Aamulla verikoe, miten jaksaa paasto?
10 h ei saa kuin vesilasin juoda. Vielä hetken siis ehtii, mutta mitä kannattaa tankata??
Kommentit (83)
Jotain on vialla, jos ei aikuinen voi olla edes kymmentä tuntia syömättä. Itse paastoan joka päivä 14-20 tuntia. Pari kertaa olen pitänyt 48 tunnin paaston, eikä siinäkään mikään sen kummempi nälkä tai heikotus tullut.
Pastaa tai ruismarjapuuroa. Niillä jaksaa pitkälle huomiseen kevyesti liikkuen.
Vierailija kirjoitti:
Jotain on vialla, jos ei aikuinen voi olla edes kymmentä tuntia syömättä. Itse paastoan joka päivä 14-20 tuntia. Pari kertaa olen pitänyt 48 tunnin paaston, eikä siinäkään mikään sen kummempi nälkä tai heikotus tullut.
Vialla on lihavuuden aiheuttama hormonihäiriö nälän säätelyssä.
Tekisi hyvää elimistölle olla ainakin. 12 tuntia putkeen syömättä ihan joka päivä. Ei meitä ihmisiä ole luotu puputtamaan jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä, että 10 h paasto paha olisi, mutta mielenkiinnosta kysyn, mikä verikoe vaatii vielä paaston? Minulta otetaan puolivuosittain aika iso määrä verikokeita, eikä mihinkään ole tarvinnut paastota. Ainoa ehkä lyhyt verensokeri, mutta eihän sitä kai juuri enää käytetä? Ei ole tarvinnut paastota ainakaan pitkään verensokeriin, kolesteroliin, maksa-arvoihin, munuaisten toimintaa mittavaan ja mitähän muuta kaikkea minulta aina otetaankaan.
Jo vuosia sitten, kun olin verikokeissa, sanoin, että ihanaa päästä aamiaiselle tämän jälkeen, labrahoitajankysyi, että olet paastonnut, miksi ihmeessä? No, vanhasta tottumuksesta…
Onhan noita vajaa 40 koetta jota varten tarvitsee paastota. Tsekkaapas ihan ite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä, että 10 h paasto paha olisi, mutta mielenkiinnosta kysyn, mikä verikoe vaatii vielä paaston? Minulta otetaan puolivuosittain aika iso määrä verikokeita, eikä mihinkään ole tarvinnut paastota. Ainoa ehkä lyhyt verensokeri, mutta eihän sitä kai juuri enää käytetä? Ei ole tarvinnut paastota ainakaan pitkään verensokeriin, kolesteroliin, maksa-arvoihin, munuaisten toimintaa mittavaan ja mitähän muuta kaikkea minulta aina otetaankaan.
Jo vuosia sitten, kun olin verikokeissa, sanoin, että ihanaa päästä aamiaiselle tämän jälkeen, labrahoitajankysyi, että olet paastonnut, miksi ihmeessä? No, vanhasta tottumuksesta…
Onhan noita vajaa 40 koetta jota varten tarvitsee paastota. Tsekkaapas ihan ite.
Tsekkasin ihan itse:
Tutkimukset, joissa paasto on välttämätön:
Tutkimus Tutkimuksen lyhenne Tutkimusnumero
A-vitamiini
fS-A-Vit 1113
Adrenokortikotropiini
P-ACTH 1020
Angiotensiini-1-1konvertaasi
fS-ACE 1092
Ammonium-ioni
fP-NH4-ion 1071
Aldosteroni
fP-Aldos 6336
B6-vitamiini
fP-B6-Vit 6080
B1-vitamiini
fP-B1-Vit 4948
E-vitamiini
fS-E-Vit 3169
Gastriini
fS-Gastr 1448
Gastropaneeli
fP-GastPan 9225
Gastropaneeli, suppea
fP-GastPSu 9293
Glukoosi, paasto
Pt-Gluk 1468
Glukoosikoe, oraalinen, lyhyt
Pt-Gluk-R1 1483
Glukoosikoe, oraalinen, lyhyt (0,2h)
Pt-Gluk-R 14831
Glukoosikoe, oraalinen, pitkä
Pt-Gluk-R2 1484
Folaatti, erytrosyytit
fE-Folaat 1414
Folaatti, seerumi
fS-Folaat 1416
Kalsitoniini
fS-CT 2008
Kasvuhormoni
fS-GH 2035
Laktoosikoe
Pt-LaktR 21971
Parathormoni, intakti
fP-PTH 4560
Pepsinogeeni I
fS-Pepstin1 2464
Rauta
fP-Fe 4529
Reniini, makuulla
fP-Renin-M 3627
Reniini, pystyssä
fP-Renin-P 3628
Reniini, konsentr.
fP-Reninmr. 6338
Rasvahapot, vapaat
fS-FFA 2561
Transferriini
fS-Transf 2756
Kaikki normaalit ihmiset ovat joka päivä ainakin sen 10 h syömättä. Meillä syödään iltapala noin klo 19 ja seuraavaksi syön aamupalan noin klo 8. Eli yli 12 h siinä päivittäin tulee. Sulla on joku ruoka-addiktio? Oletko ylipainoinen?
Vierailija kirjoitti:
ota mukaan jokin nopeasti syötävä eväs (smoothie, hedelmää tms), jonka voit kietaista huiviin heti verikokeen jälkeen. Tsemppiä!
Ohis, mutta "huiviin kietaisu" on mielestäni yksi hauskimpia kielikuvia. Saatoin heti nähdä ap:n kietaisemassa omenan kaulahuiviinsa. :)
Vierailija kirjoitti:
Verensokeria, maksa-arvoja, jotain muutakin siinä oli mutten muista. Lääkäri sanoi että 10 h paasto ja 22 lopetin syömisen ja 8 labraan.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki normaalit ihmiset ovat joka päivä ainakin sen 10 h syömättä. Meillä syödään iltapala noin klo 19 ja seuraavaksi syön aamupalan noin klo 8. Eli yli 12 h siinä päivittäin tulee. Sulla on joku ruoka-addiktio? Oletko ylipainoinen?
Olen ylipainoinen kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vialla on lihavuuden aiheuttama hormonihäiriö nälän säätelyssä.
Entä niillä, jotka eivät ole lihavia? Varmasti sinulla on jokin halventava vastaus tähänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verensokeria, maksa-arvoja, jotain muutakin siinä oli mutten muista. Lääkäri sanoi että 10 h paasto ja 22 lopetin syömisen ja 8 labraan.
Minulta otetaan aina maksa-arvot, ei tarvitse paastota. Paastoverensokeri -silloin tarvitaan, mutta eikö nykyään käytetä pitkäaikaista verensokeria, joka kertoo esim diabeteksen sairastumismahdollisuudesta paljon paremmin?
Taitaa vaan olla vanhat tottumukset lääkäreillä ja terveydenhoitajilla eivätkä ole viitsineet päivittää tietojaan.
Koen jatkuvasti ruokaa puputtavat raskaiksi ihmisiksi. Jos esim lähdetään shoppailemaan, niin heidän näkönsä alkaa hämärtymään jo ennen ensimmäistäkään kauppaa ja valitus alkaa... een ole syönyt kahteen tuntiin mitään byäääh! Mennään jonnekin lounaalle, kahville, sämpylälle...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavilla ei ole normaali nälkä.
Mikä ihme on normaali nälkä?
Ja miten lihavuus liittyy siihen, että joku joutuu menemään paastoverikokeeseen.
No ei ole normaalia jos ei pysty olemaan syömättä 10 h. Eihän siinä ajassa tule edes nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Tekisi hyvää elimistölle olla ainakin. 12 tuntia putkeen syömättä ihan joka päivä. Ei meitä ihmisiä ole luotu puputtamaan jatkuvasti.
Tulee paha olo pelkästä ajatuksesta että koko ajan söisi. Mä paastoan joka päivä 16h ja voin hyvin.
Eka kerran 10-12 tunnin paasto tuntui mahdottomalta, pelkäsin, että on pakko napata jokin pieni eväs, hedelmä tai jotain, kun eka kerta oli ohi, ei seuraavat enää olleet niin hankalia, siihen jotenki sopeutui, mutta on myös päiviä, jolloin paasto on helpompaa kuin muina päivinä. Lasi vettä oli pahin, juon muutenkin paljon vettä, niin pelkän suun kostuttamisessa oli ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Koen jatkuvasti ruokaa puputtavat raskaiksi ihmisiksi. Jos esim lähdetään shoppailemaan, niin heidän näkönsä alkaa hämärtymään jo ennen ensimmäistäkään kauppaa ja valitus alkaa... een ole syönyt kahteen tuntiin mitään byäääh! Mennään jonnekin lounaalle, kahville, sämpylälle...
En kyllä tuollainen ole.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh.
Vai että pitää oikein tankata kestääkseen 10h "paaston" 😁
Eikö, tän aloituksen on pakko olla provo. Miksi pitäisi ”tankata” että jaksaa nukkua. Voi hyvänen aika. Sitten vielä ihmetellään miten lihavia ihmiset nykyään on.
Paastosokeria varten ainakin.