Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Spinaalipuudutus, kerro kokemuksesi

Vierailija
25.01.2015 |

Olen menossa reilun viikon päästä keisarileikkaukseen ja spinaalipuudutus pelottaa minua aivan järkyttävästi. Mulla on kamala neulakammo ja ajatuskin itkettää ja ahdistaa.
Tekeekö se kuinka kipeää, kuinka nopeasti ohi? Nään tästä painajaisia vaikka aika naurettavaahan se on.. Entä jos kipua vertaa johonkin, mihin? Paljon olen elämässäni kipua kokenut, varmasti siksikin asia pelottaa niin kovin. Sanokaa että selviän :(

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tehnyt yhtään kipeää ja tunto meni kokonaan. Odotin piston olevan tuskallinen, mutta hieman tuntui vain epämiellyttävää painetta.

Vierailija
2/15 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntui saman verran tai vähemmän kuin hammaslääkärin puudutus. Huomattavasti epämukavampaa oli katetri ja kanyyli...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipäätään lumbaalipuktiot ja spinaalit tuntuvat eniten siinä vaiheessa, kun neula on iholla: samanlaista kuin kyynärtaipeessa. Ehkä vähän epämääräisempi tervä tunne -kuin olisi kuusenneulanen villapaidan alla. Ikävin on ehkä se aavituksen poksahtava tunne, kun neula läpäisee rakenteita epiduraalitilasta spinaalitilaan. On kuin valmisateriapakkauksen kelmun läpi pistäisi hammastikun.

Jos neulaa joudutaan liikuttelemaan siellä hermojen keskellä, se sähköttää jalkaan vihlovasti. Muistuttaa poskihammassärkyä, mutta menee nopeasti ohi kun neula on kohdallaan.

Parhaimmillaan et oikeastaan tunne kuin sen kuusenneulasen ja pikku napsahduksen. Ei se ole yhtään niin paha kuin usein puhutaan. Olen ollut toimenpiteessä usein.

Vierailija
4/15 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut on kaksi kertaa leikattu spinaalipuudituksessa. Ensimmäinen kerta meni oikein mallikkaasti. Kummallakaan kerran itse pisto ei sattunut, ehkä tuntui hieman epämukavalta paineelta. Toisella kerran puudutus ei mennyt ensimmäisellä yrittämällä oikeaan kohtaan ja lääkäri joutui etsimään paikkaa. En tiedä johtuiko tästä, vai mistä, mutta puudutus nousi niin ylös etten saanut kunnolla henkeä. Tai minusta tuntui etten saanut, hapetuin kyllä kunnolla. Menin paniikkiin kun jalat ei liikkuneet, kädet olis sidottu ja tuntui että tukehdun. Jotakin rauhottavaa sitten antoivat ja seuraava muistikuva on kun sanoivat, että poika syntyi.

Vierailija
5/15 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sattunut. Epämiellyttävä paineen tunne muutaman sekunnin ajan, siinä se.

Vierailija
6/15 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, vähän alkaa jo helpottaa.
Entä saako mitään rauhoittavaa/ esilääkitystä ennen saliin menoa jos pelkää kovasti? pitäiskö mun vaikka soittaa äitipolille ja kysyä tuosta?
ap

Vierailija
7/15 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin sektion yhteydessä laitettiin spinaalipuudutus. Pikkasen neula aluksi kirpasee, mutta tosi vähän! Älä pelkää, hyvin se menee. Olet hyvissä ammattitaitoisissa käsissä siellä. Hengittelet vaan rauhallisesti ja ajattelet ihanaa palkintoa, joka sinulla on sylissäsi hetken kuluttua <3

Vierailija
8/15 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin "sosiaalipuudutus"

Vierailija
9/15 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samalta tuntui kun verikoe kyynärtaipeesta.

Vierailija
10/15 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle spinaali tuntui ihan samalta kuin jokin verikoe tms. Olen neulakammoinen vähän eikä spinaali tuntunut missään.

Vierailija
11/15 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pistäminen ei ollut kauheaa, mutta sain jonkun allergisen reaktion aineesta. Joka paikkaa kutitti valtavasti ja alkoi jäätävä päänsärky. Oksensin pari kertaa lapsen synnyttyä ja päänsärky valtava. Miettivät veripaiksn laittamista pistokohtaan, mutta päänsärky ja huonovointisuus helpottivat vuorokaudessa. Se kutina synnytyksen aikana oli järkyttävää. Koko kroppa oli kuin tulessa eli se kutina tuntui tavallaan kipuna kun sitä ei pystynyt helpottamaan edes raapimalla.

Vierailija
12/15 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista.
Tietääkö kukaan tuosta esilääkityksestä, onko sellaista mahdollista saada?

Vierailija
13/15 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esilääkitystä tai rauhoittavaa ei mielellään anneta sektiossa ennen kuin vauva ulkona. Lääke kun vaikuttaa sikiöönkin.

Vierailija
14/15 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuntunut ollenkaan pahalta. Esilääkitykseen en osaa vastata antavatko, kun voi vaikuttaa vauvankin vointiin ja syntymän jälkeiseen hengitykseen. On mahdollista että saat ataraxin :)

Vierailija
15/15 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla teki tosi häijyä mutta se häijy osuus kesti ehkä sekunnin. Samalla sain kiskoa ilokaasua niin paljon kun halusin, teki sen helpommaksi. Esilääkitystä eivät kyllä todnäk anna vauvan takia mut voithan kysyä onko jotain turvallista vaihtoehtoa. Luulisi ilokaasun onnistuvan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän