Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kadehdin muiden ihmisten siistejä koteja, tuntuu melkein taikuudelta. En tiedä vaikuttaako adhd mutta asuntoni on karmea läävä ja kotityöt kuin tervassa tarpomista

Vierailija
09.11.2021 |

Saan imuroitua kerran viikossa. Kylppärin pesen huuhtelemalla käsisuihkulla isommat pölypallot pois. Kaikista ahkerammin siivoan kissan hiekkaastiaa . Juon mehua desmitasta kun laseja ei ole puhtaana ja joka aamu käyn läpi makkarin lattialla lojuvia pölyisiä vaattita koittaen muistaa, mikä minulla oli viimeeksi päällä.
En halua laskea tänne ketään ja pahin painajainen on jo jos joku tahtoo vessaan! Öh tota, pidä silmät kii siellä..

TIEDÄN mitä minun pitäisi tehdä mutta tieto ei yhdisty toimintaan. Normaalit ihmiset eivät ymmärrä, millaista voimanponnistusta vaatii saada edes pyyhittyä kahvitahra kaapin ovesta.

Ex aina korosti inhoten, miten viihdyn pas""ssa. Mutta totuus on, että en mä viihdy.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole ihan noin paha tilanne, mutta aika laiska olen siivoamaan. En ymmärrä, miten joku jaksaa. Imuroin keittiön ja eteisen joka toinen päivä, alakerran kerran viikossa, pyykinpesukone ja tiskikone pyörivät joka päivä, yritän järjestellä vähän jotakin, mutta silti meillä on aina sotkuista. 

Pesen vessat kerran viikkoon, mikä on liian vähän. Yläkertaa en jaksa imuroida kuin kerran kuukaudessa, mikä sekin on aivan liian vähän. Kylppärin, saunan, lattioiden, jääkaapin, uunin, ikkunoiden ja lattioiden pesu on vastenmielistä ja hävettää ajatellakin, että siitä taitaa olla lähes vuosi, kun olen uunin pessyt...

Vierailija
2/25 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä samat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD vaikuttaa ehdottomasti.

Oletko kokeillut 'Junebugging' metodia?

https://themighty.com/2020/07/cleaning-method-adhd-hate-chores/

Yksinkertaisimmillaan se menee näin (artikkelista käännettynä):

1. Valitse tietty alue, jonka haluat siivota. Ajattele tooosi pienesti, eli ei esim. 'makuuhuone', vaan pelkkä sänky tai yöpöytä tai yksi pölyinen vaatekasa.

2. Ala siivoamaan sitä aluetta aloittaen jostain helposta hommasta, esim. roskat pussiin. Jos huomaat hortoilevasi muihin tehtäviin, niin palaa aina uudestaan siihen sängyn tai yöpöydän luo ja jatka siivousta.

3. toista niin kauan, että kyseinen kohta on siisti.

Se, miten saa itsensä aloittamaan onkin ihan eri juttu. Mutta jos se auttaisi että on vain pieni alue tehtävänä? Älä edes yritä siivota koko kylppäriä kerralla. Siivoa tänään peili, huomenna pytty... Joka päivä jotakin.

Netistä löytyy aika paljon vinkkejä arkeen ja adhd:n liittyen, esim täältä voi aloittaa:

https://www.kaypahoito.fi/nix02460

Vierailija
4/25 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me on karsittu kaikki ylimääräinen tavara pois ja pyykit pestään kerran viikossa taloyhtiön pyykkituvassa ja laitetaan samantien kaappiin. Koti on selkeä, siisti ja kaunis. Taloudessa siis kaksi aikuista ja asuntona kaksio. Ei ole tiskikonettakaan, vaan astiat tiskataan heti syömisen jälkeen ja niitä on käytössä perusarjessa vain vähän. Viikkosiivoukseen menee max tunti (imurointi, moppaus, pölyt, kylppäri, kukkien kastelu ja roskien vienti) ja se hoidetaan usein pyykkipäivänä. Kaikelle on paikka, joten tavarat palautuu helposti paikalleen. Vaatteille on paikat siten, että puhtaat on kaapeissa, puolikäyttöiset hengarikaapissa ja likaiset pyykkikorissa. Mitään ei loju missään. Suosittelen yksinkertaistamaan kotia ja luopumaan turhasta tavarasta. Aikaa jää paljon enemmän kaikkeen muuhun ja ei tarvi ahdistua sotkusta.

T. Entinen sottapytty

Vierailija
5/25 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tilaan siivouspalvelua. Ne käyvät 2 vkon välein siivoamassa.

Vierailija
6/25 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tilaan siivouspalvelua. Ne käyvät 2 vkon välein siivoamassa.

Entä se kaksi viikkoa? Miten sillä välin pidät siisteyttä yllä? Jos olisin kaksi viikkoa siivoamatta, kotimme olisi aivan järkyttävässä kunnossa.

Vierailija
7/25 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen takia kun kadehdit siistejä koteja. Tykkäät kadehtia muita etkä siivoa itse.

Vierailija
8/25 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Newsflash, ei kaikilla muillakaan ole aina kodit tiptop, siivoavat ennen vieraita. Näen työssäni paljon koteja tilanteessa, jolloin ei ole odotettu ketään paikalle ja todella harvassa on kodit, jotka on täysin siistejä. Eikä kyse ole mistään sossutapausten kämpistä vaan ihan kaikenlaisista asunnoista.

Vierailija
9/25 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai jaa, minä kun luulin ettei adhd-ihminen pysy paikallaan ollenkaan vaan häärii koko ajan tekemässä jotakin, esim. siivoamassa.

Vierailija
10/25 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, itsellä diagnosoimaton ADHD (melkein sain jo sen dg:n, mutta jostain pikku jutusta jäi) ja kotini on kuin läävä. Aivoissa pyörii tosiaan 10 tv- ja 10 radiokanavaa samaan aikaan. Kun ei ole diagnoosia, ei saa apua eikä täten ole motivaatiota "parantaa" itseään. En tajua mikä siinä on että varsinkaan naiset eivät saa neurokirjon diagnooseja ja apua selvilläkään oireilla. 

Vierailija
11/25 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai jaa, minä kun luulin ettei adhd-ihminen pysy paikallaan ollenkaan vaan häärii koko ajan tekemässä jotakin, esim. siivoamassa.

Harhaluulo. Toki ADHD voi häärätä tekemässä kaikenlaista, mutta sehän se ongelma nimenomaan onkin: saattaa siis aloittaa kymmentä asiaa ja jättää näistä jokaisen levottomana ja keskittymiskyvyttömänä kesken. Aloittaa siivoamaan ja löytää itsensä yhtäkkiä tekemässä jotain ihan muuta.

Vierailija
12/25 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole ihan noin paha tilanne, mutta aika laiska olen siivoamaan. En ymmärrä, miten joku jaksaa. Imuroin keittiön ja eteisen joka toinen päivä, alakerran kerran viikossa, pyykinpesukone ja tiskikone pyörivät joka päivä, yritän järjestellä vähän jotakin, mutta silti meillä on aina sotkuista. Pesen vessat kerran viikkoon, mikä on liian vähän. Yläkertaa en jaksa imuroida kuin kerran kuukaudessa, mikä sekin on aivan liian vähän. Kylppärin, saunan, lattioiden, jääkaapin, uunin, ikkunoiden ja lattioiden pesu on vastenmielistä ja hävettää ajatellakin, että siitä taitaa olla

lähes vuosi, kun olen uunin pessyt...

Höpö höpö. Toi on ihan normaalia siivoustahtia. Miksi ihmeessä pitäisi olla aina rätti kädessä, jos mikään neuroosi ei siihen pakota?

Vierailija
13/25 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän viisihenkisessä perheessä varmaan kaikilla on diagnosoimaton adhd tai ADD. Kyllähän me koko ajan puuhataan, mutta kun kaikki tavarat tippuu kuin kuolleen kädestä. Ja jos jotain menee kaappiin, niin sen tietää siitä että sen kaapin ovi on auki vielä seuraavanakin päivänä!

Olen yrittänyt opetella armollisuutta itseäni kohtaan. Selvästikin tämä kodin asiaintila haittaa enemmän minua kuin miestä ja lapsia. Yritän keskittyä hyviin asioihin. Olemme kaikki fiksuja ja hyväkuntoisia, aikuiset selviävät työelämässä, lapset menestyvät erinomaisesti koulussa ja harrastuksissa, meillä on hauskaa, ja useimmiten muistamme tärkeät menot. Tämä on nykypäivänä jo paljon.

Vierailija
14/25 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisiko jos tekisit vähän joka päivä ja laittaisit kännykkään muistutuksen:

- pese vessat - sitten menet ja peset ne tuntui miltä tahansa. Eikä vain pölypallojen huuhtelua vaan pytyn veteen kloriittia likoamaan sillä aikaa kun pyyhit sen pesuaineella muuten ja peset lavuaarin. Viimeiseksi sitten vessaharjalla muutama kunnon pyöräytys pytyn pohjalla ja sisäosissa. 5 minuuttia ja puhdasta. 

Tai: siivoa keittiö - peset tiskit (tai laitat koneeseen), pyyhit tasot ja kaappien ovat, tyhjennät altaan siivilän, kurkkaat jääkaappiin onko roskiin meneviä ja pyyhkäiset samalla hyllyt vaikka vain näkyviltä osin puhtaiksi.

Tee noista tehtävistä ihan lista ja ruksaat yli kun yksi on tehty, silloin ajatukset pysyy yhdessä asiassa kerrallaan

Vierailija
15/25 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän niin tunteen! Ja sitten kaikki jää kesken, tiskikoneen tyhjennys tyssää kolmen mukin jälkeen ja pyykit haisee viikon pesukoneessa. Vaatekaappi pursuaa sinne väkisin myttyyn survottuja vaatteita joita en edes tarvitse, mutta yksi riippuvaisuuteni on vaatteet. Haalin paikalliselta roskalavalta jopa vaatteita, jotka eivät ole tyyliäni. Mutta kun se on  uutta vaatetta ja ilmaista!

Vierailija
16/25 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpointa on aloittaa näkyvistä hommista. Itse perus siivoan näin:

- Tiskit koneeseen, kone päälle, tiskipöydän ja ruokapöydän pyyhintä, välitilaseinän pyyhintä

- Kerään pyykit koriin lattioilta ja pyykkikone päälle

- wc pytyn ja lavuaarin pesu

- Muiden tavaroiden järjestely, pedin pettaus

- Imurointi

- Muiden tasojen pyyhintä (esim olohuoneen pöydässä joskus kahviläikkiä kun tulee juotua kahvit telkkaria katsellessa)

- Lopuksi puhtaiden pyykkien viikkaus ja kaappiinlaitto jotta uudet märät saadaan kuivumaan

Itselle kannattaa tehdä siivousuunnitelma millä tapaa siivoaa aina. Näin siivoamisesta tulee selkeää eikä tule poukkoiltua pitkin kotia ja aloitettua monta hommaa samaan aikaan. Minulla toimii tuo järjestys, jollakin joku toinen.

Vierailija
17/25 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista käytetyistä vaatteista; hanki käytettyjen vaatteiden kori, mihin laitat käytetyt vaatteet, jotka eivät vielä kaipaa pesua. Tai vaaterekki.

Kori on siitä kätevä, että sen voi piilottaa kaappiin tai vaatehuoneen lattialle.

Vierailija
18/25 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hamstraus tuota aiheuttaa, liika roina. Koti on siisti kun ei ole ylimääräistä tavaraa.

Vierailija
19/25 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä siivotaan joka päivä, ja koti on silti aika sotkuinen. Tai oikeastaan ennemminkin sekainen, koska ei ole likaista vaan tavarat sikin sokin. Lapset 3v ja 5v levittää lelut jne. milloin mitäkin pitkin kämppää, enkä jaksa koko ajan vouhottaa heidän perässä että nosta, laita, tuonne, tänne, ei sinne, eikä ainakaan sinne.... nuttura löysällä mennään siis ja kaaosta on. Sitten kun tulee vieraita, niin paniikkisiivotaan kaikki tip top, ja kun he lähtee, menee noin tunti niin taas alkaa sekasotkun muodostuminen uudestaan.  

Vierailija
20/25 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, SINÄ OLET LAISKA.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä