Miten miehen saa osallistumaan kotitöihin?
Takana yli kymmenen vuotta yhteistä eloa. Mies on siivonnut näiden kymmenen vuoden aikana vessan kaksi kertaa. Oma-aloitteista imurointia tapahtuu silloin jos kahvipussi tippuu lattialle tai maljakko menee tuhannen silpun päreeks (tämä silloin jos en satu olemaan kotona). Pölyjä se ei ole pyyhkinyt koskaan. Pyykkikone menee just ja just päälle.
Roskia osaa viedä ja viekin. Joskus ehkä kerran viikossa tiskaa jonkun astian. Ruuan tekokin onnistuu. Mutta siivoushommat on kokonaan minun vastuullani. Tänään asia alkoi taas natustamaan ihmisen mieltä oikein kunnolla.
Kokeillut asiat: Alkuvuosina aiheesta nalkuttaminen (ei auta), aiheesta keskusteleminen (tuottaa heikkoja tuloksia, jotka lopulta loppuvat kokonaan kun keskustelusta on kulunut pari päivää), siivousvuorojen teko (hah hah...). Olin kerran siivoamatta 2kk (mies tiskasi kerran tänä aikana). Seksillä en viitsi yrittää kiristää kun siinä menisi samalla omakin hermo. Lopulta ajauduin nykyiseen tilaan, jossa vedän siivouksesta johtuvat raivarit noin kolme kertaa vuodessa ja muuten siivoan mukisematta. Paskanen huusholli v***taa.
Onko joku joskus onnistunut tässä asiassa, saanut siivoushommat perustumaan tasajakoon ja reiluuteen? Vai vedänkö vaan pullon viiniä ja jatkan tahrojen nitkuttamista.
Ps. En haluu kuulla, jos sun mies siivoaa enemmän kuin sä tai siivoaa sulle yllätykseksi. Paitsi jos se on joskus menneisyydessä ollut yhtä paska siivoamaan kuin mun mies.
Kommentit (22)
Miksi aina nostatte esille seksillä kiristämisen? Ei koiraakaan opeteta kiristämällä vaan palkitsemalla. Annat piparia palkinnoksi aina kun mies onnistuu opettavassa asiassa, palkkio, ei RANGAISTUS!
Itselläni oli sama ongelma entisessä parisuhteessa. Mies tosin olisi ollut valmis maksamaan siivoojasta, mutta ero tuli ennen kuin se ehdittiin hankkia. Yksi, vaikkakaan ei tärkein syy oli tämä asia. Ymmärrän hyvin raivosi, epäreiluahan se on jos itse joutuu tekemään kaiken ja toinen ei välitä tai tee mitään. Ei ole mikään pikkuasia, kun häiritsee elämää JOKA PÄIVÄ. Tiedän että sanoit ettet halua kuulla jos joku elää suhteessa missä mies siivoaa enemmän, mutta kerron tämän nyt sen takia, jotta tiedät miten uusi mieheni teki minusta siistimmän ihmisen. Elikäs ennen siis kyllä siivosin, mutta mikään supersiisti en ollut. Uusi mies taas on oppinut itsekin todella siistiksi aikuisiällä (en tiedä miten mutta teininä oli siskonsa mukaan kuulemma törkyinen tapaus) ja omalla kohdallani toimi se, että hän alkoi heittämään läppää minusta possuna, joka sotkee joka paikat ja jättää omat jäljet aina puolitiehen. Tapana kun oli siivota kerran viikossa paljon, eikä joka päivä vähän. No, tovin kuluttua tää possuläppä alkoi ärsyttää niin paljon, että nielin kiukkuni ja opettelin siivoamaan joka päivä. Ihan vaan sen takia ettei tarvii kuunnella noita juttuja. Nyt siivoan melkeinpä enemmän kuin mieheni (hyvin pelattu hänen puolelta), ihan vaan sen takia etten jaksa kuunnella niitä "vitsejä" tai sotkuisuuteen viittaavia lempinimiä. Nyt en voisi edes palata entiseen meininkiin ja meillä on niin siistiä aina, että kylään saa tulla ilman varoitusaikaa. Entisen puolison kanssa yllärivieraat aiheutti aina hätäsiivouskriisin. Eli lyhyesti selostettuna, voisit kokeilla jos kiusoittelu toimisi hänen kohdallaan. Tai sitten voi olla että tämä keino toimii vaan naisiin... :)
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 14:47"]
Tänään illalla tuon mieheni tietouteen, että tästä eteenpäin harjoitamme kirjoittaja 11:n mallia viikkoperiaatteesta. Lupaan välttää idiotismia ja varoa raivareita. Ap
[/quote]
Mä pahoin pelkään, että ensimmäisten viikkojen jälkeen teillä siivotaan joka toinen viikko. Eli sinun vuorollasi. Ei koira noin vain karvoistaan pääse.
Et sitten seurusteluaikana herännyt tuohon? Silloinhan se mies pitää syynätä.
Mä en oikein ymmärrä tuota, että mies voisi korvata oman osuutensa kotitöistä palkkaamalla siivoajan. Kuitenkin varmaan suurimmassa osassa pitkiä parisuhteita rahat ovat yhteiset. Käytännössä siis nainen olisi edelleen ainoa, joka tekee mitään kodin eteen, mutta menettäisi lisäksi paljon rahaa. Eikä se kerran viikossa käyvä siivoaja auta esimerkiksi siihen, että lopun viikosta tiskit, likaiset vaatteet ja muut roinat lojuvat missä sattuu, jos nainen ei niitä miehenkin jäljiltä siivoa. Riippuen tietenkin siitä, miten sotkuisesta miehestä on kyse. Mielestäni tuota ei myöskään voi puolustella sillä, että "mies on muuten ihana" tai että "ei mies vaan huomaa". Jos mies ei vaan huomaa siivottavia asioita, hänelle voi toki tehdä vaikka listan ja aikataulun. Jos hän ei siitäkään huolimatta mitään tee, on kyseessä itsekäs mulkku, jota ei kannata katsella. Kyllä normaalijärjellä varustettu aikuinen ymmärtää, että paskat eivät puhdistu itsestään. Paitsi jos vaimo hoitaa, kun itse esittää avutonta.
Minun mielestäni on täysin oikein ja loogista: puoliso joka tekee lyhyempiä työpäiviä(nimenomaan työpaikalla) kuin toinen, ottaa itselleen suuremman osan kotitöistä. kotitöitä ei lasketa työpäiväksi.
Meillä oli riitaa kotitöistä silloin tällöin ennen kuin palkkasimme siivoajan. Olen siis mies ja mulle kiukuteltiin. Joka kerta kyllä tein kaiken mitä käskettiin. Pyykkiä pesin enemmän kuin nainen, tiskikonetta laitoin kun alkoi pinoutumaan astiat (kuulemma pitäisi laittaa jokaikinen likainen astia ja väline sinne sitä mukaan kun niitä syntyy, joka on musta ainakin älytöntä), imuroin kun lattiat alkavat näyttämään likaisilta (ja naisestahan ne näyttivät aina likaisilta). Ei näissä sinänsä suurempaa ongelmaa kuitenkaan, vaan kaikessa epämääräisemmässä putsaamisessa. Että pitäisi lattioita osata pestä, pölyjä huiskia, kaappien ovia hinkata ja vastaavaa oma-aloitteisesti. Sanoin sata kertaa että tekee listan ja vaikka aikataulun niistä asioistan koska mä en niitä todella huomaa enkä näe päänsä sisälle milloin neiti niitä haluaisi hinkattavan. Mutta ei suostunut tekemään vaan mieluummin kiukutteli. Kun pitäisi muka ajatukset osata lukea tai kiinnostua itsenäisesti jostain pölymäärän analysoinnista. Ehkä teillä samaa ongelmaa?
Ja naimisiin menit kun se muuten on niiiiiiiiiin ihana?
Meillä täysin sama juttu. Ekoina vuosina olin tosi ärsyyntynyt. Kyseessä on kuitenkin meidän yhteinen huusholli ja kyllä mielestäni siivous kuuluu molemmille. Nyt olen luovuttanut. Oli aika, jolloin teki mieli luovuttaa mies pois mieluummin, mutta listasin sitten miehen ja suhteen hyvät puolet. Kyllä ne hyvät puolet voitti. Eikä mies tee sitä piruuttaan, se ei vaan kertakaikkiaan muista eikä kiinnostu siitä, että koti olisi vailla siivousta. Ei tuo varmaan huomaisi, vaikka antaisin kämpän olla "luonnontilassa" vuoden.
Nykyään siivoan kerran viikossa perusteellisemmin ja onneksi lapsetkin on jo isoja ja huolehtivat omat huoneensa ihan kunnialla. Ja kyllä, joskus siivouskaverinani on se viinipullo ja silloin hetkellisesti siivous on jopa ihan mukavaa :D
Lopettamalla sen muun palvelun. Peskööt omat pyykkinsä, tehkööt omat ruokansa jne.
AIka ikävää jos ei ole puhtaita vaatteita. Oppii se.
Kirjoittaja 8 on samoja mietteitä kuin mulla. Siis tähän mies-vaihtoon-asiaan. Sitä tuolla aiemmin tarkoitin kun naureskelin vaihtokommenteille. Eli kyseessä muutoin hyvä mies, jolla vaan on kyky olla täysin piittaamaton ympärillä olevasta sotkusta.
Mutta nyt tähän alkoi tulla hyviä kommentteja. Otan nää käyttöön. Tusen tack! Ap
Viikko ja viikko periaatteella siivoaminen. Vaikka imurointi kertaalleen sisältyy viikkoon. Tiskit tarvittaessa tai päivittäin. Roskat kun tulee täyteen roskis. Pyykit heti kun saa koneellisen täyteen. Jos ei jostain syystä tule siistiä niin viikosta vastuussa oleva maksaa parin tunnin ammattilaisen. Teet listan niistä hommista etkä ole samanlainen idiootti kuin mun nainen jonka mielestä pitäisi ymmärtää hinkata oven kahvoja jollain rätillä kun kuulemma niin pitäisi ymmärtää tehdä ja itse tekee niin viikottain (todellisuudessa viime kerrasta on 2 vuotta).
Jos ei kerran puhe ja kaunis (eikä mikään raivokohtausvittuiluhuuto) pyyntö auta niin vedä pullo viiniä ja jatka nitkuttamista.
Tänään illalla tuon mieheni tietouteen, että tästä eteenpäin harjoitamme kirjoittaja 11:n mallia viikkoperiaatteesta. Lupaan välttää idiotismia ja varoa raivareita. Ap
Osallistutko itse kotiremontteihin, lumitöihin / nurmikon leikkaukseen, auton korjaukseen jne?
Hah :D Ehkä se on ainoa tapa. Eron syyksi siivous kun sukulaiset kyselee. Mä panen harkintaan. Ap
Kolmonen, valitettavasti hoidan pääasiassa myös lumityöt ja nurmikon leikkauksen. Mitä tulee autonkorjaukseen ja kotiremontteihin, niitä tehdään sen verran harvoin että asia ei ole mielestäni tässä vertailukelpoihin. Plus kumpaankin käytetään pääasiassa alan ammattilaisia. Renkaita en vaihda, mutta montas kertaa vuodessa ne vaihdetaan? Kaksi. Aikaa menee vähän vähemmän kuin viikkosiivoukseen. Ap
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 14:47"]
[/quote]
Niin tai jos ei sun miestä kiinnosta kotityöt millään lailla niin kysy onko valmis maksamaan et palkkaat siivojan kotiin? Ja jotain muutakin kotiapua voi tilata kotiin rahasta. Aukeeko mieheltä ne kukkaronnyörit? Vai tekeekö kenties jo itse?