Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kituuttaminen hoitovapaalla, kun miehen tulot vaikuttavat tukeen

Vierailija
24.01.2015 |

Olen nyt hoitovapaalla ja saan n. 700 eur kotihoidontukea kuukausittain. Lapset ovat 11kk ja 2v. Mieheni oli sitä mieltä, että jäisin töistä hoitamaan lapsiamme kotiin. Hänellä itsellään on erittäin hyvä palkka (noin 8500 eur bruttona tms.). Mies kuitenkin haluaa, että jaamme ruokakulut ja lasten kulut täysin puoliksi, mistä seuraa se, että joudun itse kituuttamaan pelkällä halpismakaronilla ja puurolla ainakin arkipäivät.

Lapsille toki ostamme kunnon ruoat ja vaatteet, mutta itselläni on talous todella tiukilla, sillä maksan miehelle myös asunnon koko vastikkeen, sähkölaskuista puolet sekä pienen osan vakuutuksista sekä auton bensoista (itselläni ei ole tosin edes ajokorttia, mutta mies veloittaa minulta bensat, jos menemme esim. sukulaisten luo käymään autolla pidemmän välimatkan päähän).

Joka tapauksessa olisi tarkoitus laittaa lapset ensi syksynä päiväkotiin, jolloin pienempi olisi vasta 1,5-vuotias, sillä miehen mielestä minun on mentävä töihin asap. Mietin tässä vain, että olisiko jotain vinkkejä, miten selviäisin taloudellisesti.

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 21:30"]

Mitä tarkoitat, kun ensin kirjoitit. "Mieheni oli sitä mieltä, että jäisin töistä hoitamaan lapsiamme kotiin." ja sitten "sillä miehen mielestä minun on mentävä töihin asap." Onko miehen mielipide siis muuttunut tässä välillä esim. rahatilanteestasi johtuen? Vai oliko hän alunperinkin sitä mieltä, että olisit kotona siihen, että kuopus on 1,5v.? Oletko palaamassa vanhaan työhösi vai pitääkö sinun hakea uusi työ hoitovapaan jälkeen? Jos työ on vakituinen, niin kuinka pitkän hoitovapaan olet hakenut?

[/quote]

Miehen mielipide on tässä matkan varrella muuttunut. Nyt kun hän huomaa, että rahani alkavat oikeasti olla tiukilla (aluksi mulla oli hätävarana pari tuhatta euroa säästössä, jotka ovat huvenneet perhevapaiden aikana matalammasta tulotasosta johtuen), niin hän on sitä mieltä, että mun pitäisi sittenkin mennä töihin. Menen samaan työpaikkaan takaisin. En tosin tässä kehtaa paljastaa liikaa yksityiskohtia, ettei vaikkapa joku tuttu tunnistaisi. T. Ap

Vierailija
42/83 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 21:35"]Kerro nyt ap missä kunnassa maksetaan kuntalisää yli300€
[/quote]

[Pakkaa muuttolaatikoita.]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 21:35"]Kerro nyt ap missä kunnassa maksetaan kuntalisää yli300€
[/quote]

En muista tarkkoja summia mutta alle kolmevuotiaasta sisaruksesta saa n 90e muistaakseni, hoitoraha 350 ja kuntalisa 260. Eikö tuosta ny se 700 tuu? Ap on varmaaan hakenut nollaverokortin kelaan mikä on fiksua tuossa tilanteessa, työssäollessa voi maksaa sitten vähän enempi.

Vierailija
44/83 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitat, kun ensin kirjoitit. "Mieheni oli sitä mieltä, että jäisin töistä hoitamaan lapsiamme kotiin." ja sitten "sillä miehen mielestä minun on mentävä töihin asap." Onko miehen mielipide siis muuttunut tässä välillä esim. rahatilanteestasi johtuen? Vai oliko hän alunperinkin sitä mieltä, että olisit kotona siihen, että kuopus on 1,5v.? Oletko palaamassa vanhaan työhösi vai pitääkö sinun hakea uusi työ hoitovapaan jälkeen? Jos työ on vakituinen, niin kuinka pitkän hoitovapaan olet hakenut?

[/quote]

Nää provot on joskus tällaisa, pussiin menn, mutta kohta tulee elitys:)

Vierailija
45/83 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 21:38"]

[/quote]

Miehen mielipide on tässä matkan varrella muuttunut. Nyt kun hän huomaa, että rahani alkavat oikeasti olla tiukilla (aluksi mulla oli hätävarana pari tuhatta euroa säästössä, jotka ovat huvenneet perhevapaiden aikana matalammasta tulotasosta johtuen), niin hän on sitä mieltä, että mun pitäisi sittenkin mennä töihin. Menen samaan työpaikkaan takaisin. En tosin tässä kehtaa paljastaa liikaa yksityiskohtia, ettei vaikkapa joku tuttu tunnistaisi. T. Ap

[/quote]

Mitä jos Ap jäisi työttömäksi? Hylkäisikö miehesi sinut tai tekisi hulluksi syyllistämisellä? 

Vierailija
46/83 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta pois. Voithan vaikka jättää lapset isänsä hoitoon, sano että tulet takaisin myöhemmin jos huvittaa.

Vierailija
47/83 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa edes neuvoa, omaa typeryyttäsi olet tuossa tilanteessa. Vaikka sulle tavutettaisiin ohjeet miten toimia, jatkat kuitenkin entiseen malliin eli mies jatkaa hyväksikäyttöä ja sinä kituutat.

Vierailija
48/83 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 21:40"][quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 21:35"]Kerro nyt ap missä kunnassa maksetaan kuntalisää yli300€
[/quote]

En muista tarkkoja summia mutta alle kolmevuotiaasta sisaruksesta saa n 90e muistaakseni, hoitoraha 350 ja kuntalisa 260. Eikö tuosta ny se 700 tuu? Ap on varmaaan hakenut nollaverokortin kelaan mikä on fiksua tuossa tilanteessa, työssäollessa voi maksaa sitten vähän enempi.

[/quote]

Minkä NOLLA-verokortin?!
Oon aina hakenu muutosverokortin sosiaalietuutta varten, mutta NOLLAA prosenttia ei kyllä ikinä ole tarjottu :(

Vierailija
49/83 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisoilla on elatusvelvollisuus toisiinsa nähden. Nin myötä kuin vastamäessäkin. Entäs kun siinä mäessä on yhteisiä lapsia, niin velvollisuuksia ei olisikaan? 

Miehesi asia on varmistaa, että sinulla on kaikki hyvin äitiysloman ja hoitovapaan aikana. Jos shoppailet vain kaikki rahasi turhaan eli ulkonäköösi tms, on asia eri.

Vierailija
50/83 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairas mies!

Vierailija
51/83 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa vinkkini on, että eroa. Tiedät varmasti itsekin, että se on ainoa oikea ratkaisu.

Vierailija
52/83 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset saa hienot roolimallit tai parisuhdemallin? Pelkäisin itse tuollaista miestä. Hirveän autoritaarinen? Mihinköhän pistää rahansa tai kenen hyväksi? Minkälainen kasvatus tuottaa tuollainen epäempaattisen kitupiikin? 

Vierailija
53/83 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytä miehellesi tämä ketju ja lista vaatimuksista paperilla tarkkoine euro-summineen. Jos ei tehoa, lähetä linkki ketjuun miehen työkavereille omalla nimelläsi olevasta s-postista.

Ja jos ei vieläkään mene perille, eroa, vie puolet omaisuudesta ja vaadi kunnon elarit.

Vierailija
54/83 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 21:38"][quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 21:30"]

[/quote]

[/quote]

Lähinnä tarkoitin tuolla viimeisellä sitä, että onko sun mahdollista palata töihin ASAP. Ainakaan minulla ei ole asiaa töihin ennen hakemani hoitovapaan loppua, koska minulle on palkattu sijainen. Ei siis auttaisi haluta töihin ASAP.

Vierailija
55/83 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 21:10"]

Eli provo koska saman perheen kaikki lapsilisät tulevat aina samalle tilille. Hullu maailma, joskus totuus tarua ihmeellisempää.

[/quote]

Ei todellakaan tule. Tiedän sen, koska meilläkään ei tule samalla tilille.

Vierailija
56/83 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 21:33"]

Miksi sinä maksat koko vastikkeen? Maksaako mies siis lainaa eli kerryttää omaa omaisuuttaan sinun rahoillasi? Sinähän tuossa elätät häntä. Niin kuin elätät muutenkin, kun suostut tekemään palkatta töitä, jotka kuuluisivat teille molemmillle.

Eroa. Mies ei selvästi rakasta sinua, koska noilla tuloilla hänellä olisi hyvin varaa huolehtia sinun ja lasten kohtuullisista kuluista ja rahaa jäisi silti hänellä säästöönkin reilusti. Nykyinen elämäntapanne on hyvin epäoikeudenmukainen sinua kohtaan.

[/quote]

Maksan tosiaan koko vastikkeen ja pari kymppiä siihen päälle sekä sähkölaskusta puolet. Mies käyttää rahaa lainansa lyhentämiseen. Hän vetosi siihen, että en saisi kuitenkaan vastaavaa asuntoa vastikkeen hinnalla käyttööni, joten hän meinasi yhdessä vaiheessa veloittaa minulta jopa enemmän kuukausittain (siis vastaavaa vuokra-asunnon puolikasta vastaavan hinnan). Hän myös olisi alunperin halunnut maksattaa puolet lainansa koroista minulla myös. Olin kuitenkin tiukkana, joten selvisin pelkällä koko vastikkeen maksamisella.

Olen yrittänyt sanoa hänelle, että tosiaan minusta on hänelle taloudellista hyötyä ja hän itsehän vain lyhentää omasta omaisuudesta lainaa, kun taas minä maksan niitä juoksevia menoja, enkä kerrytä omaa omaisuuttani lainkaan. Mieheni on erittäin pihi ja hän laittaa omat ylijäävät rahansa sijoituksiin. Onhan tämä tilanne melkoisen epäreilu, mutta olen vähän jumissa tässä tilanteessa, enkä tiedä, miten edetä tai edes pitää puoliani häntä vastaan. T. Ap

Vierailija
57/83 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sitä avioehtoa vai ei?

Vierailija
58/83 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue, mitä Suomen laki sanoo avioliitosta ja elatusvelvollisuudesta. (finlex.fi) Kai olette naimisissa?

48§

Jos se, mitä puolison on perheen elatusta varten rahassa suoritettava, ei riitä niihin, menoihin, joista hänen on huolehdittava, olkoon toinen puoliso velvollinen sopivin erin antamaan hänen käytettäväkseen tarpeellisia varoja. 

49§

Jos puoliso ilmeisesti laiminlyö velvollisuutensa ottaa osaa perheen elatukseen tai antaa rahaa toisen puolison käytettäväksi, voi oikeus velvoittaa hänet antamaan tälle kuukausittain, viikoittain tai muuten sopivin ajoin varoja niihin elatusmenoihin, joista tämän on huolehdittava tai jotka oikeus olosuhteisiin katsoen harkitsee olevan syytä uskoa hänen huolehdittavikseen.

Kantajan pyynnöstä voidaan sellaisessa asiassa, josta 1 momentissa puhutaan, antaa päätös, siksi kun asia on tuomiolla ratkaistu.

Vierailija
59/83 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 21:52"]

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 21:33"]

Miksi sinä maksat koko vastikkeen? Maksaako mies siis lainaa eli kerryttää omaa omaisuuttaan sinun rahoillasi? Sinähän tuossa elätät häntä. Niin kuin elätät muutenkin, kun suostut tekemään palkatta töitä, jotka kuuluisivat teille molemmillle.

