Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aamulla verikoe, miten jaksaa paasto?

Vierailija
09.11.2021 |

10 h ei saa kuin vesilasin juoda. Vielä hetken siis ehtii, mutta mitä kannattaa tankata??

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paastosokeria varten ainakin.

Vierailija
42/83 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain on vialla, jos ei aikuinen voi olla edes kymmentä tuntia syömättä. Itse paastoan joka päivä 14-20 tuntia. Pari kertaa olen pitänyt 48 tunnin paaston, eikä siinäkään mikään sen kummempi nälkä tai heikotus tullut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pastaa tai ruismarjapuuroa. Niillä jaksaa pitkälle huomiseen kevyesti liikkuen.

Vierailija
44/83 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotain on vialla, jos ei aikuinen voi olla edes kymmentä tuntia syömättä. Itse paastoan joka päivä 14-20 tuntia. Pari kertaa olen pitänyt 48 tunnin paaston, eikä siinäkään mikään sen kummempi nälkä tai heikotus tullut.

Vialla on lihavuuden aiheuttama hormonihäiriö nälän säätelyssä.

Vierailija
45/83 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisi hyvää elimistölle olla ainakin. 12 tuntia putkeen syömättä ihan joka päivä. Ei meitä ihmisiä ole luotu puputtamaan jatkuvasti.

Vierailija
46/83 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sillä, että 10 h paasto paha olisi, mutta mielenkiinnosta kysyn, mikä verikoe vaatii vielä paaston? Minulta otetaan puolivuosittain aika iso määrä verikokeita, eikä mihinkään ole tarvinnut paastota. Ainoa ehkä lyhyt verensokeri, mutta eihän sitä kai juuri enää käytetä? Ei ole tarvinnut paastota ainakaan pitkään verensokeriin, kolesteroliin, maksa-arvoihin, munuaisten toimintaa mittavaan ja mitähän muuta kaikkea minulta aina otetaankaan.

Jo vuosia sitten, kun olin verikokeissa, sanoin, että ihanaa päästä aamiaiselle tämän jälkeen, labrahoitajankysyi, että olet paastonnut, miksi ihmeessä? No, vanhasta tottumuksesta…

Onhan noita vajaa 40 koetta jota varten tarvitsee paastota. Tsekkaapas ihan ite.

Vierailija
47/83 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sillä, että 10 h paasto paha olisi, mutta mielenkiinnosta kysyn, mikä verikoe vaatii vielä paaston? Minulta otetaan puolivuosittain aika iso määrä verikokeita, eikä mihinkään ole tarvinnut paastota. Ainoa ehkä lyhyt verensokeri, mutta eihän sitä kai juuri enää käytetä? Ei ole tarvinnut paastota ainakaan pitkään verensokeriin, kolesteroliin, maksa-arvoihin, munuaisten toimintaa mittavaan ja mitähän muuta kaikkea minulta aina otetaankaan.

Jo vuosia sitten, kun olin verikokeissa, sanoin, että ihanaa päästä aamiaiselle tämän jälkeen, labrahoitajankysyi, että olet paastonnut, miksi ihmeessä? No, vanhasta tottumuksesta…

Onhan noita vajaa 40 koetta jota varten tarvitsee paastota. Tsekkaapas ihan ite.

Tsekkasin ihan itse:

Tutkimukset, joissa paasto on välttämätön:

Tutkimus Tutkimuksen lyhenne Tutkimusnumero

A-vitamiini

fS-A-Vit 1113

Adrenokortikotropiini

P-ACTH 1020

Angiotensiini-1-1konvertaasi

fS-ACE 1092

Ammonium-ioni

fP-NH4-ion 1071

Aldosteroni

fP-Aldos 6336

B6-vitamiini

fP-B6-Vit 6080

B1-vitamiini

fP-B1-Vit 4948

E-vitamiini

fS-E-Vit 3169

Gastriini

fS-Gastr 1448

Gastropaneeli

fP-GastPan 9225

Gastropaneeli, suppea

fP-GastPSu 9293

Glukoosi, paasto

Pt-Gluk 1468

Glukoosikoe, oraalinen, lyhyt

Pt-Gluk-R1 1483

Glukoosikoe, oraalinen, lyhyt (0,2h)

Pt-Gluk-R 14831

Glukoosikoe, oraalinen, pitkä

Pt-Gluk-R2 1484

Folaatti, erytrosyytit

fE-Folaat 1414

Folaatti, seerumi

fS-Folaat 1416

Kalsitoniini

fS-CT 2008

Kasvuhormoni

fS-GH 2035

Laktoosikoe

Pt-LaktR 21971

Parathormoni, intakti

fP-PTH 4560

Pepsinogeeni I

fS-Pepstin1 2464

Rauta

fP-Fe 4529

Reniini, makuulla

fP-Renin-M 3627

Reniini, pystyssä

fP-Renin-P 3628

Reniini, konsentr.

fP-Reninmr. 6338

Rasvahapot, vapaat

fS-FFA 2561

Transferriini

fS-Transf 2756

Vierailija
48/83 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki normaalit ihmiset ovat joka päivä ainakin sen 10 h syömättä. Meillä syödään iltapala noin klo 19 ja seuraavaksi syön aamupalan noin klo 8. Eli yli 12 h siinä päivittäin tulee. Sulla on joku ruoka-addiktio? Oletko ylipainoinen?

Vierailija
49/83 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ota mukaan jokin nopeasti syötävä eväs (smoothie, hedelmää tms), jonka voit kietaista huiviin heti verikokeen jälkeen. Tsemppiä!

Ohis, mutta "huiviin kietaisu" on mielestäni yksi hauskimpia kielikuvia. Saatoin heti nähdä ap:n kietaisemassa omenan kaulahuiviinsa. :)

Vierailija
50/83 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verensokeria, maksa-arvoja, jotain muutakin siinä oli mutten muista. Lääkäri sanoi että 10 h paasto ja 22 lopetin syömisen ja 8 labraan.

Vierailija
51/83 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki normaalit ihmiset ovat joka päivä ainakin sen 10 h syömättä. Meillä syödään iltapala noin klo 19 ja seuraavaksi syön aamupalan noin klo 8. Eli yli 12 h siinä päivittäin tulee. Sulla on joku ruoka-addiktio? Oletko ylipainoinen?

Olen ylipainoinen kyllä.

Vierailija
52/83 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vialla on lihavuuden aiheuttama hormonihäiriö nälän säätelyssä.

Entä niillä, jotka eivät ole lihavia? Varmasti sinulla on jokin halventava vastaus tähänkin. 

Vierailija
53/83 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verensokeria, maksa-arvoja, jotain muutakin siinä oli mutten muista. Lääkäri sanoi että 10 h paasto ja 22 lopetin syömisen ja 8 labraan.

Minulta otetaan aina maksa-arvot, ei tarvitse paastota. Paastoverensokeri -silloin tarvitaan, mutta eikö nykyään käytetä pitkäaikaista verensokeria, joka kertoo esim diabeteksen sairastumismahdollisuudesta paljon paremmin?

Taitaa vaan olla vanhat tottumukset lääkäreillä ja terveydenhoitajilla eivätkä ole viitsineet päivittää tietojaan.

Vierailija
54/83 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läskisoosia ja pottuu

Vierailija
55/83 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen jatkuvasti ruokaa puputtavat raskaiksi ihmisiksi. Jos esim lähdetään shoppailemaan, niin heidän näkönsä alkaa hämärtymään jo ennen ensimmäistäkään kauppaa ja valitus alkaa... een ole syönyt kahteen tuntiin mitään byäääh! Mennään jonnekin lounaalle, kahville, sämpylälle...

Vierailija
56/83 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihavilla ei ole normaali nälkä.

Mikä ihme on normaali nälkä?

Ja miten lihavuus liittyy siihen, että joku joutuu menemään paastoverikokeeseen.

No ei ole normaalia jos ei pysty olemaan syömättä 10 h. Eihän siinä ajassa tule edes nälkä.

Vierailija
57/83 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekisi hyvää elimistölle olla ainakin. 12 tuntia putkeen syömättä ihan joka päivä. Ei meitä ihmisiä ole luotu puputtamaan jatkuvasti.

Tulee paha olo pelkästä ajatuksesta että koko ajan söisi. Mä paastoan joka päivä 16h ja voin hyvin.

Vierailija
58/83 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka kerran 10-12 tunnin paasto tuntui mahdottomalta, pelkäsin, että on pakko napata jokin pieni eväs, hedelmä tai jotain, kun eka kerta oli ohi, ei seuraavat enää olleet niin hankalia, siihen jotenki sopeutui, mutta on myös päiviä, jolloin paasto on helpompaa kuin muina päivinä. Lasi vettä oli pahin, juon muutenkin paljon vettä, niin pelkän suun kostuttamisessa oli ongelmia.

Vierailija
59/83 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koen jatkuvasti ruokaa puputtavat raskaiksi ihmisiksi. Jos esim lähdetään shoppailemaan, niin heidän näkönsä alkaa hämärtymään jo ennen ensimmäistäkään kauppaa ja valitus alkaa... een ole syönyt kahteen tuntiin mitään byäääh! Mennään jonnekin lounaalle, kahville, sämpylälle...

En kyllä tuollainen ole.

-ap

Vierailija
60/83 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huhhuh.

Vai että pitää oikein tankata kestääkseen 10h "paaston" 😁

Eikö, tän aloituksen on pakko olla provo. Miksi pitäisi ”tankata” että jaksaa nukkua. Voi hyvänen aika. Sitten vielä ihmetellään miten lihavia ihmiset nykyään on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kolme