Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusioperhe teini-ikäiset/nuoret aikuiset, eriarvoisuus

Vierailija
08.11.2021 |

Mies suunnittelee matkoja, jonne tarkoitus mennä perheenä, mutta minun pitäisi maksaa omien teinieni osuus, jotta he pääsisivät mukaan. Ei ole kysymys halvoista matkoista. Nyt suunnittelee jouluksi Lapin reissua. Kustantaa kaiken itselleen, minulle ja omille lapsilleen, mutta ei minun lapsille. Minulla pienet tulot. Ei tietenkään ole hänen tehtävä maksaa minun lasten menoja, mutta ei tästä tule mitään, kun lapsilla on ihan eri elintaso ja pahoitan mieleni omien teinieni puolesta, enkä tietenkään halua joulua viettää erossa lapsistani.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina kuulee lasten äidiltä että ei sinun tarvitse maksaa minun lapsen menoja mutta aina tulee tilanteita missä niitä lapsen menoja tarviikin maksaa.

Ei vaan kyse on siitä, että varakkaamman tulee tyytyä yhteistä aikaa viettäessä sen alemman budjetin mukaiseen elämään, jos haluaa yhteistä aikaa. 

Sinänsä vo olla ihan ok, että esim. lomat kumpikin vanhempi viettää niiden omien teiniensä kanssa oman budjetin ja oman maun mukaan. Mutta jos yhteistä aikaa vietetään, niin silloin tarvittaessa syödään kaurapuuroa ja retkeillään ilmaisilla paikoilla, jos toisella ei ole varaa. Jos taas on valmis kustantamaan koko poppoolle matkat yms, niin sekin on ok.

Jos alkaa toimiin köyhemmän ehdoilla saa omien lasten äidiltä syytöksiä pihtailusta ja syytöksiä ettei halua tehdä mitään kunnollista lasten kanssa kun se tietää että rahaa on

Välillä voi varmaan omien lasten kanssa tehdä reissuja joihin uusi kumppani ja hänen lapset eivät osallistu. Ei kai ihan kaiken ole pakko mennä tasan.

Mutta aika mulkero on myös mies joka ehdottelee kalliita tekemisiä jos tietää ettei AP:lla ole varaa.

Vierailija
22/37 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kyseessä eriarvoisuus mieheltä. Sinun puolelta on, jos lähdet reissuun ja lapsesi ei pääse mukaan.

Eriarvoisuutta on kohdella omia lapsia huonommin tai eriarvoisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niillä teineillä isäkin joten pyydä häneltä rahaa. Hänen ja sinun tehtävä elättää ne lapset ja nykyinen ukkosi maksaa omien lapsien tulevia kuluja. Oikeasti ei ole hänen ongelmansa että sinä olet pienituloinen ja jos tilanne ei sinulle sovi niin kannattaa erota. 

Vierailija
24/37 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa asua erikseen ja nähdä vain kahdestaan.

Vierailija
25/37 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molemmat siivoaa omat kodit ja hoitaa omat lapset. Pienituloinen saa omaan kotiin tukiakin. Itse en muuttaisi enää ikinä miehen kanssa samaan asuntoon.

Vierailija
26/37 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Molemmat siivoaa omat kodit ja hoitaa omat lapset. Pienituloinen saa omaan kotiin tukiakin. Itse en muuttaisi enää ikinä miehen kanssa samaan asuntoon.

Ei tarvitse lastenkaan kestää sisarpuolia.

Vierailija
27/37 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mieheltä ajattelematonta suunnitella tuollaista, jos toisella tiukkaa rahasta. Ei taida mies edes haluta viettää joulua "perheenä", vaan sinkkuna omien lastensa kanssa.

Vierailija
28/37 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä lopu teinien aikuistuttua. Tulee lastenlapsia ja jne. Aina on kitkaa näissä uusperhekuvioissa.

Vierailija
29/37 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka pitkään olette asuneet yhdessä?

Jos pari vuotta, niin ymmärrettävä tilanne. Jos lähemmäs 10 vuotta, niin silloin olettaisi teidän molempien osallistuvan tasaisesti kaikkien lasten menoihi ja kustannuksiin.

Mutta nyt kun tilanne on tuo, mikä teillä on, niin itse joko a) tekisin reissut omien lasteni kanssa tai b) suunnittelisin matkat miehen kanssa yhdessä, niin että kaikilla on mahdollisuus osallistua.

Vierailija
30/37 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon sinulla niitä lapsia on, jos et edes niiden osuutta pysty maksamaan, jos omaasi et edes joudu. 

Lennot Lappiin n. 350e/lapsi ja lapsia kolme. Hissiliput n. 180e/lapsi. Ruoat ym päälle. Ei nyt ihan pikkurahasta puhuta.

Vierailija
31/37 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis lentäenkö menette vai miten teinien mukaantulo maksaa niin paljon? Jos teillä on auto mihin mahtuu kaikki, ei maksa ylimääräistä jos pari teiniä on lisää. Sama mökin kanssa. Ja miten hitossa ei ole varaa, minä kustansin juuri yksin lapsille ja itselle loman, oli kylpylää ym aktiviteettia joka päivälle. Saan nettona 1800. Lasten isä ei maksa mitään.

Vierailija
32/37 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon sinulla niitä lapsia on, jos et edes niiden osuutta pysty maksamaan, jos omaasi et edes joudu. 

Lennot Lappiin n. 350e/lapsi ja lapsia kolme. Hissiliput n. 180e/lapsi. Ruoat ym päälle. Ei nyt ihan pikkurahasta puhuta.

Onko ihan pakko lentää? Juna tai auto ei maksa edes yhteensä tuota 350.

Vierailija
33/37 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parasta olisi pysyä vain tapailusuhteessa, jos on ihan erilaiset taloudelliset tilanteet.

Ai niinku joku illallinen yhdessä kerran viikossa ja sen jälkeen vähän paneskelua ja muuten ihan erilliset elämät? Kuka aikuinen tuollaistakaan haluaa.

Vierailija
34/37 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä uusperhe, joss molemmilla (nyt jo aikuisia) lapsia, ei yhteisiä. Miehellä paremmat tulot kuin minulla, mutta myös tuhlaa enemmän.

Lähtökohtaisesti meidän perheen sisällä on sama elintaso. Jokainen saa saman arvoiset lahjat. Kaikki matkalle, ja yhdessä maksetaan laskut. Meillä yhteiset rahat, jotenkin tämä on liukunut tähän.

Eriarvoisuus tulee lasten toisen vanhempien puolelta. Miehen lasten äiti ostaa lapsillepaljon kalliimpaa.

Vierailija
35/37 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina kuulee lasten äidiltä että ei sinun tarvitse maksaa minun lapsen menoja mutta aina tulee tilanteita missä niitä lapsen menoja tarviikin maksaa.

Ei vaan kyse on siitä, että varakkaamman tulee tyytyä yhteistä aikaa viettäessä sen alemman budjetin mukaiseen elämään, jos haluaa yhteistä aikaa. 

Sinänsä vo olla ihan ok, että esim. lomat kumpikin vanhempi viettää niiden omien teiniensä kanssa oman budjetin ja oman maun mukaan. Mutta jos yhteistä aikaa vietetään, niin silloin tarvittaessa syödään kaurapuuroa ja retkeillään ilmaisilla paikoilla, jos toisella ei ole varaa. Jos taas on valmis kustantamaan koko poppoolle matkat yms, niin sekin on ok.

Jos alkaa toimiin köyhemmän ehdoilla saa omien lasten äidiltä syytöksiä pihtailusta ja syytöksiä ettei halua tehdä mitään kunnollista lasten kanssa kun se tietää että rahaa on

Vähän off topic, mutta tuo on jännä ilmiö; exä syyttää ettei rahaa käytetä kun sitä on. Tosin meillä sellaisella tvistillä, ettei me kyllä tuhlailla yhteisen lapsenkaan lomaan.

Mieheni exän mielestä (kun tietää että rahaa on), niin me ei kuulemma tehdä heidän yhteisten lasten kanssa mitään eikä käydä missään kesälomilla. Ja tarkoitti kylpylälomia, ulkomaanmatkoja ja kaikenmaailman hoploppeja ja huvipuistoja (luetteli nuo itse). Ja oikeassa on: kotona ja lähinnä mökillä ollaan, kalassa, marjassa jne. Yleensä käydään sirkuksessa tms pienellä päiväreissulla. Ihan perushommia vain. Koska ei tykätä itse luuhata ympäri maailmaa eikä reissaamisesta. Ja ollaan vähän sitä mieltä, ettei meidän aikuisten tehtävä ole toimia minään lasten sirkustirehtööreinä, joiden ainoa tehtävä on kaikin keinoin viihdyttää lasta koko pitkä kesä.

Aiheeseen olen sitä mieltä itse, että lapsen vanhemmat tai vanhempi maksaa itse omat lapsensa. Ei uusi puoliso ellei hän itse tahdo tarjota.

Vierailija
36/37 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi lomailla vain omien lasten kanssa, jos toisen lomailun tapa on liian kallis. Eri asia, jos puoliso kustantaa loman kaikille, jos siihen on halua ja varaa.

Tietenkin välillä voi lomailla kumppanin kanssa kahdestaan jne. Voi lomailla eri kokoonpanoilla.

Itse elän uusperheessä, jossa välillä kahdenkeskisiä matkoja oman lapsen kanssa, välillä miehen kanssa ja välillä kolmestaan. Miehen lapset jo aikuisia ja heidän kanssaan mies joskus reissaa keskenään.

Meillä kumpikin suhteessa maksaa omat kulunsa. Vain taloustili on yhteinen. Jos sieltä jää ylimääräistä, voidaan se käyttää lomailuun esim. Kahdenkeskisiin tai mökin vuokraan isommalla porukalla.

Vierailija
37/37 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko ihan pakko lentää? Juna tai auto ei maksa edes yhteensä tuota 350.

1500 €:n euron läpivirtaama!

On iso raha, vaikka tämä raha löytyy aina lompakosta, käteisenä. Pidän aina, kun pelkkä auton tankkaus on yli 100€. Eikä huoltoaseman pihassa mitään juhlia juuri pidetä, vaik satanen tankkiin sujahtaa.

Tosiaan tossa kohtaa ottaisin halvemman tila-auton, kimpassa. Kuomukärry perään. Ja sinne Lappiin sillä, lidlin kautta, ja halvat peruseväät koko viikoksi. Lapsille kolmen päivän lippu. Ja muuten hiihtäkööt, lumikenkäilkööt, ylipäätänsä sellaista aktiviteettiä mikä on halpaa, vaikka kävely nuotiopaikalle ja letun paisto.

Jos on teinejä, pitää varsinkin, opettaa, että kaikkea ei saa, eikä kaikkeen raha riitä. Se on elämän realiteetti.

Yleensä tälläisessä tullaan tuon ison kokonaiskustannuksen näkökulmasta hieman vastaan, että saadaan se budjetti matalampituloiselle suotuisammaksi.

Tällöin kaikki on tyytyväisiä.

Voihan siinä pienempituloisena ottaa ton emännän vastuun, ja hoitaa sen kokonaistaloudellisesti. Sitten laittaa parina päivänä teinit kokkaamaan ja lähtee pitkälle kävelylle tai muuta laatuaikaa.

Tänä päivänä varsinkin pienituloisille lukuisat harrastukset ovat suhteettoman kalliita. Joten kompromissejä on tehtävä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi viisi