Eroa. Mies ei selvästi rakasta sinua, koska noilla tuloilla hänellä olisi hyvin varaa huolehtia sinun ja lasten kohtuullisista kuluista ja rahaa jäisi silti hänellä säästöönkin reilusti. Nykyinen elämäntapanne on hyvin epäoikeudenmukainen sinua kohtaan.

[/quote]

Maksan tosiaan koko vastikkeen ja pari kymppiä siihen päälle sekä sähkölaskusta puolet. Mies käyttää rahaa lainansa lyhentämiseen. Hän vetosi siihen, että en saisi kuitenkaan vastaavaa asuntoa vastikkeen hinnalla käyttööni, joten hän meinasi yhdessä vaiheessa veloittaa minulta jopa enemmän kuukausittain (siis vastaavaa vuokra-asunnon puolikasta vastaavan hinnan). Hän myös olisi alunperin halunnut maksattaa puolet lainansa koroista minulla myös. Olin kuitenkin tiukkana, joten selvisin pelkällä koko vastikkeen maksamisella.

Olen yrittänyt sanoa hänelle, että tosiaan minusta on hänelle taloudellista hyötyä ja hän itsehän vain lyhentää omasta omaisuudesta lainaa, kun taas minä maksan niitä juoksevia menoja, enkä kerrytä omaa omaisuuttani lainkaan. Mieheni on erittäin pihi ja hän laittaa omat ylijäävät rahansa sijoituksiin. Onhan tämä tilanne melkoisen epäreilu, mutta olen vähän jumissa tässä tilanteessa, enkä tiedä, miten edetä tai edes pitää puoliani häntä vastaan. T. Ap

[/quote]

Pyörryn. Ei tuo ole rakkautta nähnytkään. Vain ihminen, jolla on huono itsetunto suostuu tuohon. Sinun miehestäsi ei ole sinulle mitään turvaa oikeasti. 

Vierailija
60/83 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 21:50"]

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 21:38"][quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 21:30"] Mitä tarkoitat, kun ensin kirjoitit. "Mieheni oli sitä mieltä, että jäisin töistä hoitamaan lapsiamme kotiin." ja sitten "sillä miehen mielestä minun on mentävä töihin asap." Onko miehen mielipide siis muuttunut tässä välillä esim. rahatilanteestasi johtuen? Vai oliko hän alunperinkin sitä mieltä, että olisit kotona siihen, että kuopus on 1,5v.? Oletko palaamassa vanhaan työhösi vai pitääkö sinun hakea uusi työ hoitovapaan jälkeen? Jos työ on vakituinen, niin kuinka pitkän hoitovapaan olet hakenut? [/quote] Miehen mielipide on tässä matkan varrella muuttunut. Nyt kun hän huomaa, että rahani alkavat oikeasti olla tiukilla (aluksi mulla oli hätävarana pari tuhatta euroa säästössä, jotka ovat huvenneet perhevapaiden aikana matalammasta tulotasosta johtuen), niin hän on sitä mieltä, että mun pitäisi sittenkin mennä töihin. Menen samaan työpaikkaan takaisin. En tosin tässä kehtaa paljastaa liikaa yksityiskohtia, ettei vaikkapa joku tuttu tunnistaisi. T. Ap [/quote] Lähinnä tarkoitin tuolla viimeisellä sitä, että onko sun mahdollista palata töihin ASAP. Ainakaan minulla ei ole asiaa töihin ennen hakemani hoitovapaan loppua, koska minulle on palkattu sijainen. Ei siis auttaisi haluta töihin ASAP.

[/quote]

Sen takia mulle tulikin vähän kiusallinen olo, kun oon tosiaan sopinut töissä palaavani tiettyyn aikaan ja mies haluaa, että alkaisinkin sooloilla ja muutella sitä aiemmin sovittua (ja miehellekin käyvää) ajankohtaa. En ole yhtään varma, että voisinko mennä aiemmin ja onko siellä sijainen palkattuna. Olen itse sillä kannalla, että menen sitten takaisin töihin, kun olen alunperin sopinut. T. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi viisi