Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko hyötyä treenata kipeitä lihaksia?

Vierailija
22.01.2015 |

Mulla on takapuoli ja reidet kipeitä edellispäiväisestä ja elisestä jumppaamisesta. Onko kipeitten lihasten treenaamisesta hyötyä? Meinasin että tekisin tänään sarjan askelkyykkyjä.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Ne eivät kasva, jos eivät saa levätä ja palautua.

Vierailija
2/9 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on lihaskipu lähtenyt aina helpoiten juuri sillä millä tulikin, eli treenaamalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 12:00"]

Ei. Ne eivät kasva, jos eivät saa levätä ja palautua.

[/quote]

Ei lihasten kipeys tarkoita sitä, etteivät ne olisi saaneet levätä.

Ap, pidit jo lepopäivän ja voit treenata.

Vierailija
4/9 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keventajat.fi (nopean googletuksen perusteella, jonka olisit voinut tehdä itsekin:

Lihaskipu johtuu monesta eri tekijästä. Rankka tai erilainen treeni rikkoo hieman lihaksen sisäisiä rakenteita. Silloin esimerkiksi lihassolun sisällä oleva kalsium pääsee vuotamaan vääriin paikkoihin. Lihas turpoaa ja tulehtuu hieman. Se ärsyttää kipuhermoja ja siksi lihakset ovat arat.

Todella kipeillä lihaksilla ei kannata missään nimessä treenata kovaa. Kipeiden lihasten voima voi olla jopa kolmanneksen normaalia heikompi. Silloin ei reippaalle lenkille, jumppaan tai kuntosalille ole juuri asiaa. Myös liikkuvuus on heikompi ja se altistaa tekniikkavirheille ja vammoille. Koordinaatiokin on sekaisin. Vähemmän kipeät lihakset yrittävät tehdä kipeiden lihasten hommia ja lihastasapaino heikkenee. Jos takareidet ovat todella kipeät, heikkenee etureisien ja takareisien lihastasapaino. Silloin polvivamma vaanii vaikkapa jumppatunnilla tai mailapeleissä.

Kipeillä lihaksilla treenaaminen heikentää myös liikunnan aiheuttamaa luontaista hormonivastetta. Verenkiertoon tulee vähemmän lihaksia kehittäviä ja rasvaa polttavia hormoneja. Sekin saattaa haitata treenitehoa. Lievästi kipeillä lihaksilla voi silloin tällöin tehdä treenin, mutta hyvä perussääntö siis kuuluu: älä treenaa kovaa kipeillä lihaksilla.

Vierailija
5/9 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 12:16"]

Keventajat.fi (nopean googletuksen perusteella, jonka olisit voinut tehdä itsekin:

Lihaskipu johtuu monesta eri tekijästä. Rankka tai erilainen treeni rikkoo hieman lihaksen sisäisiä rakenteita. Silloin esimerkiksi lihassolun sisällä oleva kalsium pääsee vuotamaan vääriin paikkoihin. Lihas turpoaa ja tulehtuu hieman. Se ärsyttää kipuhermoja ja siksi lihakset ovat arat.

Todella kipeillä lihaksilla ei kannata missään nimessä treenata kovaa. Kipeiden lihasten voima voi olla jopa kolmanneksen normaalia heikompi. Silloin ei reippaalle lenkille, jumppaan tai kuntosalille ole juuri asiaa. Myös liikkuvuus on heikompi ja se altistaa tekniikkavirheille ja vammoille. Koordinaatiokin on sekaisin. Vähemmän kipeät lihakset yrittävät tehdä kipeiden lihasten hommia ja lihastasapaino heikkenee. Jos takareidet ovat todella kipeät, heikkenee etureisien ja takareisien lihastasapaino. Silloin polvivamma vaanii vaikkapa jumppatunnilla tai mailapeleissä.

Kipeillä lihaksilla treenaaminen heikentää myös liikunnan aiheuttamaa luontaista hormonivastetta. Verenkiertoon tulee vähemmän lihaksia kehittäviä ja rasvaa polttavia hormoneja. Sekin saattaa haitata treenitehoa. Lievästi kipeillä lihaksilla voi silloin tällöin tehdä treenin, mutta hyvä perussääntö siis kuuluu: älä treenaa kovaa kipeillä lihaksilla.

[/quote]En ole ap,mutta ihmetyttää täällä toi vittumainen asenne, että mikset kato googlesta. Eikö täältä saa mitään kysyä? Mä kyselen aika paljon siksi, että saan tietoa kokemuksista tietyistä asioista ja erilaisia näkemyksiä. Joo kuukkelista löytyy paljon vastauksia, mut täällä ne on enemmän omakohtaisia. 

Ei kannata vaivautua vastaamaan sitten ollenkaan, jos täytyy tulla naama norsunvitulla pätemään omilla google taidoillaan.

Vierailija
6/9 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en treenaisi.

Vierailija
7/9 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu et oo ap, etkä varsinkaan tykännyt kärppänä itse tuosta kommentistasi... ='D

Vierailija
8/9 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en treenaisi, mutta semmoinen reipas, ei liian vauhdikas, lenkki voi auttaa. Lisäksi kunnon rauhallinen venyttely ja hieronta.

Mulla auttoi nämä, kun sain etureidet aivan tukkoon pari viikkoa sitten.

Vierailija
9/9 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 12:28"]

mä en treenaisi, mutta semmoinen reipas, ei liian vauhdikas, lenkki voi auttaa. Lisäksi kunnon rauhallinen venyttely ja hieronta.

Mulla auttoi nämä, kun sain etureidet aivan tukkoon pari viikkoa sitten.

[/quote]No joo, taidan tyytyä siihen rauhalliseen lenkkiin tänään ja jotain venytyksiä myös ajattelin.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän