Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te olette saaneet aikaiseksi luottotietojen menetyksen?

Vierailija
22.01.2015 |

Ihmettelen suuresti tätä, miten jotkut eivät osaa hoitaa asioitaan niin, ettei eletä yli varojen. Ja itse olen pienituloinen, eikä aikomustakaan ottaa mitään lainoja, joita ei takaisin pysty maksamaan. Edes opintolainaa en ottanut.

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 18-vuotias muuttaessani pois kotoa enkä tiennyt raha-asioista tai säästämisestä mitään. Kun sain ensimmäiset palkkani osa-aikatyöstä, ei säästöön jäänyt juurikaan. Opiskelu kärsi töissäkäynnistä ja opintotuet jäädytettiin. Sitten firmassa tehtiin leikkauksia eikä minulle enää tarjottukaan sieltä työtä. Olin hölmönä luullut, että töitä löytyisi helposti, koska tuon ensimmäisen työni olin saanut hakematta. No, ei löytynyt. Olin puilla paljailla. En tiennyt, että voisin saada sossusta rahaa, joten elin jonkin aikaa dyykaten ja kavereilta lainaillen. Samalla yritin opiskella yötä päivää, että olisin taas oikeutettu kelan opintotukeen. Kun nälkä iski kunnolla, otin pikavipin ja toisenkin... kierre oli valmis.

Vierailija
42/69 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 11:54"]

Mites ap sellainen tilanne niinkuin monella on varmasti käynyt että on oltu töissä ja otettu lainaa mutta ne työt saattaakin loppua ihan yhtäkkiä. Me kuultiin puhelimen välityksellä että on firma menossa konkkaan ja työt loppuu 2 viikon päästä. Siitä sitten monta tonnia velkaa oli melko lähellä ettei menny luottotiedot ja rahoitusyhtiöt ei anna siirtää usein edes maksupäiviä toisin kuin vakuutusyhtiöt

[/quote]

En ole ap, mutta..Ensinnäkään velkaa ei oteta enemmän kuin mistä tietää selviytyvänsä. Ja varasuunnitelma on oltava aina. Esim. itselläni on asuntolainaa monta kymmentä tuhatta euroa, mutta reilun vuoden lainanlyhennykset säästössä. Ja niihin EI kosketa. Näin saan pelivaraa jos menee duuni alta. Lisäksi on tietty lainajousto 48kkeli ei ole pakko maksaa kuin korot, ja koska saisin työttömyyden yllättäessä ansiosidonnaista joka kyllä riittäisi oikein mitoitetun asuntolainani maksuun vallan mainiosti, minulla olisi käytännössä useita vuosia pelivaraa ennen kuin asuntolainan maksu alkaisi ottaa koville. Ei kukaan joudu kuseen asuntolainan kanssa jossain parissa kuukaudessa jos lainaa otettaessa on yhtään käytetty järkeä. En minäkään missään unelma-asunnossa asu, en tosiaankaan, mutta maksan tämän ensin pois ja sitten, 5-10 v päästä on aika hankkia se mieluinen asunto. Mihinkään rahoitusyhtiöihin järkevällä ihmisellä ei tietty ole velkaa senttiäkään, tai korkeintaan muutama satku. On silkkaa typeryyttä ostaa autoja, elektroniikkaa ja sisustusroipetta kalliilla osamaksuilla. 

Eli nro 47 kuulostaa juuri silta, että pienillä/keskisuurilla tuloilla on lähdetty hakemaan jotain luksuslämää, hankittu kallis okt ja uudet autot pihaan ja ostettu kaikille uudet iPhonet ja iPadit ja Canada Gooset ja käyty vähän Thaimaassa ja New Yorkissa  ja sitten ollaan kusessa kun huomataan, että eihän lähihoitaja + automekaanikko -pariskunta voi oikeasti elää kuten Kim  + Kanye..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ylisuorittava opiskelija, kävin töissä ahkerasti ja pärjäsin hyvin. Sain kaikki laskuni aina maksettua. Mutta maksoin myös köyhyysrajan alapuolella olevien perheenjäsenteni laskuja, koska olin niin huolissani heistä. Pystyin ottamaan pikavippejä, koska tiesin pystyväni maksamaan ne. Maksoin osamaksuilla esimerkiksi television ynnä kytkypuhelinliitttmän.. Kaikki meni hyvin kunnes liika työnteko ja opiskelu sai aikaan burnoutin..aloin masentua. Mutten voinut lopettaa jatkuvaa opiskelu/työntekorumbaa koska pelkäsin että minulta menee maksukyky. Sitten tapahtui perhetragedia, parisuhteeni päättyi, isäni joutui sillan alle asumaan ja auttaessani häntä äitini käänsi minulle selkänsä. Olin jo valmiiksi loppuunpalanut, traumatisoitunut itsemurhayrityksistä sekä päällekarkauksesta, erosta ynnä muista lukemattomista syistä. En kyennyt nukkumaan silmällistäkään viikkoon vaikka kuinka yritin. Diagnosoitiin vakava masennus, ahdistus ja burnout. Kahdessa päivässä romahdin täysin kyvyttömäksi tekemään enää mitään. Esimerkiksi ruoanlaitosta ja suihkussa käymisestä tuli lähes mahdotonta. Ja laskut sen kun juoksivat.. Yritin pelastaa itseni pimeillä töillä jotten joutuisi sillan alle. Muuta vaihtoehtoa ei ollut, sillä mikään taho kela, työkkäri ja sossu mukaanlukien ei osannut päättää "statustani". Putosin byrokratiakuoppaan. Tein pimeitä töitä sairaana kunnes romahdin täysin ja päädyin itsemurhayrityksen päätteeksi osastolle A2.

Viimeiseen asti yritin kaikkeni pitääkseni luottotiedot. Mutta niinpä ne vain menivät kun päädyin sairaalakuntoon. Nykyään olen sairaseläkkeellä, edelleen työkyvytön. Mutta sentään hengissä ja onnellisesti parisuhteessa. Mieheni ei todellakaan vastavalmistuneena opiskelijana ole mikään varakas, mutta rakkaus ja halu elää on minulle rahaa tärkeämpää. Hän oli pitkään työttömänä opintojen jälkeen mutta kävi niin onnekkaasti, että hän sai juuri vakinaisen työpaikan. Itse yritän kuntoutua, jotta voin vielä suorittaa tutkinnon loppuun ja ehkäpä tulevaisuudessa työllistyä. Nyt vaan päivä kerrallaan.

Näin sitä ollaan Ö-luokan kansalaisia. Luottotiedot menetin 25-vuotiaana.

Vierailija
44/69 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtapaturma.
Rahaa ei tullut yhtään mistään. Reilun puolen vuoden päästä tuli ekat rahat,nekin vain jonkin aikaa. Sen jälkeen vak.yhtiö pisti liinat kiinni kun selvisi että tapaturma vei tervyden ja työkyvyn lopullisesti. Sen jälkeen alkoi tämä taistelu vak.yhtiön kanss, vakuutusoikeudessa ollut asia jo liki 3v.
Olen liian sairas töihin,liian sairas eläkkeelle.

Vierailija
45/69 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kummastuttaa todella tämmöiset ihmiset jotka eivät itse keksi/ymmärrä mitään syytä luottotietojen menettämiselle, että heidän ihan vauva palstalta täytyy sitä tulle kyselemään. Äly?

Vierailija
46/69 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä otin. Ehkä ne.

Vierailija
47/69 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 17:18"]Olin ylisuorittava opiskelija, kävin töissä ahkerasti ja pärjäsin hyvin. Sain kaikki laskuni aina maksettua. Mutta maksoin myös köyhyysrajan alapuolella olevien perheenjäsenteni laskuja, koska olin niin huolissani heistä. Pystyin ottamaan pikavippejä, koska tiesin pystyväni maksamaan ne. Maksoin osamaksuilla esimerkiksi television ynnä kytkypuhelinliitttmän.. Kaikki meni hyvin kunnes liika työnteko ja opiskelu sai aikaan burnoutin..aloin masentua. Mutten voinut lopettaa jatkuvaa opiskelu/työntekorumbaa koska pelkäsin että minulta menee maksukyky. Sitten tapahtui perhetragedia, parisuhteeni päättyi, isäni joutui sillan alle asumaan ja auttaessani häntä äitini käänsi minulle selkänsä. Olin jo valmiiksi loppuunpalanut, traumatisoitunut itsemurhayrityksistä sekä päällekarkauksesta, erosta ynnä muista lukemattomista syistä. En kyennyt nukkumaan silmällistäkään viikkoon vaikka kuinka yritin. Diagnosoitiin vakava masennus, ahdistus ja burnout. Kahdessa päivässä romahdin täysin kyvyttömäksi tekemään enää mitään. Esimerkiksi ruoanlaitosta ja suihkussa käymisestä tuli lähes mahdotonta. Ja laskut sen kun juoksivat.. Yritin pelastaa itseni pimeillä töillä jotten joutuisi sillan alle. Muuta vaihtoehtoa ei ollut, sillä mikään taho kela, työkkäri ja sossu mukaanlukien ei osannut päättää "statustani". Putosin byrokratiakuoppaan. Tein pimeitä töitä sairaana kunnes romahdin täysin ja päädyin itsemurhayrityksen päätteeksi osastolle A2.

Viimeiseen asti yritin kaikkeni pitääkseni luottotiedot. Mutta niinpä ne vain menivät kun päädyin sairaalakuntoon. Nykyään olen sairaseläkkeellä, edelleen työkyvytön. Mutta sentään hengissä ja onnellisesti parisuhteessa. Mieheni ei todellakaan vastavalmistuneena opiskelijana ole mikään varakas, mutta rakkaus ja halu elää on minulle rahaa tärkeämpää. Hän oli pitkään työttömänä opintojen jälkeen mutta kävi niin onnekkaasti, että hän sai juuri vakinaisen työpaikan. Itse yritän kuntoutua, jotta voin vielä suorittaa tutkinnon loppuun ja ehkäpä tulevaisuudessa työllistyä. Nyt vaan päivä kerrallaan.

Näin sitä ollaan Ö-luokan kansalaisia. Luottotiedot menetin 25-vuotiaana.
[/quote]

Kovasti tsemppiä. Kirjoituksesi kosketti minua, toivottavasti pidät kiinni elämänhalustasi! Oma avopuolisoni menetti myös luottotietonsa masennuksen ja loppuunpalamisen vuoksi, meni mm. tv-lupamaksuja ulosottoon vaikkei hänellä ollut televisiota. Tämä oli ennen kuin tapasimme, ja hän kokee edelleen että on epäonnistunut ja arvoton. Todella surullista että henkisesti voi mennä elämä pilalle. Raha-asiat kuitenkin olemme yhdessä saaneet jotenkin kuntoon, mutta epäonnistumisen kokemus on todella lannistanut hänet. Oli hienoa lukea että sinulla on elämänhalua! Täällä eletään kuitenkin vain kerran, ja meillä monella on elämä jollain tavalla rikkinäistä.

Vierailija
48/69 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 19:00"]Okei, eli löytyihän niitä syitä muitakin, kuin se oma välinpitämättömyys ja velaksi ostaminen. Itsellä on lähipiirissä juuri pelkästään oman tyhmyyden takia menetetty luottotietoja, jota en voi millään käsittää. Ap
[/quote]

Miksi sinä et voi millään käsittää, että ihmiset ovat joskus tyhmiä ja välinpitämättömiä? Kysyn siis ystävällisesti ja mielenkiinnosta.

Kuvittele tilanne, että olet nuori ja saat vihdoin päättää itse omista asioistasi, mm. että mitä ostat milloinkin. Rahat ovat tiukilla, mutta kaverisi esittelevät uusia hienoja älypuhelimiaan. Ostat sitten sellaisen osamaksulla ja huomaat, että parikymppiä kuussa kätevästä vehkeestä ei tunnu missään. Kun kynnys velaksi ostamiseen on ylitetty ja se on tuntunut hyvältä ratkaisulta kaiken kaikkiaan, miksi et tilaisi H&M:ltä paria kivaa uutta paitaa samalla periaatteella? Kännissä pizzan tilaaminen laskulle tuntuu loistoidealta, samoin hienon vibraattorin tilaaminen Kaalimadosta. Kun ensimmäiset perintäkirjeet saapuvat lykättyäsi ensin joidenkin laskujen maksamista aina vaan seuraavaan rahapäivään, tajuat että sinulla ei ole mitenkään varaa maksaa kaikkea. Mitä teet? A. Laitat pään puskaan, heität perintäkirjeet suoraan roskiin ja voit jatkaa elämääsi ihan normaalisti vai B. Alat soitella ikäviä, ahdistavia puheluita ja elää superköyhästi- hyvästi juhlat, kaikki ruoka makaroonia lukuunottamatta, jne jne.

Nuorena joittenkin kohdalla sellaiset asiat kuin asuntolainan saaminen ja se että joskus vuosien kuluttua palkastasi iso osa menee suoraan velkoihin, tuntuu hyvin kaukaiselta asialta. Kun halutaan että NYT on kivaa, eihän sitä tiedä vaikka jää auton alle huomenna. Tyhmää, mutta osittain nuoruuteen kuuluu tietynlainen huolettomuus ja hetkessä eläminen. Ja jotkut eivät aikuistu vielä kolmekymppisinäkään.

Itse en ole saanut koskaan edes muistutusmaksua, mutta ymmärrän hyvin luottotietonsa hölmöyden takia menettäneitä. Sen sijaan minun on vaikea ymmärtää ihmisiä, jotka eivät tuota ymmärrä. Vai onko se vain jokin tapa ylentää itseään? Kärjistettynä "mutta minäpä olenkin niin fiksu, en koskaan hölmö ja aina niin kunniallisesti asiani hoitanut, etten voi millään ymmärtää hölmöjä ihmisiä".

Vierailija
49/69 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap tarkoittaa varmaankin tässä sitä,että miksi jotkut ihmiset ei ymmärrä niin yksinkertaista asiaa kuin säästäminen.Jos halutaan ostaa esim:se puhelin niin,miksi ei voida säästää rahaa sen puhelimen ostoon,vaan ostetaan kaikkea velaksi ja sitten ei kyetä maksamaan velkoja pois,koska ne on paisuneet suuremmaksi kuin omat tulot.Eletään siis näin koko ajan eikä ymmärretä että se velka pitää maksaa poiskin jossain vaiheessa.Kyllähän ihmisen pitäisi käsittää että jos ei ole yhtään rahaa siellä pankkitilillä kun ruuat ja laskut on maksettu,niin eihän silloin voi mitenkään olla mahdollista ottaa sitä velkaakaan.Ap:in pystyy säästämään pienistä tuloistaan,eikä ole mitään ongelmaa säästämisen suhteen.Ostaa sitten sen puhelimen kun ensin on säästänyt rahat sen ostamiseen.Yksinkertaista

Vierailija
50/69 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 03:08"]

ap tarkoittaa varmaankin tässä sitä,että miksi jotkut ihmiset ei ymmärrä niin yksinkertaista asiaa kuin säästäminen.Jos halutaan ostaa esim:se puhelin niin,miksi ei voida säästää rahaa sen puhelimen ostoon,vaan ostetaan kaikkea velaksi

[/quote]

No ymmärtävät varmaan ja osaavat laskea, mutta ei se siitä ole kiinni. Vaan haluavat kaiken heti. Se puhelin on saatava nyt, odottaminen olisi tylsää. Impulssikontrolli, tahdonvoiman puute, heikkous jne.

Minulla ei ole velkaa, ylipainoa enkä joudu laskemaan kuinka monta saan vielä tällä viikolla juoda ettei olla vielä riskiä ylitetty, mutta ymmärrän että kaikilla ei ole tahdonvoimaa. Esim. lihavuus: Terveellisesti ja kohtuullisesti syöminen ja ruoanlaittaminen on tylsää ja aikaavievää (joidenkin mielestä!), pizza ja suklaa maistuvat ihanasti rasvalle ja makealle, tulevat helposti ja nopeasti. Lenkille lähtö on tylsää, helpompi avata TV. Jne.

Etkö oikeasti ymmärrä?

Vierailija
51/69 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahat oli loppu kesken kuukauden joten piti ottaa pikavippi että pääsi baarikierrokselle. Siitä se lähti.

Vierailija
52/69 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 19:11"][quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 18:23"]Jos oikeasti kiinnostaa, niin lue vaikka esimerkkitarinoita velkaneuvonnan sivuilta.[/quote]

Luin seitsemän esimerkkitarinaa. Syitä oli seuraavia:

1. Velkaantuminen puolison takia (peliaddiktio)

2. Velkaantuminen puolison takia (lainan takaus)

3. Eläminen yli varojen (eläkkeelle siirtyminen)

4. Eläminen yli varojen (lapsimäärän kasvu)

5. Eläminen yli varojen (sairastuminen)

6. Eläminen yli varojen (uhkapelaaminen)

7. Elämänhallinta hukassa (pähteet, rikollisuus, yms.)

Ihmettelen silti missä mättää. Eivätkö ihmiset osaa yksinkertaistakaan matematiikkaa? Vaikka itselläni ainoa tulonlähteeni on opintotuki, (500 euroa/kk) saan vuodessa silti yli tuhat euroa laitettua säästöön. Näillä varoilla sitten hemmottelen itseäni seuraavana vuonna.
[/quote]

Vaikutat omahyväiseltä ja kapeakatseiselta ihmiseltä. Voi tulla yllätyksenä, mutta kaikilla ihmisillä ei ole yhteneväisiä resursseja hoitaa asioitaan eri syistä johtuen.

Vierailija
53/69 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
54/69 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 19:11"][quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 18:23"]Jos oikeasti kiinnostaa, niin lue vaikka esimerkkitarinoita velkaneuvonnan sivuilta.[/quote]

Ihmettelen silti missä mättää. Eivätkö ihmiset osaa yksinkertaistakaan matematiikkaa? Vaikka itselläni ainoa tulonlähteeni on opintotuki, (500 euroa/kk) saan vuodessa silti yli tuhat euroa laitettua säästöön. Näillä varoilla sitten hemmottelen itseäni seuraavana vuonna.
[/quote]

No olet kyllä melko taitava jos saat 500e/kk ja siitä vielä säästät. :) itsellä ainakin oli pakko ottaa lainaa, kun opintotuki n. 450e/kk riitti juuri ja juuri vuokraan. Nyt on velkaa lähemmäs 5k ja oon työttömänä. Kaikkeni teen ettei menis luottotiedot. Onneksi ei tarvi vielä maksaa tuota lainaa! Vielä ku jäis säästöön rahaa niin kaikki olis hyvin.

Avomieheltä on siis tosiaan luottotiedot menneet. Syynä kännipäissään nuorena tehty ilkivalta, ei pojalla tietenkään ollut rahaa maksaa korvauksia ja nyt siitä kärsii. Ulosotossa noin 800e, sinällään pikkusumma mutta hänkin elelee nyt opintotuella 400e/kk. Maksaa sitten kun on töitä.

Vierailija
55/69 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 03:42"]

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 03:08"]

ap tarkoittaa varmaankin tässä sitä,että miksi jotkut ihmiset ei ymmärrä niin yksinkertaista asiaa kuin säästäminen.Jos halutaan ostaa esim:se puhelin niin,miksi ei voida säästää rahaa sen puhelimen ostoon,vaan ostetaan kaikkea velaksi

[/quote]

No ymmärtävät varmaan ja osaavat laskea, mutta ei se siitä ole kiinni. Vaan haluavat kaiken heti. Se puhelin on saatava nyt, odottaminen olisi tylsää. Impulssikontrolli, tahdonvoiman puute, heikkous jne.

Minulla ei ole velkaa, ylipainoa enkä joudu laskemaan kuinka monta saan vielä tällä viikolla juoda ettei olla vielä riskiä ylitetty, mutta ymmärrän että kaikilla ei ole tahdonvoimaa. Esim. lihavuus: Terveellisesti ja kohtuullisesti syöminen ja ruoanlaittaminen on tylsää ja aikaavievää (joidenkin mielestä!), pizza ja suklaa maistuvat ihanasti rasvalle ja makealle, tulevat helposti ja nopeasti. Lenkille lähtö on tylsää, helpompi avata TV. Jne.

Etkö oikeasti ymmärrä?

[/quote]

no onhan tuo mahdollista toteuttaa säästöjen avulla ilman velan ottamistakin.Voit hommata sen puhelimen vaikka heti eikä ole tylsää.Eihän niitä mielitekoja koko ajan ole.Ei haaveilla kaiken aikaa siitä pizzasta tai suklaasta,kyllä siinä mielitekojen välissä tulee aikaa säästöillekkin.Ja mitä enemmän saa ajan kanssa säästöön sitä suurempia mielitekoja voi toteuttaa.Voi vaikka ostaa itselle auton säästöillään velkaa ei tarvitse ottaa,auto on siinä heti käyttövalmiina eikä ole tylsää.Yksinkertaista.

Vierailija
56/69 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vuosi sitten oli aktiivinen päihdeongelma, masennus jne päällä ja silloin tuli rahoitettua päihdeongelmaa pikavipein.

Tiedän vaikka kuinka monta entistä päihdenuorta, jotka nyt raitistuneena ja elämäänsä takaisin kokoon kursiessaan joutuvat kamppailemaan vielä kauan aikaa menetettyjen luottotietojen ja sikamaisten korkojen takaisinmaksun kanssa lieveilmiöineen, kuten itsekin. Pitäisi eduskunnassa laittaa jokin roti tähän touhuun, jos asiakkaita on lähinnä täysin elämänhallintansa menettäneet/masentuneet/alkoholistit jne, jotka joutuu ihan todellisiin ongelmiin.

Vierailija
57/69 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 05:07"]

.Eihän niitä mielitekoja koko ajan ole.

[/quote]

Ei kokoajan mutta enemmän kuin tulot tai säästöt antavat myöten. Muutenhan nämä ihmiset eivät velkaantuisi.

Vierailija
58/69 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lähtöisin köyhästä perheestä ja koin etten ollut saanu ikinä oikein mitään. 18-vuotiaana aukesi suoranainen taivas, kun sai tilattua osamaksulla ihan mitä vain. Tilasin hirveät määrät sisustusjuttuja ja huonekaluja ja vaatteita. Kuvittelin selviäväni maksuista vaikka tulot olivat naurettavan pienet. En selvinnyt ja annoin kaiken mennä ulosottoon. Nyt 15 vuotta myöhemmin olen saanut kaiken maksettua ja lapsilleni olen opettanut järkevää rahankäyttöä. En muista, että kukaan olisi koskaan itseäni neuvonut raha-asioissa. Tiivistettynä: Olin nuori ja tyhmä.

Vierailija
59/69 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen vanhaan sitä osattiin arvostaa säästämistä,ihmisiä oikein kannustettiin säästämään,ihmisillä oli rahaa joilla maksettiin ostokset.Sitten maailma muuttui ja ihmisille alettiin tyrkyttämään kaikenlaisia velkakortteja,ihmisiä alettiinkin kannustamaan ottamaan velkaa,maksamaan velaksi ostoksensa,ja nyt nähdään lopputulos.Ihmiset ovat veloissa korviaan myöten ja velaksi ostettu jääkaappi ammottaa tyhjyyttään.Koska ei ole varaa enää itsensä elättämiseen.Onneksi on vielä joitain ihmisiä joilla on säästöjä, maksavat ostoksensa rahalla eivätkä ole sortuneet velaksi ostamiseen.

Vierailija
60/69 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 19:11"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 18:23"]Jos oikeasti kiinnostaa, niin lue vaikka esimerkkitarinoita velkaneuvonnan sivuilta.[/quote]

[/quote]

Miten voi olla mahdollista, että laitat kuukausittain säästöön lähes 100 e, jos tulosi ovat vain tuo 500e/kk (oletan että töissä et käy, kun sanojesi mukaan tuo ainoatulonlähde)? Asut varmaan vanhemmillasi tai muuten melkein ilmaiseksi, ei vain voi olla mahdollista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yhdeksän