Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt tuli riita nimestä:/

Vierailija
08.09.2006 |

Meillä kehkeyty aivan älytön riitä lapsen nimestä.... Saatiin tietää, että odotetaan tyttöa ja ja heti seuraavana yönä näin unta viljapelloista ja -siiloista. Koko uni keskitty oikeastaan pelkästään viljoihin. Kävelin viljapellolla ja sivelin niitä. Tunsin kuinka aivan uskomattoman ihana olo virtasi mun läpi joka kerta kun kosketin viljoihin. Ja juuri ennen kun heräsin, niin kuulin kuin joku kuiskasi nimen Vilja. Ja siitä paikasta tiesin, että tytön nimeksi tulee Vilja.

Mutta.... Tuo mies.... Hän nyt sitten haluaa antaa tytön nimeksi äitinsä nimen. Hänen äitinsä kuoli kun hän oli pieni ja haluaa antaa sen nimen lapsellemme. Ja minä kun en todellakaan halua lapsellemme hänen nimeään. Jotenkin tuntuu omituiselta antaa miehen äidin nimi lapsellemme... Ei onnistu sanon minä.

Mies otti nyt aivan järkyttävän herneen nenään tästä asiasta ja läks veljelleen.

Mulla vaan on niin vahva tunne tästä, että lapsemme nimeksi on tarkoitettu Vilja. En minä muuten oli tuollaista unta nähnyt ja tuntenut niin vahvasti ne kaikki tunteet.

Eli mitäs nyt tehään? Miten saan mieheni leppymään ja unohtamaan tuon äitinsä nimen antamisen?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
08.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

antaa lapselleni hänen nimensä. Vaikkei lapsi koskaan ole tuntenutkaan mummoaan, jatkuu osa hänestä suvussa edes nimen muodossa. Se on kaunis asia kerrottavaksi kun lapsi on vähän vanhempi.

Älä vähättele miehesi toivetta, se on vähintään yhtä oikeutettu kuin omasi. Sopivatko nimet yhteen, jos toinen olisi toisena nimenä?

Vierailija
2/30 |
08.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jokainen lapsi ansaitsee oman nimen, ei mitään suvussa kulkevaa. Itselläni on nimi, joka löytyy sekä äidin että isän puolelta ja isäni on tämän nimen halunnut antaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
08.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minä haluan myös, että Vilja olisi se ensimmäinen nimi. Mulla on vaan niin vahva tunne tästä nimestä, etten haluasi luopua siitä.

Ja miehen äidin nimi oli Kairi. Joten senkään puolesta en haluaisi tuota nimeä antaa koska on mielestäni ruma nimi.

ap

Vierailija
4/30 |
08.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko suvussa kulkeva nimi jotenkin vähemmän ' yksilöllinen' ? Samalla periaattella pitäisi varmaan vaihtaa lapselle eri sukunimikin, että voi olla oma kaikesta irrallinen yksilönsä.

Vierailija
5/30 |
08.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvakaa aikuisiksi ! Kun kumpikin kunnioittaa toistaan, niin tiedätte mitä tehdä !

Vierailija
6/30 |
08.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Annatte sinun haluamasi nimen

2. Annatte miehen haluaman nimen

3. Annatte molemmat

4. Annatte nimet, joissa ei esiinny kummankaan alkuperäistä toivetta

Suosittelen kohtaa 4, koska sopua ei tunnu löytyvän eivätkä nimet soinnu yhteen mitenkään päin.

Vierailija
7/30 |
08.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

no just! Eli mitä tehdä?

Kunnioitusta löytyy kyllä ihan tarpeeksi.

ap

Vierailija
8/30 |
08.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilja Kairi. Tai sitten taivutte kompromissiin, jos kumpikin kerran haluaa että nimi on ykkösnimenä. Eli a) Kairi Vilja - kutsutte kuitenkin Viljaksi. Tai b) joku aivan muu nimi. Eli nämä kompromissit ap:n etuja ajatellen =)

Vierailija
9/30 |
08.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärrän erittäin hyvin miksi miehesi haluaa antaa äitinsä nimen tyttärelleen, suo se toki hänelle.

miksi sinusta muuten tuntuu omituiselta antaa lapselle nimi jonkun sukulaisen mukaan? niinhän on tehty maailman sivu, tämä että jokaisella lapsella täytyy olla " oma" nimi on ihan nykymaailman hömpötyksiä... varmaan suurimmalla osalla lapsista toinen ja kolmas nimi tulee suvusta, meillä on lapsilla peräti kaikki nimet otettu suvusta.

miksi miehen pitäisi antaa periksi ja tehdä sinun mielesi mukaan? miksi sinun mielipiteesi on tärkeämpi tai oikeampi? miehesi on lapsen toinen vanhempi ja lapsi on yhtä paljon hänen kuin sinunkin. lapsen kasvatus on yhtä kompromissia toisensa perään, tässä on nyt teidän ensimmäisen kompromissin paikka vanhempina.

Vierailija
10/30 |
08.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma nimi. Hmm. Onko ulkolainen tyyli kiva, missä isällä ja pojilla on sama etunimi? Tulepas tänne James, ja sitten juoksee kolme jamesta luo. Oma nimi, että erottuu sukulaisista!

Vierailija
11/30 |
08.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensimmäiseksi nimeksi jonkin ihan muun nimen, ja toiseksi ja kolmanneksi nimeksi Viljan ja Kairin.

Esim:

Julia Vilja Kairi Nieminen

Harvoin kuitenkaan tarvitaanmuuta kun etunimeä, joten ihmeellisen kuuloinenkaan yhdistelmä ei haittanne. Toisaalta lapsi voi myöhemmin päättää käyttäänäitä teidän suosikkinimiä.

Itsestäni olisi ainakin hienoa, jos nimillä olisi tuollainen " tarina" , kuitenkin kutsumanimi olisi tärkeä olla kaikille mieluinen.

Vierailija
12/30 |
08.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten Vilja Kairi Katriina? tai joku muu vastaava...

Vierailija
13/30 |
08.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

suvusta tuleva nimi toisena tai kolmantena nimenä on ok, ja tosi kiva, mutta mielestäni eka nimi saisi olla kyllä ihan oma kuten ed. sanoi.

Kairi kuullostaa sukunimeltä :-/

Vierailija
14/30 |
08.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki mielenne voi muuttua kun lapsi syntyy ja tulla jokin kolmas nimi näistä kahdesta mieleen.

Peräkkäin nämä nimet ei sovi minusta lainkaan. Kuulostaa ihan kun olisi etu ja sukunimi: Vilja Kairi kun taas Kairi Vilja kuulostaa omituiselta.

Vierailija
15/30 |
08.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilja Kairi sointuisi minusta kauniimmin, jos perässä olisi vielä kolmas nimi. Esim. Vilja Kairi Katariina tms.

Voisit myös pyytä mieheltä ehdotuksia täksi kolmanneksi nimeksi, niin jos vaikka sillä tavalla lämpenisi ajatukselle, että Viljasta tulisi se ensimmäinen nimi? =)

Vierailija
16/30 |
08.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilja Kairi Vilhelmiina

Vilja Kairi Katariina

Vilja Kairi Adalmiina

ei kuulosta yhtään hassummalta!!! =)

Vierailija
17/30 |
08.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimi ja ensimmäinen nimi on oltava tuo Vilja. Mulla on todellakin niin omituinen ja vahva tunne, että tuo nimi on ihan oikeasti tarkoitettu tyttäreni nimeksi.

Ja miehelläni on ihan samat perustelut kuin minulla. Hän ehdottomasti haluaa äitinsä nimen lapselle.

Minä en ihan oikeasti näe mitään muuta vaihtoehtoa kuin tuo Vilja nimi.

Ja nyt haluan vain saada vinkkejä miten tuon miehen pään saisi kääntymään Vilja nimen puolelle.

ap

Vierailija
18/30 |
08.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

silleen ei kuulosta hassummalta. t. 23

Vierailija
19/30 |
08.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kolme nimeä ja Kat(a)riina vielä se ehdotus kolmanneksi nimeksi!

-24

Vierailija
20/30 |
08.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi miehesi vaikka laittaa vielä kolmanneksi nimeksi jonkin hänelle tärkeän nimen suvustaan tms.