Turun keskusta on kohta tyhjä
Autottomalle ihmiselle todella ikävää, kun Turun keskusta tyhjenee kovaa kyytiä. Ensin lähti Anttila (niitä ei jäänyt yhtään koko seudulle), sitten Kappahl, sitten Coffee House, Amarillo... Turun keskusta on kohta täynnä tyhjää liiketilaa, koska noiden tilalle ei ole tullut yhtään mitään, tuskin tuleekaan.
Ennustan, että seuraavana lähtee Halonen.
Typerät päättäjät vain toivovat toriparkista pelastusta. Sitä ei tule, koska nytkin torin vieressä on tyhjänä iso parkkitalo. Maksullinen pysäköinti ei vaan vedä ihmisiä ja turha kuvitellakaan, etteikö tuosta torin alle kaivettavasta tulisi se kaikkein kallein luola, mitä ikinä on nähty.
Kommentit (229)
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 15:36"]
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 15:31"][quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 15:22"] [quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 08:26"]Turun ympäröimän maaseudun kyselytytutkimuksissa joidenkin kuntien osalta tärkein ns "iso" asiointipaikka oli Raisio eikä Turku. Eipä olisi kyllä joskus 1980-luvulla uskonut että noin voi käydä. Esim Ikea on tunnettu siitä että se ei maksa lahjuksia edes venäjällä, niinpä "turun" Ikeakin sijaitsee Raision puolella. [/quote] Mylly olisi alunperin haluttu takentaa Pitkäänmäkeen, Pukkilan tontille Manhatanin viereen, mutta turkulaispoliitikot eivät suostuneet. Raision ohikulkutie olikin parempi paikka. [/quote] Kuka muuten omistaa Turun keskustan liiketilat? Esimerkiksi Kivikukkaron ja Forumin? Niiden omistajaa tekisi mieli potkia persuksille keskustan autioittamisesta. Ilmiselvästi halutaan mieluummin pitää tilat tyhjillään kuin vuokrata, kyllä niitä pikkuyrityksiäkin olisi tulossa vaikka lyhyemmilläkin vuokrasopimuksilla. Jollakulla on rutkasti omaa rahaa ja varaa pilata keskusta. [/quote] Katso ketä on toriparkkiyhtiön hallituksessa.
[/quote]
Ihan kivahan tuo hallituksen kokoonpano tosiaan onkin: http://www.turuntoriparkki.fi/www/turun-toriparkki-oy
Kun paikallinen "vallan vahtikoirakin" on sotkeutunut samaan kuvioon, niin ei ihmekään, ettei Turun Sanomat suostu edes julkaisemaan asiallista kritiikkiä mielipidepalstallaan.
Suomi se on Euroopan vähiten korruptoitunut maa. Hesburgeritkin juuttuu kurkkuun.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 15:44"]
Minä en näe mitään syytä käydä myllyssä tai akanssissa. Siis miksi kävisin? Ruokaostokset teen arkisin supermarketista, nopea ja helppo. Viikonloppuisin käyn keskustassa stockalla, syömässä ulkona, kirjastossa, erikoisliikkeissä, kauppahallissa jne. Miksi lähtisin ostoskeskukseen? Ketjuliikkeitä, ihmiset homogeenisiä, huoh
[/quote]
Tähän. En ole myöskään tajunnut, miksi menisin kumpaankaan. Ei niissä ole mitään minulle. Viikonloppuna käyn myös keskustassa bussilla, voi poiketa KIVAAN ravintolaan lounaalle ja ottaa viiniä. Ostaa kayppahallista herkkuja, joista ostoskeskuksissa saa vaan haaveilla. No tapansa kullakin.
Minä en näe mitään syytä käydä myllyssä tai akanssissa. Siis miksi kävisin? Ruokaostokset teen arkisin supermarketista, nopea ja helppo. Viikonloppuisin käyn keskustassa stockalla, syömässä ulkona, kirjastossa, erikoisliikkeissä, kauppahallissa jne. Miksi lähtisin ostoskeskukseen? Ketjuliikkeitä, ihmiset homogeenisiä, huoh
[/quote]
Se supermarketti on ihan selvästi jo kulahtanut. Näkee selvimmin tuoretiskistä ja vanhenevista leivistä. Ei kukaan halua tyhjän Anttilan tilan läpi seikkailla pohjakerrokseen.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 15:49"]
[/quote]
Tähän. En ole myöskään tajunnut, miksi menisin kumpaankaan. Ei niissä ole mitään minulle. Viikonloppuna käyn myös keskustassa bussilla, voi poiketa KIVAAN ravintolaan lounaalle ja ottaa viiniä. Ostaa kayppahallista herkkuja, joista ostoskeskuksissa saa vaan haaveilla. No tapansa kullakin.
[/quote]
Mutta mistä te ostatte vaatteenne, huonekalunne, kodintavaranne, kodin elektroniikan?
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 15:40"]
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 15:10"]
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 15:04"]Ihan uteliaisuudesta kysyn, että miksi tykkäätte käydä Myllyssä? Onhan siellä kätevästi saman katon alla kaikki, mutta vaatekaupoistakin löytyy vain ne perusjutut. Tai JC:stä plussaa, mutta keskustan liikkeistä puuttuu ainakin Gina ja Aleksi 13. Skanssista löytyy taasen Kicks ja enemmän kahviloitakin joista valita. Keskustassa tykkään itse käydä ostoksilla, silloin harvoin kun niitä teen. Mutta mikä Myllyssä vetää puoleensa? [/quote] Onhan myllyssä gina? Käyn myllyssä kunnsinne on helppo mennä ja usein samalla reissulla käydään ikeassa yms. Myllyn ruokapaikat kyllä jostain syystä tökkii vaikka valinnanvaraa onkin.
[/quote]
no valinnanvaraahan ei ole... S- ryhmän kamalat raflat, huonolaatuinen kiinalainen ja samoin sushipaikka. Eihän sinne voi mennä istumaan ja ottaa viiniä ruuan kanssa. Ei ole oikein idyllinen ympäristö, vrt turun keskusta
[/quote]Itse tykkään käydä myllyssä, mutta se on ihan totta, että ravintolat on tosi huonoja varsinkin se kiinalainen. Toivottavasti uuteen osaan tulee parempia ravintoloita. Onko muuten ollut jo jotain infoa mitä kauppoja laajennukseen tulee?
[/quote]
Se supermarketti on ihan selvästi jo kulahtanut. Näkee selvimmin tuoretiskistä ja vanhenevista leivistä. Ei kukaan halua tyhjän Anttilan tilan läpi seikkailla pohjakerrokseen.
[/quote]
niin, en tarkoittanut keskustan kauppaa.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 15:31"]
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 15:04"]Ihan uteliaisuudesta kysyn, että miksi tykkäätte käydä Myllyssä? Onhan siellä kätevästi saman katon alla kaikki, mutta vaatekaupoistakin löytyy vain ne perusjutut. Tai JC:stä plussaa, mutta keskustan liikkeistä puuttuu ainakin Gina ja Aleksi 13. Skanssista löytyy taasen Kicks ja enemmän kahviloitakin joista valita. Keskustassa tykkään itse käydä ostoksilla, silloin harvoin kun niitä teen. Mutta mikä Myllyssä vetää puoleensa? [/quote] Keskustassa tarvii oman aasin kantamaan ostoksia ja se olen yleensä minä. Myllyssä voi välillä viedä tavaroita autoon tai pitää ne ostoskärryissä ja viedä lopuksi autoon. Se on vähän eri asia kun perheellinen lähtee ostoksille, verrattuna köyhään sinkkuun. Tästä syystä Mylly laajentaa ja keskusta autioituu. t.mies
[/quote]
En ole köyhä, en kyllä rikaskaan. Ihan keskituloinen. Lapsia ei ole, mutta en ymmärrä, että miten se vaikuttaa ostovoimaani? (Paitsi ehkä positiivisesti.) Tajuan kyllä, että perheelliselle on varmasti helpompaa mennä paikkaan, jossa kaikki on saman katon alla ja on kiva, kun saa ostoksia autoon. Keskustassa on toistaiseksi vielä enemmän valinnanvaraa, on esimerkiksi Zara, Stocka ja kunnon Sokos. Ja se painaa enemmän minun vaakakupissani, kiva että sinä tykkäät Myllystä. Ikävää, että joudut olemaan kantojuhta. Itse kannan ostokseni, vaikka mies olisikin mukana. :)
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 15:51"]
[/quote]
[/quote]
Mutta mistä te ostatte vaatteenne, huonekalunne, kodintavaranne, kodin elektroniikan?
[/quote]
vaatteet keskustasta silloin viikonloppuisin. Huonekaluja ei ole tullut ostettua moneen vuoteen, Iskusta viimeksi ostettiin sohva, kodintavaralla tarkoitat mitä? Elektroniikkaa myös melko harvoin tarvitsee ostaa, mies osti musiikkijuttuja viimeksi digimestasta. Kahvikone ostettiin stockalta ja imuri haettiin gigantista. Pyykkikone tuli suoraan kotiin upolta.
Sama tapahtuu Tampereella, kun Hämeenkatu on osittain ajokiellossa henkilöautoilta. On jo huomattavissa. Itsekin huomaan karttelevani keskustaa. Käyn koskikeskuksessa, marketeissa muissa autoystävällisissä paikoissa.
Asun Tampereella, mutta käyn paljon Turussa. Turussa Skanssi on todella hyvä. Autot saa alle parkkiin ja siitä vaan suoraan ostoksille kauppoihin. Just käytiin siellä ostamassa tytölle housut.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 10:26"]
Muutin Turusta Helsinkiin. Nyt joka kerta käydessäni Turussa surettaa, että paikka näyttää kerta kerralta kuolleemmalta. :( Helsingin "eläväisyyteen" tottuneena en enää viihtyisi Turussa.
[/quote]
Suomessa on vain se yksi metropoli, Espoo-Helsinki-Vantaa-Kauniainen. Mutta hei, joulurauha julistetaan edelleen Suomen Turusta!
Käykää useammin keskustassa. Siellä on ihan erinäköisrä ja erilaista sakkia kuin niissä ostareissa. Ostareissa 90% porukasta on seutukunnista tulleita perheitä, tulot keskiluokkaa, parinlasta, farkku ja ehkä se koirakin. Siellä ei näe niinkään maahanmuuttajia, avohoidossa olevia, alkoholisteja, opiskelijoita, kahviloissa ja viinibaareissa hengaavia aikuisia, päiväkaljoilla istuvia tavallisia ihmisiä, vanhuksia, kerjäläisiä jne. Tulee harha, että elämä on sellaista vain mitä siellä ostarissa. Miettikää mitä sen ulkopuolella on, elämä rikastuu ja saa uusia näkökulmia siihen omaan kapeaan elämään. Pelkästään paikallisbussilla kulkeminen antaa jo paljon ajateltavaa
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 16:18"]
Skanssissa ainakin näkee mamuja
[/quote]
no joo, ymmärsit varmaan pointin.
Halisissa asuvan ei kannata keskustassa käydä, kun autotonkin pääsee kätevästi 99:llä Skanssiin tai vaihtelun vuoksi Länsikeskukseen.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 15:45"]
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 15:36"]
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 15:31"][quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 15:22"] [quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 08:26"]Turun ympäröimän maaseudun kyselytytutkimuksissa joidenkin kuntien osalta tärkein ns "iso" asiointipaikka oli Raisio eikä Turku. Eipä olisi kyllä joskus 1980-luvulla uskonut että noin voi käydä. Esim Ikea on tunnettu siitä että se ei maksa lahjuksia edes venäjällä, niinpä "turun" Ikeakin sijaitsee Raision puolella. [/quote] Mylly olisi alunperin haluttu takentaa Pitkäänmäkeen, Pukkilan tontille Manhatanin viereen, mutta turkulaispoliitikot eivät suostuneet. Raision ohikulkutie olikin parempi paikka. [/quote] Kuka muuten omistaa Turun keskustan liiketilat? Esimerkiksi Kivikukkaron ja Forumin? Niiden omistajaa tekisi mieli potkia persuksille keskustan autioittamisesta. Ilmiselvästi halutaan mieluummin pitää tilat tyhjillään kuin vuokrata, kyllä niitä pikkuyrityksiäkin olisi tulossa vaikka lyhyemmilläkin vuokrasopimuksilla. Jollakulla on rutkasti omaa rahaa ja varaa pilata keskusta. [/quote] Katso ketä on toriparkkiyhtiön hallituksessa.
[/quote]
Ihan kivahan tuo hallituksen kokoonpano tosiaan onkin: http://www.turuntoriparkki.fi/www/turun-toriparkki-oy
Kun paikallinen "vallan vahtikoirakin" on sotkeutunut samaan kuvioon, niin ei ihmekään, ettei Turun Sanomat suostu edes julkaisemaan asiallista kritiikkiä mielipidepalstallaan.
Suomi se on Euroopan vähiten korruptoitunut maa. Hesburgeritkin juuttuu kurkkuun.
[/quote] Kaikkihan sen tietää ettei toriparkkia tarvita, Louhi siinä vieressä tyhjänä koko ajan. Tässä todellinen syy miksi toriparkki tulee. Turun Sanomat on muuttanut pos Kauppiaskadulta. He haluavat rakentaa sille tontille hotellin. Mutta mistä parkkipaikat hotellin asiakkaille ? Voila : Toriparkki !
Suuntaus on nyt toisenlainen eli ihmiset käy oman alueensa kauppakeskuksissa. Itse asun Tampereella ja käytän Lielahden ostoskeskuksen palveluita ja keskustassa en käy koskaan.
Näin varmaan kaikissa kaupungeissa ja miksi lähteä keskustaan jos palvelut on lähempänä.
Myös nettimyynti on in. Itse tilaan netistä melkein kaiken ja otan postiin tai kotiinkuljetuksella.
Suuntaukset nyt vain muuttuu ja ne jotka ei asu keskustan lähellä niin ei tarvitse keskustan palveluitakaan.
76!
Mua ei kiinnosta ne ihmiset vaan ostetaan ostokset ja kotiin! Saan paljon paremat palvelut ostoskeskuksesta ja se on lähellä! Tottakai kannatan vielä oman alueeni kauppapaikkoja. Keskustassa on aika kallistakin.
Ei ole vaikeaa miettiä ajaako autolla 2 vai 10 km.
Keskusta alkaa olemaan luonnonystäville hyvä paikka elää. Voi ostaa luomua torilta ja ei tarvitse käyttää autoa mihinkään.
Jos haluaa relata voi mennä ravintolaan syömään hienosti pukeutuen. Kaupungin keskustassa on monipuolista kultuuria. Sellaista ei löydä ostoskeskuksista. Ostoskeskukset ovat vähän sellaisten kuluttajien ja roskaajien kultuuria.
Unohdinko mainita autoilun?
Ajokortti voi olla ihan hyvä, voi tarvittaessa vuokrata henkilöauton. Yleensä pari kertaa vuodessa korkeintaan.
Smörrin asiakas.