Miten miehen saa osallistumaan kotitöihin?
Takana yli kymmenen vuotta yhteistä eloa. Mies on siivonnut näiden kymmenen vuoden aikana vessan kaksi kertaa. Oma-aloitteista imurointia tapahtuu silloin jos kahvipussi tippuu lattialle tai maljakko menee tuhannen silpun päreeks (tämä silloin jos en satu olemaan kotona). Pölyjä se ei ole pyyhkinyt koskaan. Pyykkikone menee just ja just päälle.
Roskia osaa viedä ja viekin. Joskus ehkä kerran viikossa tiskaa jonkun astian. Ruuan tekokin onnistuu. Mutta siivoushommat on kokonaan minun vastuullani. Tänään asia alkoi taas natustamaan ihmisen mieltä oikein kunnolla.
Kokeillut asiat: Alkuvuosina aiheesta nalkuttaminen (ei auta), aiheesta keskusteleminen (tuottaa heikkoja tuloksia, jotka lopulta loppuvat kokonaan kun keskustelusta on kulunut pari päivää), siivousvuorojen teko (hah hah...). Olin kerran siivoamatta 2kk (mies tiskasi kerran tänä aikana). Seksillä en viitsi yrittää kiristää kun siinä menisi samalla omakin hermo. Lopulta ajauduin nykyiseen tilaan, jossa vedän siivouksesta johtuvat raivarit noin kolme kertaa vuodessa ja muuten siivoan mukisematta. Paskanen huusholli v***taa.
Onko joku joskus onnistunut tässä asiassa, saanut siivoushommat perustumaan tasajakoon ja reiluuteen? Vai vedänkö vaan pullon viiniä ja jatkan tahrojen nitkuttamista.
Ps. En haluu kuulla, jos sun mies siivoaa enemmän kuin sä tai siivoaa sulle yllätykseksi. Paitsi jos se on joskus menneisyydessä ollut yhtä paska siivoamaan kuin mun mies.
Kommentit (22)
Ei auta kuin keskustella siivouksen jakamisen tärkeydestä, ja sen jälkeen joka päivä osoittaa miehelle siivoustehtävä, joka tulee tehdä. Jos ei tee, tai tulee riitaa tms. niin sitten voi kysyä, haluaako mies korvata osansa siivouksesta palkkaamalla siivoojan. Jos ei, niin sitten kannattaa miettiä, sietääkö tilanteen vai haluaako erota miehestä.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 14:26"]
Hah :D Ehkä se on ainoa tapa. Eron syyksi siivous kun sukulaiset kyselee. Mä panen harkintaan. Ap
[/quote]
Mitä se sukulaisille kuuluu? Mä vaihtaisin satavarmasti, jos mun ukko pitäis mua jonain piikana ja siivoojana, eikä suostuisi ottamaan tasavertaista vastuuta oman kotinsa siisteydestä. Se vaikuttaa parisuhteeseen ja yhteiselämään aika paljon enemmän kuin joku satunnainen kännipano kerran 10 vuodessa, ja se on muka hyvä syy eroon.