Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suolen umpipussitauti (divertikuloosi ja divertikuliitti)

Vierailija
09.11.2021 |

Kokemuksia tästä, jos sulla ollut tuo vaiva niin miten oireillut?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuumetta ja vatsakipua joka meni pahemmaks heti syömisen jälkeen ja sit vaihtelevaa suolen toimintaa.. Kuitua ja liikuntaa et pysyy aisoissa tai ainakin parempana.

Vierailija
2/13 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Divertikuliitissa on minulla aina järkyttävä kipu vasemmalla alavatsalla, kuumetta, tulehdusarvot yli 200 eli lääkärireissua vaatii. Aina se on kuitenkin tupla-antibiooteilla talttunut. Tähän mennessä olen sairastanut sen 4-5 kertaa.

Divertikuloosi, eli ne umpipussit, on liki oireeton vaiva. Ehkä joskus oireilee kuin ärtyvä suoli, eli löysää/kovaa ulostetta ja vatsan väänteitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös noissa oo joku ero et divertikuloosi yleensä jopa oireetonkin voi olla ja itsehoidolla pärjäilee kun sit tuo divertikuliitti vie lekuriin..?

Vierailija
4/13 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekan kerran kuulin noista, kun tulehdus vei minut sairaalaan tiputukseen. Mitään suolisto-ongelmia ei minulla ollut tuota ennen. Tulehduksia oli neljä puolen vuoden sisään, mutta tunnistin oireet ja tulehdukset meni ohi ab-tableteilla. Tulehdukset loppuivat, kun suolesta leikattiin pätkä pois.

Vierailija
5/13 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nos to

Vierailija
6/13 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaista antibioottia .

Vierailija
7/13 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolen toimimattomuus. Hel*etinmoinen vatsakipu. Kipu lakkasi reilun vuorokauden jälkeen mutta tuli takaisin päivän päästä. Kipu sen verran kova että sai aikuisen miehen vaikeroimaan.

Vierailija
8/13 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekan kerran kuulin noista, kun tulehdus vei minut sairaalaan tiputukseen. Mitään suolisto-ongelmia ei minulla ollut tuota ennen. Tulehduksia oli neljä puolen vuoden sisään, mutta tunnistin oireet ja tulehdukset meni ohi ab-tableteilla. Tulehdukset loppuivat, kun suolesta leikattiin pätkä pois.

Sopiiko kysyä, miksi leikattiin? Minulle sanottiin, että siihen turvaudutaan vasta aika äärimmäisessä tilanteessa.

Vierailija
9/13 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös noissa oo joku ero et divertikuloosi yleensä jopa oireetonkin voi olla ja itsehoidolla pärjäilee kun sit tuo divertikuliitti vie lekuriin..?

Divertikuloosi on ne itse pussit ja divertikuliitti se, kun ne tulehtuu. Pussithan ei katoa mihinkään, mutta ei niistä haittaakaan ole kunhan eivät pääse tulehtumaan.

Vierailija
10/13 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko tämän seurauksena tulla verta?

Vierailija
11/13 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheltäni leikattiin 35 cm paksusuolen loppupätkää pois tulehtuneiden umpipussien  takia. Sen jälkeen ollut terve. Mutta sitä ennen hoidettiin antibiooteilla, mutta lopulta vaati leikkauksen. Suoli oli niin huonossa kunnossa. Putkella vedettiin myös mätää pois mahan läpi. Kovaa kipua aiheutti tämä tauti.  Ei mikään leikinasia kun tulehtuu pahasti, tulehdusarvot pilvissä jne.

Vierailija
12/13 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Divertikuliitissa on minulla aina järkyttävä kipu vasemmalla alavatsalla, kuumetta, tulehdusarvot yli 200 eli lääkärireissua vaatii. Aina se on kuitenkin tupla-antibiooteilla talttunut. Tähän mennessä olen sairastanut sen 4-5 kertaa.

Divertikuloosi, eli ne umpipussit, on liki oireeton vaiva. Ehkä joskus oireilee kuin ärtyvä suoli, eli löysää/kovaa ulostetta ja vatsan väänteitä.

DIvertikuliitti johtuu juurikin niistä divertikkeleistä eli umpipusseista, eli on niiden tulehdus. Ei siis varsinaisesti voi sanoa, että divertikuloosi olisi oireetonta.

Ok, ei ne välttämättä tulehdu uudelleen.

Minulla tulehtui 4,5 vuotta sitten, oli juiliva kipu juuri vasemmalla. Ei kuumetta. Menin seuraavana päivänä gynekologille, koska luulin sitä munasarjatulehdukseksi tai joksikin vastaavaksi, sillä kohdalla alavatsallahan se tuntuu. No divertikuliitti ei varmaan sitten ehtinyt kehittyä vakavaksi. Tulehdusarvo joitain kymmeniä. Hoitui antibiooteilla.

Sen jälkeen olen pitänyt huolen siitä, että vatsa toimii vähintään joka toinen päivä, tarvittaessa otan Laxoberonia illalla. Ummetus lisää nimittäin divertikuliitin riskiä.

Kävin myös peräsuolen tähystyksessä, löytyi kahdeksan divertikkeliä.

N54

Vierailija
13/13 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tähystyksessä anemian takia, löytyi divertikkeleitä vaikka en ole koskaan kärsinyt ummetuksesta. Eivät ole oireilleet mitenkään. Sain ohjeet miten toimia jos tulee kova vasemmanpuoleinen alavatsakipu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän neljä