Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tapahtuu jos ei laita lasta kouluun?

Vierailija
25.01.2015 |

Meillä yritys joka sijaitsee jenkeissä, asumme ja teemme töitä siellä noin 6kk vuodesta. Maistraatissa kuitenkin merkintä että kotipaikkakuntamme on Helsinki, olemme suomalaisia, meillä on täällä kotiosoite ja asumme täällä kuukausia kerrallaan vuoden aikana, yhteensä 6kk vuodessa.

7v. lapsemme aloittaisi täällä Suomessa ensi vuonna koulun. Mitä tapahtuu jos lapsemme ei ole täällä ilmoitettuna kouluun, tuleeko siitä jotain ongelmaa viranomaisten kanssa, kun Suomessa virallisesti asuva lain mukaan kouluikäinen lapsi ei ole koulussa?

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 18:22"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 17:47"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 17:05"]

Aina tää sama. Lukiossa saa valita millaiselle kurssille menee tai pääsee. Ei ne vaihtarit ota niitä vaikeimpia kursseja tai ne ei pääse niille!! Tasoja on todella monta, vaihtarit ottaa ne helpoimmat ja se ei kerro USA:n lukion tasosta yhtään mitään.

[/quote]

Jää, kyllä minun tuttavani ovat ainakin jenkeissä vaihtareina ottaneet ne vaikeimmat kurssit (ja saaneet niistä hyviä arvosanoja), mutta siitä huolimatta koulussa oli kuulemma selvästi helpompaa kuin suomalaisessa lukiossa.

Ap:n kannattaa varmasti ottaa yhteyttä suomalaisen kotipaikkansa opetusvirastoon ja selvittää asia siellä.

[/quote] näin minäkin oon kuullut mutta riippuuko asuinalueesta?

[/quote]

Tottakai riippuu asuinalueesta, samahan se on Suomessakin. Esim. jokaisessa Suomen kaupungissa on todella monentasoisia lukioita, ei kai se nyt erilailla ole USA:ssa??!

Vierailija
42/74 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 17:53"]

Aina tää sama. Lukiossa saa valita millaiselle kurssille menee tai pääsee. Ei ne vaihtarit ota niitä vaikeimpia kursseja tai ne ei pääse niille!! Tasoja on todella monta, vaihtarit ottaa ne helpoimmat ja se ei kerro USA:n lukion tasosta yhtään mitään.

[/quote]

Jää, kyllä minun tuttavani ovat ainakin jenkeissä vaihtareina ottaneet ne vaikeimmat kurssit (ja saaneet niistä hyviä arvosanoja), mutta siitä huolimatta koulussa oli kuulemma selvästi helpompaa kuin suomalaisessa lukiossa.

Ap:n kannattaa varmasti ottaa yhteyttä suomalaisen kotipaikkansa opetusvirastoon ja selvittää asia siellä.

[/quote]

No kuule, niille vaikeimmille kursseille pääsee jos edellisvuoden opettaja on antanut suosituksen, eli ne sinun kaverisi on vaan kertoneet kivoja kalajuttuja sinulle. Ei aina kannata uskoa ihmisten kertomuksia...

Minulla on ollut 2 lasta USA:ssa ja ne menneet läpi kaikki 12 luokaa, ehkä olen jo jotain oppinut, kuinka homma toimii.

[/quote)   ovatko olleet vaihtareina? Miten meni Suomessa lukio?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 17:11"]

Suomalainen järjestelmä on rakennettu niin, että kovinkaan montaa oppilasta ei lasketa putoamaan kokonaan kärryiltä. Samalla on kuitenkin jäänyt turhan vähälle huomiolle, miten voitaisiin luoda paremmat etenemismahdollisuudet niille, joilla on kykyjä ja mielenkiintoa mennä keskiarvotasoa pitemmälle.

[/quote] aikanaan lapseni sai matematiikassa ja enkussa lisätehtäviä ala-asteella

Vierailija
44/74 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä vaikeinta oli päästä Suomalaisen yhteiskoulun A-englannin linjalle, jonne vaadittiin 9,50:n keskiarvoa. Espoossa korkein keskiarvo vaadittiin ylioppilaskirjoituksissakin menestyneeseen Etelä-Tapiolan lukioon (9,17), Vantaalla puolestaan Sotungin lukioon (8,25). Osaan lukioita päästään todistusten keskiarvon perusteella, toisissa on käytössä erilaisin lukiokohtaisin kriteerein muodostuva pistemäärä.

Maksimipisteet vaihtuvat lukioittain.

Vierailija
45/74 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 18:25"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 17:53"]

[/quote]

[/quote]

No kuule, niille vaikeimmille kursseille pääsee jos edellisvuoden opettaja on antanut suosituksen, eli ne sinun kaverisi on vaan kertoneet kivoja kalajuttuja sinulle. Ei aina kannata uskoa ihmisten kertomuksia...

