Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tapahtuu jos ei laita lasta kouluun?

Vierailija
25.01.2015 |

Meillä yritys joka sijaitsee jenkeissä, asumme ja teemme töitä siellä noin 6kk vuodesta. Maistraatissa kuitenkin merkintä että kotipaikkakuntamme on Helsinki, olemme suomalaisia, meillä on täällä kotiosoite ja asumme täällä kuukausia kerrallaan vuoden aikana, yhteensä 6kk vuodessa.

7v. lapsemme aloittaisi täällä Suomessa ensi vuonna koulun. Mitä tapahtuu jos lapsemme ei ole täällä ilmoitettuna kouluun, tuleeko siitä jotain ongelmaa viranomaisten kanssa, kun Suomessa virallisesti asuva lain mukaan kouluikäinen lapsi ei ole koulussa?

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 15:02"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 14:52"]

No opetatte kotona, ei Suomessa mitään koulupakkoa ole, ainoastaan oppivelvollisuus.

[/quote]

Jenkeissähän alkaa koulu vasta syyskuussa. Eli siellä päässä ei ongelmaa. Keväällä sitten jäis pari kk pois. Ei mun mielestä ongelma. Asiat voi sopia koulun kanssa ja tosiaan kotikoululla hoitaa loput. Lapsen asuinkunta ei vaikuta tähän mitenkään. Tosin lapsi i pääse jenkeissä kouluun jos teillä ei ole siellä virallista ositettta, ettekä asu siellä virallisesti.

Pitääkö kotikoulutus todistaa jotenkin jossakin? Ajattelimme että jos olisimme Suomessa yleensä esimerkiksi toukokuusta syyskuuhun, kaksi noista kuukausista on lomaa, ja tuntuisi hassulta laittaa lapsi kouluun vain oppivuoden ensimmäiseksi ja viimeiseksi kuukaudeksi. Eli käytännössä lapsi kävisi 6kk koulua jenkeissä ja kotikouluttaisimme loppuajan, varmaan jenkkiläisillä kotikoulumateriaaleilla.

Sori jos nämä ovat tyhmiä kysymyksiä, ei vaan hajuakaan miten tämä käytännössä toimii. Tiedän että pidemmän päälle tämä asumiskysymys pitää paremmin järjestää lapsemme kannalta mutta eka luokka kun ei ole vielä niin vakava juttu. 

ap

[/quote]

Vierailija
62/74 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenu viestiketjua, joten anteeksi jos tulee tuplana. Mun mielestä se eka luokka on kuitenkin yks tärkeimpiä ja siellä luodaan perusta aika moneen asiaan!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä alkoi koulu tänä vuonna 5. elokuuta ja ensi vuonna 10. elokuuta.

USA

Vierailija
64/74 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 19:08"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 19:01"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 18:35"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 18:26"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 17:11"]

Suomalainen järjestelmä on rakennettu niin, että kovinkaan montaa oppilasta ei lasketa putoamaan kokonaan kärryiltä. Samalla on kuitenkin jäänyt turhan vähälle huomiolle, miten voitaisiin luoda paremmat etenemismahdollisuudet niille, joilla on kykyjä ja mielenkiintoa mennä keskiarvotasoa pitemmälle.

[/quote] aikanaan lapseni sai matematiikassa ja enkussa lisätehtäviä ala-asteella

[/quote]

Ja se motivoi? Eihän lapset yleensä ole innoissaan siitä, kun annetaan lisätehtäviä, jos tekee jo ne muut. Tuota en ole koskaan tajunnut, lisätehtävät annetaan, ettei ala häiritsemään luokkaa, ei se ota huomioon sitä, että ko. oppilas osaisi laskea vaativimpia ja monimutkaisempia laskuja, mutta ei, siihen ei Suomessa pystytä.

En minä töissä halua lisää hommia, jos olen mulle kuuluvat jo tehnyt??!! Miten se kannustaa ja motivoi??!

[/quote]

Lapset varmaan kokevat lisätehtävät positiivisena juttuna. Tai minä ainakin pidin lisätehtävistä ja itseni kehittämisestä koulussa.

[/quote]

Onhan ne melko tyhmiä lapsia sitten, jos ovat tyytyväisiä siihen, että saa tehdä tehtäviä lisää, mutta heidän osaamistaan ei arvosteta ja opeteta ylemmällä tasolla?! Miten ne lisätehtävät yksin kehittää?

Oliko ne vaativampia kuin muilla ja jos ei osannut, opettaja sitten selitti kuinka ne tehdään? Saiko ne lapset edetä vaativammalle tasolle?

[/quote]

Itse olet tyhmä, ne lisätehtävät nimenomaan ovat vaativampia, eli pääsee etenemään... Onneksi suuri osa arvostaa sitä, vaikka sinä et.

Vierailija
65/74 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 19:18"]

Suomalainen järjestelmä on rakennettu niin, että kovinkaan montaa oppilasta ei lasketa putoamaan kokonaan kärryiltä. Samalla on kuitenkin jäänyt turhan vähälle huomiolle, miten voitaisiin luoda paremmat etenemismahdollisuudet niille, joilla on kykyjä ja mielenkiintoa mennä keskiarvotasoa pitemmälle.

[/quote] aikanaan lapseni sai matematiikassa ja enkussa lisätehtäviä ala-asteella

[/quote]

Ja se motivoi? Eihän lapset yleensä ole innoissaan siitä, kun annetaan lisätehtäviä, jos tekee jo ne muut. Tuota en ole koskaan tajunnut, lisätehtävät annetaan, ettei ala häiritsemään luokkaa, ei se ota huomioon sitä, että ko. oppilas osaisi laskea vaativimpia ja monimutkaisempia laskuja, mutta ei, siihen ei Suomessa pystytä.

En minä töissä halua lisää hommia, jos olen mulle kuuluvat jo tehnyt??!! Miten se kannustaa ja motivoi??!

[/quote]

Lapset varmaan kokevat lisätehtävät positiivisena juttuna. Tai minä ainakin pidin lisätehtävistä ja itseni kehittämisestä koulussa.

[/quote]

Onhan ne melko tyhmiä lapsia sitten, jos ovat tyytyväisiä siihen, että saa tehdä tehtäviä lisää, mutta heidän osaamistaan ei arvosteta ja opeteta ylemmällä tasolla?! Miten ne lisätehtävät yksin kehittää?

Oliko ne vaativampia kuin muilla ja jos ei osannut, opettaja sitten selitti kuinka ne tehdään? Saiko ne lapset edetä vaativammalle tasolle?

[/quote]

Itse olet tyhmä, ne lisätehtävät nimenomaan ovat vaativampia, eli pääsee etenemään... Onneksi suuri osa arvostaa sitä, vaikka sinä et.

[/quote]

Olellista olisi vastata siihen opettaako opettaja niitä vaativampia, vai itsekkö ne on opittava??!

Vierailija
66/74 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ollessanne lapsi käy koulua täällä, jenkeissä käy joko koulua tai kotikoulua.

Vierailija
67/74 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No opetatte kotona, ei Suomessa mitään koulupakkoa ole, ainoastaan oppivelvollisuus.

Vierailija
68/74 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapahtuu se että lapsi ei pääse kouluun eikä saa ikätovereiden seuraa eikä ryhmäydy. Kannattaa nyt ajatella lasta eikä bisneksiä.

Vierailija
69/74 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 14:52"]

[/quote]

Pitääkö kotikoulutus todistaa jotenkin jossakin? Ajattelimme että jos olisimme Suomessa yleensä esimerkiksi toukokuusta syyskuuhun, kaksi noista kuukausista on lomaa, ja tuntuisi hassulta laittaa lapsi kouluun vain oppivuoden ensimmäiseksi ja viimeiseksi kuukaudeksi. Eli käytännössä lapsi kävisi 6kk koulua jenkeissä ja kotikouluttaisimme loppuajan, varmaan jenkkiläisillä kotikoulumateriaaleilla.

Sori jos nämä ovat tyhmiä kysymyksiä, ei vaan hajuakaan miten tämä käytännössä toimii. Tiedän että pidemmän päälle tämä asumiskysymys pitää paremmin järjestää lapsemme kannalta mutta eka luokka kun ei ole vielä niin vakava juttu. 

ap

Vierailija
70/74 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
71/74 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 18:39"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 17:55"]

Huomioikaa myös, että kotikoulussa pitää opettaa käsityön ja liikunnan opsit. Näytöt käydään tekemässä koululla ja valmiit tekeleet viedään opettajalle arvioitavaksi.

[/quote]

Miten liikunta suoritetaan kotona? Käykö siihen joku harrastus vai pitääkö kokeilla kaikki lajit läpi niin kuin koulussa?

[/quote]

Kotikoulussa on noudatettava ihan samaa opsia kuin koulullakin. Siis sisältäen puutyöt, kuviksen, kankaan painannat, kotitaloudet, liikuntalajit jne. Peruskoulun opettaja hyväksyy näytöt useimmissa kunnissa.

Vierailija
72/74 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 02:34"]

72 jatkaa. 

Suomi-koulut maailmalla

http://www.suomikoulut.fi/uusi/index.php/suomi-koulut-maailmalla

Suomi-koulut Pohjois-Amerikassa

http://www.suomikoulut.fi/uusi/index.php/pohjois-amerikka

[/quote]

Suomikouluilla ei ole mitään tekemistä tavallisen koulun kanssa. Ne toimii vapaaehtoisten voimin ja opettavat suomen kieltä ja kulttuuria.

Vierailija
73/74 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 19:21"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 19:18"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Olellista olisi vastata siihen opettaako opettaja niitä vaativampia, vai itsekkö ne on opittava??!

[/quote]

Kuinka moni on oppinut vaativampia asioita itsekseen tekemällä lisätehtäviä koulutunnilla?

Vierailija
74/74 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, täällä keskustellaan lukion vaativuudesta, kun ap. kysyy, mitä tapahtuu, jos lapsi ei ilmaannu kouluun Suomessa. 

Ap, sinun pitää ottaa yhteyttä Suomessa oman paikkakuntasi koulutoimistoon. Kerro teidän elämäntilanteenne, mm. se, että lapsi on aloittanut koulun USA:ssa (??? Kindergarden ?). 

Koska oleskelette suurimman osan lapsen kouluajasta USA:ssa, on järkevintä pitää hänet koulussa siellä. Teillä on myös vahvat siteen Suomeen, joten olisi hyvä, jos lapsi oppisi lukemaan ja kirjoittamaan suomea. Netin välityksellä voi opiskellä muitakin aineita. 

http://peda.net/veraja/kulkuri

Kulkurin opetus on suomenkielistä verkko-opetusta ja järjestetään kohdemaan kielisen koulutksen lisäksi. Tässä tapauksessa lapsesi kävisi koulua USA:ssa englannin kielellä ja Kulkurin opinnot sijoittuisivat lapsen vapaa-ajalle. 

Kysy myös paikkakuntasi kouluvirastosta vinkkejä, miten suomenkielinen opetus voidaan järjestää. Yhteydenotto kannattaa tehdä mahdollisimman pian, sillä kouluihin ilmoittautumisajankohta on pian käsillä täällä Suomessa. 

Lue myös Opetushallituksen sivuilta, miten ulkomailla asuvan lapsen koulunkäynti järjestetään.

http://www.oph.fi/koulutus_ja_tutkinnot/perusopetus/hyvinvointi_ja_turvallisuus/opiskelu_ulkomailla_ja_suomeen_palattua

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi viisi