Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi hautajaisissa on aina karjalanpaistia?

Vierailija
25.01.2015 |

Taas eilen oli hautajaiset, joissa syötiin karjalanpaistia. Olen ollut elämäni aikana aika monissa hautajaisissa, ja kerran muistelen ruoaksi olleen jotakin muuta (olisiko ollut kalakeittoa). Onko tämä vain joku alueellinen tapa vai syödäänkö kaikkialla muuallakin Suomessa aina karjalanpaistia? Ei ole tarkoitus nirsoilla, mutta itse kyllä haluaisin tarjota vieraille jotain aivan muuta!

Kommentit (75)

Vierailija
1/75 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 10:20"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 10:12"]

Olen ollut noin 20 kertaa hautajaisissa enkä muista koskaan syöneeni muistotilaisuudessa karjalanpaistia. Tosin olen varsinaissuomalainen, meillä tarjotaan ihan oikeaa paistia. Keittohautajaisissa en ole ollut koskaan.

[/quote]

En minäkään ole. Polttohautajaisissa kyllä olen.

[/quote]

Poltettiinko ihan roviolla vain kaasulla?

Vierailija
2/75 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 10:20"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 10:12"]

Olen ollut noin 20 kertaa hautajaisissa enkä muista koskaan syöneeni muistotilaisuudessa karjalanpaistia. Tosin olen varsinaissuomalainen, meillä tarjotaan ihan oikeaa paistia. Keittohautajaisissa en ole ollut koskaan.

[/quote]

En minäkään ole. Polttohautajaisissa kyllä olen.

[/quote]

Aamun parhaat naurut, kiitos!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/75 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 08:25"]

Alueellinen tapa. Niissä hautajaisissa joissa itse olen käynyt on poroa, rieskaa, lohikeittoa ja kampanisuja.

[/quote] lapissa

Vierailija
4/75 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut vain sellaisissa hautajaisissa, joissa pitopalvelu/muut ammattilaiset tekee ruuan. Tavallisesti lämpimänä ruokana on paistia ja sen seuraksi perunoita, kasvisgratiinia jne. Lisäksi on 3-4 erilaista salaattia, 2-3 erilaista kylmää kalaa ja lihaleikettä. Jälkiruokana kakku + kahvia. Muistotilaisuuksissa olen ollut kodeissa, seurakuntataloilla, erilaisissa juhlapaikoissa ja pari kertaa jopa koulussa. Karjalanpaistia en ole näissä tilaisuuksissa syönyt, meillä se mielletään talkooporukan ruuaksi.

Vierailija
5/75 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, kyllä polttohautaus tapahtui ihan krematoriossa. Siihen ei liittynyt mitään noitavainoa tms. salamyhkäisyyttä.

Mutta keittohautajaisissa en ole koskaan ollut, eikä Wikipediakaan osannut sitä mulle selventää.

Vierailija
6/75 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa muissa hautajaisissa, paitsi yksissä, olen syönyt karjalanpaistia. Johtuu juuri siitä, että ihmiset ovat olleet vanhoja ja pitäneet paistista. Pidän siitä kovasti itsekin.

Paras ystäväni ehti suunnitella hautajaismenunsa ennen kuolemaa. Tällöin söimme parasta kasvisruokaa, mitä maa päällään kantaa. En ole voinut syödä kevätkääryleitä sen jälkeen, koska aina alkaa itkettää.

Vierailija
7/75 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 10:32"]

Ei, kyllä polttohautaus tapahtui ihan krematoriossa. Siihen ei liittynyt mitään noitavainoa tms. salamyhkäisyyttä.

Mutta keittohautajaisissa en ole koskaan ollut, eikä Wikipediakaan osannut sitä mulle selventää.

[/quote]

Kirjoitit alunperin polttohautajaisista, et polttohautauksesta. Aivan samoin kuin minä kirjoitin keittohautajaisista, en keittohautauksesta.

Ymmärrätkö termien hautajaiset ja hautaus eron? Tiedän, että yrität olla hauska, mutta silloin pitää ensin ihan pikkuisen perehtyä termien salaiseen maailmaan, ettei käy kuten sinulle nyt, eli sotkeudut pikkunäppäryyteesi.

Vierailija
8/75 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poronkäriistystä ja lohta on meillä niin häissä kuin hautajaisissakin - joten liiittyneekö tuo karjalanpaiistiikin perinteisiiin.

Vierailija
9/75 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 10:16"][quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 10:10"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 10:04"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 09:11"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 09:00"]

Voi olla, että surevilla omaisilla on muutakin mielen päällä tuossa tilanteessa kuin gurmeeruokien kokkaaminen.

[/quote]

Aika usein hautajaisten ruokailu järjestetään seurakuntatalolla ja seurakuntatalon emännät kokkaa. Harvemmin kukaan panostaa hienoon miljööseen jonnekin kartanohotelliin koko sukua suremaan.

[/quote]

Seurakuntatalon emännät? Missä päin Suomea seurakuntataloilla on keittiöhenkilökuntaa? Eikö se talo ole vain tila, jonka voi vuokrata ja sinne tilataan joku pitopalvelu?? Näin ainakin Lounais-Suomessa, jossa en ole koskaan syönyt karjalanpaistia hautajaisissa. Täällä on yleensä pitopöytä, jossa kylminä ruokina kalaa ja lihaleikkeleitä + AINA rosolli (tätä minä ihmettelen, mutta kuuluu kulttuuriin), lämpimänä paisti, uunijuureksia, vihannesgratiini jne. Jälkkäriksi kahvi ja täytekakku.

[/quote]

Ihmettelepäs siinä sitten. Ilmeisestikin muualla kuin Lounais-Suomessa, jossa sattumalta minäkin nykyään asun. Sinä et ole ilmeisestikään koskaan asunut muualla eikä sukusikaan. Suomi on pitkä maa.

[/quote]

No kyllä ihmettelen. Olen asunut Kymenlaaksossa, Keski-Pohjanmaalla ja Keski-Suomessa. En ole vielä koskaan ollut sellaisessa seurakuntatalossa, jossa olisi oma henkilökunta. Aina on pitopalvelun autot olleet pihassa.

Jos Sinä tiedät, millä seurakunnalla on seurakuntatalossa keittiöhenkilökuntaa, niin voisitko kertoa siitä tässä palstalla, kiitos! Aina on hyvä oppia uutta.
[/quote]Täällä ilmoittautuu yksi seurakunnassa työssä oleva, ja E-Pohjanmaalta olen. Kyllä tässä naapurikunnissa mitä minä tiedän on ihan oma srk:n oma henkilöstö. Asiakkaat valitsee ruokalistan ja täällä se on yleensä pitopöytä laatikkoineen, palapaisti tai karjalanpaisti joka sopii gluteenittomalle. Keittoa on melko harvoin ja voileipiä tai voileipäkakkua ei koskaan. Tulevat niin kalliiksi kun ovat niin aikaa vieviä.

Vierailija
10/75 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en taas ymmärrä miksi hautajaisista tehdään joku buffe-tilaisuus. Tarpeeksi varmaan jo surua ja sitte pitäis ruokkia koko suku. Kahvit sais riittää

Vierailija
11/75 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 11:09"]

Mä en taas ymmärrä miksi hautajaisista tehdään joku buffe-tilaisuus. Tarpeeksi varmaan jo surua ja sitte pitäis ruokkia koko suku. Kahvit sais riittää

[/quote]

Ennen aikaan vieraanvaraisuus on ollut hyve Suomessa. Nykyään ei toki, kun jokainen huolehtikoot itse itsestään. Toki meitä dinosauruksiakin on vielä, jotka haluavat huolehtia vieraiden hyvin voinnista. Sukupuuttoon kuolemassahan me toki olemme.

Karjalanpaisti on itä-Suomessa perinteinen juhlaruoka. Lohikeitto Oulun alueella, Lapissa poronkäristys. Etelä-pohjanmaalla ja Hämeessä pitopöytä, jossa on lihaa, esim. palapaistia, laatikot (lanttu, porkkana, peruna), rosolli jne, variaatioita tietysti on. Eri maakunnissa on onat perinteiset juhlaruokansa.

ja seurakuntien emännistä, kyllä niitä on. Ainakin pohjanmaalla ja Savossa.

Vierailija
12/75 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 10:16"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 10:10"]

Voi olla, että surevilla omaisilla on muutakin mielen päällä tuossa tilanteessa kuin gurmeeruokien kokkaaminen.

[/quote]

Aika usein hautajaisten ruokailu järjestetään seurakuntatalolla ja seurakuntatalon emännät kokkaa. Harvemmin kukaan panostaa hienoon miljööseen jonnekin kartanohotelliin koko sukua suremaan.

[/quote]

Seurakuntatalon emännät? Missä päin Suomea seurakuntataloilla on keittiöhenkilökuntaa? Eikö se talo ole vain tila, jonka voi vuokrata ja sinne tilataan joku pitopalvelu?? Näin ainakin Lounais-Suomessa, jossa en ole koskaan syönyt karjalanpaistia hautajaisissa. Täällä on yleensä pitopöytä, jossa kylminä ruokina kalaa ja lihaleikkeleitä + AINA rosolli (tätä minä ihmettelen, mutta kuuluu kulttuuriin), lämpimänä paisti, uunijuureksia, vihannesgratiini jne. Jälkkäriksi kahvi ja täytekakku.

[/quote]

Ihmettelepäs siinä sitten. Ilmeisestikin muualla kuin Lounais-Suomessa, jossa sattumalta minäkin nykyään asun. Sinä et ole ilmeisestikään koskaan asunut muualla eikä sukusikaan. Suomi on pitkä maa.

[/quote]

No kyllä ihmettelen. Olen asunut Kymenlaaksossa, Keski-Pohjanmaalla ja Keski-Suomessa. En ole vielä koskaan ollut sellaisessa seurakuntatalossa, jossa olisi oma henkilökunta. Aina on pitopalvelun autot olleet pihassa.

Jos Sinä tiedät, millä seurakunnalla on seurakuntatalossa keittiöhenkilökuntaa, niin voisitko kertoa siitä tässä palstalla, kiitos! Aina on hyvä oppia uutta.

[/quote]

Laitapa Googleen hakusanoiksi seurakunta emäntä. Jo sillä löytyy ympäri Suomea seurakuntia, joissa on tällainen henkilö töissä. Joskus on yhdistetty vahtimestarin tehtäviin, joskus ei. Se emäntä nimenomaan laittaa ruokaa ja kahveja tilaisuuksiin seurakuntakodilla.

Vierailija
13/75 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ollut hautajaisissa joissa tarjottaisiin karjalanpaistia. Missä päin maata ap.käyt hautajaisissa?

Vierailija
14/75 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 13:08"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 10:16"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 10:10"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Laitapa Googleen hakusanoiksi seurakunta emäntä. Jo sillä löytyy ympäri Suomea seurakuntia, joissa on tällainen henkilö töissä. Joskus on yhdistetty vahtimestarin tehtäviin, joskus ei. Se emäntä nimenomaan laittaa ruokaa ja kahveja tilaisuuksiin seurakuntakodilla.

[/quote]

Näyttää olevan seurakunnan emäntiä myös Turussa, Salossa...

Vierailija
15/75 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä oli joensuusta kotoisin ja meillä oli aina jouluna karjalanpaistia

Vierailija
16/75 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 13:12"]En ole koskaan ollut hautajaisissa joissa tarjottaisiin karjalanpaistia. Missä päin maata ap.käyt hautajaisissa?
[/quote]

Unohdin mainita, että sukuni on eteläsavolainen, joten sieltä ovat enimmät hautajaisruokailukokemukseni.

Vierailija
17/75 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ollut varmaan viisissätoista hautajaisissa nuoresta iästäni huolimatta, enkä muista koskaan saaneeni karjalanpaistia. En, vaikka karjalaista sukua ollaankin. Meillä ei ole tapana tarjota lämmintä ruokaa, vaan voileipäkakkuja, pikkuleipiä ja sen sellaista. Ehkä kerran Savitaipaleella kuoppajaisissa tarjottiin jotain soppaa tai kiusausta, mutta muuten ei. Jos on suru, kevyempi ruoka menee ehkä alas paremmin. Kaukaisemmat vieraat saattaisivat helpommin kaivata jotain töpäkkää muonaa.

Vierailija
18/75 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et taida olla tarjoilemassa omissa hautajaisissasi.

Vierailija
19/75 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalanpaisti tuntuu olevan yleinen hautajaisruoka. Toki yleensä tarjolla on paljon erilaisia alkuruokia mutta pääruokana karjalanpaisti on mielestäni helppo ja maistuva. Lisukkeena sitten perunaa ja erilaisia laatikoita. Suvut, joiden hautajaisissa olen ollut, ovat Etelä-Karjalasta, Pohjois-Karjalasta ja Etelä-Savosta. Osa tilaisuuksista on kyllä ollut ihan kehä III:n sisäpuolella.

Vierailija
20/75 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 10:32"]

[/quote]

Keittohautajaiset ovatkin käytössä lähinnä Afrikan alkuasukkaiden kylissä. Niissä tarjoillaan lähetyssaarnaajapaistia, rannikon tuntumassa myös merimiespihviä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kaksi