Minulla on ollut 2 lasta USA:ssa ja ne menneet läpi kaikki 12 luokaa, ehkä olen jo jotain oppinut, kuinka homma toimii.

[/quote)   ovatko olleet vaihtareina? Miten meni Suomessa lukio?

[/quote]

Eivät ole omani olleet vaihtareita, mutta tiedän lapsia, jotka muuttaneet USA:sta monen vuoden päästä Suomeen ja ovat kertoneet, ettei todellakaan ollut USA:ssa helppoa verrattuna Suomeen. Ovat pärjänneet Suomessa oikein hyvin.

Vierailija
46/74 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 16:58"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 15:02"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 14:52"]

No opetatte kotona, ei Suomessa mitään koulupakkoa ole, ainoastaan oppivelvollisuus.

[/quote] ei se toka luokkakaan oo vakava eikä kolmas ja neljäskään. Jääkö jostain paitsi????

Pitääkö kotikoulutus todistaa jotenkin jossakin? Ajattelimme että jos olisimme Suomessa yleensä esimerkiksi toukokuusta syyskuuhun, kaksi noista kuukausista on lomaa, ja tuntuisi hassulta laittaa lapsi kouluun vain oppivuoden ensimmäiseksi ja viimeiseksi kuukaudeksi. Eli käytännössä lapsi kävisi 6kk koulua jenkeissä ja kotikouluttaisimme loppuajan, varmaan jenkkiläisillä kotikoulumateriaaleilla.

Sori jos nämä ovat tyhmiä kysymyksiä, ei vaan hajuakaan miten tämä käytännössä toimii. Tiedän että pidemmän päälle tämä asumiskysymys pitää paremmin järjestää lapsemme kannalta mutta eka luokka kun ei ole vielä niin vakava juttu. 

ap

[/quote]

[/quote] osa osaa lukea sujuvasti, osa opettelee eka luokalla. Suomessa teidän täytyy ilmoittaa ilmeisesti opetusvirastoon miten menetellä.

Vierailija
47/74 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 17:00"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 16:57"]

Siinä probleema. Itse ajattelisin lapsen etua. Suomessa koulu ja tänne asumaan jompikumpi vanhemmista. Tai jos mahdollisuus asua ympäri vuoden jenkeissä niin sitten siellä ja siellähän hyvät koulut maksaa? Onko varaa?

[/quote]

Höpön höpön taas...

No ihan kunnollisia kouluja on hyvillä alueilla USA:ssa, ei tarvitse mennä yksityiseen. Lukioon asti saa kaiken "ilmaiseksi" ruoka vain maksaa.

[/quote]

Totta ja kaikilla lapsilla on oikeus kouluun myös paperittomilla!

Vierailija
48/74 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 18:26"]

Suomalainen järjestelmä on rakennettu niin, että kovinkaan montaa oppilasta ei lasketa putoamaan kokonaan kärryiltä. Samalla on kuitenkin jäänyt turhan vähälle huomiolle, miten voitaisiin luoda paremmat etenemismahdollisuudet niille, joilla on kykyjä ja mielenkiintoa mennä keskiarvotasoa pitemmälle.

[/quote] aikanaan lapseni sai matematiikassa ja enkussa lisätehtäviä ala-asteella

[/quote]

Ja se motivoi? Eihän lapset yleensä ole innoissaan siitä, kun annetaan lisätehtäviä, jos tekee jo ne muut. Tuota en ole koskaan tajunnut, lisätehtävät annetaan, ettei ala häiritsemään luokkaa, ei se ota huomioon sitä, että ko. oppilas osaisi laskea vaativimpia ja monimutkaisempia laskuja, mutta ei, siihen ei Suomessa pystytä.

En minä töissä halua lisää hommia, jos olen mulle kuuluvat jo tehnyt??!! Miten se kannustaa ja motivoi??!

Vierailija
49/74 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 18:16"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 18:11"]

Laita lapsi kansainväliseen kouluun. Opetussuunnitelma on siellä sama ympäri maailman ja Suomestakin löytyy noita kouluja. Silloin maan vaihto ei haittaa (niin paljon) koukunköyntiä ja opetuskielenä säilyy koko ajan englanti.

[/quote]

Meinaat että kannattaa maksaa täydet lukukausimaksut molemmissa maissa? Tuskin ne antaa olla opiskelija 1/2 v ja viedä joltakin paikan?

[/quote]

Mistä lähtien Suomessa on kansainvälinen koulu maksanut? Ei naapurin perhe ainakaan maksa, tai ovat näin antaneet ymmärtää...

Vierailija
50/74 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 17:16"]

Tsekkaa Etäkoulu Kulkuri. -aineenope

[/quote]

Tuota koulua meidänkin lapset ovat käyneet kun asuimme ulkomailla.

Vierailija
51/74 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Opetettiinko niitä ja etenivät muuta luokkaa korkeammalle tasolle?

Vierailija
52/74 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 17:55"]

Huomioikaa myös, että kotikoulussa pitää opettaa käsityön ja liikunnan opsit. Näytöt käydään tekemässä koululla ja valmiit tekeleet viedään opettajalle arvioitavaksi.

[/quote]

Miten liikunta suoritetaan kotona? Käykö siihen joku harrastus vai pitääkö kokeilla kaikki lajit läpi niin kuin koulussa?

Vierailija
53/74 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 18:36"]

Laita lapsi kansainväliseen kouluun. Opetussuunnitelma on siellä sama ympäri maailman ja Suomestakin löytyy noita kouluja. Silloin maan vaihto ei haittaa (niin paljon) koukunköyntiä ja opetuskielenä säilyy koko ajan englanti.

[/quote]

Meinaat että kannattaa maksaa täydet lukukausimaksut molemmissa maissa? Tuskin ne antaa olla opiskelija 1/2 v ja viedä joltakin paikan?

[/quote]

Mistä lähtien Suomessa on kansainvälinen koulu maksanut? Ei naapurin perhe ainakaan maksa, tai ovat näin antaneet ymmärtää...

[/quote]

Noin 10.000 euro taitaa nykyään maksaa. Joissain kouluissa on joitain luokki missä on enkunkielinenopetus. Töölö, Maunula ja ne ovat ilmaisia.

Vierailija
54/74 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 18:36"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

On olemassa erilaisia "kansainvälisiä kouluja".

Toiset maksaa ja toiset esim. jonkun koulun "sisällä" olevat ei maksa.

Vierailija
55/74 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomioikaa myös, että kotikoulussa pitää opettaa käsityön ja liikunnan opsit. Näytöt käydään tekemässä koululla ja valmiit tekeleet viedään opettajalle arvioitavaksi.

[/quote]

Ei tarvitse! Lähiömammat täällä trollaa.

Vierailija
56/74 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 18:39"]

[/quote]

Miten liikunta suoritetaan kotona? Käykö siihen joku harrastus vai pitääkö kokeilla kaikki lajit läpi niin kuin koulussa?

[/quote]

Riippuu missä asuu. USA:ssa voit vaikka suorittaa kesälomalla lukion PE (Physical Education)

kurssin. Saat sydämen sykettä mittaavan laitteen ja siihen on tultava viikossa tietty aika korkeaa sykettä. Aika lisääntyy joka viikko.

Vierailija
57/74 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vain uteliaisuuttanu kysyn, että miksi ette asuisi kokonaan jenkeissä ja olisi kesiä Suomessa? Lapsi saisi käydä yhtä koulua, te voitte jatkaa bisneksiä, ette kadottaisi suomalaisuuttanne kokonaan, eikä tarvitse miettiä suomen oppivelvollisuutta.

Vai onko näihin jo vastattu? En jaksanut lukea koko ketjua.

Vierailija
58/74 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 18:35"]

[/quote]

Ja se motivoi? Eihän lapset yleensä ole innoissaan siitä, kun annetaan lisätehtäviä, jos tekee jo ne muut. Tuota en ole koskaan tajunnut, lisätehtävät annetaan, ettei ala häiritsemään luokkaa, ei se ota huomioon sitä, että ko. oppilas osaisi laskea vaativimpia ja monimutkaisempia laskuja, mutta ei, siihen ei Suomessa pystytä.

En minä töissä halua lisää hommia, jos olen mulle kuuluvat jo tehnyt??!! Miten se kannustaa ja motivoi??!

[/quote]

Lapset varmaan kokevat lisätehtävät positiivisena juttuna. Tai minä ainakin pidin lisätehtävistä ja itseni kehittämisestä koulussa.

Vierailija
59/74 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 19:01"]

[/quote]

[/quote]

Lapset varmaan kokevat lisätehtävät positiivisena juttuna. Tai minä ainakin pidin lisätehtävistä ja itseni kehittämisestä koulussa.

[/quote]

Onhan ne melko tyhmiä lapsia sitten, jos ovat tyytyväisiä siihen, että saa tehdä tehtäviä lisää, mutta heidän osaamistaan ei arvosteta ja opeteta ylemmällä tasolla?! Miten ne lisätehtävät yksin kehittää?

Oliko ne vaativampia kuin muilla ja jos ei osannut, opettaja sitten selitti kuinka ne tehdään? Saiko ne lapset edetä vaativammalle tasolle?

Vierailija
60/74 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 19:01"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]Muistan kun olin mielisairaalassa töissä askartelunohjaajana. Veimme osastolle matonkuteita, potilaat sai rullata ne kerälle. Kun palasimme osastolta, purimme rullat ja veimme ne seuraavalla kerralla taas kerittäviksi...  kovasti nekin oli aina innoissaan, kun saivat tehdä lisää töitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi