Miksi hautajaisissa on aina kylmiä ruokia?
Pitkän ja raskaan elämäni aikana olen saatellut kolmisenkymmentä sukulaista maan poveen. Koskaan ei hautajaisvieraille ole tarjottu lämmintä ruokaa, vaan tarjolla on aina ollut kylmiä ruokia kuten voileipäkakkua, kinkkuvoileipiä, lohivoileipiä ja täytekakkua.
Näitä on tarjoiltu kahvin kanssa. Nämä hautajaiset on pidetty Turun ympäristössä sekä Länsi-Uudellamaalla ja Etelä-Hämeessä. Ja vainajat ovat olleet pääasiassa Karjalasta tulleita evakkoja, sekä heidän jälkeläisiään. Itsekin olen evakon poika.
Käsittämätöntä, että jotkut voivat syödä hautajaisten yhteydessä lämpimän aterian. Silloinhan ruokailu nousee tapahtuman keskeiseksi asiaksi, vaikka tilaisuuden tarkoituksena on muistella vainajan elämää kevyen, välipalanomaisen ruokailun myötä.
Kommentit (25)
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 22:16"]
Voileipäkakku vs. Lihakeitto
kumpi onkaan kevyempää?
[/quote]
Kyse on siitä, että lämmintä ruokaa syödessä (varsinkin, jos tarjolla on kolmen ruokalajin ateria) syömisrituaali on pitkä ja hidas, eikä vainajan muistelemiselle jää paljonkaan aikaa, mutta helpommin ja nopeammin nautittavaa kylmää ruokaa syödessä jää enemmän aikaa keskustelulle. Sehän hautajaistilaisuuden tarkoituksena on. Vainajan muisteleminen, ei ruokailu. Pienimuotoisempi ruokailu ei keskity syömiseen, vaan vainajaan. Ap.
Olen Länsi-Suomesta ja meilläpäin taitaa olla harvemmin lämmintä ruokaa hautajaisissa. Isäni, enoni, veljeni, setieni ja isovanhempieni hautajaisissa on ollut aina voileipäkakkua, jotain piiraita, joskus juhlavia voileipiä, kakkua, kahvia ja sen sellaista, muttei lämmintä ruokaa. Kyllä meidänkin hautajaisissa saa syödä ihan kunnolla, mutta ei nyt mitään keittoja tai patoja. Mieheni ja koko hänen sukunsa ovat sen sijaan eteläkarjalaisia ja olen ollut sielläkin hautajaisissa jokusen kerran. Aina niissä on ollut lämmin ruoka. Minusta tuntui aluksi omituiselta syödä karjalanpaistia ja perunoita muistotilaisuudessa - minun maailmassani voileipäkakku olisi juhlavampi kuin pataruoka, mutta tapansa kullakin. Luulen, että ruoan kanssa on ajateltu juuri pitkänmatkalaisia ja halutaan, ettei hautajaisista jää kitsas ja nuuka mielikuva.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 22:21"]
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 22:16"]
Voileipäkakku vs. Lihakeitto
kumpi onkaan kevyempää?
[/quote]
Kyse on siitä, että lämmintä ruokaa syödessä (varsinkin, jos tarjolla on kolmen ruokalajin ateria) syömisrituaali on pitkä ja hidas, eikä vainajan muistelemiselle jää paljonkaan aikaa, mutta helpommin ja nopeammin nautittavaa kylmää ruokaa syödessä jää enemmän aikaa keskustelulle. Sehän hautajaistilaisuuden tarkoituksena on. Vainajan muisteleminen, ei ruokailu. Pienimuotoisempi ruokailu ei keskity syömiseen, vaan vainajaan. Ap.
[/quote]
Okei, aika fiksusti perusteltu!
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 21:59"]
Minäkin olen evakkojen jälkeläinen ja kaikissa suvun hautajaisissa joissa minä olen käynyt on ollut lämmin ruoka eikä todellakaan keitto tai karjalanpaisti vaan alku-, pää-ja jälkiruoat. Käsittämättömän rasistinen kommentti evakoista numerolla 4, mutta niihin on saanut tottua myös todellisessa elämässä.
[/quote]
No onhan se nähty: evakot ei sure kuin pullanpalan verran, muistotilaisuus ei saisi maksaa mitään.
Miksi hautajaisissa yleensä pitäisi olla mitään ruokia? Kahvit luulisi riittävän. Ystävien kanssa voi mennä sitten pufeelle muualle