Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä ovat mielestäsi hyvänmakuisia tai pahanmakuisia jouluruokia?

Vierailija
07.11.2021 |

Mielestäni kinkku on hyvää muutaman päivän ajan ja graavilohi on hyvää. Pahanmakuisia ovat laatikot, lipeäkala ja rosolli.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puutarhuri kirjoitti:

Meille opetettiin lapsena: Mikään ruoka ei ole pahaa. Maailmassa on miljoonia lapsia, joilla ei Koskaan ole tarpeeksi ruokaa!

Nuo kaksi asiaa eivät liity toisiinsa. Ei kaikki maistu kaikille.

Ei maistu on eri asia kuin "paha". Näin opetettiin kunnioittamaan ruokaa!!!

Vierailija
42/61 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puutarhuri kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puutarhuri kirjoitti:

Meille opetettiin lapsena: Mikään ruoka ei ole pahaa. Maailmassa on miljoonia lapsia, joilla ei Koskaan ole tarpeeksi ruokaa!

Mä en oikein usko, että se tuosta lähtee. En mä ainakaan pakota mun vanhempaa lasta, joka inhoaa sieniä, syömään sieniruokia, vain sen takia, että joku muu jossain ei saa ruokaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyviä: tuomaankala = voitaikinaan kääritty lohi, taikina muotoiltu kalanmuotoon,

porkkanalaatikko, imelletty perunalaatikko.

Piparkakut ja taatelikakku. Glögi.

Tuleeko tuohon Tuomaan kalaan muuta kuin lohta ja voitaikinaa. Haluaisin kokeilla reseptiä.

Vierailija
44/61 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puutarhuri kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puutarhuri kirjoitti:

Mä en oikein usko, että se tuosta lähtee. En mä ainakaan pakota mun vanhempaa lasta, joka inhoaa sieniä, syömään sieniruokia, vain sen takia, että joku muu jossain ei saa ruokaa. 

Kuka meidän lapsuudessa pakotti ketä syömään mitä? Opetettiin, ettei saa sanoa ruokaa pahaksi!

Vierailija
45/61 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaakos olla jo joulumieltä? Löytyisipä hyvää kotijuustoa. Sitä kaipaan, valion ei ole hyvä.

Vierailija
46/61 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta ovat laatikot, kinkussa on liikaa rasvaa

Vierailija
47/61 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä lanttulaatikkoa kauheampaa. Paitsi porkkanalaatkko, jossa on vielä riisiä. En vain pysty syömään.

Yksi viipale kotona paistettua kinkkua per vuosi riittää.

Omassa lapsuudenkodissani panostettiin siihen kylmään alkuruokapöytään: mädit, lohi eri muodoissa, lasimestarin silli, aladobi, maksapate ja niin poispäin. Niihin lisäkkeeksi itse tehty rosolli ilman silliä. Ne maistuvat edelleen.

Vierailija
48/61 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän kaikista jouluruuista. Laatikoista ehkä vähiten porkkanalaatikosta, mutta sitäkin voi maistaa.

Eniten pidän kaikista kaloista sekä kinkusta ja lanttulaatikosta.

Vierailija
49/61 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön jouluna ainoastaan yhden joulutortun, mutta muuten tavallista ruokaa. Olen lapsena saanut yliannostuksen joulupöydän antimista, joten helpommin pääsen joulun ajasta normaalilla ruokavaliolla. Olihan se järkyttävää, kun äiti laittoi joulupöydän viimeisen päälle ja sukulaiset tulivat joukolla syömään. Me lapset saimme koko loppuvuoden kuulla kuinka kammottavia isävainajan sukulaiset olivat. Siinä me surkeat puoliorvot saimme seurata sivusta, kun kaikki rahat menivät sukulaisten ruokkimiseen. Ei kiitos enää. Aivan turhaa hössötystä koko joulu.

Ai miksikö joulutorttu? No siksi kun olin lukio-ikäisenä aina jouluapulaisena koulupäivien jälkeen Sokoksella ja jouluaattona saimme torttukahvit työvuoron päättyessä. Se jäi mieleen ja siitä alkoi itselläni joulun aika. Rauhoittuminen ja isän haudalla käynti. Joulumieleni kumpuaa toisenlaisista asioista kuin ruuasta.

Vierailija
50/61 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, kuinka aikuiset ihmiset jaottelevat ruokia hyviin ja 'pahoihin'. Jos ruoka on 'pahaa',se on silloin jotenkin pilalla. Muutoin ruoka on sellaista että joko sinä pidät siitä tai sitten et. Huonoa käytöstä on se, että jopa aikuiset ihmiset naama väärällään vinkuvat, että yäk, tää on pahaa!!

Vierailija
51/61 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään kaikista, mutta lipeäkala ei kuulu meidän jouluruokiimme. Meillä syödään erilaisia kaloja ja sillejä, kotijuustoa, rosollia, ankkaa, haudutettua punakaalia, ruskeita, makeita perunoita, lehhtikaalisalaattia mm. Ja jälkiruoaksi Risalamande kirsikkakastikkeen kera. .

Vierailija
52/61 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä lanttulaatikkoa kauheampaa. Paitsi porkkanalaatkko, jossa on vielä riisiä. En vain pysty syömään.

Yksi viipale kotona paistettua kinkkua per vuosi riittää.

Omassa lapsuudenkodissani panostettiin siihen kylmään alkuruokapöytään: mädit, lohi eri muodoissa, lasimestarin silli, aladobi, maksapate ja niin poispäin. Niihin lisäkkeeksi itse tehty rosolli ilman silliä. Ne maistuvat edelleen.

Hyh hyh siinäpä tuli tosi hirveitä juttuja

Vierailija
53/61 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lanttuloota maistuu, kinkku ja rosotti ei.

Vierailija
54/61 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahaa: lanttulaatikko, lipeäkala, sienisalaatti, waldorfinsalaatti.

Hyvää: peruna- ja porkkanalaatikot, kinkku, graavi/kylmäsavulohi, saaristolaisleipä, riisipuuro.

Vierailija
55/61 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

lipevä kala on aika limainen ja ällötävä

Vierailija
56/61 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, kuinka aikuiset ihmiset jaottelevat ruokia hyviin ja 'pahoihin'. Jos ruoka on 'pahaa',se on silloin jotenkin pilalla. Muutoin ruoka on sellaista että joko sinä pidät siitä tai sitten et. Huonoa käytöstä on se, että jopa aikuiset ihmiset naama väärällään vinkuvat, että yäk, tää on pahaa!!

Täysin samaa mieltä. Aina särähtänyt korvaan tuo ilmaisu ruoan pahuudesta.

Vierailija
57/61 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luumurahka nam nam

Kalat namiskuukkeli

Kinkkua 1 siivu

Jauhemakaronilaatikko, lapsuuden perinne

Lanttulastikko

Karjalanpiiraat

Karhu 3-olut ruokajuoma

Vissyä

Nam nam ja sit suklaata... ja vissyä...

Omput ja viinirypäleet

Nam nam

Vierailija
58/61 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puutarhuri kirjoitti:

Vielä kun joku kertoisi, että miksi sen afrikkalaisen, nälkään nääntyvän lapsen henki riippuu siitä syönkö tillilihani loppuun?

Vierailija
59/61 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puutarhuri kirjoitti:

Vielä kun joku kertoisi, että miksi sen afrikkalaisen, nälkään nääntyvän lapsen henki riippuu siitä syönkö tillilihani loppuun?

Opetus oli ruoan arvostaminen. Se ettei puhuta "pahasta" ruoasta. Kaikesta ei tarvitse tykätä, mutta ruoasta ei saa puhua rumasti.

Ymmärsitkö nyt???

Vierailija
60/61 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riisipuuro, taatelikakku, joulutortut, pähkinät, juustot nam,

Kaikki muu 😶yök

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan