Miksi ihmiset laihduttavat jollain ihmedieeteillä?
Tiedän, monet aloittavat uuden, terveellisen elämän uutenavuotena ja siksi Facebook on pullollaan hikisiä salikuvia ja smoothieohjeita. Ihan kiva. Miksi ihmeessä suurin osa laihduttajista on jollain kamalalla erikoisdieetillä? Mitä se auttaa? Paino putoaa, mutta milläs meinaa jatkaa sitten saavutettuaan halutut sentit tai kilot tai prosentit? Samalla, jolla se paino nousikin?
Ei voi syödä rasvaa, ei voi syödä kypsennettyä ruokaa, ei voi syödä hiilihydraatteja, ei voi syödä hedelmiä, ei voi syödä kuuden jälkeen, ei voi syödä ennen aamulenkkiä, ei voi syödä tomaattia, ei voi syödä mitään herkkua..
Kertokaa minulle, miksi. Miksei tee elämäntapamuutosta ja syö normaalisti ja kevyesti lopun iän? Mitä tällainen kuuden viikon tai neljän kuukauden superslim-fattyfat-extrafast-dieetti auttaa?
Kommentit (13)
Juu, ja telkkarista tulee ensin muutama kokkiohjelma ja sitten "Suurin sotanorsu" Laihdu tässä nyt sitten.
Mä sorruin tällaiseen laihduttamiseen vuosikaudet. Siis yli 10 vuotta. Sitten tajusin, että joko minun on vain yksinkertaisesti muutettava ruokavalio sellaiseksi, jolla pysyn hoikkana, enkä liho tai sitten jojolaihdutan lopun ikäni. Valitsin ensimmäisen vaihtoehdon.
Laihduin hitaasti, mutta varmasti 1,5 vuodessa yhteensä 55 kiloa. Sen jälkeen paino on pysynyt tasan samana jo kolme vuotta. Pieniä heilahteluja vaakaan tulee tietenkin nesteiden kerääntymisestä tai vaikkapa jonkun joulun jälkeen, mutta en enää laihduta. Paluu normaaliruokavalioon joulun jälkeen pudottaa kaikki kilot pois.
Jotkut haluavat nopeita tuloksia helpolla - ei onnistu. Elämäntaparemontti se on tehtävä.
Jokainen tyylillään, miksi muiden laihdutuskeinot herättävät aina suuria tunteita?
Kilot on kerätty eri tavoin, poistaa yritetään sillä keinolla, mikä tuntuu itselleen sopivammalta. Kyllä tuollainen äkäinen kickstart suurella painonvähentymisellä(oli sitten mitä oli) on aika motivoivaa.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 10:34"]
Jokainen tyylillään, miksi muiden laihdutuskeinot herättävät aina suuria tunteita?
Kilot on kerätty eri tavoin, poistaa yritetään sillä keinolla, mikä tuntuu itselleen sopivammalta. Kyllä tuollainen äkäinen kickstart suurella painonvähentymisellä(oli sitten mitä oli) on aika motivoivaa.
[/quote]
On motivoivaa. Minä sain parhaimmalla kitudieetillä 5-7 kiloa ensimmäisen viikon aikana pudotettua. Enimmillään laihdutin noin 30 kiloa muistaakseni noin puolessa vuodessa. Laihduttaminen oli itse asiassa aika helppoa. Aina, siis AINA kuitenkin se dieetti loppui joko siihen, että olin oikeassa painossa tai sitten useimmiten siihen, ettei energia enää riittänyt jokaisen kurkun siivun punnitsemiseen ja puolen tunnin vatsalihastreeniin joka aamu. Painoa voi pudottaa ihan miten vaan ja kaikki keinot toimivat, jos niitä noudatetaan. Ongelma onkin se, ettei moni pysty hirveän tiukkoihin dieetteihin tai palaavat täysin samaan sipsien mussuttamiseen dieetin jälkeen. Mutta kyllä, olen samaa mieltä siinä, että kaikenlaiset crash-dieetit ovat motivoivia.
Kyllästyin jatkuvaan jojoiluun, siksi muokkasin ruokavalion aivan toisenlaiseksi. Uudella ruokavaliolla paino putosi ensimmäisellä viikolla vain 1,2 kiloa ja se oli aivan kamalaa. Tuntui siltä, etten todellakaan laihtuisi ikinä normaalipainoiseksi. Laihduin 1,5 vuoden aikana 0,5-1 kiloa viikossa ja se oli HIDASTA, mutta kaiken sen arvoista. Nytpä olen kohta jo neljättä kesää bikinikunnossa ja voin aivan hyvin vetäistä rannalla myös sen jätskinkin.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 10:34"]
[/quote]
Mua ei häiritse toisten laihdutuskeinot. Enemmän vain surettaa, kun tiedän, ettei ne tule toimimaan pidemmän päälle. Vai tunnetko yhtäkään aikuista ihmistä, joka olisi ollut reilusti ylipainoinen, laihduttanut jollain kvinoa-avokado-saksanpähkinä-dieetillä, treenannut hullun lailla ja pysynyt dieetin jälkeen hoikkana? En minäkään.
Mä olen saanut kaalisoppadieetillä kymppikilosen pois, eikä tullut kilot takaisin. Seuraavaksi entistä motivoituneempana pienensin ja vähensin kaiken syömiseni. Entinen munkinmussuttaja saa nykysinkin ottaa makeaa, kunhan se on vaan se pieni pala, eli vaikka 1/5 possumunkista. Tai levyllisen sijaan pala suklaata. Maitoa ryystin ennen suoraan tölkistä, ja jo siitä tuli monta sataa kaloria, vaikka rasvatonta olikin. Nyt raejuustoa rasvattomana, täyttää ja ravitsee, juomana vesi.
Lautaselle iso porkkana raasteena, puolikas peruna (ennen 2kpl) ja salaattia, tomaattia, kurkkua ym sekä pari lihapullaa ja lusikallinen soosia (ennen 5-8 pulleroista ja kauhallinen kastiketta). Vettä, vettä ja lisää vettä. Ja joka ikinen ilta vähintään ½ tunnin reipas kävely. Ja illalla puuroa annos marjoilla, niin ei nälkä vie yöunia. Laihtuu varmasti, eikä ole kilot takaisin tulleet, ja karkkiakin syön kerran viikossa kunnon satsin. Uinti olis parasta, mutta vielä ei kantti kestä, kun painoa on liikaa edelleen. Yli 20kg on kuitenkin poissa ja voi tätä oloa, ihanaa. Ja ihmeellisintä on kun tuntuu, että naapuritkin katsovat "ylöspäin" ja tervehtivät hymyssä suin. Ei supise kukaan enää selän takana. Näköjään on arvostus painosta kiinni.
Ei kannata luovuttaa, syöminen ei ole elämän tärkein asia, niin että sitä pitäisi koko ajan ajatella. Muita virikkeitä kehiin, niin ei ole jääkaappi se houkuttavin juttu siellä köökissä. Tsempit kaikille kutistuville.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 12:14"]
Mä olen saanut kaalisoppadieetillä kymppikilosen pois, eikä tullut kilot takaisin. Seuraavaksi entistä motivoituneempana pienensin ja vähensin kaiken syömiseni. Entinen munkinmussuttaja saa nykysinkin ottaa makeaa, kunhan se on vaan se pieni pala, eli vaikka 1/5 possumunkista. Tai levyllisen sijaan pala suklaata. Maitoa ryystin ennen suoraan tölkistä, ja jo siitä tuli monta sataa kaloria, vaikka rasvatonta olikin. Nyt raejuustoa rasvattomana, täyttää ja ravitsee, juomana vesi.
Lautaselle iso porkkana raasteena, puolikas peruna (ennen 2kpl) ja salaattia, tomaattia, kurkkua ym sekä pari lihapullaa ja lusikallinen soosia (ennen 5-8 pulleroista ja kauhallinen kastiketta). Vettä, vettä ja lisää vettä. Ja joka ikinen ilta vähintään ½ tunnin reipas kävely. Ja illalla puuroa annos marjoilla, niin ei nälkä vie yöunia. Laihtuu varmasti, eikä ole kilot takaisin tulleet, ja karkkiakin syön kerran viikossa kunnon satsin. Uinti olis parasta, mutta vielä ei kantti kestä, kun painoa on liikaa edelleen. Yli 20kg on kuitenkin poissa ja voi tätä oloa, ihanaa. Ja ihmeellisintä on kun tuntuu, että naapuritkin katsovat "ylöspäin" ja tervehtivät hymyssä suin. Ei supise kukaan enää selän takana. Näköjään on arvostus painosta kiinni.
Ei kannata luovuttaa, syöminen ei ole elämän tärkein asia, niin että sitä pitäisi koko ajan ajatella. Muita virikkeitä kehiin, niin ei ole jääkaappi se houkuttavin juttu siellä köökissä. Tsempit kaikille kutistuville.
[/quote]
Olennaista tuossa on se, että kaalisoppadieetin jälkeen sä teit elämäntapamuutoksen. Suurin osa ei tee. Suurimmalle osalle se kaalisoppa parin viikon ajan on se koko homma ja sen jälkeen palataan vanhaan. Surettaa kyllä näiden puolesta.
Niille jotka ei ole saaneet muutosta tehtyä voisin suositella sellaista kirjaa kuin Syö hyvin ja laihdu. Siinä lähdetään ihan A:sta alkaen opettelemaan uudenlaista tapaa suhtautua syömiseen. Elämäntapamuutokseen pitäisi vain olla sellaista avomielisyyttä että sekin on monella se mihin se tökkää. Kun ei suostuta maistamaan mitään uusia ruokia tai totuttelemaan uusien kasvisten makuun. Jos haluaa laihtua, täytyy ymmärtää että omaa suhtautumista ruokaan täytyy jotenkin muuttaa. Täytyy lopettaa se ajattelu, että hampurilainen on hyvää ja kesäkurpitsa pahaa, omaa mieltään täytyy muuttaa. Ei riitä se että lautasella on pari kurkkusiivua sen kyljyspinon vieressä, täytyy muuttaa ruokavaliota siihen suuntaan että kasvikset on se kaiken perusta ja niitä menee paljon ja niiden lisäksi sitten muuta.
[/quote]
Hyvä, jos kaalikeittodieetti on ohjannut sinut pysyvään elämäntapamuutokseen. Aiotko kuitenkin koko lopun ikäsi kävellä reippaasti puoli tuntia joka ilta, syödä munkista vain viidesosan, puolikkaan perunan ja lusikallisen kastiketta? Mieti sitä. Sillä laihtuu nyt, mutta mitä teet noille puolikkaille perunoille, kun olet tavoitepainossasi? Alatko lisätä perunamäärää, syötkin koko munkin viidesosan sijaan jne? Jos söisit nyt kuten söisit hoikkana, ei tarvitsisi enää miettiä muutoksia sitten, kun olet tavoitteessasi. Ei kai kukaan oikeasti syö aina vain viidesosaa munkista ja puolikkaita perunoita?
Sä olet AP nyt käsittänyt väärin, sillä tarkoituksena EI ole palata vanhoihin elämäntapoihin tämän dieetin jälkeen. Vaan dieetti toimii alkusysäyksenä terveellisiin elämäntapoihin ja ruokailuihin. Sama juttu tipattoman tammikuun kanssa. Ihmiset ovat saaneet jostain syystä kumman käsityksen, että helmikuussa olisi tarkoitus vetää lärvit. Ei se niin mene, vaan tipattoman tarkoituksena on opetella olemaan välillä ilmankin alkoholia, mikä taasen on hyvä alkusysäys terveeseen ja kohtuulliseen alkoholin käyttöön. En käsitä miksi näitä kritisoidaan niin paljon.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 12:52"]
Sä olet AP nyt käsittänyt väärin, sillä tarkoituksena EI ole palata vanhoihin elämäntapoihin tämän dieetin jälkeen. Vaan dieetti toimii alkusysäyksenä terveellisiin elämäntapoihin ja ruokailuihin. Sama juttu tipattoman tammikuun kanssa. Ihmiset ovat saaneet jostain syystä kumman käsityksen, että helmikuussa olisi tarkoitus vetää lärvit. Ei se niin mene, vaan tipattoman tarkoituksena on opetella olemaan välillä ilmankin alkoholia, mikä taasen on hyvä alkusysäys terveeseen ja kohtuulliseen alkoholin käyttöön. En käsitä miksi näitä kritisoidaan niin paljon.
[/quote]
En ole käsittänyt väärin. Monet haluavat laihtua pysyvästi ja aloittavat näillä motivoivilla superdieeteillä. Harva kuitenkin pystyy dieetin jälkeen tekemään mitään pysyviä muutoksia elämäntapoihinsa, ettei paino nouse takaisin samoihin lukemiin. Sitä tässä kritisoin. Ei noilla dieeteillä saavuteta pysyviä tuloksia, vaikka hetkellisesti voidaan pudottaa vaikka kuinka monta kiloa.
ap
Mä olin mukana ensin Fitfarmin lyhyessä valmennuksessa ja sen päälle toisen firman pitkässä valmennuksessa. Ruokailut ovat muuttuneet pysyvästi ja päinvastoin kuin sinä luulet, hiilareita syödään ja pitääkin syödä. Mikään kitukuurikaan ei ollut jälkimmäinen, kaloreita saa syödä ihan reippaasti, kun ne tulee puhtaasta ruoasta. Herkkupäivän pidän silloin tällöin, en välttämättä edes joka viikko kunei vaan enää tee mieli. On niin hyvä ja energinen olo koko ajan. Salitreeneihin tuli valmennuksessa uusia tuulia, tätä myös kaipasin. Kyseessä ei mun kohdalla ollut dieetti vaan elämäntapojen muutos. Kasviksia löytyy nykyään paljon enemmän lautaselta vaikka aiemminkin kuvittelin niitä sopivasti syöväni. Mistään en joudu tinkimään.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 12:42"]
[/quote]
Hyvä, jos kaalikeittodieetti on ohjannut sinut pysyvään elämäntapamuutokseen. Aiotko kuitenkin koko lopun ikäsi kävellä reippaasti puoli tuntia joka ilta, syödä munkista vain viidesosan, puolikkaan perunan ja lusikallisen kastiketta? Mieti sitä. Sillä laihtuu nyt, mutta mitä teet noille puolikkaille perunoille, kun olet tavoitepainossasi? Alatko lisätä perunamäärää, syötkin koko munkin viidesosan sijaan jne? Jos söisit nyt kuten söisit hoikkana, ei tarvitsisi enää miettiä muutoksia sitten, kun olet tavoitteessasi. Ei kai kukaan oikeasti syö aina vain viidesosaa munkista ja puolikkaita perunoita?
[/quote]
Päivään kuuluu useampia aterioita. Halusin vaan tsempata laihduttajia niin, että turhat dieetit ja aineet on kalliita ja turhia, jos suunnittelee päivän syömiset tavallisista ruoka-aineista. Ja annosten täytyykin olla "puolikkaita", kun niitä syödään pienin väliajoin.
Kun ihannepaino tavoitetaan, ollaan jo siinä tilanteessa, että syö jo luonnostaan pienemmät määrät ja silti kaikkea mitä haluttaa. En voi kuvitellakaan itseäni kauhomassa kaksin käsin kattilalla. Entinen juustoinen uunilenkin puolikas saa yökkäämään. Hiljaa ja maltilla, ei ne ihmejutut auta, kilot tulee takaisin. Ja ulkoilusta vielä...liikuntamäärä vielä lisääntyy kevättä kohti, kuten pitäisi jokaisella, siis laiskalla liikkujalla. Kummallista, että vaikka kuinka ihan "asiantuntijatkin" painottaa oikealla lailla tehtävää muutosta ilman hömppäkonsteja, niin ei mene perille.