Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako ASO-asuntoon muuttaa pysyvästi asumaan?

Vierailija
25.01.2015 |

Asumme nyt omistusasunnosta. Kuitenkin on ahdasta ja tarvitsemme isomman asunnon. Löysimme mukavan asumisoikeusasunnon. Pitäisikö siihen muuttaa loppuelämäksi? Alueelta meillä ei ole varaa ostaa omistusasuntoa, sillä alueella asuntojen  hinnat ovat pilvissä.

Toinen vaihtoehto on asua ihan syrjäseudulla , jossa nytkin asumme, jossa en viihdy. Mutta syrjästä olisi varaa ostaa oma. En vain ole viihtynyt maaseudulla. Asossa harmittaisi maksaa korkeaa vastiketta loppuelämä, ja koskaan sitä ei saisi omaksi. Muuten aso-asunto olisi ihanalla paikalla ja kaikin puolin kiva asunto.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 14:59"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 14:35"]Aso vastaa vuokra-asuntoa. Omistusasunto VS vuokra-aunto omistusasunnon eduin. Eli voi tehdä remontteja ja pitkäaikaisuus. [/quote]Pikemminkin vuokra-asumista omistusasumisen haitoilla. Pitkä irtisanomisajat asukkan puolelta ja pitää itse yrittää myydä seuraavalle ostamansa lisävarusteet.

[/quote]

Tämä ei sitten pidä paikkaansa. Ne ostetut "lisävarusteet" esim. parketti, parvekelasit, ym. lisätään siihen kynnysrahaan, joka peritään seuraavalta. Irtisanomisaika on 3kk, ja saat varmasti rahasi takaisin. Kauanko myyt omaasi, sitä et voi tietää etukäteen?

Meillä ei todellakaan olisi varaa asua näin, ellemme asuisi asossa. Paritalo Helsingissä 1250e/kk, asunnon koko reilusti yli 100 neliötä. En ajattele tätä loppuelämän asuntona, vaan tähän hetkeen sopivana. Lapsille tilaa ja hyvät kulkuyhteydet. Ei todellakaan houkuttele oma kämppä jossain syrjässä, automatkojen takana.

Vierailija
2/25 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap vastaa: kiitos vastauksista. ASumme tosiaan nyt jo täällä syrjässä, ja asunnon ahtauden vuoksi ollaan muuttamassa pois. Harkitsen ASOa kaupungista, mukavien liikenneyhteyksien päästä. En ole täällä maalla viihtynyt. Täältä olisi varaa ostaa isompi asuntokin. Pitäiskö sitten muuttaa ASO:on ja maksaa vuokraa. Edullisemmin pystyisi täällä maaseudulla asua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, itselläni on kyllä huippupaikalta ASO-asunto jonka vastike on niin pieni, että omistusasunnossakin maksaisin mitä todennäköisimmin lähes vastaavaa. Mulle tämä on siis todella kannattava asumismuoto, ylijäävät rahat täytyy sitten tietysti sijoittaa, kun ne eivät ole asunnossa itsessään kiinni. Valitkaa ASO-yhtiönne oikein.

Vierailija
4/25 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu yhtiöstä, niissä on eroja.

Tuosta loppuelämästä, me ollaan nyt viisi henkinen perhe ja olen aina ajatellut että sitten kun lapset on aikuisia ja lentäneet pesästä me muutamme pienempään asuntoon keskustaan. Nyt meillä on lähiössä viisi huonetta. Eli en näe tätä loppuelämän asumisena vaan asuntoja voi vaihtaa kun perhetilanne muuttuu.

Vierailija
5/25 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille aso on ainoa vaihtoehto tällähetkellä, ollaan asuttu nyt muutama vuosi tässä, ja kun lapset lentää pesästä, luovun tästä, en tarvitse näin paljon neliöitä yksin, ja muutan vuokralle.

Vierailija
6/25 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kysyy: en tiedä haluaisinko muuttaa ahtaaseen asumaan, kun lapset muuttaa pois kotoa. Kun he kävisivät yökylässä puolisoineen ja lapsineen tulevaisuudessa?

Meillä olisi mahdollisuus/varaa ostaa omistusasunto syrjäseudulta, jossa nyt asumme, mutta en viihdy syrjäseudulla :(

Vierailija
7/25 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 14:27"]

Ap kysyy: en tiedä haluaisinko muuttaa ahtaaseen asumaan, kun lapset muuttaa pois kotoa. Kun he kävisivät yökylässä puolisoineen ja lapsineen tulevaisuudessa?

[/quote]

Miksipä teidän pitäisi muuttaa ahtaasti asumaan? Ei ole mikään pakko. Minä teen niin, koska en tarvitse yli sadan neliön asuntoa sitten, kun lapseni muuttavat omilleen. EI tarkoita silti, että yksiöön muuttaisin...

Vierailija
8/25 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aso vastaa vuokra-asuntoa. Omistusasunto VS vuokra-aunto omistusasunnon eduin. Eli voi tehdä remontteja ja pitkäaikaisuus.

Vierailija
9/25 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se silloin kannata, kun pidät asunnosta ja alueesta ja olisit siellä tyytyväinen? Pitääkö se raha vetää tähänkin mukaan?

Osta vaan kämppä syrjästä ja ole onneton ja tyytymätön koko ikäsi (ethän edes tiedä milloin kuolet) mutta pääasia että on rahallisesti hyvä sijoitus.

Vierailija
10/25 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija: Kun ei minulla olekkaan väliä, mutta kun minulla on lapsia, he saisivat perinnöksi omistusasunnon...Eli lapsille ei jää perintörahaa jos olemme maksaneet asovuokraa.

Vierailija
11/25 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei asossa asuminen ole koskaan halvempaa kuin omassa. Jos on varaa asua vuokralla tai asossa, niin on varaa asua myös omassa.

Vierailija
12/25 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 14:47"]

Ei asossa asuminen ole koskaan halvempaa kuin omassa. Jos on varaa asua vuokralla tai asossa, niin on varaa asua myös omassa.

[/quote]

No, näinhän ei ole, mieluusti asuisin omassa, mutta en saa lainaa tarpeeksi. Eli asossa asutaan.

Vierailija
13/25 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 14:41"]Vierailija: Kun ei minulla olekkaan väliä, mutta kun minulla on lapsia, he saisivat perinnöksi omistusasunnon...Eli lapsille ei jää perintörahaa jos olemme maksaneet asovuokraa.
[/quote]

Kyllä sillä on väliä onko äiti onneton ja tyytymätön. Paljon isompi merkitys kuin sillä, saavatko lapset perinnön. Onnettoman äidin lapsista tulee itsestäkin onnettomia tavalla tai toisella.

Vierailija
14/25 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asunto on kiva ja alue parempi kuin nykyinen, niin anna mennä vaan ja muuta sinne. Ei oma asunto ole välttämättä tavoittelemisen arvoinen asia. Itse en miettisi sitä, että asunko loppuelämän yhdessä paikassa, kun tilanne voi muuttua eli haluatte muualle tai eri kokoiseen.

Vierailija
15/25 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvapa sitä loppuelämän ratkaisuja asumisessa tekee, varsinkin kun se viimeinen asunto on sitten varmaan sellaisen neliömetrin suuruinen tai pienempikin. 

Itse lähtisin siitä ajatuksesta, että NYT pitää viihtyä ja voida hyvin. Asumismuodolla ei ole niinkään väliä. Itse olen muuttanut omistusasunnosta vuokralle ja viihdyn mainiosti. Samalla sain talon uudemmaksi ja pääsin remontteja pakoon sekä sain sijainnin aavistuksen paremmaksi. Ihan jatkuva muuttaminen ei ole järkevää, mutta lähtökohtana voisi pitää sitä, että keskiverrosti asunnoista muutetaan 7 vuoden välein, joten jos voitte kuvitella, että olisitte asossa onnellisia seuraavat 7 vuotta, niin sinne vaan.

Vierailija
16/25 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 14:41"]

Vierailija: Kun ei minulla olekkaan väliä, mutta kun minulla on lapsia, he saisivat perinnöksi omistusasunnon...Eli lapsille ei jää perintörahaa jos olemme maksaneet asovuokraa.

[/quote]

tässä myös tyytyväinen aso askas. Ollaan asuttu tässä jo 13v, eikä edes haluta omaa. Vasitike on pieni tältä alueeelta ja tällaisesta asunnosta. Lapsia on 4 enkä edeshaluaisi jättää asuntoa heidän riesakseen. Mieluummin laitan ylimenevät rahastoihin ja osakkeisiiin ja matkusteluun. Kun nuorinkin lähtee pesästä suuntaamme varmaan ulkomaille. Todennäköisesti myös kaikki lapsemme eivät tule jäämään tänne.

Vierailija
17/25 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata ja varsinkin sellaisten joilla hyvät tulot ja eivät saa asumistukea. Väliaikainen ratkaisu hyvätuloisille,.

Vierailija
18/25 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tän päivän hesarissa oli muuten hyvä artikkeli siitä, miten niillä syrjäseudun asunnoilla ei aina ole nytkään kuin käyttöarvo. Siten jonkun aso-asunnon arvo voi helposti olla pääkaupunkiseudulla vaikka suurempi kuin Kemijärvellä olevan omistuskerrostalon.

Vierailija
19/25 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ostaa oma, jos ei ole säästöjä, eikä kukaan takaa lainaa?

Vierailija
20/25 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 14:35"]Aso vastaa vuokra-asuntoa. Omistusasunto VS vuokra-aunto omistusasunnon eduin. Eli voi tehdä remontteja ja pitkäaikaisuus.
[/quote]Pikemminkin vuokra-asumista omistusasumisen haitoilla. Pitkä irtisanomisajat asukkan puolelta ja pitää itse yrittää myydä seuraavalle ostamansa lisävarusteet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan