Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opiskelijat, kuin motivoituneita olette?

Vierailija
24.01.2015 |

Opiskelen yliopistossa ensimmäistä vuotta ja olen koko ajan joutunut pohtimaan omaa opiskelumotivaatiotani. Olen jo aiemmin opiskellut alaa, joka ei kiinnostanut, ja ymmärtänyt vuosien aikana, että omalla kohdallani korkeakouluopiskelu on ainoa mahdollisuus päästä elämässä eteenpäin (varmoja takeita sekään ei toki anna nykyään). Pääaine ja sivuaineet ovat kiinnostavia, joskaan en koe mitään suurempia intohimoja niitä kohtaan, mutta silti tentteihin lukeminen ja esseiden raapustelu eivät jaksa kiinnostaa yhtään! Aina hirveää taistelua itsensä kanssa, että saa tehtyä. Osittain ongelma on opiskelurutiineissa ja -tekniikassa, mutta siltikin mietin mistä saan revittyä motivaatiota viideksi vuodeksi.

Muilla samankaltaisia fiiliksiä?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 14:09"]

Motivaatiota ei ole enää lainkaan, sillä tutkinnolla ei työllisty ja muutenkin opiskelu on minulle liian vaativaa, vaikeaa ja aikaa vievää. En aio valmistua.

[/quote]Tai ainakin työllistyminen vaatisi niin paljon verkostoja, hakemista ja itsensä markkinointia, brändäämistä ja tyrkyttämistä, että minusta ei siihen ole. En tunne oikeanlaisia ihmisiä, enkä halua naamaani ja nimeäni sosiaaliseen mediaan kenen tahansa pällisteltäviksi.

Vierailija
22/27 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on menossa lääkiksen 5. vuosi. Motivaatio on todella korkealla nyt, varsinkin kun voi jo sanoa että valmistun ensi vuonna :) Opinnot on kiinnostavia mutta ei liian rankkoja, kaikki kurssit on tässä vaiheessa kliinisiä (vaikka tietty niihin aina joku kirjakin liittyy) ja potilastyötä saa tehdä koulussa ja töissäkin olla jo lomilla omalla alalla. Lastentaudit <3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opiskelen alaa joka kiinnostaa ja jolta varma työllistyminen. Slti ei meinaa saada itseään motivoitua! Onko kellään vinkkejä miten saada taas kiinnostus takaisin sillä tavallaan kyllä nautin opiskelusta.

Vierailija
24/27 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vielä siinä onnellisessa asemassa, että motivaatiota riittää, koska työllistymisestä ei tarvitse murehtia juuri tältä istumalta. Opintojen eka vuosi tuntui jotenkin vaikealta, mutta nyt toisena vuonna kun opiskellaan jotenkin syvemmin niitä asioita, on motivaatiokin paremmin kohdillaan. Ehkä se oli juuri se, että eka vuonna oli kaikki ihan uutta ja jokainen tenttikirja piti lukea tosi tarkasti, että tiesi, mistä on kysymys. Nyt taas keskitytään enemmän yksityiskohtiin, ja se perustieto on jo olemassa ja sitä voi hyödyntää.

Mutta myönnettäköön, että keskeytin tätä ennen tutkinnon vuoden jälkeen. Siinä taas kävi niin, että pääsykokeisiin opiskellut asiat eivät yhtään vastanneet opintojen sisältöä. Olisi tietysti itse pitänyt ottaa selvää paremmin (niin kuin uuden alan kanssa otinkin), mutta toisaalta kun sen ekankin alan ammatti olisi kiinnostanut, niin en vain tajunnut, että ne opinnot olisivat olleet sellaista tervanjuontia. Ehkä lukioihin tarvittaisiin myös sellaista lannistavaa ammatinvalinnanohjausta, jossa kerrottaisiin vähän inhorealistisestikin, että mistä on kysymys eri aloilla ja millainen tie pitää jaksaa, ennen kuin pääsee työelämään tai pääsee työelämään sille kivalle näyttävälle paikalle.

Vierailija
25/27 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en vielä ikäni puolesta pääsisi yliopistoon (toki sinne jotkut ovat hakeneet ilman lukiotakin), mutta käyn amista ja lukiota samalla läpi ja mietin, jos ottaisi tähän päälle viikonlopputöitä tms. Jos jostain sellaisia löytäisi.

t. 17v

Vierailija
26/27 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Motivaation vaihtelu nollasta sataan on ihan normaalia. Mulla on sellanen käsitys, että toisen tai kolmannen vuoden opiskelijat ovat kaikkein epämotivoituneimmat, alasta riippuen. Maisterivaiheessa valinnanvapaus kasvaa, pakolliset säläkurssit on ehkä suoritettu, teoriassa päästään syvemmälle ja saa alkaa tehdä itsenäisemmin juttuja.

Suurin osa opiskelusta on kuitenkin sellaista, että pitää vaan tehdä. Sitä semmosta arjen pyöritystä, että ei tässä nyt tämän suurempia intohimoja, mutta menetteleehän tämä. Vähän niin kuin töissä useimmiten.

En kuitenkaan tarkoita sitä, että miten tahansa pahaa motivaation puutetta tarvitsisi vain kestää. Opiskelin itse maisterin tutkinnon alalta, joka ei kiinnostanut oikeasti pätkääkään. Olen vain sellainen, että kun johonkin ryhdyn niin sitten teen sen loppuun, vaikka mitään järkeä touhussa ei enää olisikaan. Nyt ajattelen, että olisi kannattanut vaihtaa alaa. Täydellinen motivaation puute voi johtaa myös loppuunpalamiseen, vaikka ei edes opiskelisi niin rivakasti.

Eli tarkkailtaa epämotivoituneet ystäväni tilannettanne! Suorittakaa vaikka enemmän sivuaineopintoja tai pitäkää välivuosi töissä, jos mahdollista. Älkää ainakaan kuunnelko erilaisia harmaita äijiä, jotka kertovat teille, mitä teidän pitäisi tehdä.

Vierailija
27/27 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua motivoi lähinnä se tieto, että opiskelun vaihtoehtona on työnteko. Sillä ajatuksella pari tutkintoa loppuun suorittanut, kun työnteko ei oikein pitemmän päälle ole koskaan sujunut. Heikoimmillaan opiskelumotivaatio oli harjoittelujaksojen aikana kun konkreettisesti sai tuta, että ei tääkään homma taas oo yhtään mun juttu.