Miten te olette saaneet aikaiseksi luottotietojen menetyksen?
Ihmettelen suuresti tätä, miten jotkut eivät osaa hoitaa asioitaan niin, ettei eletä yli varojen. Ja itse olen pienituloinen, eikä aikomustakaan ottaa mitään lainoja, joita ei takaisin pysty maksamaan. Edes opintolainaa en ottanut.
Kommentit (69)
Takasin isälleni lainan 90-luvun alussa. Isäni firma meni konkkaan ja velat tulivat minulle. Olin opiskelija, joka ei pystynyt velkaa maksamaan ja luottotiedot meni. Näin tapahtui 90-luvun laman aikana monelle muullekin. Nyt kyllä tietoni ovat kunnossa, mutta kalliiksi tuli.
Ystäväni menetti luottotietonsa, koska sairastui maanis-depressiivisyyteen. Maanisena aikana meno oli kovaa ja ei mitään todellisuudentajua. Pisti rahaa menemään mitä idioottimaisimpiin juttuihin. Meni psykoosiin ja pääsi hoitoon. Mutta kun pääsi sairaalasta, velat menivät ulosottoon. Tämän jälkeen iskikin masennuskausi ja ystäväni tappoi itsensä.
Mä onnistuin seuraavalla tavalla: olin onnettomuudessa kesällä 2011. Olin opiskelija ja tein keikkana kahta työtä. Minua ei luonnollisesti pyydetty töihin sairastumisen jälkeen. Kela ohjeisti lopettamaan koulun, sillä opiskelijana en olisi sen mukaan saanut ottaa vastaan sairaspäivärahaa. Leikkaukset + hoito olivat yllättävän hintavia, päälle muutama käynti yksityisellä kun julkista kautta ei päässyt eteenpäin. Ensimmäisiä päätöksiä tuli 8kk onnettomuuden jälkeen, potilasvakuutuksen päätökset kestivät noin 3 vuotta, sain myöhemmin siitä korvauksia. Velkaneuvontakin sanoi, että jätät laskut maksamatta, kela on hidas perimään. Ei siinä, porukatkin kyllä auttoi, mutta ei ole oikein niitä rahastaa. Sikäli onnekas olen, että niillä on rahaa ni oon saanut aina kämpän + ruuan. Nyt taas leikattiin, seuraavia päätöksiä ootellessa:)
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 19:32"]
Takasin isälleni lainan 90-luvun alussa. Isäni firma meni konkkaan ja velat tulivat minulle. Olin opiskelija, joka ei pystynyt velkaa maksamaan ja luottotiedot meni. Näin tapahtui 90-luvun laman aikana monelle muullekin. Nyt kyllä tietoni ovat kunnossa, mutta kalliiksi tuli.
Ystäväni menetti luottotietonsa, koska sairastui maanis-depressiivisyyteen. Maanisena aikana meno oli kovaa ja ei mitään todellisuudentajua. Pisti rahaa menemään mitä idioottimaisimpiin juttuihin. Meni psykoosiin ja pääsi hoitoon. Mutta kun pääsi sairaalasta, velat menivät ulosottoon. Tämän jälkeen iskikin masennuskausi ja ystäväni tappoi itsensä.
[/quote]
Hmm. Ymmärrän kyllä yleislinjan mutta näissä selkeissä sairastumistapauksissa pitäisi olla jotain kevennystä tai tukea. Ihan kuin se olisi jotenkin ihmisen vika että hän sairastui ja siitä sitten rangaistaan. Ei muuten, mutta olen nähnyt muutaman muunkin tapauksen missä mielenterveysongelma on "hetkellisesti" ajanut ihmisen raiteilta, mutta sen aikana tapahtuneet asiat ovat myös jättäneet sinne raiteiden ulkopuolelle.
Unohin maksaa yhen lehti tilaus sopimuksen. EI TARVIS AINA SYYLLISTÄÄ!!!!!!
Löin raiskaajaani puukolla jalkaan. Sain maksettavaksi suuret korvaukset johon ei ollut varaa..
Puolison pelaaminen? Eihän se nyt herranjumala sinun rahojasi pysty pelaamaan enkä minä ainakaan mitään puolison velkoja makselisi.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 20:03"]
Löin raiskaajaani puukolla jalkaan. Sain maksettavaksi suuret korvaukset johon ei ollut varaa..
[/quote]
Jumalauta. Saiko raiskaaja mitään tuomiota?
Isäpuoleni kuoli ja äitini ei saanut vuokraa maksettua. Siinähä ne meni.
Ihmettele rauhassa.
Mun luottotietoni meni vuosia sitten kun otin eron päästään sairaasta miehestä. Eron hoitaminen pitkittyi pitkittymistään ja rakensin kodin itselleni ja lapsilleni käytännössä lähes tyhjästä. Minulla oli vain sängyt lapsille, heidän vaatteensa sekä omat vaatteeni. Vaihdoin paikkakuntaa, mutta ex seurasi perässä. Uusi työpaikka, uusi koti, huonekalujen hankinta, lasten totuttaminen uudelle paikkakunnalle, heidän henkisestäkin hyvinvoinnistaan huolehtiminen ja samalla erimielisyyksien selvittely vainoharhaisen, sekä eron kieltävän exän kanssa vei voimat. Ja jätin hoitamatta sen, mikä olisi ollut ehkä yksinkertaisinta kuitenkin hoitaa. Mutta se oli myös yksinkertaisinta jättää hoitamatta; en vain avannut enää postia.
Tosin se meni nopeasti siihen etten uskaltanut enää mennä postilaatikolle kun ahdisti niin paljon se, miten paljon siellä olisi laskuja, perintäkirjeitä jne. Siltä osin elämänhallintani meni totaalisesti solmuun.
Vasta kun tuli ensimmäinen kirje ulosottomieheltä, heräsin pyytämään apua tuohon. Olin jo hakenut ja saanut apua lapsilleni joille muutto oli kova paikka, olin hakenut omaa päätäni varten apua mutta siinä oltiin keskitytty vain huoleeni omasta jaksamisesta lasten kanssa ja eron selvittämisessä ja exän toimissa. Raha-asioista ei juurikaan puhuttu.
Sain siskoltani korottoman lainan jolla maksoin kaikki perintämaksut, jokaisen laskun sekä ulosottoon menneet laskut pois. Sen jälkeen maksoin siskolleni kuukausittain lainan pois.
Tosin yksi lasku jäi epähuomiossa ja se oli juurikin se lasku joka veikin sitten suoraan luottotietoni. Jossain postipinossa oli ollut varmaankin ilmoitus laskun muistutuksen menemisestä suoraan jonnekin oikeusistuimeen ja mun luottotietojen lähtevän viideksi vuodeksi tms. Ja juurikin se oli se lasku joka mun luottotietoni vei. Olisin voinut pyytää ulosottomiehen ilmoittavan luottotietoihin että se merkintä häviäisi kolmessa vuodessa, mutta päätin olla tekemättä niin. Ajattelen sen olleen itselleni tietynlainen paaria-leima, muistutus minulle itselleni että en hoitanut kaikkia niin kuin piti.
Tosin, näin jälkikäteen olen myös hyvin ylpeä itsestäni. Huolimatta tuosta merkinnästä olen hyvin ylpeä että selvisin tuosta erosta niinkin vähin henkisin traumoin ja fyysisetkin paranivat ajan kanssa.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 20:09"]
Puolison pelaaminen? Eihän se nyt herranjumala sinun rahojasi pysty pelaamaan enkä minä ainakaan mitään puolison velkoja makselisi.
[/quote]
Tuleeko sulle ihan oikeasti yllätyksenä että sinä olet aviopuolisona vastuussa puolison tekemästä velasta?
Puhelin laskua en maksanut kun oli hankala kierre ja vuokratkin piti maksaa ja autoon tuli korjaus tarvetta ja muuta samalla ja oli pöivähoito maksut ja junalippu että pääs töihin niin pitkään hankala tilanne no eihän se ollut kuin joku 15euroa mutta pitää tehä vaöintoja ja ei saanu lainaa
Ihan menivät kun ei ollut mahdollisuutta maksaa normaaleja elämisen kuluja. Tilanne oli se että miehellä oli jokin masennuskausi parisen vuotta. Oli yksi työprojekti (mies on taiteilija), jota ei saanut hoidettua, ei suostunut hakemaan normityötä eikä hoitamaan harvoja pimeitä keikkojaan laillisiksi jolloin olisi voinut mennä sossuun. Joten elettiin minun kahdesta keikkatyöstä saaduilla tuloilla, lisäksi kävin leipäjonossa säännöllisesti(mies ei suostunut menemään edes sinne). Luottotiedot meni silti. Yksi ainut 1200e kulutusluotto otettiin jolla maksettiin pienempiä laskuja pois, mutta jossain vaiheessa sitä ei pystytty lyhentämään aikataulussa. Elettiin alle toimeentulotuen vaikka tein töitä, meillä useampi lapsi. Lopulta minäkin masennuin. Tuli parisuhdekriisi ja lopulta mies lähti. Sai sitten maksettua omalla nimellään olleet ulosotot nopeasti maksettua, minulle jäi lapset enkä pystynyt siinä määrin tekemään töitä että velat olisivat tulleet maksetuiksi. Suurin osa yhteisistäkin maksuista oli minun nimelläni. Yhdenkin 400e velan olen maksanut jo kahteen kertaan, sitä on jäljellä 1200e!! Joten motivoi kummasti maksella moninkertaisesti perintäkuluja. Ilman kohtuuttomia perintäkuluja olisi kaikki jo maksettu. Olin eron jälkeen yrittäjänä, johon laitoin pieniä summia kerrallaan mutta toisen yritystoimintani loppuessa oli pakko lopettaa se toinenkin koska tuotoilla ei elänyt eikä yrittäjälle toimeentulotukea myönnetty kuin 3kk. Mulle tuli burnout myös kun yh:na tein töitä kellon ympäri lähes, nyt olen opiskellut uutta ammattia. Suututtaa kun luottotiedottomia pidetään epärehellisinä tai sossunelätteinä. Itse olen tehnyt töitä niin paljon kuin pää ja kroppa kestää, en ole ostellut turhuuksia tai ottanut pikavippejä. Siinä ne meni kun huolehdin yksin koko perheen taloudesta. En ole koskaan laittanut lapsia kärsimään köyhyydestä, joulut ja synttärit on aina pidetty, kaverisynttäreille aina päässyt ym normaaleja juttuja. Ei mitään ökyilyäkään kuitenkaan eikä edes keskiluokkaista elämää. Joten lasten menot on priorisoitu tärkeimmäksi. On älytöntä että joihinkin töihin ei edes pääse jos ei luottotietoja. Itse hain kakkostyötä jotta saisin maksettua velkoja, en saanut koska ei ollut luottotietoja vaikka työssä ei käsitellä rahaa. Mutta oletus oli että luottotiedottomana saattaisin varastaa asiakkaiden omaisuutta (?!). Pitäisi olla joku eri rekisteri josta voisi tarkistaa näpistykset tms, on väärin että köyhyydestä rangaistaaan pitämällä epärehellisinä. Minäkään en voinut mitään toisen aikuisen sairastumiselle josta seurasi toisen lähes täysi tulottomuus, ei työttömyysrahaa tai mitään.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 18:16"]
Ihmettelen suuresti tätä, miten jotkut eivät osaa hoitaa asioitaan niin, ettei eletä yli varojen. Ja itse olen pienituloinen, eikä aikomustakaan ottaa mitään lainoja, joita ei takaisin pysty maksamaan. Edes opintolainaa en ottanut.
[/quote]
Mites ap sellainen tilanne niinkuin monella on varmasti käynyt että on oltu töissä ja otettu lainaa mutta ne työt saattaakin loppua ihan yhtäkkiä. Me kuultiin puhelimen välityksellä että on firma menossa konkkaan ja työt loppuu 2 viikon päästä. Siitä sitten monta tonnia velkaa oli melko lähellä ettei menny luottotiedot ja rahoitusyhtiöt ei anna siirtää usein edes maksupäiviä toisin kuin vakuutusyhtiöt
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 18:18"]
Helppoa, jättää vaan laskut maksamatta.
[/quote]
Juuri näin mulle kävi,kun opettelin vasta aikuismaista rahankäyttöä muutettuani omaan kotiin 18-vuotiaana.Söpö puhelinmyyjä houkutteli vaihtamaan liittymän prepaidistta normaaliin,pari ovelaa lehtimyyjää sai tilaamaan lehtiä joihin ei ollut varaa ja amiksen koulukuvatkin olivatkin yllättävän kalliita.Siitä se kierre sitten lähti,että laskut menivät pikkuhiljaa perintään ja ulosottoon.Nyt 27-vuotiaana niitä pikkuhiljaa makselen,jos vaikka luottotiedot saisi joskus takaisin.
Eli vastaus ap:n kysymykseen:luottotiedot menetetään sillä tavalla,ettei yhtään ajatella tätä päivää pidemmälle,hankitaan vain kivoja juttuja laskulla,joka aiotaan sitten joskus maksaa.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 19:54"]
Unohin maksaa yhen lehti tilaus sopimuksen. EI TARVIS AINA SYYLLISTÄÄ!!!!!!
[/quote]
Ihan totta,että ei tarvitse aina syyllistää - tässäkin ketjussa on monta jotka ovat menettäneet luottotiedot ilman omaa syytään.Se että "unohtaa" maksaa jonkun lehtitilaussopimuksen kyllä menee sinne "omat,typerät syyt".kategoriaan.Varsinkin kun niitä muistutuslaskuja lappaa postiluukusta tasaiseen tahtiin.Itse olen joutunut priorisoimaan,koska pienet tulot eivät riitä kaikkeen mitä on tullut tilailtua hetken mielijohteesta,tyyliin vuokra on pakko maksaa heti,nettikauppojen laskut voivat mennä perintään.Ei niitä maksuja niin vaan unohdeta.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 18:25"]
Avioero, työttömyys. Siinäpä se
[/quote] on ollut avioero ja työttömyyttä mutta pika vippeihin en oo sortunut, ei oo lainaa ja asun omassa omistusasunnossa.