Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oliko teillä lapsuuden perheessä oksennustauteja?

Vierailija
24.01.2015 |

Meillä ei ollut koskaan tautia että koko perhe olisi oksentanut ja ollut mahataudissa. Nykyään monet pitää ihan normaalina että tulee jopa monta kertaa vuodessa perheeseen mahatauti. 

Minä olen oksentanut kerran lapsena, ja se ei ollut tautia. Aikuisena olen oksentanut kaksi kertaa, ja olen jo 40v, ja ollut raskaanakin monta kertaa. Ekan kerran aikuisena oksensin kun esikoinen oli pieni, silloin oli tauti lapsella ja minulla, en muista oliko miehellä, toisen kerran oksensin kun tuli noro koko perheelle 5 vuotta sitten. Pelkään oksentamista todella paljon, ja jo ajatuskin nostattaa paniikkia. Mulla tulee huono olo jo jos joku puhuu siitä, tai ajattelen sitä. 

Mun mielestä on outoa että norokin on nykyään niin tavallista, että kukaan ei ihmettele sitä että sairaalaosastoja on vierailukiellossa joka talvi.

Onko nämä mahatautiepidemiat tulleet viimeisen 20 vuoden aikana?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli useamman kerran vuodessa vatsatautia lapsena muistaakseni,ei tietenkään ihan joka vuos.Niin ja ainakin me lapset olimme taudissa,vanhemmat eivät joka kerta .Olen tosin vasta 20-vuotias,joten en osaa vastata viimeiseen kysymykseen.

Vierailija
2/36 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole eläessäni sairastanut mahatautia. Siskoni on kai kerran tai kaksi. Olen samaa mieltä siitä, että nuo tuntuvat jotenkin paljon yleisemmiltä nykyisin, mutta en ole nähnyt asiasta mitään tilastotietoa. 

Me emme käyneet päiväkodissa. Mites teillä, ap?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset matkustelevat. Eihän flunssaakaan sairastettu ennen näin paljoa. Nykyään käydään lomilla hakemassa uusimmat virukset Aasiasta tänne kiertämään.

Vierailija
4/36 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en muista että olis ollut kovin tavallista. Kyllä joskus oli, juotiin keltaista jaffaa ja ämpäri oli sängyn vieressä.

Meillä on ollut tähän asti kerran yrjötauti, vanhin on jo 10. Joillain tuntuu olevan vähintään kerran vuodessa. Mutta ei meillä ole korvatulehduksiakaan ollut.

Meillä on kaikki rokotteet otettu, myös omalla rahalla rotaa, vesirokkoa ha pneumokokkia.

Vierailija
5/36 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli usein vatsatautia. Lapsena sitä  ei vielä tajunnut, mutta käsihygieniaan ei perheessämme juurikaan kiinnitetty huomiota. Nyt omilla lapsilla vatsatauteja ollut toistaiseksi vähän.

Vierailija
6/36 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun mietin niin ei ollut vatsatautia ikinä koko perheellä, vaan aina yhdellä. Muistan myös edelleen, että kahdesti sain vatsataudin mummolassa ollessani. Eli oikeastaan kyseessä taisi olla enemmänkin sopimaton ruoka, joka sai vatsani sekaisin.

Vierailija
7/36 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä muistan lapsuudesta oksennustauteja. Sitä en muista kuinka usein niitä oli.

Aikuisena menikin aika monta vuotta ilman niitä. Sitten oman lapsen myötä on pari kertaa saatu koko porukka mahatauti. Silloin kun lapsi oli alle kouluikäinen. Sen jälkeen ei ole koko porukan läpikäynyttä ollut.

Vierailija
8/36 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kans ihmetelly ku koko ajan kavereilla mahatautia, meillä ei ikinä vaikka paljon lapsia kouluissa ja päiväkodissa.

Vierailija
9/36 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudessa mulla on ainakin muutama vatsatauti. Eka varsatauti tuli mun omaan perheeseen, kun esikoinen oli 7v. Niitä on meillä harvakseltaan, eikä olla kuin kerran sairastettu kaikki sama tauti.
Ei mun lapsuudessa ollut täitä tai kihomatojakaan ja nykyään tuntuu, että jatkuvasti koulusta tulee varoituslappua.

Vierailija
10/36 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 23:29"]Mä en muista että olis ollut kovin tavallista. Kyllä joskus oli, juotiin keltaista jaffaa ja ämpäri oli sängyn vieressä.

Meillä on ollut tähän asti kerran yrjötauti, vanhin on jo 10. Joillain tuntuu olevan vähintään kerran vuodessa. Mutta ei meillä ole korvatulehduksiakaan ollut.

Meillä on kaikki rokotteet otettu, myös omalla rahalla rotaa, vesirokkoa ha pneumokokkia.
[/quote]

Jaffan juomisen muistan minäkin lapsuudestani, kun oli oksennustauti. Tosin muistaakseni se oli punaista Jaffaa. Onkohan sellaista enää edes myynnissäkään? Tietystikään muulloin ei juuri limsaa saatu.

Vierailija
11/36 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elin lapsuuteni 70-80 lukujen vaihteessa ja kyllä vasn niitä vatstauteja oli. Muistan kuinka jouduin juomaan jotain kauheata mädänhajuista nesteytysjuomaa jotten olisi kuivunut. Omilla lapsilla oli pienempänä ehkä 1 oksutauti talvessa, muuten terveitä.

Vierailija
12/36 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 23:17"]

Onko nämä mahatautiepidemiat tulleet viimeisen 20 vuoden aikana?

[/quote]

Juu, ne on WHO:n ja lääketehtaiden salajuoni.

Meidän perhe oli jo aikaisemmin sen verran tärkeä, että istuttivat useampana vuonna vatsapöpöt perheeseen ainakin jo 80-luvulta alkaen.

Vierailija
13/36 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä olen ollut pienenä päiväkodissa, ja sitten perhepäivähoitajalla, pienemmät sisaruksetkin olivat kyllä kaikki vähintään perhepäivähoitajalla, meitä oli neljä lasta 4-6 vuoden ikäeroilla. Edelleenkään vanhemmilla ei ole oksennustautia ollut, vaikka ovat jo kuusikymppisiä.

Siskolla on lapsia, vanhimmat jo koulussa muutaman vuoden, enkä muista että heilläkään olisi pahemmin ollut mitään mahatauteja. Meidän perheessä ei kyllä ole ollut kellään korvatulehduksiakaan, mun toisella pojalla on kerran ollut. Mulla oli joskus olisko ollut 13v. kerran korva kipeä, mutta se meni itsellään ohi, ei menty lääkäriin.

En minäkään kyllä tainnut pestä käsiä lapsena kun kävin vessassa, kun olin ekalla ja tokalla koulussa, oli vielä koulussakin pihavessa, samoin talossa jossa asuttiin. Siihen aikaan sitä ei pidetty mitenkään outona, olin asunut kyllä kerrostalossakin, mutta mummolassa ei ollut sisävessaa koskaan.

Nykyään meillä pestään aina kädet kun tullaan ulkoa, vaikka olisi kintaat olleet kädessä koko ajan, ja kotipihassa oltu. Käsidesiäkin on käytössä mulla ja miehellä töissäkin aika paljon. Töistä mies sen noron silloin kerran meille toi.

ap

Vierailija
14/36 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 23:39"]

Lapsuudessa mulla on ainakin muutama vatsatauti. Eka varsatauti tuli mun omaan perheeseen, kun esikoinen oli 7v. Niitä on meillä harvakseltaan, eikä olla kuin kerran sairastettu kaikki sama tauti. Ei mun lapsuudessa ollut täitä tai kihomatojakaan ja nykyään tuntuu, että jatkuvasti koulusta tulee varoituslappua.

[/quote]

Milloin olet ollut koulussa? Kyllä ainakin minun opettaja-aikana kihomato ja täi epidemioista on lähes vuosittain tiedotettu. Kokemusta jo 70-80 lukujen taitteesta alkaen.

vatsatautejakin on aikanaan ollut. Silloin äiti keitti kaikki hammasharjoista lähtien päivittäin.

Vierailija
15/36 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli. Isosiskon oksennustaudit loppuivat kuin seinään tämän muutettua kotoa, mutta sitä sanotaankin, että lapsiperheessä jyllää bakteerit. t. -97 tyttö

Vierailija
16/36 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys ap, olen itse miettinyt samaa. Meillä ei ollut koskaan tautia, joka olisi kiertänyt kaikki läpi. Saattaahan se olla, että myös vastustuskyvyllä on tässä merkityksensä, eli ehkäpä vatsatauditkin kiertävät tietyissä perheissä enemmän kuin toisissa, sukupolvesta toiseen. Toiset taas saavat ehkä muita tauteja useammin, tai sitten eivät niitäkään. Mutta epäilen myös, että varsinaiset mahatautiepidemiat ovat yleisempiä nykyisin kuin vaikka silloin 80-luvulla. 

Vierailija
17/36 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 23:51"]Oli. Isosiskon oksennustaudit loppuivat kuin seinään tämän muutettua kotoa, mutta sitä sanotaankin, että lapsiperheessä jyllää bakteerit. t. -97 tyttö
[/quote]

Isosisko oli toisin harjoittelussa eskarissa ja heti sai flunssan, kuumeen ja oksennustaudin. Pikkulapset on sitten ihania.

Vierailija
18/36 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja joo, nämä täit ja kihomadot oli myös ihan outoja mun lapsuudessa, olen siis syntynyt 1974. Äiti puhui kauhujuttuja kuinka hänen lapsuudessaan oli vielä täitä (s. 1954) sitten olikin kova järkytys kun esikoinen meni kouluun ja sieltä tuli lappu että on täitä, ja meillekin kerran niitä tuli, joskus 2002 tai jotain, onneksi kihomadoilta on säästytty tähän asti, nuorimmat meni vasta viime syksynä päiväkotiin ekan kerran, ja menevät ensi syksynä jo eskariin, että eipä kai niitä matoja enää tule noin isoille.

ap

Vierailija
19/36 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ja keltaista jaffaa sai kun oli sairaana, ja sanko oli vieressä jos oli huono olo, koskaan vaan ei tarvinnut oksentaa. Pahin tauti lapsena oli vesirokko, se tuli ensin pikkusiskoon, ja sitten minuun ja kaveriini.

ap

Vierailija
20/36 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kyllä. 1970-luvulla olen syntynyt, samoin kuin veljeni. Muistaakseni lapsuuden aikana molemmat sairastettiin muutama oksennustauti. Yleensä meni ihan päivässä ohi, mutta muistan että olo oli aivan järkyttävä niiden tautien aikana, samanlainen kuin kamalassa krapulassa ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kuusi