Raskauden aikana masentuneet+ahdistuneet
Onko ketään vakavaan raskausmasennukseen ja/tai ahdistukseen sairastuneita? Millaista lääkitystä käytitte ja auttoiko? Miten selvisitte raskausajasta? Minulla käytössä vain opamox, koska olen vasta ekalla kolmanneksella ja järjetön ahdistus ja masennus siitäkin huolimatta. Opamox auttaa oikeastaan vain ahdistuksesta johtuvaan unettomuuteen, mutta ei vie pois itse ahdistusta. Olen todella vakavissani harkinnut raskauden keskeyttämistä, mutta se olisi julmaa, sillä lapsi oli toivottu. Raskauden ajan olen ollut sairaslomalla jatkuvan ahdistuksen ja itsetuhoajatusten vuoksi. Olo on aamuisin sietämätön. Tuntuu, että haluan vain kuolla. Ahdistukseen liittyy myös fyysisiä oireita. En kykene tuntemaan minkäänlaista iloa tulevasta vauvasta, oikeastaan vihaan sitä ja toivon, että se menisi kesken.
Kommentit (6)
Huhuu masentuneet, vertaistukea kaipaisin.
Samaa koin aikoinani, 10 vuotta sitten. Rv 8 aloitettiin serotoniini lääkitys, kun unettomuuden ja masennuksen takia keskenmenoriskikin oli suuri. Söin koko raskausajan. Ei tullut mitään ongelmia vauvalle eikä minulle. Lapsi nyt siis 10v hyvin viiva, fiksu koululainen. Tsemppiä sinulle. Kyllä se helpottaa vähitellen. Pyydä keskusteluapua pikaisesti jos et ole jo saanut. Ja jos lääkitys tarvitaan, älä suotta pelkää sitä. Usko, että kaikki menee vielä hyvin. Toivottavasti sinulla on hyvä neuvolan terkka. Minulla oli ihan huippu ja se kyllä auttoi paljon.
Kiitos vastauksesta :) Jotenkin vain tuntuu, että meitä raskausaikana masentuneita on todella vähän tai sitten olemme "tabu", josta ei puhuta. Meillä todella toivottiin lasta ja kun se sitten tärppäsi, niin alun onnellisuus muuttuikin sanoinkuvaamattonaksi ahdistuksesta ja paniikiksi. Olen jutellut asiasta monen eri ammattilaisen kanssa, mutta mielestäni eivät osaa tunnistaa/eivät tiedä raskauden ajan masennuksesta. Ajattelevat etten voi olla masentunut, koska minulla ei ole aiempaa masennustaustaa. Sitä suuremmalla syyllä olen itsekin aivan kuoleman partaalla tämän olon kanssa, kun tämä tuli yhtäkkiä puun takaa.
Hei,
Missä kunnassa asut? Hyötyisit varmasti neuvolapsykologin tai vauvaperhepsykoterapeutin keskusteluavusta. Raskausaikana alkava ahdistus ja masennus on usein kaikuja omasta lapsuuden ajan käsittelemättömistä/mielestä pois työnnetyistä hankalista tunteista johtuvaa. Tavanomainen lääkehoito ei poista syytä, eikä usein auta mainittavasti.
Kirjavinkki: Margareta Broden; Raskausajan mahdollisuudet.
Raskausaika on erinomaista aikaa saada ymmärrystä oireiden taustalle.
Itse tiedän alkuraskaana masentuneen, joka pääsi osastolle muutamaksi viikoksi. Myös vastasyntyneiden äidit voivat päästä osastolle vauvan kanssa hoitoon. Oma vaikea lapsuus tai äitisuhde tai uusi tilanne voivat aiheuttaa masennuksen, ja siihen on saatava hoitoa kuten kuka tahansa muukin masentunut. Lääkitystä, psykologia, tai osasto, jos on niin huonossa kunnossa, ettei enää selviä tai on itsetuhoinen. Ei se raskaus estä masennuksen hoitoa.