Yli 50v naiset työpaikoilla
Olen huomannut löhes kaikissa työpaikoissani, kuinka yli 50v naiset ovat(ei kaikki, hyvin moni) niin ilkeitä nuoremmile. Eivät osaa joustaa, apua pyydettäessä vinoilevat, puhuvat toisista pahaa paljon selän takana, ovat päin naamaakin ilkeitä ja vahtivat mitä toiset tekevät. Yleensä nämä ihmiset eivät edws ole alansa huippuja, vaan keskinkertaisia osaajia. Olen miettinyt, mikä tuohon käytökseen on syynä. Kokevatko asemansa uhatuksi vai hakuavatko näyttää vaan nuoremmille paikkansa? Toisaalta, josnuoremmat tekevät virheitä, niistä tulee kamala haloo ja asiasta huomautellaan aina tilaisuuden tullen.
Kommentit (25)
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 20:39"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 19:55"]Meidän työpaikalla on just tollasta. Ja aina jaksetaan kertoa, miten nykyinen amk-tutkinto (jonka nuoremmat on käyneet) on kyllä ihan pska verrattuna heidän maailman parhaseen opistotutkintoonsa. Ihan kuin sillä käydyllä koululla olisi enää mitään väliä kymmenien vuosien työkokemuksen jälkeen. Olen alkanut inhota vanhempia naisia, mikä on ihan kamalaa. Mutta meidän töissä ovat todella ilkeitä tapauksia. t.sh [/quote] Ei niistä yksikään pääsisi nykypäivänä amk:hon ja niin ovat monet sanoneet.
[/quote]
Eikä ne kestäisi sitä, että amk:ssa ei opi mitään potilastyöstä. Esseestä ei ole paljoa apua siinä vaiheessa, kun pitää elvyttää vauvaa eikä kukaan ole kertomassa, miten se tehdään.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 20:43"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 19:59"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 19:56"]Itse olen taas huomannut ikärasismia toisin päin. Meitä on kolme päälle 50v naista ja nuoret kyllä nakkelevat meille ikävästi. Yksi sijainen kertoi, että kahvipöydässä, kun emme ole paikalla, puhutaan vanhoista akoista ja ei ne mitään ymmärrä ja tyhjää nipottavat ja nuo vois jo lähteä helvettiin täältä, kun ovat jo niin vanhoja. Ilmapiiri on mennyt todella ikäväksi. [/quote] Sanokaa niille että ettekö ymmärrä vitun urpot että tulette itse perässä ja lujaa. Ei kukaan ole ikuisesti nuoreksi jäänyt. Risoo iha sairaasti tuollaiset älykääpiöt.
[/quote]
Samoin. Mutta eihän ne oman sädekehänsä loisteessa näe totuutta itsestään. Kiva sellainen karmaiseva yllätys sitten, kun tulee uusia nuorempia heidän tilalle ;D Itse olen imenyt kaiken opin ja kokemuksen hyödyn, kun olen saanut vanhempien kanssa tehdä töitä. Ilkeiltä olen kysynyt suoraan, että miksi minulle veetuilet ja kivoille olen kauniin kiitoksen antanut. Se on se oma asenne, miten tulet pärjäämään. Hoitoala on hirvittävä. (Olen kiertänyt sijaisena yhden suurkaupungin läpi, joten kokemusta on)
[/quote]
Itsekin nuorena hoitajana kunnioitin vanhoja hoitajia ja heidän kokemuksiaan. Ei olisi tullut mieleenkään vastavalmistuneena mennä uhoamaan, että "miks toi juttu nyt on niin tärkeää, minä olen opiskellut kuntoutusta ja olen lähihoitaja ja vanhentuneella koulutuksella ei kyllä nykyään enää tee mitään". Kun valmistuin apuhoitajaksi, vanhempien hoitajien neuvoista oli todella paljon hyötyä ja oppi työt nopeaa, kun kuunteli heidän opastustaan.
Nykyään ei uskalla neuvoa, vaan salaa pitää korjata sitten tekemättömät asiat, ettei tule ikävän ihmisen mainetta. No onneksi ei ole kauaa enää eläkkeeseen.
Olen 40v ja sen olen huomannut että nykyajan nuorilta puuttuu se tietynlainen nöyryys joka vielä mun ikäluokallani on. Ovat jotkut yllättävän röyhkeitä vaikka juuri vasta valmistuneita.
Osa on tuollaisia, mutta kaikki eivät todellakaan ole. Monet heistä ovat osaavia, ahkeria, huomaavaisia, ystävällisiä ja kohteliaita.
Yli 50-vuotiaissa on yksi erittäin hyvä piirre. Aniharva heistä on niin alkeellinen, että sanaa vittu hoetaan koko ajan.
Mä huomasin jo nyt nelikymppisemä etten aina meinaa kestää nuoria juuri työelämän aloittaneita. Jotkut niin lapsellisia ja muka niin ammattitaitoisia. Mutta pudän mölyt mahassani, hymyilen kauniisti ja lasken kymmeneen.