Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehen etätyö avasi hänen silmänsä siitä mitä kaikkea kotona "keiju" tai "joku" tekee

Vierailija
09.11.2021 |

Minä olen vuosia yrittänyt saada miehen ymmärtämään, mikä määrä kotitöitä täällä on. Keskustelu on aina juuttunut siihen, että hän alkaa jauhaa, miten hän kuskaa lapset aamulla kouluun ja se häiritsee hänen keskittymistään työhönsä sitten koko päivän.

Lapset siis kulkee ihan siihen hänen työmatkansa varteen, ei tarvitse edes koukata minnekään yhtään metriä.

Nyt hän on tehnyt kohta kaksi vuotta etänä töitä ja on täysin ällistynyt miten paljon täällä on työtä. Itse olen hoitanut ne samalla kun teen täyttä työpäivää yrittäjänä täällä kotona. Siis joka hetken ja tauon pukertanut näitä kodin asioita. Jotka on olleet ilmeisen näkymättömiä.

Kommentit (94)

Vierailija
41/94 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi hitsin hitsi. Mä yleensä järjestelen pyykit, kun vahdin, että jälkikasvu menee unille. Sen jälkeen tiskit. Rouva huutelee telkun äärestä, että voisi ottaa iltapalaa, ettei tartte itse nousta sohvalta.

Vierailija
42/94 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi naiset edes lähtevät tuohon? Meillä miehellä ei ole alusta alkaen ollut muuta mahdollisuutta kuin osallistua kotitöihin. En minä ala joka päivä tai edes joka kerta kokkaamaan ruokia, en todellakaan pese miehen pyykkejä joka kerta, lakanat hän osaa ihan itsekin vaihtaa kun on aika. Samoin lapset. Kerran mies sanoi lattian likaisuudesta niin nostin imurin kaapista lattialle odottamaan. Oli se imuri siinä kaksi päivää ja lattia imurioitu ja kone takaisin kaapissa. Jos mies jättää likaisia astioita pitkin niin siinäs jättää, jos on likaiset vaatteet pitkin niin siinäs on. Sama lapsilla. Meidän lapset asuvat meidän kanssa joten tuovat oman kortensa kekoon ikävuoden mukaan. Kyllä 10-vuotias osaa pyykkiä pestä ja viikata. 9-vuotias osaa tehdä itselleen ha perheelle ruokaa jos tulee tarve.

Mulla on ihan samanlailla töitä kuin miehellä ja harrastamme omia ja samoja asioita. Meillä toimii tasajako kodin hoidossa.

Meillä kerran (n. 40 vuotta sitten) mieheltä pääsi karkuun huomautus, että tuo imuri on ollut tuossa eteisen lattialla jo kaksi päivää. Lapset olivat 2-vuotias ja vauva.

Totesin armaalleni imurista, että "saanko esitellä ja pitäkää hauskaa yhdessä", keräsin mukulani ja häivyin ovesta. Kun palasimme retkiltämme, oli imuri ainakin kaapissa (ehkä oli myös imuroitu, vaikea sanoa, koska lasten takia pidin aina lattiat tosi puhtaina). Mutta ei ole sen koommin mies puuttunut huushollinhoitooni asiattomilla ja asiantuntemattomilla huomioilla. - Oli kai joku freudilaistyyppinen lipsahdus lapsuuskotinsa järjestykseen perustuen, kun äidillään oli kyllä aina tavarat paikoillaan. Minuun anopin siisteys ei tehnyt vaikutusta, koska vessansa oli aina ikävässä kunnossa. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/94 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko oikea yrittäjä vai miehen rahoilla elävä  "sisustuksen ammattilainen"

Vierailija
44/94 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pirun huono perheen äiti, kun en ole tähän päivään mennessä keksinyt mitä kaikkea siellä kotona pitää tehdä, että se kävisi kokopäivätyöstä. Itse näen, että kotityöt on edelleen joillekin se oman egon jatke joiden avulla päteä ja hakea sitä huomiota. Olet sinä aloittaja suhteessa parempi ihminen mieheesi nähden ja askarrellaan sinulle lasten kanssa mitalit, jos tältä koko ajan jatkuvalta wc-pöntön jynssäämiseltä suinkin ehditään.

Ja sinä et lukenut aloitusta? Hän tekee kotona töitä yrittäjänä ja siihen päälle tauoillaan kotityöt. Ei kotitöitä täyspäiväisesti.

Mies on tullut valmiiseen kotiin omista töistään. Ei ole tarvinnut tiskaria täyttää, pyykkejä viikata, roskia viedä eikä hiekkoja imuroida, kun ap on tehnyt ne työnsä lisäksi. Mies näkee nämä kaikki pikkuhommat vasta nyt ollessaan itsekin kotona.

Tosin olen kyllä vähän sitä mieltä, että ap olisi voinut jättää alunperinkin tuon kaiken tekemättä työpäivänsä aikana, että ne olisivat olleet näkyviä myös sille puolisolle.

Asiasta on yritetty keskustella moneen kertaan ja vuosia se on päättynyt aina siihen, että mies marisee, miten hänen työpäivänsä menee pilalle kun häneltä menee keskittyminen kun hän kuskaa ne koululaiset.

Vuosia, vuosia, vuosia olen yrittänyt saada hänet tajuamaan, mutta ei. Hän ei jotenkin hahmota mitään ns pikkuasioita vaan liitelee jossain "isojen hahmotelmien" maailmoissa.

Olen myös jättänyt tekemättä, olen tehnyt listoja, olen pyytänyt tekemään jne. Ei vaan ole mennyt perille ja taas on juututtu jankkaamaan siitä kuljettamisesta.

ap

Eli sinulla on joku kotitaloudellinen valta määritellä miten teillä ne kotityöt tehdään?

Meillä ainakin mies saisi ihan itse suunnitella, miten vaatteet pesee ja hoitaa puhtaana kaappiin, ei silti tapahdu. Tai mitä ruokaa ostetaan, tehdään ja syödään, ei ole näkynyt. Ja siivotakin saisi ihan oman tyylinsä mukaan, tuskinpa tuo tietää missä imuri edes sijaitsee. Pyykkiä on pestävä 8 koneellista viikossa, jos halutaan että lapsilla (ja hänellä) on puhtaita vaatteita koko ajan. Ruokaa tehdään vähintään kerran päivässä (hänen vaatimuksestaan) ja siivouksessa mulle riittäisi vaikka edes kerran kuukaudessa, hänelle tuskin, kun nyt siivotaan kerran viikossa.  

Vierailija
45/94 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

onko oikea yrittäjä vai miehen rahoilla elävä  "sisustuksen ammattilainen"

Lukutaito.

Vierailija
46/94 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun mies on alkanut hahmottaa sitä, niin onko hän alkanut myös tehdä niitä itsekin? Älä vaan enää jatka täyshoidon ylläpitoa, vaan mies saa nyt hoitaa puolet.

On alkanut tehdä. Edelleen vaan ihmetyttää kyvyttömyys tehdä esimerkiksi työn tauoilla mitään. Hän pitää "lounastauon" eli istuskelee tunnin ns ruokatuntia. Ei osaa edes roskista viedä "kun on töissä". Tai edes käynnistää pesukonetta "kun menee töihin".

Jotenkin osaa todella tehdä juuri tasan ja vain yhtä asiaa kerrallaan. Ja kykenee istumaan ties millaisessa sotkussa sen koko lounastaukonsa eikä se yhtään häiritse.

Voi pyhä jeesus. Ruokatauko ja muut lepoajat:

Työntekijälle on annettava päivittäinen lepotauko (ruokatauko), jos hän työskentelee yli kuusi tuntia päivässä. Taukoa ei saa sijoittaa välittömästi työvuoron alkuun eikä loppuun.

Jos tauon aikana saa esteettömästi poistua työpaikalta, tauko on omaa aikaa. Muuten tauko on annettava työaikana. Jaksotyössä ruokailutauko järjestetään tyypillisesti työaikana.

Yleensä työehtosopimuksissa on sovittu myös kymmenen minuutin kahvitauosta.

Voi pyhä jeesus, juuri niin.

Etätyöläiselle tekisi vain hyvää happihypellä sen verran, että vie roskiksen ulos pysyen koko ajan sen työssätekokiinteistön rajojen sisällä ja palaa takaisin.

Tai jos se pesukone on välittömästi siinä hänen toimistonsa edessä, hän voi ohi kävellessään käynnistää sen.

Hän ei uuvu tästä millään tavalla, eikä siinä rikota mitään työsuhdelakia.

Teen etätöitä ja käyn ruokatunnilla 45 minuutin lenkillä saadakseni raitista ilmaa ja vähän päivänvaloa. Piristää kyllä mukavasti ja antaa lisävirtaa iltapäivään. Kahvitauolla saatan laittaa pyykit koneeseen tai esivalmistella päivällistä. 

Eri

Eri 

Vierailija
47/94 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pirun huono perheen äiti, kun en ole tähän päivään mennessä keksinyt mitä kaikkea siellä kotona pitää tehdä, että se kävisi kokopäivätyöstä. Itse näen, että kotityöt on edelleen joillekin se oman egon jatke joiden avulla päteä ja hakea sitä huomiota. Olet sinä aloittaja suhteessa parempi ihminen mieheesi nähden ja askarrellaan sinulle lasten kanssa mitalit, jos tältä koko ajan jatkuvalta wc-pöntön jynssäämiseltä suinkin ehditään.

Ja sinä et lukenut aloitusta? Hän tekee kotona töitä yrittäjänä ja siihen päälle tauoillaan kotityöt. Ei kotitöitä täyspäiväisesti.

Mies on tullut valmiiseen kotiin omista töistään. Ei ole tarvinnut tiskaria täyttää, pyykkejä viikata, roskia viedä eikä hiekkoja imuroida, kun ap on tehnyt ne työnsä lisäksi. Mies näkee nämä kaikki pikkuhommat vasta nyt ollessaan itsekin kotona.

Tosin olen kyllä vähän sitä mieltä, että ap olisi voinut jättää alunperinkin tuon kaiken tekemättä työpäivänsä aikana, että ne olisivat olleet näkyviä myös sille puolisolle.

Asiasta on yritetty keskustella moneen kertaan ja vuosia se on päättynyt aina siihen, että mies marisee, miten hänen työpäivänsä menee pilalle kun häneltä menee keskittyminen kun hän kuskaa ne koululaiset.

Vuosia, vuosia, vuosia olen yrittänyt saada hänet tajuamaan, mutta ei. Hän ei jotenkin hahmota mitään ns pikkuasioita vaan liitelee jossain "isojen hahmotelmien" maailmoissa.

Olen myös jättänyt tekemättä, olen tehnyt listoja, olen pyytänyt tekemään jne. Ei vaan ole mennyt perille ja taas on juututtu jankkaamaan siitä kuljettamisesta.

ap

Eli sinulla on joku kotitaloudellinen valta määritellä miten teillä ne kotityöt tehdään?

Meillä ainakin mies saisi ihan itse suunnitella, miten vaatteet pesee ja hoitaa puhtaana kaappiin, ei silti tapahdu. Tai mitä ruokaa ostetaan, tehdään ja syödään, ei ole näkynyt. Ja siivotakin saisi ihan oman tyylinsä mukaan, tuskinpa tuo tietää missä imuri edes sijaitsee. Pyykkiä on pestävä 8 koneellista viikossa, jos halutaan että lapsilla (ja hänellä) on puhtaita vaatteita koko ajan. Ruokaa tehdään vähintään kerran päivässä (hänen vaatimuksestaan) ja siivouksessa mulle riittäisi vaikka edes kerran kuukaudessa, hänelle tuskin, kun nyt siivotaan kerran viikossa.  

No kai se mies laittaa ruuan, jos hänen vaatimuksestaan sitä tehdään kerran päivässä? 

Vierailija
48/94 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eli mitä?  perus siivous  ,pyykit, laskut...Ei nuo ole mitään kokopäivän hommia.

Kaikesta saa tehtyä kokopäiväurakan kun vaan lisää työmäärää aina kun entiset kohdat tulee tehtyä. Tiskaaminen 10min? Tokihan astiat säilytyskaapeistakin pitää tiskata kerran viikossa eli nyt tiskaaminen onkin tunnin urakka. Pyykinpesu 10-15 min kun kone pesee? Vaatekaapista on pestävä käyttämättömiä, liinavaatteita, ties mitä + silitykset ja mankeloinnit päälle eli pyykinpesuun meneekin nyt 2-3 tuntia päivässä. Jne. 

Vierailija
49/94 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Mitä se etätöissä tekee useammalla vaatekerralla päivässä? Tai sinä sen puoleen?

Vierailija
50/94 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt ymmärrän, miksi naisten yritykset ovat puuhastelua. Pääosa päivästä menee lukemattomiin kotitöihin ja yritystä pyöritellään siinä ohessa eli kotityömäärän uuvuttamana ei käytännössä lainkaan. Käyn töissä kodin ulkopuolella enkä saa päivässä kotitöihin kulumaan yli 30 minuuttia kuin niinä päivinä, kun innostun leipomaan tai laittamaan ruokaa pakastimeen. Osa naisista imuroi, pyyhkii pölyjä, tyhjentää tiskinonetta sellaisella antaumuksella, että yritystoiminta jää täysin sivuun.

Olen vuosia tienannut reilut sata tonnia vuodessa ja firma on ollut erittäin toimintakykyinen vuodesta 1993.

Ja voit katsoa ne kotitöihin käytetyt minuuttimäärät tilastoista. Ei tarvitse keksiä uusia juttuja, kun faktat löytyy netistä.

ap

Mitkä ihmeen faktat? Kotitöihin käytetty aika on kysytty naisilta ja miehiltä, sitä ei siis ole mitenkään erikseen mitattu ja faktapohjaisesti selvitetty. Valitettavasti edes 1000 mielipidettä ei tee jostain asiasta faktaa, kyse on edelleen pelkästään 1000 mielipiteestä ja sellaisena sitä pitää myös käsitellä.

Ja jos firmasi pyörii kotitöiden ohessa noin hyvin, niin mietitkö koskaan, miten hyvin menisi, jos yritys olisi päästyösi?

Vierailija
51/94 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eli mitä?  perus siivous  ,pyykit, laskut...Ei nuo ole mitään kokopäivän hommia.

Kaikesta saa tehtyä kokopäiväurakan kun vaan lisää työmäärää aina kun entiset kohdat tulee tehtyä. Tiskaaminen 10min? Tokihan astiat säilytyskaapeistakin pitää tiskata kerran viikossa eli nyt tiskaaminen onkin tunnin urakka. Pyykinpesu 10-15 min kun kone pesee? Vaatekaapista on pestävä käyttämättömiä, liinavaatteita, ties mitä + silitykset ja mankeloinnit päälle eli pyykinpesuun meneekin nyt 2-3 tuntia päivässä. Jne. 

Netissä on selkeät tilastot monelta vuodelta siitä, miten kotitöihin menee aikaa.

Ja jos et tiedä mikä on "kotityö", senkin tiedon löydät sitten netistä.

Enkä ylipäätään ymmärrä, miksi alat selittää siitä miten joku käyttäisi muka koko päivän kotitöihin, kun aloituksessa lukee ihan muuta. Onko sulla lukihäiriö vai miksi et ymmärrä lukemaasi?

Vierailija
52/94 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään ole, mutta pyykit pitää aamulla heittää koneeseen ja kahvitauolla kuivuriin ja lounaalla viikata kaappiin. Tai vaihtoehtoisesti tehdä sama illalla työpäivän jälkeen, kun ei ole kotona.

Ei ne itsestään sieltä likapyykkikorista puhtaina kaappiin päädy, vaikka kone pesuosion hoitaakin.

Sama aamupalatiskeille, ne menevät koneeseen ja kone päälle. Jos kukaan ei ole kotona, tiskit odottavat likaisena koneessa työpäivän jälkeen.

Teidän koululaiset on kädettömiä?

Ei meillä koululaiset pyykkää tai tiskaa. Tyhjentävät pyynnöstä tiskikoneen, vievät pyynnöstä roskat ja siivoavat omat huoneensa.

Miksi sä kasvatat niistä avuttomia? Niiden pitää hoitaa omat vaatteensa kaappiin, jokainen vuorollaan hoitaa pyykit koneesta rumpuun jne. Että jos et aloita nyt, niin sitten sulla on ongelmia kun ne on 15. En ole itse tuossa onnistunut, aika paljon joutuu käyttämään aikaa sanomiseen mutta tavoite on se että lapset eivät asu hotellissa. 

Vierailija
53/94 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt ymmärrän, miksi naisten yritykset ovat puuhastelua. Pääosa päivästä menee lukemattomiin kotitöihin ja yritystä pyöritellään siinä ohessa eli kotityömäärän uuvuttamana ei käytännössä lainkaan. Käyn töissä kodin ulkopuolella enkä saa päivässä kotitöihin kulumaan yli 30 minuuttia kuin niinä päivinä, kun innostun leipomaan tai laittamaan ruokaa pakastimeen. Osa naisista imuroi, pyyhkii pölyjä, tyhjentää tiskinonetta sellaisella antaumuksella, että yritystoiminta jää täysin sivuun.

Niin, sen 30 minuuttia pystyy etänä jatkamaan pitkin työpäivää. Kun hakee kahvia, voi samalla pistää tiskikoneen päälle. Lounastauolla sen voi tyhjentää.

Kyse onkin siitä, että nämä jutut eivät tapahdu itsestään kotitontun tekemänä sillä aikaa, kun isäntäväki on töissä. Ne kaikki työvaiheet täytyy jonkun tehdä.

Ap:n mies oli nähnyt vain oman osuuteensa perheen pyörittämisessä ja tuli isona yllätyksenä, että sen lisäksi on paljon töitä, jotka vaimo tekee oman työnsä ohessa.

Miksi ihmeessä tekisin kotitöitä pitkin päivää taukojen aikana sen sijaan että tekisin työt napakasti 30 minuutissa töiden jälkeen? Jos joku haluaa nuolla lattiansa työpäivän aikana, niin ei se ole minulta pois, mutta en keksi yhtäkään syytä sille, että nykyaikaisessa kodissa pitää koko ajan tehdä kotitöitä vain siksi, että voi miehelle osoittaa olevansa ahkera. Älä klähmi likaisilla käsillä ovia, niin et joudu niitä joka päivä puhtaiksi pyyhkimään.

Vierailija
54/94 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään ole, mutta pyykit pitää aamulla heittää koneeseen ja kahvitauolla kuivuriin ja lounaalla viikata kaappiin. Tai vaihtoehtoisesti tehdä sama illalla työpäivän jälkeen, kun ei ole kotona.

Ei ne itsestään sieltä likapyykkikorista puhtaina kaappiin päädy, vaikka kone pesuosion hoitaakin.

Sama aamupalatiskeille, ne menevät koneeseen ja kone päälle. Jos kukaan ei ole kotona, tiskit odottavat likaisena koneessa työpäivän jälkeen.

Ei meillä koululaiset pyykkää tai tiskaa. Tyhjentävät pyynnöstä tiskikoneen, vievät pyynnöstä roskat ja siivoavat omat huoneensa.

Miksi sä kasvatat niistä avuttomia? Niiden pitää hoitaa omat vaatteensa kaappiin, jokainen vuorollaan hoitaa pyykit koneesta rumpuun jne. Että jos et aloita nyt, niin sitten sulla on ongelmia kun ne on 15. En ole itse tuossa onnistunut, aika paljon joutuu käyttämään aikaa sanomiseen mutta tavoite on se että lapset eivät asu hotellissa. 

TÄMÄN KETJUN AIHE EDELLEENKÄÄN EI OLE KOULULAISTEN KOTITYÖT.

Vierailija
55/94 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Netissä on selkeät tilastot monelta vuodelta siitä, miten kotitöihin menee aikaa.

Enkä ylipäätään ymmärrä, miksi alat selittää siitä miten joku käyttäisi muka koko päivän kotitöihin, kun aloituksessa lukee ihan muuta. Onko sulla lukihäiriö vai miksi et ymmärrä lukemaasi?

Kyseessä on tilasto siitä, miten paljon ihmiset KERTOVAT käyttävänsä aikaa kotitöihin, ei siis faktatietoa siitä, paljonko aikaa käytetään todellisuudessa. Kannattaa muistaa, että kokemus ei ole synonyymi totuudelle.

Vierailija
56/94 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on tilasto siitä, miten paljon ihmiset KERTOVAT käyttävänsä aikaa kotitöihin, ei siis faktatietoa siitä, paljonko aikaa käytetään todellisuudessa. Kannattaa muistaa, että kokemus ei ole synonyymi totuudelle.

Kyseessä on tutkimustulos.

Ei mikään idiootin mutuvale - joita sinä tarjoilet. Odotamme muuten sinulta edelleen niitä minuuttireseptejä, joilla väitit kokkaavasi kahden kuukauden ruoat.

Vierailija
57/94 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi naiset edes lähtevät tuohon? Meillä miehellä ei ole alusta alkaen ollut muuta mahdollisuutta kuin osallistua kotitöihin. En minä ala joka päivä tai edes joka kerta kokkaamaan ruokia, en todellakaan pese miehen pyykkejä joka kerta, lakanat hän osaa ihan itsekin vaihtaa kun on aika. Samoin lapset. Kerran mies sanoi lattian likaisuudesta niin nostin imurin kaapista lattialle odottamaan. Oli se imuri siinä kaksi päivää ja lattia imurioitu ja kone takaisin kaapissa. Jos mies jättää likaisia astioita pitkin niin siinäs jättää, jos on likaiset vaatteet pitkin niin siinäs on. Sama lapsilla. Meidän lapset asuvat meidän kanssa joten tuovat oman kortensa kekoon ikävuoden mukaan. Kyllä 10-vuotias osaa pyykkiä pestä ja viikata. 9-vuotias osaa tehdä itselleen ha perheelle ruokaa jos tulee tarve.

Mulla on ihan samanlailla töitä kuin miehellä ja harrastamme omia ja samoja asioita. Meillä toimii tasajako kodin hoidossa.

Tässä se just on, ihan yksinkertaisista asioista näissä kotitöissä on kuitenkin kysymys. Kumpikin tekee, ja nämä ovat ihan selviä ihan päivästä nolla alkaen. Jos ei hoidu, niin ei hoitu. Ja muistakaan, että kaksi tasaveroista ihmistä päättää aidosti yhdessä miten asiat tehdään. Mä olen itse mies, ja jossain suhteessa olen ollut se siistimpi, ja nyt olen se suurpiirteisempi. Vähän joutuu tekeen kompromissejä, jokainen siis. 

Vierailija
58/94 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä se just on, ihan yksinkertaisista asioista näissä kotitöissä on kuitenkin kysymys. Kumpikin tekee, ja nämä ovat ihan selviä ihan päivästä nolla alkaen. Jos ei hoidu, niin ei hoitu. Ja muistakaan, että kaksi tasaveroista ihmistä päättää aidosti yhdessä miten asiat tehdään. Mä olen itse mies, ja jossain suhteessa olen ollut se siistimpi, ja nyt olen se suurpiirteisempi. Vähän joutuu tekeen kompromissejä, jokainen siis. 

Minulle on aivan yksi hailee, miten ne kotityöt tehdään, kunhan niitä tehtäisiin. En koe minkäänlaista intohimoa määritellä tekotapoja tms. mutta minua oikeasti riepoo se, että niiden kuvitellaan vain tapahtuvan. Eikä mikään puhe auttanut selittämään, että ne edes on olemassa.

Ja huvittavinta tässä on se, että minä olen oikeasti talousneuvoksen tytär, jota miehen duunarisuku on vuosia haukkunut "teoreetikoksi", "hemmotelluksi" jne ja tosiasia on se, että mies tai siskonsa ei osaa kukaan alkeellisiakaan kotitöitä tai tajua ylipäätään käytännön asioista paskan vertaa.

ap

Vierailija
59/94 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi perustatte perheitä miehien kanssa, jotka ajattelevat vain omaa napaa? Tuo kyyti juttu kuulostaa todella itsekkäältä. Ei pitäisi mahdollistaa miehelle tuollaista täyshoitoa, ei ole kuitenkaan kyse kotirouvana olemisesta...

Vierailija
60/94 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TÄMÄN KETJUN AIHE EDELLEENKÄÄN EI OLE KOULULAISTEN KOTITYÖT.

Ongelman taustat piilee osin noissa tavoissa jakaa vastuuta. Kysymys on  laajempi, miksi koululaiset ei pyykkää tai tiskaa? Kuka ruuanlaittoastiat putsaa? Mulla kolmosluokkalainen tiskaa paistinpannut, ja keittiösiivous on ihan kuvallisella ohjeella - tee nämä asiat kerran päivässä kun on sun vuorosi. Roskat, tasot, tiskari, yms... vaatiihan se vaivaa ja perässä kulkemista, mutta en näe että tekisin itse kaiken valmiiksi eteen. Jokainen tekee yhteisiä hommia, ne ei ole yhden ihmisen juttu. Aikuiset kuitenkin hoitaa esim kauppareissut joten lapset tekee vastaavasti sitten paljon muuta.