Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elämäntapamuutokseni - mielipiteitä?

Vierailija
24.01.2015 |

Olen kohdellut itseäno huonosti lähes koko aikuisikäni. Poltan tupakkaa, alkoholia otan erittäin mielelläni viikonloppuisin, vuorokausirytmini on pahasti sekaisin ja on ollut viikkoja, jolloin ruokavalioni on koostunut vain suklaasta, pop cornista/sipseistä ja energiajuomista. Kämppä on kuin jokin hirvittävä huumeluola, täynnä likaa ja sotkua ja lattioille sortuneita vaateläjiä ym.

Jäin sinkuksi tuossa muutama kuukausi sitten ja ajatuksena olisi hiukan parantaa elämäntapojani. Ok, tupakasta en ole valmis vielä luopumaan, poltan 5-10 tupakkaa päivässä. Jo syksyllä löysin mieluisan liikuntaharrastuksen, siihen menee 2h/vko. Tarkoitus olisi lisäksi mennä joogaan 1-2krt viikossa (olen käynyt ennenkin mutta jäänyt), johonkin väliin haluaisin mahduttaa entisen rakkauteni kuntosalin (kävin salilla aikanaan, ennen fitness-villitystä, ja tykkäsin siitä tosi paljon) ja teiden sulettua huvittaisi myös aloittaa lenkkeily (unelmoin nyt alkuun siitä että jaksaisin juosta 5km).

Tarkoitus olisi myös panostaa terveellisempään ruokavalioon, mikä ei ole ollenkaan vaikeaa, sillä ennen söin aivan päin persettä. Ruokakassiini on nyt eksynyt suklaan ja sipsien ja keksien sijasta ruisleipää, salaattitarpeita, raejuustoa, jogurttia, siemeniä ja linssejä, halloumia ja parmesania, porkkanoita ja omenoita, sieniä jne. Mitään tiettyä dieettiä en aio noudattaa, vaan syödä melko kasvispainotteisesti mutta unohtamatta kokonaan proteiineja. Esim, tänään olen syönyt täysjyväkorppuja, sitä raejuustoa, auringonkukansiemeniä, herkkusienirisottoa johon ruli lisäksi tomaattia ja rucolaa. Herkuista en myöskään luovu, mutta suklaalevy/viikko entisen 7/viikko sijaan saa riittää.

Sinkuksi jäämisen myötä alkoholinkäyttöni on myös romahtanut, koska ei ole ketään kenen kanssa juoda. Kavereita ei nykyisellä asuinpaikkakunnallani ole ja en ole mikään kotona tissuttelija. Jatkossa alkoholia siis ehkä 1x/kk, käytännössä silloin kun minulla on mahdollisuus tavata jotakuta kaveriani.

Lisäksi aion panostaa ulkonäkööni. Mulla on kasapäin kivoja vaatteita ja meikkejä, mutta koska olen laiska, kuljen yleensä hompsuisen näköisenä, naamassa korkeintaan peitevoidetta ja ripsari. Jatkossa haluaisin tehdä kevyen meikin töihin, eli kevyt meikkipohja poskipunineen + vaalea luomiväri + ripsari + kulmakynä. Lisäksi pitäisi käydä vaatekaappi läpi ja katsoa millaisia asukokonaisuuksia saan aikaan. Vaatteita tosiaan ON, tuskin joudun hankkimaan juuri mitään. Haluaisin myös olla sellainen nainen, jolla kädet ja jalat aina hoidettu ja iho kosteutettu, hiukset ojennuksessa jne.

Tarkoitus olisi myös jatkossa mennä nukkumaan suht ajoissa, että yöunta tulisi edes se 6h, ja toisaalta jättää puutteellisia yöunia ajoittain paikanneet 4h päiväunet pois. Ja kämppä olisi myös tarkoitus pitää ihmismäisessä kunnossa (kunhan saan ns alkusiivouksen joskus tehtyä..). Ihan niin että imuroitua tulisi kerran viikossa ja pyykit pestyä ajallaan ja roskat vietyä kun pussi on täynnä jne. Lattioita tulen tuskin jatkossakaan pesemään useammin kuin kerran vuodessa. Ehkä tänä keväänä voisin kuurata ikkunat, niihinkään en ole 3 vuoteen koskenut.

Miltäs kuulostaa? Uskotteko, että onnistun? Mihin noista kaikista asioista itse satsaisitte ensimmäisenä? Oletteko joskus tehneet saman - kuinka kävi? Millaisia vaikutuksia on odotettavissa ja koska?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvältä kuulostaa! Nostaisin ton riittävän unen tärkeysjärjestyksessä tosi korkealle, uni kun vaikuttaa ihan kaikkeen jaksamisesta ulkonäköön. Unta 7-8 tuntia!

Vierailija
2/3 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun luonteelleni sopisi parhaiten tuosta perusteellisesta siivouksesta aloittaminen. En tarkoita edes pintojen pesua - siihen menee maksimissaan päivä - vaan kaappien ja rojuläjien purkamista. Se on todella terapeuttista, ja kun paikat on järjestyksessä ja tavaroilla oma paikkansa, on siisteyden ylläpitäminen jatkossa helppoa.
Mutta se sopisi minulle, sinulle ehkä jokin toinen askel.
Suunnitelmasi kuulostaa hienolta. Hyvä, että se on niin kokonaisvaltainen ja olet kiinnittänyt huomiota myös itsesi hoitamiseen pelkän rääkkäämisen sijasta.
Kokemuksesta sanon että uskon tuon alkoholinkäytön jättämisen osoittautuvan luultua vaikeammaksi. Juopotteluseuraa löytyy aina, älä siis aseta itsellesi epärealistisia tavoitteita siinä suhteessa.
Jokaiseen listasi kohtaan sanoisin että muista olla itsellesi armollinen äläkä lannistu repsahduksista. Muista kuitenkin että vain sinä olet vastuussa elämäsi muuttamisesta ja uuden suunnan säilyttämisestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että kuulostat motivoituneelta ja varmaan tiedät mitä tehdä. MYös tuo elämäntilanne varmaan antaa potkua. Iso muutos tuo on, kiinnitä huomiota siihen ettet vedä överiksi niin että kun tulee väsy-kiire-veetutuspäivä, romahdat entiseen etkä pääsekään enää vauhtiin kun alkuinnostus on mennyt ja tavoitetaso niin korkealla. Tee pieniä askelia ja kehu itseäsi, nauti jokaisesta saavutuksesta ja siitä että hoidat itseäsi. Mieti ennakkoon valmiiksi helppo tapa pitää kiinni tärkeimmistä muutoksista, jonka mukaan toimit kun tulee se huono päivä, mitä syöt, mitä teet, mikä lohduttaa mutta ei vie liikaa takapakkia...

Älä myöskään liikaa mieti että täytyy olla sellainen nainen jolla hiukset ja kynnet on laitettu tms., olen ihan varma että monella se vie hirveästi aikaa joka on pois jostain muusta, etkä tiedä mikä se uhraus kenenkin elämässä on. Ja luonteenlaatu, elämäntyyli ja hiuslaatukin on yksilöllisiä. Eli itse näet vain sen lopputuloksen muista ja ajattelet että sinunkin pitää pystyä samaan, ja toki pystytkin jos haluat, mutta et voi tietää onko se sinulle yhtä helppoa kuin jollekin toiselle. Ei se haittaa että yrität, kunhan et ruoski itseäsi ja häpeä jos ei onnistukaan

.  Myös että jos en olisi säännöllisesti kokkaillutvuosiin, niin oletettavasti kaipaisin herkullisia ruokia joista tulee hyvä olo ja jotka on helppo loihtia vaikka ei olisi käynyt kaupassa ja haluaisi vaan jotain hyvää äkkiä. Myös jos tosiaan pystyt alkoholin jättämään ihan sillä ettei ole ryyppykaveria, niin hienoa, mutta huomioi että helposti keho ja mieli ei välttämättä muutokseen silti sopeudu, mutta se on ehkä helpompi kestää jos otat selvää juomisen lopettmisen vaikutuksista. Ettet ala sekoittaa niitä oireita muihin elämäntapamuutoksen osa-alueisiin.

Sulla on ollut hyvin lyhytjänteinen ja nautintokeskeinen ja kehosta irrallaan oleva elämäntyyli, uudet jutut tiedät järjellä hyviksi mutta saattaa olla että alitajuisesti se turruttava tapa on tuttu ja voi täyttää jotakin tehtävääkin sun elämässä. Eli varaudu että hyvin monenlaisia ristiriitaisia ja voimakkaita tunteita, ajatuksia, mielitekoja voi tulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi