Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajatuksia avioehdosta?

Vierailija
09.11.2021 |

Ainakin minusta itsestäni avioehto tuntuu hyvin järkevältä, mutta kuinka on asian laita muiden mielestä?

Telkussa naiset tuntuvat aina vetävän herneen nenään kun mies pelaa avioehto-kortin.

Eikö avioehtoa voisi ajatella todellisen rakkauden osoituksena? Haluan vain sinut, en rahojasi? :D

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jättänyt kerran avioehdon tekemättä ja viisastuin tapauksesta. En suosittele kellekään avioliittoa ilman avioehtoa

Vierailija
42/46 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä haluaisin naimisiin mennessä täysin poissulkevan avioehdon. Itse olen varaton kädestä-suuhun-eläjä ja miesystävälläni on omaisuutta ja isohko palkkatulot. Hänellä myös lapsia, minulla ei ja yhteisiä ei tule. Miksi haluaisin hänen hankkimastaan omaisuudesta mitään, pärjään niukinnaukin omillani ja enempää en tarvitsekaan, rakkaus riittää. Reilu peli ettei kärkytä toisen omaisuutta, olevaa tai tulevaa. Monellakin varmaan tarve toisenlaisille järjestelyille, ymmärrän toki sen. Kukin tilanteensa mukaan.

Asian vierestä kysymys; tietääkö joku voiko avioehdolla sulkea pois puolison elatusvelvollisuuden, joka syntyy "automaattisesti" naimisiin mennessä?

N40

Ei voi. Yhteiskunta katsoo joka tapauksessa puolison elatusvelvolliseksi vaikka pari olisi tehnyt millaiset sopimukset tahansa. Muutenhan elatus menisi yhteiskunnalle eli muille ihmisille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mennä naimisiin, jos ei edes puolison elatusvelvollisuutta halua vastuulleen... Jos on noin vaikea jakaa yhtään mitään sen elämänkumppanin kanssa, niin voi pysyä ihan vain seurustelu-/avopuolisoinakin.

Vierailija
44/46 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu avioehdon sisällöstä.

Me ei tarvittu eikä haluttu avioehtoa, kun naimisiin mentiin, sillä ihan yhtä rahattomia opiskelijoita olimme. Se mikä on liiton aikana tienattu ja hankittu, on tasan yhtä paljon kummankin, riippumatta siitä kumpi tienaa enemmän ja kumpi vähemmän.

Mutta kun isäni kuoli, perin osuuden saaresta ja mökistä, ja äitini lahjoitti minulle oman osuutensa ennakkoperintönä, ja teimme avioehdon koskien vain mökkiä ja saarta. Suvussa kulkenut minulle hyvin rakas saari, joka siirtyi minulle perintönä, on erillinen asia kaikesta yhteisestä, enkä halua ottaa riskiä sen joutumisesta edes osittain jonkun muun omistukseen. Olimme tästä samaa mieltä.

Kaikki muu omaisuus jätettiin avioehdon ulkopuolelle.

Onko mielestäsi reilua, että yhteisillä rahoillanne myös puolisosi osallistuu saaren ja mökin ylläpitoon? Eikö oikeudenmukaisuuden nimissä hänellekin pitäisi lohkoa jotakin omaa omaisuutta, jota ei avio-oikeus koske?

No entäs, jos mies tupakoi ja nainen ei niin sekin pienentää avio-omaisuutta?

Vierailija
45/46 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ihmeen takia niin moni haluaisi avioehdon olevan pakollinen?

Ensinnäkään kaikki eivät suinkaan halua avioehtoa, ja toisekseen siinä voi sopia mitä tahansa. Jos se olisi pakollinen, niin ihan turhaan joutuisi maksamaan rekisteröintimaksun 55e, jos avioehdon sisältö olisi, että omaisuus menisi samoin kuin ilman avioehtoa.

Miksi avioehto pitää rekisteröidä, mutta testamenttia ei? Mitä valtiolle kuuluu kenenkään keskinäiset raha-asiat, mutta testamentit, joita poltetaan takassa, löytäjä hukkaa, ei koskaan löydetä jne., kyseessä saattaa olla satoja tuhansia, se ei jostain syystä valtiota kiinnosta? Ihme sekoilua.

Vierailija
46/46 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi mennä naimisiin, jos ei edes puolison elatusvelvollisuutta halua vastuulleen... Jos on noin vaikea jakaa yhtään mitään sen elämänkumppanin kanssa, niin voi pysyä ihan vain seurustelu-/avopuolisoinakin.

Siis minä en haluaisi saattaa puolisoani elatusvelvolliseksi itseeni.

T. Alkuperäinen kysyjä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yhdeksän