoja. Mm. läppäri 500€, puhelin 400€, sohva 500€ + muut huonekalut ja kodinkoneet. Noita ennen kallein ostokseni oli ehkä joku sadan euron takki.
Oma asunto yhdessä miehen kanssa. Olin 23 ja rahaa piti löytää 685 000 markkaa.
Inter-rail -lippu 18 -vuotiaana kesätyörahoilla.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 16:46"]
Oma asunto yhdessä miehen kanssa. Olin 23 ja rahaa piti löytää 685 000 markkaa.
[/quote]
Jossain vuonna kuokka ja kirves! Jos viimeisinä markka-aikoina ootte tuolaisen lukaalin ensiasunnoksenne ostaneet, niin ihmettelenpä, mikä pankki antoi lainan, vai oliko pappa betalar?
Jopo-polkupyörä ja uudet silmälasit, ekoilla palkoillani, kun pääsin töihin heti lukion jälkeen. Molemmat maksoivat tuolloin noin 400 markkaa.
Minäkin ostin uuden pianon, maksoi n. 27 000 markkaa. Vuosi oli ehkä -89. Siihen menivät kaikki rippilahja- ja syntymäpäivälahjarahat, joita olin säästellyt, sekä lisäksi vanha piano vaihdossa.
Mutta miten tuo haitari voi olla vielä noin paljon kalliimpi?
18-vuotiaana tuli ostettua paljon:
- ensimmäinen oma järjestelmäkamera + pitkä putki + kameralaukku (pitkä putki ja kameralaukku edelleen käytössä, koska sopivat myös mun digikameraan)
- ensimmäiset kunnon sterkat - viritinvahvistimen ja cd-soittimen merkkiä en enää muista, mutta Onkyo oli kasettisoitin ja Infinityn kajarit on edelleen meillä käytössä
- ensimmäinen oma auto (11 vuotta vanha)
Olin ollut 18-vuotiaana jo neljättä vuotta vuotta töissä opiskelujen ohessa, joten siksi tuota rahaa oli millä ostella.
Sit seuraava tosi kallis ostos tais ollakin Sonyn 40" telkkari joskus 22-vuotiaana.
Joskus -96 ostin sängyn, maksoi 700mk. Seuraavana vuonna muutin pois kotoa.
Skootterista puolet maksoin eli noin vähän päälle tonnin 15 vuotiaana.
Kallis rinkka vuonna 1978, stipendirahoilla 14-vuotiaana. Sitä ennen olin saanut kaiken kotoa.
14-vuotiaana tyhjensin tilini ja ostin tietokoneen ja tulostimen. Taisi mennä noin 10000 markkaa vuonna -94. Äiti oli tosin kuskina ja mukana pankissa ja tietokonekaupassa, että sain rahani ja tietokoneeni.
Seuraavaan isompaan ostokseen pitikin säästää kesätyörahoja muutama vuosi. 19-vuotiaana uusi tilin tyhjennys ja maksoin itselleni autokoulun ja ajokortin, koska vanhempieni mielestä olin vielä liian lapsellinen hankkimaan ajokorttia.
Ala-asteikäisenä ensimmäinen oma rinkka synttärilahjarahoilla ja säästetyillä viikkorahoilla. Olin reipas partiolainen ja hiton ylpeä siitä rinkasta :)
Silikonit, olin 23v. Onko tervettä jos aikuisella naisella on alle aa-kupit? Mun 11v serkulla oli isommat tissit kuin mulla :D
Kamera minullakin:) Sillä sai otettua todella hyviä kuvia. Koin että ensiksi tahdoin muistot talteen ja sitten vasta kuluttaa muuhun. Kävi niin, että silloinen mieheni ja nykyinen exäni esitteli sitä kavereilleen ja myi ilman lupaani. Olin todellakin kuin maani myynyt tämän teon jälkeen! Ikää oli 21 v. Ajokorttia ei lasketa, mutta maksoin senkin itse 18 v.
15vuotiaana ostin koiranpennun, maksoi 650e.
Kamera 15-vuotiaana kesätyörahoista, n. 400e