Uuden kotihoidontuen toteutuminen käytännössä
Olenko ymmärtänyt oikein tuon uuden kotihoidontuen jakamisen, joka on ilmeisesti tulossa 1.8.2015:
Vanhempainvapaa on voimassa siihen asti, että lapsi on 9kk
Kotihoidontuella lasta saa hoitaa kotona siihen asti, kunnes hän täyttää 3 vuotta.
Uudistuksessa kotihoidontuki (36kk-9kk=27kk) 27kk jaetaan molempien vanhempien kesken. Molemmilla vanhemmilla olisi siis käytettävissä 13,5kk. Jos toinen vanhemmista ei sitä käytä, niin lapsi on laitettava päivähoitoon (9kk+13,5kk=22,5kk eli 1v10,5kk) 1v10kk ikäisenä?
Meneekö tuo uudistus siis noin?! Harmittaa, jos näin on. Meillä ei ole toisen vanhemman millään mahdollista jäädä kotihoidontuelle tuolle toiselle osalle, sillä toinen vanhemmista opiskelee. Lapsi on siis työnnettävä täyteen päiväkotiin alle 2-vuoden ikäisenä, niinkö :(
Kommentit (48)
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 20:37"]
Ennen oli joku parin kuukauden äitiysloma ja sitten normaalisti töihin. Siis silloin kun itse synnyin 60-luvulla. Itse oli maksettava lapsen hoito. Meille palkattiin kotiapulainen hoitamaan ja siihen meni koko äitini palkka, mutta äitini ei halunnut menettää virkaansa. Jotkut taas jäivät sitten kotiäideiksi. Miettikääpä tätä taustaa vasten, miten helppoa on tehdä lapsia nyt, kun yhteiskunta tukee todella paljon.
[/quote]
70-luvulla alle 40 % lapsista oli missään päivähoidossa, se parjattu ja vihattu suurten ikäluokkien sukupolvi vihasi lapsiaan niin paljon, että hoiti ne itse.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 20:43"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 20:27"]
No naisyrittäjä varmastikin jotenkin huomioi tilanteensa raskautta suunnitellessa. Tuttuni, yrittäjänaiset, ovat käytännössä hyvin pian synnytyksen jälkeen alkaneet tehdä taas töitä puolison kanssa lapsenhoitoa jakaen. Näissä perheissä isät ovatkin hyödyntäneet kotihoidontukea. Ja mikäs siinä. Valinnanvapaus tulee jättää perheelle, joka arvioi oman tilanteen pohjalta mikä on fiksuinta. t. 21
[/quote]
Miksi miesyrittäjä ei huomioi näitä asioita ennenkuin tekee lapsia?
[/quote]
Miksi luulet ettei huomioi?
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 13:33"]Kyllä voi jäädä kotiin, jos miehellä on niin suuret tulot, että se onnistuu. Toinen sitten, jos tekeytyy työttömäksi ja jää kotiin työmarkkinatuella kunnes joku käskee töihin. Jos on opiskelupaikka odottamassa, ei taida onnistua. Harvalla perheellä on varaa jäädä kotiin pelkästään miehen tuloilla. Suomen verotus on vähän pielessä.
[/quote]Miksi yhteiskunnan pitää tukea töistä pois olemista tässä tapauksessa? Jos ei ole työmarkkinoille menossa ja haluaa olla kotona, olkoot sitten sen miehen rahoilla! Suomessa on totuttu aivan liian hyvään!
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 20:37"]Ennen oli joku parin kuukauden äitiysloma ja sitten normaalisti töihin. Siis silloin kun itse synnyin 60-luvulla. Itse oli maksettava lapsen hoito. Meille palkattiin kotiapulainen hoitamaan ja siihen meni koko äitini palkka, mutta äitini ei halunnut menettää virkaansa. Jotkut taas jäivät sitten kotiäideiksi.
Miettikääpä tätä taustaa vasten, miten helppoa on tehdä lapsia nyt, kun yhteiskunta tukee todella paljon.
[/quote]
Meillä taas oli 70-luvulla ja 80-luvun alussa kodinhoitajaopiskelijoita suorittamassa harjoittelua. Ei niille palkkaa maksettu ja ihan yksin ne meitä hoiti, kun vanhemmat oli töissä.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 20:37"]Ennen oli joku parin kuukauden äitiysloma ja sitten normaalisti töihin. Siis silloin kun itse synnyin 60-luvulla. Itse oli maksettava lapsen hoito. Meille palkattiin kotiapulainen hoitamaan ja siihen meni koko äitini palkka, mutta äitini ei halunnut menettää virkaansa. Jotkut taas jäivät sitten kotiäideiksi.
Miettikääpä tätä taustaa vasten, miten helppoa on tehdä lapsia nyt, kun yhteiskunta tukee todella paljon.
[/quote]
Meillä taas oli 70-luvulla ja 80-luvun alussa kodinhoitajaopiskelijoita suorittamassa harjoittelua. Ei niille palkkaa maksettu ja ihan yksin ne meitä hoiti, kun vanhemmat oli töissä.
Ennen oli joku parin kuukauden äitiysloma ja sitten normaalisti töihin. Siis silloin kun itse synnyin 60-luvulla. Itse oli maksettava lapsen hoito. Meille palkattiin kotiapulainen hoitamaan ja siihen meni koko äitini palkka, mutta äitini ei halunnut menettää virkaansa. Jotkut taas jäivät sitten kotiäideiksi. Miettikääpä tätä taustaa vasten, miten helppoa on tehdä lapsia nyt, kun yhteiskunta tukee todella paljon.
[/quote]
Niin? Pitäisikö tuohon nyt palata, vai miksi nostit asian esille? Vai pitääkö olla kiitollinen siitä että perheiden tilannetta huononnetaan, koska se on kuitenkin edelleen paremmin kuin joskus kauan sitten?
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 14:24"]Hmm, entäs sitten ne tilanteet, joissa vaikka mummu hoitaa lasta? Näitäkin on paljon ja se on aika win-win-tilanne monille kenellä tuo onnistuu. Molemmat vanhemmat voivat olla töissä, lapsi saa olla tutun rakkaan ihmisen kanssa, yhteiskunnalla ei mene rahaa päivähoitoon ja "tuottamaton" eläkeläinen on hyödyksi. Jos tämä ei jatkossa ole enää mahdollista 3v asti, niin yhteiskunta ottaa paljon takkiin. Joo voihan joku mummu hoitaa ilman sitä kotihoidontukeakin, mutta sitten siitä tulee vaan rikkaiden perheiden mahdollisuus...
[/quote]Hä? Kuka muka ottaa rahaa lapsenlapsen hoitamisesta?
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 20:52"][quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 20:37"]
[/quote]
70-luvulla alle 40 % lapsista oli missään päivähoidossa, se parjattu ja vihattu suurten ikäluokkien sukupolvi vihasi lapsiaan niin paljon, että hoiti ne itse.
[/quote]Sorry. Ne olivat naapurin mummolla hoidossa. Maalla kouluttamattomat hoitivat itse.
Darwinin kiitos, että nuorimmainenkin aloittaa tänä vuonna koulun. Ei tarvitse vaivata päätään pakollisella eskarillakaan.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 21:21"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 14:24"]Hmm, entäs sitten ne tilanteet, joissa vaikka mummu hoitaa lasta? Näitäkin on paljon ja se on aika win-win-tilanne monille kenellä tuo onnistuu. Molemmat vanhemmat voivat olla töissä, lapsi saa olla tutun rakkaan ihmisen kanssa, yhteiskunnalla ei mene rahaa päivähoitoon ja "tuottamaton" eläkeläinen on hyödyksi. Jos tämä ei jatkossa ole enää mahdollista 3v asti, niin yhteiskunta ottaa paljon takkiin. Joo voihan joku mummu hoitaa ilman sitä kotihoidontukeakin, mutta sitten siitä tulee vaan rikkaiden perheiden mahdollisuus... [/quote]Hä? Kuka muka ottaa rahaa lapsenlapsen hoitamisesta?
[/quote]
Minä olisin maksanut mielelläni äidilleni, jos hän olisi kyennyt hoitamaan lapsiamme. Hänellä oli ihan peruskansaneläke ja se on todella pieni. Olisin mielelläni antanut hänelle kotihoidontuen, jos olisi hoitanut lapsiamme.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 20:43"][quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 20:27"]
No naisyrittäjä varmastikin jotenkin huomioi tilanteensa raskautta suunnitellessa. Tuttuni, yrittäjänaiset, ovat käytännössä hyvin pian synnytyksen jälkeen alkaneet tehdä taas töitä puolison kanssa lapsenhoitoa jakaen. Näissä perheissä isät ovatkin hyödyntäneet kotihoidontukea. Ja mikäs siinä. Valinnanvapaus tulee jättää perheelle, joka arvioi oman tilanteen pohjalta mikä on fiksuinta. t. 21
[/quote]
Miksi miesyrittäjä ei huomioi näitä asioita ennenkuin tekee lapsia?
[/quote]
Onks sulla antomia ja biologia nyt ihan hallussa sielä?
[/quote]
Niin oli munkin lapsuudenkodissani kotiapulainen. Sukulaistyttö muutti kaupunkiin ja huonetta, ruokaa ja pientä taskurahaa vastaan hoiti lapsen päivisin (n. 10h/päivä, pitkät työmatkat vanhemmilla) ja iltaisin kävi iltakoulua.
Äitini taannoin ihmetteli, etteikö meidän kannattaisi tehdä samoin ja oli aivan järkyttynyt, kun kuuli mitä sellaisen palkkaaminen nykyään maksaisi. Saati lapsista kokemusta omaavan, jota tietenkin piti hoitajan itsestäänselvänä kriteerinä. Olihan heilläkin hoitajat isojen perheiden esikoisia, jotka siten olivat hoitaneet vuosikausia pienempiä sisaruksiaan.
Olihan tuo monella tavalla hankalaa aikaa, mutta toisaalta oli käytettävissä tällaisia keinoja, joita ei edes kaksi työssäkäyvää pysty nykyään kustantamaan. Edes yhden palkalla ei pysty maksamaan palkkaa sivukuluineen.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 21:35"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 20:43"][quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 20:27"] No naisyrittäjä varmastikin jotenkin huomioi tilanteensa raskautta suunnitellessa. Tuttuni, yrittäjänaiset, ovat käytännössä hyvin pian synnytyksen jälkeen alkaneet tehdä taas töitä puolison kanssa lapsenhoitoa jakaen. Näissä perheissä isät ovatkin hyödyntäneet kotihoidontukea. Ja mikäs siinä. Valinnanvapaus tulee jättää perheelle, joka arvioi oman tilanteen pohjalta mikä on fiksuinta. t. 21 [/quote] Miksi miesyrittäjä ei huomioi näitä asioita ennenkuin tekee lapsia? [/quote] Onks sulla antomia ja biologia nyt ihan hallussa sielä?
[/quote]
Kyllä on ja uskon että valtaosa miehestäkin tietää miten lapsia tehdään, mutta omien lapsien hoitaminen se ei kaikilta miehiltä luonnistukaan.
Eikös sen tuen saa jos lapsi ei ole päivähoidossa? Sama kai saajan nimi on vaihtaa määräajassa. Kävi sitten kumpi hyvänsä töissä.
Älyttömyyden ilmentymä, meilläkin mies yrittäjä eikä todellakaan voi laittaa puljua kiinni yli vuodeksi. Tai voi, mutta sitten alkaa asiakkaiden haalinta alusta ja sehän fiksua onkin...
Noh, kai se pitää vaan olla kolmivuotiaaksi kotona ilman niitä muutamia satasia sitten.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 21:21"][quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 14:24"]Hmm, entäs sitten ne tilanteet, joissa vaikka mummu hoitaa lasta? Näitäkin on paljon ja se on aika win-win-tilanne monille kenellä tuo onnistuu. Molemmat vanhemmat voivat olla töissä, lapsi saa olla tutun rakkaan ihmisen kanssa, yhteiskunnalla ei mene rahaa päivähoitoon ja "tuottamaton" eläkeläinen on hyödyksi. Jos tämä ei jatkossa ole enää mahdollista 3v asti, niin yhteiskunta ottaa paljon takkiin. Joo voihan joku mummu hoitaa ilman sitä kotihoidontukeakin, mutta sitten siitä tulee vaan rikkaiden perheiden mahdollisuus...
[/quote]Hä? Kuka muka ottaa rahaa lapsenlapsen hoitamisesta?
[/quote]
Onhan se ihan kohtuullista että jos lasta hoitaa, saa sen kotihoidontuen korvaukseksi. Etenkin jos on pienituloinen eläkeläinen. Meillä itse asiassa tehtiin niin, että maksettiin puolet kht-tuesta lapsia hoitavalle mummolle, koska kaikkia ei suostunut ottamaan eikä me suostuttu hoidattamaan ilman mitään korvausta.
"Jos lapsella on vain yksi vanhempi" ei tarkoita samaa kuin "Jos lapsen huoltaja on yksinhuoltaja"
Minä olen yksinhuoltaja, mutta lapsillani on silti isä. Elossa, maksaa elareita. Lapsillani on kaksi vanhempaa.
Jos yksinhuoltajan lapsi saa olla kotona kolmevuotiaaksi, niin lasketaanko yksinhuoltajaksi lähivanhempi jonka lapsilla on yhteishuoltajuus? Joka siis elää arkea yksin lapsen kanssa, mutta huoltajuus ei ole yksin hänen?
Köyhät lapsiperheet varmaan alkavat muuttaa isän kirjoille vaikkapa isovanhempien luokse tai postilokeroon, jotta saa yh-tuet sitten "yksin" asuva äiti, ja jotta äiti saisi olla kotona siihen asti että lapsi täyttää 3v.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 21:39"]
Eikös sen tuen saa jos lapsi ei ole päivähoidossa? Sama kai saajan nimi on vaihtaa määräajassa. Kävi sitten kumpi hyvänsä töissä.
[/quote]
Tai vaikka molemmat. Näinhän se on tähänkin asti ollut.
Koskeeko tämä myös meitä, kenen kotihoidon päätös on jo tehty kolmevuotiaaksi?