Kituuttaminen hoitovapaalla, kun miehen tulot vaikuttavat tukeen
Olen nyt hoitovapaalla ja saan n. 700 eur kotihoidontukea kuukausittain. Lapset ovat 11kk ja 2v. Mieheni oli sitä mieltä, että jäisin töistä hoitamaan lapsiamme kotiin. Hänellä itsellään on erittäin hyvä palkka (noin 8500 eur bruttona tms.). Mies kuitenkin haluaa, että jaamme ruokakulut ja lasten kulut täysin puoliksi, mistä seuraa se, että joudun itse kituuttamaan pelkällä halpismakaronilla ja puurolla ainakin arkipäivät.
Lapsille toki ostamme kunnon ruoat ja vaatteet, mutta itselläni on talous todella tiukilla, sillä maksan miehelle myös asunnon koko vastikkeen, sähkölaskuista puolet sekä pienen osan vakuutuksista sekä auton bensoista (itselläni ei ole tosin edes ajokorttia, mutta mies veloittaa minulta bensat, jos menemme esim. sukulaisten luo käymään autolla pidemmän välimatkan päähän).
Joka tapauksessa olisi tarkoitus laittaa lapset ensi syksynä päiväkotiin, jolloin pienempi olisi vasta 1,5-vuotias, sillä miehen mielestä minun on mentävä töihin asap. Mietin tässä vain, että olisiko jotain vinkkejä, miten selviäisin taloudellisesti.
Kommentit (83)
Erotkaa! Saat edes elarit. On sulla hirveä ukko:/
Eläisin herroiksi 700€:lla kuussa. Mulle rapsahtaa kotihoidontuki ja vajaa 100€ hoitolisää, mikä kertonee miehen tuloista. Ei, ikävä kyllä, kuntalisää.
Sanoisin miehelle että kumpikin laittaa tietyn prosentuaalisen osuuden tuloista yhteiselle tilille mistä maksetaan kaikki talouden kulut, loput ois omaan käyttöön tai sitten lähden lapsineni omaan osoitteeseen. Ymmärtäisin kulujen puolittamisen jos tulot ois suhkot saman kokoiset mutta tommonen piheys on jo sairasta.
Ap elää kuin yksinhuoltaja taloudellisesti! Ihan naurettavaa, ukko nauttii rahoistaan ja sinä kituutat. Lähde pois tuollaisen idiootin luota.
Kylmät väreet meni tällä puolella ruutua. Aivan uskomaton ukko!
Sun miehesi on käsittämätön! Sinä hoidat teidän yhteisiä lapsia kotona ja mies laskuttaa sulta puolet kaikista kuluista. Syöttekö te siis niin, että sä teet miehelle ja lapsille ruokaa ja itse syöt jotain puuroa, kun et saa syödä miehen ostamia ruokia?
Missä kunnassa tulee kuntalisää 300€? Espoossa eniten ja se ei ole lähellekään sitä ja verojen jälkeen käteen reilu 500€. Sähän voit mennä lastenvalvojalle ja pyytää elatuslaskelmat myös avioliiton ajalle
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 21:21"]
Ala vaatia mieheltä "palkkaa" lasten hoidosta. Teidän kaikki tasan puoliksi -kaavallahan se tekisi puolet lasten maksimi päivähoitomaksuista (koska jos sinä et heitä kotona hoitaisi, heidät olisi pakko laittaa hoitoon ja maksimi koska täydet maksuthan noilla miehen tuloilla tulisi). Myös muista kotitöistä mitä teet miestä enemmän vaadit rahat kouraan. Muutoin pakko sanoa, että tuohan on aivan järjetön järjestely, jos on tottakaan. Olet käytännössä ilmainen piika ja lastenhoitaja miehellesi..
[/quote]
Onhan tämä hieman kiusallinen ja epäreilu kuvio, tiedän sen sinänsä. Mies lisäksi vielä on vedonnut siihenkin, että joudun nyt kotona ollessani tekemään lähes kaikki kotityöt yksin, kun en ole töissä. Eli siis kituutan + hoidan lapset + teen lähes kaikki kotityöt yksin. Silloin kun kävin töissä, niin jaoimme sentään kotitöitä hieman tasaisemmin, mutta nyt kun mulle maksetaan miehen sanoin "kotona makoilusta", niin saan tehdä sen eteen töitäkin. Kyllähän tämä minua nyppii, mutta mietinkin tässä, että pitäisikö tosiaan harkita jopa eroakin. Toisaalta voisin mennä hieman aiemmin töihin, jolloin lapset menisivät päiväkotiin hoitoon. Mieheni on tosiaan niin tarkka ja jääräpäinen, että hänen päätään on vaikeaa kääntää tällaisissa asioissa. T. Ap
Mitä tarkoitat, kun ensin kirjoitit. "Mieheni oli sitä mieltä, että jäisin töistä hoitamaan lapsiamme kotiin." ja sitten "sillä miehen mielestä minun on mentävä töihin asap."
Onko miehen mielipide siis muuttunut tässä välillä esim. rahatilanteestasi johtuen? Vai oliko hän alunperinkin sitä mieltä, että olisit kotona siihen, että kuopus on 1,5v.?
Oletko palaamassa vanhaan työhösi vai pitääkö sinun hakea uusi työ hoitovapaan jälkeen? Jos työ on vakituinen, niin kuinka pitkän hoitovapaan olet hakenut?
Miksi sinä maksat koko vastikkeen? Maksaako mies siis lainaa eli kerryttää omaa omaisuuttaan sinun rahoillasi? Sinähän tuossa elätät häntä. Niin kuin elätät muutenkin, kun suostut tekemään palkatta töitä, jotka kuuluisivat teille molemmillle.
Eroa. Mies ei selvästi rakasta sinua, koska noilla tuloilla hänellä olisi hyvin varaa huolehtia sinun ja lasten kohtuullisista kuluista ja rahaa jäisi silti hänellä säästöönkin reilusti. Nykyinen elämäntapanne on hyvin epäoikeudenmukainen sinua kohtaan.
AP, onko teillä avioehto?
Ota nyt vaan avioero tuollaisesta kitupiikistä. Jos teillä ei ole avioehtoa niin saat puolet oamisuudestanne. Myös sellaisesta mikä on vain miehen nimissä. Eli jos vaikka teidän asunto on velaton ja miehen nimissä niin saat silti puolet sen arvosta itsellesi erossa.
En nyt haluaisi käyttää sitä narsistikorttia, mutta väkisin tulee mieleen...Miten voit Ap hyväksyä tuollaisen järjestelyn? Eikö sinulla ole omanarvontuntoa?
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 21:15"]
Tosin itse en saa ainakaan niihin koskea ilman miehen lupaa. T. Ap
[/quote]
Kuka sinua estää?
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 21:29"]
Missä kunnassa tulee kuntalisää 300€? Espoossa eniten ja se ei ole lähellekään sitä ja verojen jälkeen käteen reilu 500€. Sähän voit mennä lastenvalvojalle ja pyytää elatuslaskelmat myös avioliiton ajalle
[/quote]
Helsingissä ja 264 eur/kk.
Kerro nyt ap missä kunnassa maksetaan kuntalisää yli300€
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 21:33"]
Tosin itse en saa ainakaan niihin koskea ilman miehen lupaa. T. Ap
[/quote]
Kuka sinua estää?
[/quote]
Missä kumppaneiden tasa-arvo tässä asiassa?
Netistälöytyy laskureita paljonko miehesi joutuisi maksamaan elareita jos eroaisitte ja tuloeron e olisi tuo. Tietysti sen lisäksi että miehesi on elatusvelvollinen lapsia kohtaan niin niinkauan kuin olette avioliitossa niin mies on velvollinen elättämään myös sinua.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 21:33"][quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 21:29"]
[/quote]
Helsingissä ja 264 eur/kk.
[/quote]
Miinus verot eli reilu 500€ netto
Juupa juu, kahden lapsen kotihoidon tuki on rapiat 400 euroa joten tuossa summassa pitäisi olla kuntalisääkin.
[/quote]
Jep, tosiaan tulee ihan hyvä kuntalisä tuohon. Tuossa on vain se "ongelma", että maksan sen koko vastikkeen, jonka jälkeen jää muihin kuluihin noin kolmisensataa euroa ja niistä noin satanen menee muihin kiinteisiin kuluihin = jää noin 200 eur kaikkiin omiin menoihini (ruoka + vaatteet + hygieniatarvikkeet jne.) sekä lasten menojen (ruoka, vaatteet, lelut) puolikkaaseen yhteensä, joten sen vuoksi tekee hieman tiukkaa minulle.
Ongelmana meillä on se saman perheen sisällä oleva huomattavan suuri elintasoero, joten emme juurikaan käy kirpputoreilla edes, vaan mies haluaa lapsille uusia vaatteita ja leluja, joten joudun sitten joustamaan omista kuluistani kaiken. Mies on vieläpä todella tarkka noista, joten ei jousta kuin satunnaisesti. Ai niin, ja hyvän palkan lisäksi hänellä on sijoituksissa kiinni erittäin paljon rahaa. Mies sanoikin tässä juuri (kun otin asian puheeksi), että mun olisi sittenkin syytä mennä töihin piakkoin, sillä hän ei halua elättää minua.
T. Ap