Lihan vkp tänään, voinko paistaa sen nyt ja syödä vielä huomenna?
Lihassa siis viimeinen käyttöpäivä 26.1, mutta enhän minä kerkeä tuota kaikkea syömään tänään. Jos paistan sen tänään, niin tuleeko siihen yksi ylimääräinen käyttöpäivä enkä saa mitään myrkytystä jos syön sitä vielä huomenna :D
Kommentit (9)
Eiköhän sen voi syödä jos ei haise tai maistu pahalle. Pilaantuneen lihan tunnistaa kyllä aistinvaraisestikin. Yleensä noi vkp't ja parasta ennen-merkinnät on turhan tiukkoja sen takia ettei kukaan varmasti sairastu.
Riippuu siitä, mistä lihasta on kyse. Jauhelihaa en todellakaan söisi enää, niissä alkaa bakteerit lisääntyä jauhatuksen jälkeen, ja monasti liha on jo vähän "off" viimeisenä käyttöpäivämääränäkin. Joo, paljon voi päätellä väristä ja hajusta, mutta minulla on herkkä maha, joten en söisi.
Jotain koko-naudanlihaa sen sijaan todennäköisesti söisin - jos tuoksuu ok:lta.
Kun valmistat lihan, pane se pussiin ja jäähdytä parvekkeella tai kylmässä vedessä nopeasti jääkaappilämpöön. Muutenkin ruoat pitäisi saada jääkaappiin parin tunnin sisällä, ja jos alkuperäisen raaka-aineen tuoreudessa on vähän puutteita, niin sitä tärkeämpää on, että bakteereille ei anneta aikaa liikaa jyllätä lämpimässä ruoassa...
Niin se paha haju ja maku kertoo että siinä on pilaajamikrobeja.
Tauteja aiheuttavat mikrobit eivät taas välttämättä aiheuta mitään haju- tai makuvirhettä.
Mutta jos on pilaajamikrobeja, voi hyvin olla myös tauteja aiheuttavia mikrobeja. Ei ne mitenkään sulje toisiaan pois, että pilaantuneelta tuoksuva olisi siksi ihan turvallista kun se on vaan pilaantunutta.
Kypsennettynä säilyy vielä pari päivää, eli voit.
Jos se on oikein alunperin säilytetty ja avaamattomana. Avatun paketin (tai siis sen ruoan) säilyvyys ei ole enää sinne viimeseen käyttöpäivään.
Riippuu vähän mitä lihaa... haista ennen kun rupeet laittelemaan siitä ruokaa. Joskus ne voi olla pilalla jo ennen vkp tai juuri siinä... kyllä se paha haju sit kertoo että siin ä on jotain vikaa.
Jossei se oo jauhelihaa vaan jotain kokolihaa tai pihviä, niin pese kylmällä vedellä, kuivaa ja paista. Jos jauhelihaa, niin sit vaan muistat että läpikypsäksi. Samoin kun possu ja kana.
Noin minä oon aina tehnyt. Viimeksi tein kanalle, heitin uuniin viimeisenä käyttöpäivänä ja söin seuraavina päivinä. En kuollut.
Miten ihmiset on pärjänneet ennen päivämäärämerkintöjä. Taatusti lihaa syötiin vielä nykyaikaisen "viimeisen käyttöpäivän" jälkeen jos se tuoksui ja näytti hyvälle.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 15:43"]
Noin minä oon aina tehnyt. Viimeksi tein kanalle, heitin uuniin viimeisenä käyttöpäivänä ja söin seuraavina päivinä. En kuollut.
Miten ihmiset on pärjänneet ennen päivämäärämerkintöjä. Taatusti lihaa syötiin vielä nykyaikaisen "viimeisen käyttöpäivän" jälkeen jos se tuoksui ja näytti hyvälle.
[/quote]
Ja jos se haisee ja maistuu pahalle, sekin kertoo vain pilaajabakteereista jotka eivät ihan heti ole vaaraksi ainakaan, joten sittenkin voisi syödä, vaikka vähän vastenmielistähän se on.
Ne vaaralliset ruokamyrkytysbakteerit kun eivät ilmoita itsestään.