Osaako joku sanoa kilpirauhasarvoistani
TSH on 4,3 ja T4V 15 Ainakin tsh on hieman korkealla, mutta miltä tuo T4V kuulostaa?
Kommentit (28)
Mulla piti ottaa vielä T3 kolmanneksi ennen kuin lääkäri lopulta määräsi mulle tyroksiinin. Ne kahdet ekat arvot oli jotenkin kummalliset, ihan viitearvojen mukaiset, ihan siinä rajoilla, ja silti minulla oli pahat vajaatoiminnan oireet.
Pitäisikö tuo T3 mitata lapseltakin? Mun tytöllä on paljon kilpirauhasoireita, TSH on 5,5 ja T4 14, mutta noita arvoja seuraillaan ilman lääkitystä.
Surkeat arvot lääkityksellä! Tyroksiinilla pitäisi säätää tsh 1-2.
Suomessa ei julkisella oteta t3 vajaatoiminta selvittelyissä. Omalla rahalla pitää käydä ottamassa. Politiikka on tämä, ilmeisesti siksi että pidetään harvinaisena ongelmana. Ap vois ehdottaa omalle lääkärille Lääkärin käsikirjan artikkelia Kilpirauhaden vajaatoiminta. Heti alussa mainitaan tuo ths taso 1-2.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 13:51"]
Suomessa ei julkisella oteta t3 vajaatoiminta selvittelyissä. Omalla rahalla pitää käydä ottamassa. Politiikka on tämä, ilmeisesti siksi että pidetään harvinaisena ongelmana. Ap vois ehdottaa omalle lääkärille Lääkärin käsikirjan artikkelia Kilpirauhaden vajaatoiminta. Heti alussa mainitaan tuo ths taso 1-2.
[/quote]
Ehkä ei kaikissa terveyskeskuksissa. Minulta otettiin. Omalääkäri terveyskeskuksesssa määräsi, ja se on otettu joka kerta, kun olen käynyt kontrollissa. Hän halusi selvittää, onko kilpirauhasen vajaatoimintani kilpirauhas- vai aivotoimintaperäinen. Siihen tarvitaan myös t3-arvo.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 13:55"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 13:51"]
[/quote]
Ehkä ei kaikissa terveyskeskuksissa. Minulta otettiin. Omalääkäri terveyskeskuksesssa määräsi, ja se on otettu joka kerta, kun olen käynyt kontrollissa. Hän halusi selvittää, onko kilpirauhasen vajaatoimintani kilpirauhas- vai aivotoimintaperäinen. Siihen tarvitaan myös t3-arvo.
[/quote]
Ei mun pitäisi kiireessä kirjoittaa mitään. Tietenkin THS on se aivolisäkehormoni. T3 taas antaa viitteitä, miten oma elimistö muuttaa t 4:n t3:ksi.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 13:23"]
Mikä pitäisi T3-arvon olla, jotta se olisi ideaalinen? Monesti jos TSH alkaa olla viiterajojen yläpäässä, niin alkaa kroppa jo oireilemaan. Samoin jos T4 alkaa olla viiterajojen alareunalla, on monilla jo vakaviakin oireita.
[/quote]
Tuolla sanotaan, että T3:n viitearvot pitäis olla 2,6-6 pmol/l
http://www.kilpirauhanen.com/tietopankki/kilpirauhanen/laboratorioarvot-ja-diagnoosi/