Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oliko teillä lapsuuden perheessä oksennustauteja?

Vierailija
24.01.2015 |

Meillä ei ollut koskaan tautia että koko perhe olisi oksentanut ja ollut mahataudissa. Nykyään monet pitää ihan normaalina että tulee jopa monta kertaa vuodessa perheeseen mahatauti. 

Minä olen oksentanut kerran lapsena, ja se ei ollut tautia. Aikuisena olen oksentanut kaksi kertaa, ja olen jo 40v, ja ollut raskaanakin monta kertaa. Ekan kerran aikuisena oksensin kun esikoinen oli pieni, silloin oli tauti lapsella ja minulla, en muista oliko miehellä, toisen kerran oksensin kun tuli noro koko perheelle 5 vuotta sitten. Pelkään oksentamista todella paljon, ja jo ajatuskin nostattaa paniikkia. Mulla tulee huono olo jo jos joku puhuu siitä, tai ajattelen sitä. 

Mun mielestä on outoa että norokin on nykyään niin tavallista, että kukaan ei ihmettele sitä että sairaalaosastoja on vierailukiellossa joka talvi.

Onko nämä mahatautiepidemiat tulleet viimeisen 20 vuoden aikana?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt vuonna 82 ja muistan lapsuudestani pari-kolme vatsatautia, mutta todennäköisesti niitä on kyllä ollut enemmän. Äiti kertoo tarinaa miten joku joulu jouluruuat pilaantui jääkaappiin kun koko perhe oli vatsataudissa. Itse muistan sitten vähän isompana parit taudit, ja sen kamalan sappinesteen oksentamisen.

Meillä ei varottu juuri mitään, eikä käsihygieniaan kiinnitetty erityistä huomiota. Sisaren kanssa oltiin perhepäivähoidossa jossa 4 lasta. Ala-asteikäisenä noita oli myös.

Nyt itselläni  lapsi 1,5v ja toistaiseksi ollaan vältetty vatsataudit. Minulla todella paha kammo oksentamisesta, tai enemminkin vatsataudista, sillä se ei ole vaan kertaoksu ja sillä siisti.

Kädet pestään aina kun tullaan kotiin ja käsidesi on myös käytössä. Desinfioin käsiäni myös kaupassa ja apteekissa. Kerhoissa käydään vasta keväällä taas kun pahin tautikausi on ohi. Kesällä ei käyty järvessä enää ollenkaan sen jälkeen kun tuli nämä norojärvi-epidemiat.
Kohta lapsi sitten aloittaa päivähoidon ja tiedän että ei voida enää siltä paeta. :(

Pahinta että sairastan tulehduksellista suolistosairautta, enkä tiedä miten tämän kanssa nyt vatsatauti käyttäytyy. Viimeksi lapsena itse sairastanut.

PELOTTAA! Hullua varmaan monen mielestä, mutta tämä on todellinen ongelma minulle.

Vierailija
22/36 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 23:30"]

Oli usein vatsatautia. Lapsena sitä  ei vielä tajunnut, mutta käsihygieniaan ei perheessämme juurikaan kiinnitetty huomiota. Nyt omilla lapsilla vatsatauteja ollut toistaiseksi vähän.

[/quote]

Taisi olla huono käsihygienia lapsuudenperheessäni ja tiedän ainakin, että nykyäänkin olemme aika lepsuja sen osalta verrattuna muihin tuntemiimme perheisiin.

Muistan sairastaneeni muutaman oksennustaudin lapsena, ja ei ainakaan ole muistikuvia, että koko perhe olisi sairastanut kerralla. Aikuisena ei ole ollut oksennustautia koskaan.

Ala-asteikäisellä lapsella ei ole koskaan ollut oksennustautia.

-Perusrokotteet+vesirokkorokote+havrix

-Isossa päiväkotiryhmässä 2-vuotiaasta alaken ja sen jälkeen koulu

-Julkiset kulkuvälineet, harrastukset ja tapahtumat jatkuvia

-Paljon ulkomailla matkustelua

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 00:00"]

Ja joo, nämä täit ja kihomadot oli myös ihan outoja mun lapsuudessa, olen siis syntynyt 1974. Äiti puhui kauhujuttuja kuinka hänen lapsuudessaan oli vielä täitä (s. 1954) sitten olikin kova järkytys kun esikoinen meni kouluun ja sieltä tuli lappu että on täitä, ja meillekin kerran niitä tuli, joskus 2002 tai jotain, onneksi kihomadoilta on säästytty tähän asti, nuorimmat meni vasta viime syksynä päiväkotiin ekan kerran, ja menevät ensi syksynä jo eskariin, että eipä kai niitä matoja enää tule noin isoille.

ap

[/quote]

Tästä olen samaa mieltä (vastasin aiemmin, ettei meillä ole koskaan ollut lapsella oksennustautia).

Minun lapsuudessani 70-luvulla ei ollut oman tietoni mukaan täitä tai kihomatoja ja 40-luvulla syntynyt äitini niistä kyllä kertoi. Sen sijaan oman lapsen päiväkotiaikana näitä oli jatkuvasti, vaikka eivät omalle lapselle tarttuneet. Ennen kuin koulussa sitten täit. Toistaiseksi. Kauhea homma sekin oli....

Vierailija
24/36 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli vähintäänkin kerran vuodessa, hiihtoloman aikoihin. Yleensä alkoi lapsista ja tarttui kyllä aikuisiinkin. Yhtenä hiihtolomana oli kaverin perheen kanssa matkalla ja sairastimme myös siellä vatsataudin koko porukka, joten ei ollut vain minun perheeni juttu.

Vierailija
25/36 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 00:23"]

Ja joo, nämä täit ja kihomadot oli myös ihan outoja mun lapsuudessa, olen siis syntynyt 1974. Äiti puhui kauhujuttuja kuinka hänen lapsuudessaan oli vielä täitä (s. 1954) sitten olikin kova järkytys kun esikoinen meni kouluun ja sieltä tuli lappu että on täitä, ja meillekin kerran niitä tuli, joskus 2002 tai jotain, onneksi kihomadoilta on säästytty tähän asti, nuorimmat meni vasta viime syksynä päiväkotiin ekan kerran, ja menevät ensi syksynä jo eskariin, että eipä kai niitä matoja enää tule noin isoille.

ap

[/quote]

Tästä olen samaa mieltä (vastasin aiemmin, ettei meillä ole koskaan ollut lapsella oksennustautia).

Minun lapsuudessani 70-luvulla ei ollut oman tietoni mukaan täitä tai kihomatoja ja 40-luvulla syntynyt äitini niistä kyllä kertoi. Sen sijaan oman lapsen päiväkotiaikana näitä oli jatkuvasti, vaikka eivät omalle lapselle tarttuneet. Ennen kuin koulussa sitten täit. Toistaiseksi. Kauhea homma sekin oli....

[/quote]

Kyllä minun kouluaikanani (s.81) oli täiepidemia joka vuosi.  Kihomadoista en minäkäön muista kuulleeni kuin kerran, kun -89 syntyneellä serkullani oli niitä joskus parivuotiaana.

Vierailija
26/36 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuten ollut täistä tai kihomadoista puhettakaan meidänkään aikaan.
T. se vuonna 82 syntynyt.

Serkkuni syntyi vuonna 91 ja hänellä oli kihomahdot. Muistan nähneeni matopainajaisia kun äitini ja tätini niistä keskustelivat, enkä tiennyt sen tarkemmin mistä on kyse.

Itse sain kerran aikuisiällä täitä. Olin aivan äimänä, minulla ei ollut silloin vielä lasta. Veikkaan että yksi yhdenillan suhde tämän aiheutti, ja hävetti ihan hitosti. Pelkäsin töissä että joku näkee sellaisen mönkivän päässäni ja pysyin kaukana ihmisistä ja piilotin ulkovaatteeni, en uskaltanut jättää naulakkoo.
Onneksi riesa talttui kun vedin poistotoimenpiteet aivan överiksi.

Vierailija
27/36 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni ei koskaan. Meitä oli pihassa iso liuta lapsia ja olimme aina yhdessä. Rokot levisivät kiitettävästi, mutta mahatautiepidemioita en muista. 

Vierailija
28/36 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena olin monta kertaa oksutaudissa, oli ihan yleistä. Aikuisena taas harvemmin. Olet nyt ihan väärillä jäljillä. Kiinnittäkää huomiota käsihygieniaanne.

Vierailija
29/36 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli koulussa joka syksy täiepidemia. T. -83 syntynyt

Vierailija
30/36 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset syö nykyään niin teollista ruokaa.

Vierailija
31/36 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täit ovat kiertäneet ihmiskunnassa varmaan niin kauan kuin ihmisiä on ollut. Meillä koulussa oli joka vuosi samat lippuset täistä kuin nyt lapsillani. Olen synt. 76. Myös kihomatoja oli liikkeellä, tuttava perhepäivähoitaja puhui niistä usein. Eivät nuokaan ole mitenkään lisääntyneet. Kaikki tartuntataudit ovat vähenemään päin.

Vierailija
32/36 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 00:28"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 00:23"]

ap

[/quote]

[/quote]

Kyllä minun kouluaikanani (s.81) oli täiepidemia joka vuosi.  Kihomadoista en minäkäön muista kuulleeni kuin kerran, kun -89 syntyneellä serkullani oli niitä joskus parivuotiaana.

[/quote]

Vastasin siis aiemmin, ettei omassa lapsuudessa ollut noita. Itse aloitin koulun jo 76 ja meillä ei ainakaan oman (tai perheen) mustikuvan mukaan ollut täi- tai kihomatoepidemioita.

Vierailija
33/36 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ot, eli aiheesta täit. Ovat tosiaan 1960-1970 -luvulla olleet harvinaisempia:

http://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/paatai-on-kurja-koulukaveri/#.VMQgnGPET5E

Vierailija
34/36 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassu keskustelu. Olen joitakin kertoja ollut lapsena sillä tavalla vatsataudissa, että olen oksentanut. Mutta olen siinä käsityksessä, että norovirus, joka nykyisin on aikuisilla yleisin oksennustaudin aiheuttaja, on viruksena "uusi". Suomessa ei ollut vielä esim. 70-luvulla epidemioita. Eivät ihmiset ole yhtäkkiä alkaneet elää saastassa ja lakanneet pesemästä käsiänsä, noro vain on jo erittäin pieninä virusmäärinä hyvin tartuttava ja aiheuttaa toisinaan rajujakin vatsatauteja jälkitauteineen. Ja nykyisin epidemioita on paljon, ihmiset liikkuvat ja oireet ilmestyvät äkillisesti.

Vierailija
35/36 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli oksennustautia. Mitä ne muuten ovat ja onko niitä nykyäänkin? T. vanhus

Vierailija
36/36 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kyllä kaikenlaiset taudit... meitä oli kyllä monta, että ei ihmekään, että kaikki taudit meille kulkeutui.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän