Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

jos haet toimeentulotukea, sinun pitää rakentaa oma skanneri :)

Vierailija
22.01.2015 |

EI VITTU :) Luulin että tämä on aprillipila mutta ihan totta !!! 

Helsingin kaupunki antaa ohjeet skannerin rakentamiseen pahvilaatikosta

http://www.hel.fi/static/sote/sosta/toimeentulotuen-sahkoinen-asiointi-tiedote.pdf

Sähköinen asiointi edellyttää liitetiedostoja sähköisessä muodossa. Jos sinulla ei ole kuvanlukijaa voit helposti väsätä sellaisen pahvilaatikosta ja älypuhelimesta !!!! :) 

Toimeentulotuen sähköinen hakemus edellyttää digitaalisessa muodossa olevia liitteitä. Niitä voi luoda esimerkiksi itse rakennetulla skannerilla.

Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveysviraston ohjeet toimentulotuen hakijoille ovat herättäneet kummastusta sosiaalisessa mediassa.Ohjeistuksessaan (pdf) virasto kertoo, kuinka puhelimesta ja pahvilaatikosta rakennetaan skanneri eli kuvanlukija.

Ohjeistus annetaan toimentulotukea sähköisesti hakeville. Sähköinen hakemus edellyttää digitaalisia kopioita liitteistä.

– Käsivaralla kuvattaessa kuvan tekstisisältöön tulee helposti epätarkkuutta. Tarkempia kuvia saa tekemällä helposti pahvilaatikosta kotiskannerin, virasto neuvoo.

Laatikon korkeuden tulisi olla vähintään 31 senttimetriä. Sen päälle tulisi jättää kuvausaukko ja yksi sivu pitää jättää avoimeksi valoa varten. Skannauksien tekemiseen voi käyttää muun muassa CamScanner-ohjelmaa, jonka saa ilmaiseksi Androidille, Windows Phonelle ja iOS:lle.

Muiksi tavoiksi digitoida liitteet virasto kertoo skannerin käyttämisen toimeentulotuen palvelupisteissä sekä valokuvaamisen. Myös tiliotteista on saatavissa pdf-versiot omasta verkkopankista.

Sosiaalisessa mediassa ohjetta on kuvailtu muun muassa "haastavaksi projektiksi", "ovelaksi parodiaksi" ja "nerokkaaksi". Eräs kommentoija sanoi toimeentulotuen hakemisprosessin tyssäävän pahvilaatikon puutteeseen.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotukea saava saa omistaa auton ja kotinsa. Kumpaakaan ei tarvitse myydä. Tosin voivathan ne sitä väittää, mutta kannattaa ottaa selvää. Me olemme saaneet toimeentulotukea kun minä olin vakityöstä hoitovapaalla ja mies jäi työttömäksi. Työkkärin vaatimien selvitysten takia meni 4kk ennen kuin saimme työttömyyskorvausta. Säästöt oli menneet yritystoiminnassa. Saimme toimeentulotukea koska ainoat tulomme oli mun kotihoidontuki. Kukaan ei puhunut auton myymisestä tai kodin myymisestä. Tein pari keikkaa josta sain muutaman roposen kilometrikorvauksia, niitä ei laskettu tuloiksi.

Jos olisi ehdotettu kodin myymistä, olisin vaatinut selvitykset siitä miten sosku takaa lasten hyvinvoinnin kun koulu muuttuu asuinalueen vaihtumisen takia, miten lasten sosiaaliset suhteet ja psyykkinen vointi järjestyy. Jne. Meillä oli muutenkin se tilanne, että asumiskulut (oma okt) niin edulliset, että vuokrakämpässä tukemme olisi ollut paljon suurempi eli kunnalle kalliimpi.

Vierailija
22/34 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 12:19"]

Ok. Eli saadakseen toimeentulotukea ei saa käytännössä omistaa oikeastaan kuin vaatteet päällään. No, sitten kysynkin, että miten sellaisella ihmisellä voisi olla älypuhelin? Millä rahalla hän sellaisen olisi hankkinut, jos kaikki rahaksi muutettavissa oleva tavara ja omaisuus on ensin täytynyt syödä?

[/quote]

älypuhelin maksaa alle sata euroa, niitä on ollut olemassa yli kymmenen vuotta, sellaisen voi hankkia osamaksulla. Lisäksi monella sossun asiakkaalla on vino pino vippejä ulosotossa tai menossa sinne. 

Kyllähän noita halpoja ja kalliitakin leluja voi niin monella tavalla rahoittaa etteivät ne kerro varallisuudesta oikeastaan yhtään mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 12:08"]Monilla toimeentulotukea nostavilla tuttavillani on kyllä paljon hienommat ja uudemmat älypuhelimet kuin mulla :D Että kyllä tässä pikkuhiljaa murenee usko tukien oikeellisuuteen.
[/quote] nää on yleensä niitä joiden rahan käyttö on täysin holtitonta, otetaan kalliita kytkyliittymiä, vaikkei varaa olekaan ja sitten lainaillaan sieltä täältä ruokarahaa. Järkevästi vähäisiä rahojaan käyttävillä harvemmin kalliita älypuhelimia näkyy.

Vierailija
24/34 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 12:22"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 12:19"]Ok. Eli saadakseen toimeentulotukea ei saa käytännössä omistaa oikeastaan kuin vaatteet päällään. No, sitten kysynkin, että miten sellaisella ihmisellä voisi olla älypuhelin? Millä rahalla hän sellaisen olisi hankkinut, jos kaikki rahaksi muutettavissa oleva tavara ja omaisuus on ensin täytynyt syödä? [/quote] Kytkypuhelin ja sossun rahoista kerran kuussa maksua. TAI ostaa sen ennen sossun asiakkuutta.

[/quote]

Mutta, jos ostaa sen puhelimen ennen sossun asiakkuutta. Niin sittenhän sen puhelimen oston jälkeen on pitänyt myydä se aiemmin hankittu omaisuus. Ja sitten, kun sen on syönyt, se puhelin on oletettavasti niin vanhentunut, ettei siihen mitään ohjelmia enää saa. Koska ei kai kukaan hullu osta kallista puhelinta tilanteessa, jossa on joutunut pistämään omaisuutensa lihoiksi saadakseen välttämättömän toimeentulon?

Tuota en kyllä sitten ymmärrä, että voidaan yhteiskunnan rahoilla ostaa jollekin älykännykkä. Se on sitten jo suoraan sanottuna väärin niitä töissä käyviä kohtaan, joilla ei palkka riitä kalliisiin älypuhelimiin.

Vierailija
25/34 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän nyt yhteiskunnan pitäisi maksaa jokaiselle sosiaalipummille omat xeroxin monitoimitulostinskannerit, jotta eivät vahingossakaan joutuisi käyttämään paria minuuttia omaa aikaansa pahvilaatikon rakentamiseen.

Vierailija
26/34 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 12:28"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 12:08"]Monilla toimeentulotukea nostavilla tuttavillani on kyllä paljon hienommat ja uudemmat älypuhelimet kuin mulla :D Että kyllä tässä pikkuhiljaa murenee usko tukien oikeellisuuteen. [/quote] nää on yleensä niitä joiden rahan käyttö on täysin holtitonta, otetaan kalliita kytkyliittymiä, vaikkei varaa olekaan ja sitten lainaillaan sieltä täältä ruokarahaa. Järkevästi vähäisiä rahojaan käyttävillä harvemmin kalliita älypuhelimia näkyy.

[/quote]

Jep, osa näistä on kyllä suoranaisia huijareita. Vanhemmat ostaa puhelimet ja pelit ja vehkeet, oma tili nostetaan tyhjäksi ja sen jälkeen mennään käsi ojossa sossuun.

Vierailija
27/34 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Eli saadakseen toimeentulotukea ei saa käytännössä omistaa oikeastaan kuin vaatteet päällään. No, sitten kysynkin, että miten sellaisella ihmisellä voisi olla älypuhelin? Millä rahalla hän sellaisen olisi hankkinut, jos kaikki rahaksi muutettavissa oleva tavara ja omaisuus on ensin täytynyt syödä?

[/quote]

Edellisen älypuhelimen hommasin sossun asiakkaana ollessani puhelinliittymän mukana, tavallaan osamaksuna. Itse piti tietty maksaa puhelinlaskut. Uuden ostin ihan käteisellä nyt työssä ollessa. Uusi on satasen puhelin, vanha oli ovh jotain 400 :)

Vierailija
28/34 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 12:28"]

[/quote]

älypuhelin maksaa alle sata euroa, niitä on ollut olemassa yli kymmenen vuotta, sellaisen voi hankkia osamaksulla. Lisäksi monella sossun asiakkaalla on vino pino vippejä ulosotossa tai menossa sinne. 

Kyllähän noita halpoja ja kalliitakin leluja voi niin monella tavalla rahoittaa etteivät ne kerro varallisuudesta oikeastaan yhtään mitään.

[/quote]

Niin, mulla on ihan omalla rahalla viisi vuotta sitten ostettu älypuhelin. Siinä ei ole mitään noista mainituista käyttöjärjestelmistä eikä siihen saa enää mitään ohjelmia ladattua, joten ei paljoa lohduta.

Vierailija
29/34 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti joku toimeentulotuen asiakas on tehnyt tuon ohjeen muita käyttäjiä varten. Kun ruuhkia riittää, olisi hullua, että ne korkeasti palkatut viranomaiset käyttäisivät vielä tuollaisen ohjeen suunnitteluun tunteja, riittääköhän työpäiväkään?

Montako palaveria on tarvinnut, että ohje on saatu varmistettua toimivaksi? Se 31 senttiä on ilmeisesti mitattu aika tarkkaan ja jos salamavalokin osataan neuvoa suljettavaksi... Mielessäni osaan nähdä sossutätien näpertävän palavereissaan pahvilaatikko prototyyppejä erilaisille senttimitoille.

Vierailija
30/34 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin virkamiehet/naiset ovat sairaita! Lopputili tälle porukalle, joka ohjeistaa tämmöistä paskaa: pahvilaatikko skanneri! Ne pilkkaa köyhiä! Skannatkoon ite vaikka omia perskarvoja Lidlin usb skannerilla ja jakakoot niitä toinen toisilleen digiyhteiskunnan somessa ja sosessa ja saanevat orgasminsa! Tälle touhulle pitäis nauraa, mutta ei voi.Surullista kuvaa nykyhteiskunnasta :(

Vierailija
31/34 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin viime viikolla paikallisessa Kelassa ja siellä oli vapaassa käytössä skanneri ja pääte papereiden skannaukseen. Ei siellä kukaan vahtinut, kuka skannaa ja mitä.

Itse ostin muutama kuukausi sitten monitoimilaitteen eli sillä voi tulostaa, kopioida ja skannata. On ihan merkkilaite ja hintaa tarjouksessa oli 25 euroa. Laitteessa oli mukana mustekasetitkin, joten oli hyvä ostos.

Vierailija
32/34 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 12:11"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 11:58"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 11:53"]

Vaikuttaako tilillä olevan rahan määrä toimeentulotukeen? Eli edellytetäänkö  ihmisen ensin syövän säästöns ennen kuin voi saada tukea?

Totta hemmetissä vaikuttaa. Ei sitä millekään lottovoittajille ole tarkoitettu. Kaikki täytyy olla käytetty ennen kuin sossun nyörit aukeavat.

Ok. Pitääkö myös kiinteä omaisuus, esim. oma asunto, mahdollinen sijoitusasunto, auto, korut, tms myydä ensin pois?

Ei kaikkea. Esim. koruista nuo ei välttämättä tiedä mitään koska ei ne kotiin tule yleensä tekemään inventaariota. Auton saa kait pitää ja asunnonkin ainakin aluksi. Jos ongelma pitkittyy niin alkaa tulla varmaan myyntipainostusta. Sijoitusasunto on varmaan niitä ekana myytäviä ja muu vastaava omaisuus.

No ei ne kovin äkkiä myytäväksi mitään vaadi. Eri asia, jos vaikka olisi uusi hieno auto, että huonomallakin kelpaa ajella. Mutta eihän esim.asunto-tai autolainat vaikuta toimeentulotukeen, niistä ei huomioida kuin asuntolainan korko, joka esim. meillä on vain 13e/kk. Me saataisiin vuokralla asuen ensin kunnon asumistuki ja vielä toimeentulotukea, nyt ei mitään, vaikka tulot ihan surkeat.

Vierailija
33/34 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monilla toimeentulotukea nostavilla tuttavillani on kyllä paljon hienommat ja uudemmat älypuhelimet kuin mulla :D Että kyllä tässä pikkuhiljaa murenee usko tukien oikeellisuuteen.

Saunalahdelta sai hankittua luotolla Lumian ja maksoi pari vuotta sitten n. 3 euroa kuussa. Näin kaikilla on nykyään varaa puhelimiin. Tuossa Lumiassa oli vain yksi kamera, halpamalli.

Vierailija
34/34 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mitään mistään digi-jutuista ja älypuhelimista eikä ole voimavaroja (ehkei edes kykyjä?) opetella moisia. Minulla on tavallinen Nokian kännykkä ja tarvittaessa lähetän hakemukset etanapostilla. Sana 'liitetiedosto' ei sano minulle mitään. Tarkoitetaanko sillä klemmarilla hakemuslomakkeeseen liitettyä paperia?

Olen 30-vuotias eikä minulle ole ikinä opetettu tuollaisia, vaikka olen ihan normaalit peruskoulut ja lukiot käynyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi