voisko joku selittää happoradion che guevara-biisin
Salin lattia oli tahmea ja täynnä
tanssia ja kummia rajoja
Isäs kaapista olit varastanut pullon
minttua ja markan rahoja
Ja kun me suutelimme
uskoin voittoon tai kuolemaan
Käske miestäsi pukeutumaan Che Guevaraan
kun te kaadutte sänkyyn
Hetkeksi toisiko se sitä vaaraa
joka vatsassa vääntyi silloin
kun me silmät mustalla maalasimme
tupakkapaikalla kapinoimme
ja sitä konetta vastaan raivosimme
Kolmioonne nyt tuovat suolaa ja leipää
mä nurkassa ootan humalaa
Miehes sulle tuo lasin viiniä ja vettä
on niin herttaista että se kuvottaa
Ja kun te suutelette tahdon olla muualla tai joku muu
2x
Käske miestäsi pukeutumaan Che Guevaraan
kun te kaadutte sänkyyn
Hetkeksi toisiko se sitä vaaraa
joka vatsassa vääntyi silloin
kun me silmät mustalla maalasimme
tupakkapaikalla kapinoimme
ja sitä konetta vastaan raivosimme
Kommentit (33)
Pidän juuri tällaisista sanoituksista, jotka eivät välttämättä aukea heti/kaikille.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 23:18"]
"Sitä konetta vastaan raivosimme"
Tällä voidaan tarkoittaa myös Alternative Metal- bandin Rage Against the Machinea.
Ainakin itse käsitän asian niin että tapasivat kuunnella kyseistä bändiä.
Toki asia voi tarkoittaa muutakin :)
[/quote]
Näin mäkin olen tämän ymmärtänyt
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 23:28"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 23:18"]
Tällä voidaan tarkoittaa myös Alternative Metal- bandin Rage Against the Machinea.
[/quote]
[/quote]
Miten mä en ole ikinä tajunnut tota :D Nyt on tyhmä olo...
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 00:15"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 23:28"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 23:18"]
[/quote]
[/quote]
Miten mä en ole ikinä tajunnut tota :D Nyt on tyhmä olo...
[/quote]
No ootko tajunnu musta-aurinko-nousee
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 23:26"]Pidän juuri tällaisista sanoituksista, jotka eivät välttämättä aukea heti/kaikille.
[/quote]
Siis hä? Tässähän juuri on täysin avoimet sanat, ei mielestäni ole edes pyritty monitulkintaisuuteen (kaiken voi tietty tulkita eri tavoin, jos kovasti haluaa...) tai mihinkään kikkailuun. Ihan avoin stoori ja viesti.
Pelkistä sanoituksista mulle tuli mieleen nainen laulamassa naiselle. Kummat rajat tanssilattialla=ei ollut sopivaa kosketella. Silmät mustana kapinoimme = kajaalit silmillä. Mutta joo, ei sovi muuten kuvioon.
Mä kanssa ajattelen, että laulun päähenkilöpojan ensi rakkaus ja ensimmäinen seksisuhde. Kokee että tyttö oli sielun sisar, hengenheimolainen, kun he kuuntelivat rankkaa metallia, bändiä nimeltä Rage Against the Machine eli raivo konetta vastaan. Jakoivat siis kapinallisen ja vallankumouksellisen ideologian järjestäytynyttä yhteiskuntaa eli konetta vastaan. Ehkä Che Guevara oli vallankumouksellisena heidän ihanteensa.
Jotenkin näen että nämä nuoret tapasivat kesätyöpaikassa nuorina, ja alkoivat elää "vaarallisesti", tyttö varasti isältään minttulikööriä (juu perinteinen nuorten eka kännijuoma aikoinaan) ja ilmeisesti heiluivat jossain discossa/keikalla mustat meikit silmissä (metalli- tai goottityyliin).
Mutta tyttö valitsi myöhemmin tuon keskiluokkaisen ja kiltin elämän. Selvästi ystävyys on säilynyt vaikka tyttö on mennyt naimsiin toisen kanssa. Salaa poika edelleen rakastaa, mutta tyttö ei. Tyttö kutsuu hänet tupaantuliaisiinsa uuteen kotiin, jonka nainen jakaa aviomiehensä kanssa, joka pojasta on nössö.
Biisi kertoo pojan katkeruudesta tilanteessa ja hän uhittelee laulussa tytölle ironisesti, että tämän pitäisi pukea kiltti miehensä Che Guevara -t-paitaan tai baskeriin, että heidän rakasteluunsa tulisi sama vaarallinen tunne kuin pojalla ja tytöllä aikoinaan (tarkoittaa siis ettei halua uskoa tytön ja tämän aviomiehen suhteen olevan yhtä tulinen kuin heidän aikoinaan).
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 00:43"]
Pelkistä sanoituksista mulle tuli mieleen nainen laulamassa naiselle. Kummat rajat tanssilattialla=ei ollut sopivaa kosketella. Silmät mustana kapinoimme = kajaalit silmillä. Mutta joo, ei sovi muuten kuvioon.
[/quote] Kummat rajat tanssilattialla viittaa liikuntasalin lattiaan, kouludisko.
Niin, minäkin olin ihastunut kapinallisen poikaan koko yläasteen ja osan lukiota. Ihastus oli molemmilla mutta hänen kynnys tehdä aloite tai olla tavallisen tytön kanssa oli liian korkea. Ehkä hän ei luottanut, en tiedä. Yritin lähestyä, poika vältteli mutta kertoi kavereilleen, että tuo on aika mukava tyttö. Ihastuin toiseen vanhempaan poikaan sattumalta kun turhauduin, hän piiritti, aloitin parisuhteen. Punkkarini katkeroitui ja kirosi minulle humalassa olevansa yksin loppuelämänsä. Hän veti kännit joka juhlassa ja itki toisille tytöille kuinka surullinen on. Lohduttajia riitti. Viimeksi kun kuulin hänestä niin hän oli keskiluokkainen tuore isä ;) Minä taas en halua lapsia, en ole koskaan välittänyt mitä minusta ajatellaan, erosin kauan sitten ja kierrän nyt maailmalla työni mukaan. Olen onnellisesti pitkässä parisuhteessa hieman kapinallisen mutta hyvin jämerän miehen kanssa.
meillä usealla taitaa olla tämän biisin tapaisia rakkaustarinoita muistoissamne. Olen aina pitänyt tästä kappaleesta mutta sympatiani ovat tytön puolella. Turha katkeroitua jos et toimi silloin kun aika on. Ei kannata olla katkera, toisia tilaisuuksia tulee aina, ainut oikea juuri sinulle ei ole vain yksi ihminen. Mutta aina kun biisi soi, tunnen lämpöä muistoissani, huokaus ja lentosuukko.
No se tsekevaara yrittää olla jotenkin eksoottinen juttu.
Itse tajuan nuo sanat niin, että miehellä on nuorena ollut kiihkeä suhde naisen kanssa ja he ovat nuoruudessaan olleen ns. kapinallisia. Nyt nainen on löytänyt siistin "liivipukumiehen" ja tämä aiempi mies on heidän tupaantuliaisissa ja haluaisi sanoa naiselle, että oletko varma, että tätä sliipattua elämää juuri haluat.
Jotain tällaista :)
Laulun kertoja on joskus nuoruudessaan seurustellut kapinallisen naisen* kanssa, joka on kuitenkin valinnut toisin - keskiluokkaistunut ja hankkinut turvallisen miehen. Kertoja kaipaa vanhoja aikoja, ja uskoo naisenkin salaa haaveilevan niistä.
* Voi se olla toki mieskin, mutta ajattelin heterosti.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 19:40"]
Itse tajuan nuo sanat niin, että miehellä on nuorena ollut kiihkeä suhde naisen kanssa ja he ovat nuoruudessaan olleen ns. kapinallisia. Nyt nainen on löytänyt siistin "liivipukumiehen" ja tämä aiempi mies on heidän tupaantuliaisissa ja haluaisi sanoa naiselle, että oletko varma, että tätä sliipattua elämää juuri haluat.
Jotain tällaista :)
[/quote]Juuri näin on laulussa erittäin selvästi sanottu. En tiedä onko jotain salattuja merkityksiä, mutta noin siinä sanotaan.
Noloa haaveilla jostain teiniangstista..
mutta mikä "kone"?
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 19:47"]
mutta mikä "kone"?
[/quote]
Yhteiskunta?
mutta mikä "kone"?
[/quote]
Olen aina ajatellut "koneen" olevan oravanpyörää, yhteiskunnan sääntöjä, byrokratiaa, kasista neljään, lammasmaista tottelevaisuutta, lakien noudattamista.
mutta mikä "kone"?
[/quote]
Olen aina ajatellut "koneen" olevan oravanpyörää, yhteiskunnan sääntöjä, byrokratiaa, kasista neljään, lammasmaista tottelevaisuutta, lakien noudattamista.
Sori tuplat, ekalla kerralla oli muka varmenne väärin.